Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Ylikokeneen” työnhaku, miten olette toimineet?

Vierailija
28.12.2021 |

YT:stä jäi musta pekka käteen ja moni johtaja joutui lähtemään, minä muiden muassa. (En ole na ylintä johtoa vaan ehkä ylempää keskijohtoa, kuitenkin liiketoimintayksikön johtoryhmässä),

Ikää ripausta alle 50, päällikkö/johtajakokemusta 15v ja kokonaiskokemus reilu 20v.

On ollut pienoinen järkytys tajuta että osaamiseni ei kelpaa. Olen siis akateeminen ja kouluttanut/kurssittanut itseäni työn ohessa. Mutta joko en pääse edes haastatteluun tai sitten usein käy niin että pääsen ensimmäiseen rekrytointikonsultin haastatteluin, konsultti ymmärtää osaamiseni ja laittaa minut jatkoon, mutta sitten varsinainen yrityksen haastattelu tyssää heti, syynä yleensä että ei haluta liian ”johtajaa”.
En siis mitenkään korosta tätä taustaa ja minulla on motivaatiota vaikka mihin, olen valmis tinkimään palkasta myös.

Miten te muut olette onnistuneet? Tänään itkin taas kun tuli ei kiitos paikasta joka vastasi osaamistani täydellisesti. En päässyt edes haastatteluun.
Joka paikkaan on 50-100 hakijaa joten työvoimapula ei taida mua nyt pelastaa.

Vinkkejä otetaan vastaan! Siivoanko kaiken päällikkö/johtohomman pois CVstä? Vai jätän pois puolet kokemuksesta? Miten sinä onnistuit?

Kommentit (362)

Vierailija
61/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
62/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu jotenkin käsittämättömältä ettei tuon tasoinen ihminen ole luonut niittä verkostoja kaikkien niiden vuosien aikana, jotka on työelämässä ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu jotenkin käsittämättömältä ettei tuon tasoinen ihminen ole luonut niittä verkostoja kaikkien niiden vuosien aikana, jotka on työelämässä ollut.

Verkostoja on (joskin eri kaupungissa) mutta he toimivat suosittelijoina, ei heistä kukaan pysty tarjoamaan työtä. Onko oikeasti teillä muilla sellaisia kontakteja jotka noin vaan sormia napsauttamalla järjestäisi teille työn jos joutuisitte työttömäksi? Ehkä en vaan sitten ole osannut verkostoitua oikeisiin ihmisiin. Ap

Vierailija
64/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkostoja on (joskin eri kaupungissa) mutta he toimivat suosittelijoina, ei heistä kukaan pysty tarjoamaan työtä. Onko oikeasti teillä muilla sellaisia kontakteja jotka noin vaan sormia napsauttamalla järjestäisi teille työn jos joutuisitte työttömäksi? Ehkä en vaan sitten ole osannut verkostoitua oikeisiin ihmisiin. Ap

Aina kohkataan tuota että verkosto sitä, verkosto tätä, mutta sanoisin että juuri kellään ei ole sellaista verkostoa joka voisi työtä antaa. Moni vaan LUULEE että heillä on sellainen verkosto, mutta sitten jos joutuvat tositilanteeseen niin saattaakin tulla ikävä yllätys sen verkoston kanssa.

Toki se verkosto auttaa epäsuorasti (joku tuntee jonkun joka etsii työntekijää jne) mutta ei se ole mikään automaattiratkaisu sekään.

Työnhaku on tuurista kiinni. Tätä on monen jotenkin vaikea myöntää. Se on täysin tuuria löytyykö sellinen työantaja joka arvostaa persoonaasi, osaamistasi jne. Joku osa-alue jos ei ole ns perfect match niin leikki loppuu siihen.

Esim itse olen ehkä persoonana vähän erikoinen, ja moni haku on tyssännyt aina juuri tähän. Toisaalta sitten taas tuurilla onkin löytynyt sellinen työnantaja joka arvostaa persoonaani.

Ei kaikki ole aina omissa käsissä vaikka moni niin haluaa uskoa ja ajatella turvallisuudentunnetta lisätäkseen.

Vierailija
65/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan täällä taannoin ketjun jossa moni viisikymppinen leuhki että saa joka työpaikan mitä hakee ja on onnistunut vaihtamaan 50+ iässä useammankin kerran työtä.

Vähän kuulostaa urbaanilegendalta.

Onnistuu ehkä korkeintaan helsingissä mutta ei missään maakunnissa…

Onhan näitäkin olemassa. Heitä yhdistää laaja ja tiheä kontaktien verkko. Ilman toimivia sulle-mulle-suhteita ei nykyisin pärjää.

Sepä se. Mä en ole osannut tuollaista verkkoa rakentaa ja inhoan linkediniä jossa ihmiset pätee ja kehuu itseään. Nyt työnhakijana huomaan että olisi pitänyt luoda verkosto väkisin. Mulla ei ole nyt oikein mitään verkostoa, lukuunottamatta paria suosittelijaa jotka nekin asuu eri kaupungissa (entisessä kotikaupungissa).

Minun suosittelijaverkostoni on jo muutama vuosi sitten jäänyt eläkkeelle, mikä on pitkälti myös työttömyyteni syy. He suosittelisivat minua mielellään edelleen, mutta eipä kukaan ole kysellyt. Organisaatioissa ovat ihmiset vaihtuneet, enkä suurin surminkaan rupea soittelemaan 6-7 vuoden takaisille yhteistyökumppaneilleni siinä toivossa, että työtä irtoaisi.

Tyrkyttäytyminen on minulle hyvin vastenmielistä, joten LinkedInissä minulla on vain kontakteja, jotka ovat itse lähettäneet minulle "kaveripyynnön". Viidestäkymmenestä kontaktista puolet on ihmisiä, joita en muista koskaan edes tavanneeni. LinkedInin kehuttu teho työllistymisessä olisi minulle mysteeri siinäkin tapauksessa, että kontaktieni määrä olisi viisisataa.

Sama juttu, paitsi mulla on 500 kontaktia. Mun ongelma on se että muutin olosuhteiden pakosta (en jaksa selittää koko tarinaa, mutta perhesyitä yms) uuteen ”vieraaseen” kaupunkiin. Edellisellä paikkakunnalla olin tunnettu ja paikkakunnan kermaa, täällä olen aivan nobody. Ja kun ne suosittelijat ja kontaktit on vanhasta asuinpaikasta, ne ei ole mitään täällä nykyisessä.

Mullakin loistava asiantuntijaura, esimiehenä 15v, aina pidetty esimies ja olen todella hyvä työssäni. Ihan järkyttävä huomata että 47v leimataan jo vanhukseksi ja ikäraakiksi….

Ei Suomi niin iso maa ole, etteikö se riittäisi, että suosittelijat ovat toiselta paikkakunnalta. Ja niillä sinun kontakteilla on todennäköisesti hyviä kontakteja myös muilta paikkakunnilta. Rohkeasti kyselemään vain kaikilta keitä tunnet!

Tässä on ero miesten ja naisten välillä. Ei se ole mikään häpeä jutella näistä asioista tuttujen kanssa ja kysellä vinkkejä mahdollisista "piilo"työpaikoista. Miehet tekevät tätä koko ajan eikä se ole mitään nöyristelyä tai tyrkyttämistä.

Olen itse rekrynnyt ihmisiä näin (jopa niitä viisikymppisiä) ja itse saanut kaksi työpaikkaa kun olen vaihtanut ihan vain ottamalla suoraan yhteyttä ihmisiin ja kysynyt.

Vierailija
66/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmiset kouluttautuvat yhä enemmän, tutkintojen arvo alenee ja kun monilla on samanarvoinen tutkinto, kilpailu on kovaa. On aina ollut illuusio, että koulutuksen arvo säilyy läpi elämän ja omaa työnsaantiasi alkaa haitata 50 vuoden ikä.

Vierailija
67/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lakkautettiin yt neuvotteluiden myötä koko tiimi. Yhtiö oli ostanut irtisanotuille rekrytointifirman palvelun, jossa sait henkilökohtaisen HR konsultin palvelut käyttöösi. Hän kuunteli työnhakijan omat toiveet ja ohjeisti/opasti CV:n rakentamisessa. Työhaastattelutilanteitakin olisi voinut sparrata, jos olisi halunnut.

Vierailija
68/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Ylläpidän niitä suhteita työn ohessa, jokainen kontakti on mahdollisuus ja käyntikortti seuraavaan työpaikkaan ja itsensä pitää brändätä. Ei pidä esim jämähtää yhteen työpaikkaan vuosikausiksi vaan kilpailuttaan itseään säännöllisesti.

Vierailija
69/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina kohkataan tuota että verkosto sitä, verkosto tätä, mutta sanoisin että juuri kellään ei ole sellaista verkostoa joka voisi työtä antaa. Moni vaan LUULEE että heillä on sellainen verkosto, mutta sitten jos joutuvat tositilanteeseen niin saattaakin tulla ikävä yllätys sen verkoston kanssa.

Toki se verkosto auttaa epäsuorasti (joku tuntee jonkun joka etsii työntekijää jne) mutta ei se ole mikään automaattiratkaisu sekään.

Työnhaku on tuurista kiinni. Tätä on monen jotenkin vaikea myöntää. Se on täysin tuuria löytyykö sellinen työantaja joka arvostaa persoonaasi, osaamistasi jne. Joku osa-alue jos ei ole ns perfect match niin leikki loppuu siihen.

Esim itse olen ehkä persoonana vähän erikoinen, ja moni haku on tyssännyt aina juuri tähän. Toisaalta sitten taas tuurilla onkin löytynyt sellinen työnantaja joka arvostaa persoonaani.

Ei kaikki ole aina omissa käsissä vaikka moni niin haluaa uskoa ja ajatella turvallisuudentunnetta lisätäkseen.

Moni kanssa kuvittelee verkostoista jotain mystistä. Se voi yksinkertaisimmillaan tarkoittaa sitä, että olet tehnyt asiakkaalle x työsi tosi hyvin aikoinaan projektissa x. Sitten myöhemmin joudut työttömäksi tai muuten haluat vaihtaa työpaikkaa -> otat yhteyttä tähän entiseen asiakkaaseen, hän muistaa sinut hyväksi työntekijäksi ja palkkaa sinut. Tai ellei heillä ole juuri sillä hetkellä mahdollisuutta rekrytä, hän voi vinkata jotakuta muuta tuttuaan.

Se, että on tehnyt aina työnsä hyvin ja jäänyt positiivisessa mielessä mieleen, on paras myyntivaltti. Sitten vain muistelet kaikkia, keiden kanssa olet tehnyt aiemmin töitä, ja olet heihin yhteyksissä.

Vierailija
70/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut jo useita vuosia etätyösuhteessa toiseen kaupunkiin.

Vierailija
71/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kylmäävää luettavaa tämä ketju.

Ja itselläni ikä vasta lähestyy viittäkymmentä vuotta.

Vierailija
72/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kirjoitellut hakemuksiin, että ihan oikeasti haluan tämän työn ja kertonut miksi. Olen hakenut sellaisia töitä, joihin olen joka kulmasta ylipätevä. Olen tehnyt niin, koska en jaksa, en vain jaksa tehdä enää vaativaa asiantuntijatyötä ja keho ja mieli ei kestä tietokoneen ääressä istumista enää. Olen sanonut ääneen myös sen.

Vierailija
73/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kuulleet sellaisesta kuin headhunter? Kannattaa ihan oikeasti panostaa esim LinkedIn-profiiliin.

Vierailija
74/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijat kyllä suosittelevat mielellään ja "verkosto" vinkkaa työpaikoista, jos kokevat, että henkilö on sellainen, jota voi lämpimästi suositella. Henkilö on sellainen, jonka itsekin palkkaisit, jos vain olisi mahdollista.

Totta sekin on, että ei kaikkia pysty suosittelemaan. Iästä riippumatta.

Vierailija
75/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa 50+ työttömien joukkoon, ai niin Suomessahan on se kasvua jarruttava työvoimapula :-) niin ja nyt keväällä kun tulee voimaan aktiivimalli 2 niin pääset harjoittelemaan hakemuksen tekemistä viikottain. Itse näin 1,5v työttömänä olleena voin sanoa että kivasti on mennyt :-)

Vierailija
76/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se. Olen ollut paljon seminaareissa tai koulutuksissa, joissa on laajasti eri organisaatioista ihmisiä mukana. Monesti lähtee chatissa linkkarilinkit viuhumaan, kun etsitään näitä kontakteja. Verkostoidutaan täysin tuntemattomien ihmisten kanssa vain sillä perusteella, että ollaan jossain yhteisessä fasilitointikoulutuksessa.

Tällaisista kontakteista ei ole mitään apua siinä tilanteessa, kun jää yllärityöttömäksi eikä etenkään siinä kohtaa, kun työttömyyttä on kestänyt pidempään kuin ne maagiset pari kuukautta.

Todennäköisesti verkoston laajuus ja työpaikan saamisen helppous korreloivat, mutta syynä onkin se, että ns. hyvälle tyypille verkostoituminen on helppoa ja verkosto on laaja. Työnhakutilanteissa saa hakemansa paikan sillä samalla ulospäinsuuntautuneella persoonallaan.

Vierailija
77/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä oon kyllä monta kertaa saanut töitä sen verkostoni ansiosta, joten kyllä se jotenkin toimii. En tietenkään itse vaivaa näkemättä, mutta selvästi siksi, että verkostossa on tiedetty mun olevan a) sopiva henkilö tietyntyyppisiin tehtäviin ja projekteihin ja b) sopivasti vapaana tai vapautumassa edellisistä hommista. Eihän se tietenkään tarkoita ettei joskus voisi käydä niinkin ettei mitään löydykään, mutta kyllä siitä apua on.

Vierailija
78/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap käyttää ilmaisutapoja, joka voi jo itsessään aiheuttaa reaktion "ei jatkoon". Kimurantti luonne on kuitenkin turha kätkeä, se on mitä on.

Vierailija
79/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan täällä taannoin ketjun jossa moni viisikymppinen leuhki että saa joka työpaikan mitä hakee ja on onnistunut vaihtamaan 50+ iässä useammankin kerran työtä.

Vähän kuulostaa urbaanilegendalta.

Onnistuu ehkä korkeintaan helsingissä mutta ei missään maakunnissa…

Onhan näitäkin olemassa. Heitä yhdistää laaja ja tiheä kontaktien verkko. Ilman toimivia sulle-mulle-suhteita ei nykyisin pärjää.

Sepä se. Mä en ole osannut tuollaista verkkoa rakentaa ja inhoan linkediniä jossa ihmiset pätee ja kehuu itseään. Nyt työnhakijana huomaan että olisi pitänyt luoda verkosto väkisin. Mulla ei ole nyt oikein mitään verkostoa, lukuunottamatta paria suosittelijaa jotka nekin asuu eri kaupungissa (entisessä kotikaupungissa).

Minun suosittelijaverkostoni on jo muutama vuosi sitten jäänyt eläkkeelle, mikä on pitkälti myös työttömyyteni syy. He suosittelisivat minua mielellään edelleen, mutta eipä kukaan ole kysellyt. Organisaatioissa ovat ihmiset vaihtuneet, enkä suurin surminkaan rupea soittelemaan 6-7 vuoden takaisille yhteistyökumppaneilleni siinä toivossa, että työtä irtoaisi.

Tyrkyttäytyminen on minulle hyvin vastenmielistä, joten LinkedInissä minulla on vain kontakteja, jotka ovat itse lähettäneet minulle "kaveripyynnön". Viidestäkymmenestä kontaktista puolet on ihmisiä, joita en muista koskaan edes tavanneeni. LinkedInin kehuttu teho työllistymisessä olisi minulle mysteeri siinäkin tapauksessa, että kontaktieni määrä olisi viisisataa.

Sama juttu, paitsi mulla on 500 kontaktia. Mun ongelma on se että muutin olosuhteiden pakosta (en jaksa selittää koko tarinaa, mutta perhesyitä yms) uuteen ”vieraaseen” kaupunkiin. Edellisellä paikkakunnalla olin tunnettu ja paikkakunnan kermaa, täällä olen aivan nobody. Ja kun ne suosittelijat ja kontaktit on vanhasta asuinpaikasta, ne ei ole mitään täällä nykyisessä.

Mullakin loistava asiantuntijaura, esimiehenä 15v, aina pidetty esimies ja olen todella hyvä työssäni. Ihan järkyttävä huomata että 47v leimataan jo vanhukseksi ja ikäraakiksi….

Ei Suomi niin iso maa ole, etteikö se riittäisi, että suosittelijat ovat toiselta paikkakunnalta. Ja niillä sinun kontakteilla on todennäköisesti hyviä kontakteja myös muilta paikkakunnilta. Rohkeasti kyselemään vain kaikilta keitä tunnet!

Tässä on ero miesten ja naisten välillä. Ei se ole mikään häpeä jutella näistä asioista tuttujen kanssa ja kysellä vinkkejä mahdollisista "piilo"työpaikoista. Miehet tekevät tätä koko ajan eikä se ole mitään nöyristelyä tai tyrkyttämistä.

Olen itse rekrynnyt ihmisiä näin (jopa niitä viisikymppisiä) ja itse saanut kaksi työpaikkaa kun olen vaihtanut ihan vain ottamalla suoraan yhteyttä ihmisiin ja kysynyt.

Tää on totta. Naiset ei kehtaa niin helposti tai kokee tuollaisen kyselyn röyhkeäksi ja omahyväiseksi. Miehet kokee sen normaaliksi koska hehän ovat omasta mielestään universumin keskipisteitä muutenkin.

Mutta ei se ole äkkiseltään naiselle niin helppoa omaksua uudet ”röyhkeät” tavat.

Vierailija
80/362 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteita pitää olla. Miksi ap:llä ei ole, kokemuksesta huolimatta? Ja miksi niin moni paikka kelpaisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi