Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Ylikokeneen” työnhaku, miten olette toimineet?

Vierailija
28.12.2021 |

YT:stä jäi musta pekka käteen ja moni johtaja joutui lähtemään, minä muiden muassa. (En ole na ylintä johtoa vaan ehkä ylempää keskijohtoa, kuitenkin liiketoimintayksikön johtoryhmässä),

Ikää ripausta alle 50, päällikkö/johtajakokemusta 15v ja kokonaiskokemus reilu 20v.

On ollut pienoinen järkytys tajuta että osaamiseni ei kelpaa. Olen siis akateeminen ja kouluttanut/kurssittanut itseäni työn ohessa. Mutta joko en pääse edes haastatteluun tai sitten usein käy niin että pääsen ensimmäiseen rekrytointikonsultin haastatteluin, konsultti ymmärtää osaamiseni ja laittaa minut jatkoon, mutta sitten varsinainen yrityksen haastattelu tyssää heti, syynä yleensä että ei haluta liian ”johtajaa”.
En siis mitenkään korosta tätä taustaa ja minulla on motivaatiota vaikka mihin, olen valmis tinkimään palkasta myös.

Miten te muut olette onnistuneet? Tänään itkin taas kun tuli ei kiitos paikasta joka vastasi osaamistani täydellisesti. En päässyt edes haastatteluun.
Joka paikkaan on 50-100 hakijaa joten työvoimapula ei taida mua nyt pelastaa.

Vinkkejä otetaan vastaan! Siivoanko kaiken päällikkö/johtohomman pois CVstä? Vai jätän pois puolet kokemuksesta? Miten sinä onnistuit?

Kommentit (362)

Vierailija
21/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmyyrä kirjoitti:

"ylempää keskijohtoa, kuitenkin liiketoimintayksikön johtoryhmässä"

Mahtaa firmassa olla moniportainen organisaatiokaavio.

Selvennän: ylin johto on titteliltään SVP

Heidän allaan oleva sakki on VP

Minä vain tavan perus director.

Ja sille joka kysyi mikset hae johtotehtäviin: koko ajan haen, en vaan pääse. En johtotasolle, en päällikkötasolle, en asiantuntijatasolle.

Jos haet johto- tai päällikkötasolle ja olet mielestäsi liian ylikoulutettu, niin mitä sen yläpuolelle vielä jäät johon olisit mielestäsi sopivasti koulutettu? CEO?

Komppaan aiempaa kommenttia myös, hirveän sekavalta organisaatiokaaviolta kuulostaa. Itse olen isossa MNCssä töissä ja silti "tasot" ovat selvät. Joka maassa on maajohtaja, jokaisella tiimillä oma ylempi ja alempi esimies, that's it. Pääkonttorilla lisäksi CEO, CFO ja COO.

Itse en ole koskaan kuullut, että firmassa olisi enempää kuin yksi SVP ja VP kuten viestisi antaa ymmärtää, vaan tasan se yksi.

Vähän haiskahtaa omituiselta tuo firma.

No eipä sinulla ole sitten paljon kokemusta yrityksistä. Monessa yrityksessä on useita isoja liiketoiminta-alueita joita jokaista johtaa oma SVP:nsä. Heidän allaan ovat VP:t jotka johtavat oman alueen isoa yksikköä. Jne. Ihan normisettiä jos yrityksessä on 2000+ henkilöä.

Meillä on 5000+ henkilöä, yli 20 maassa. Silti vain yksi VP ja SVP per maa, näin myös suurimmalla osalla yhteistyökumppaneista. En todellakaan tarkoittanut asiaa kritiikkinä, kunhan ihmettelin. Ehkä tämä on alakohtaista? Itse toimin matkailualalla ja meidän alalla tämä yksi per maa on kyllä normi läpi alan. Mutta aina sitä oppii uutta!

Vierailija
22/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, näkisin rekrytoinnin ammattilaisena (director tasoa minäkin) että sinulla on kaksi ongelmaa:

1. Ikäsi. Valitettavasti on yhä näin. Olen itsekin vajaa 50v ja on todella karmivaa todeta että yli 45v nainen on ihan roskiskamaa rekrytiimillä esihenkilöille. Puskemme heitä eteenpäin prosessissa mutta 9/10 heidät tiputetaan pois ”ei sopivina” (oikeasti sopivuus on 100% match, ainoa ongelma on ikä). Miehille annetaan vähän enemmän armoa. Ovat roskiskamaa vasta päälle viisikymppisinä. Eli ensiksi CV:stä kaikki ikään viittaavat asiat pois: syntymäaika tietenkin pois jos se nyt CV:ssä on, koulutuksista vain viimeisestä maksimissaan valmistumisvuosi. Ei mitään ylioppilaaksitulovuosia yms opintojen aloitusvuosia joista voi arvioida iän helposti.

2. Liian korkea uratasosi. Tätä saa tuunattua CV:ssä helposti. Esihenkilökokemuksen voi mainita muttei että suoria alaisia oli 10 ja heidän allaan 200 ihmistä tai mitään josta saa kuvan että olet hyvin hyvin isojen alueiden johtaja. Eikä tosiaan kannata mainita johtoryhmätyöskentelyä ellet tosiaan ole hakemassa työtä johon se on 100% vaatimus jne. Omaat vankkaa monivuotista kokemusta asioista xyz, et ole ollut Director asioissa xyz. Naurettavaa mutta näin usein on.

Mutta oikeasti isoin ongelmasi on ongelma 1. Ikäsi. Sen kun piilotat pääset kyllä jatkoon ja haastatteluihin yrityksiin. Tsemppiä!

Hakemukseen ei tarvitse liittää kuvaa, mutta haastattelussa naama näkyy ja ikä paljastuu. Jollei siis CV ole sitä jo pakon edessä paljastanut.

Nro 19

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yt:t ei varmaan tulleet yllätyksenä eli miksi et hakenut uutta työtä ajoissa kun olit vielä töissä? Lisäksi jos olet johtotasolla ja johtoryhmän jäsen, niin sinulla on varmaan aika tavalla kontakteja. Miksi et tukeudu verkostoihisi?

Tietenkin olen hakenut. Olen hakenut viimeiset puoli vuotta ja todella aktiivisesti. Tämä ei vaan hakemalla nyt ratkea :)

Ap

Vierailija
24/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, näkisin rekrytoinnin ammattilaisena (director tasoa minäkin) että sinulla on kaksi ongelmaa:

1. Ikäsi. Valitettavasti on yhä näin. Olen itsekin vajaa 50v ja on todella karmivaa todeta että yli 45v nainen on ihan roskiskamaa rekrytiimillä esihenkilöille. Puskemme heitä eteenpäin prosessissa mutta 9/10 heidät tiputetaan pois ”ei sopivina” (oikeasti sopivuus on 100% match, ainoa ongelma on ikä). Miehille annetaan vähän enemmän armoa. Ovat roskiskamaa vasta päälle viisikymppisinä. Eli ensiksi CV:stä kaikki ikään viittaavat asiat pois: syntymäaika tietenkin pois jos se nyt CV:ssä on, koulutuksista vain viimeisestä maksimissaan valmistumisvuosi. Ei mitään ylioppilaaksitulovuosia yms opintojen aloitusvuosia joista voi arvioida iän helposti.

2. Liian korkea uratasosi. Tätä saa tuunattua CV:ssä helposti. Esihenkilökokemuksen voi mainita muttei että suoria alaisia oli 10 ja heidän allaan 200 ihmistä tai mitään josta saa kuvan että olet hyvin hyvin isojen alueiden johtaja. Eikä tosiaan kannata mainita johtoryhmätyöskentelyä ellet tosiaan ole hakemassa työtä johon se on 100% vaatimus jne. Omaat vankkaa monivuotista kokemusta asioista xyz, et ole ollut Director asioissa xyz. Naurettavaa mutta näin usein on.

Mutta oikeasti isoin ongelmasi on ongelma 1. Ikäsi. Sen kun piilotat pääset kyllä jatkoon ja haastatteluihin yrityksiin. Tsemppiä!

Hakemukseen ei tarvitse liittää kuvaa, mutta haastattelussa naama näkyy ja ikä paljastuu. Jollei siis CV ole sitä jo pakon edessä paljastanut.

Nro 19

Miten tuon iän siis muka oikeasti VOI piilottaa? (Olen siis ap). Kaikissa työhakemuksissa (siis sähköinen pohja) kysytään tutkinnon valmistumisvuosi ja kaikki koulutuksen ajankohdat ja töiden ajankohdat. Eikö CVstä tule outo jos siitä piilottelee asioita?

Naamakuva mulla on ”nuoren” näköinen joten en usko että se aiheuttaa hylkimistä. Sen on siis oltava ikä.

Mutta MIKSi? Olen loistokunnossa, oppiva ja osaava, hyvä työssäni. Nyt en saa mahdollisuutta näyttää osaamistani haastattelussakaan kun heti on hakemus silppurissa…

Vierailija
25/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen samassa tilanteessa ja mun mielestä syy on rekrytoijissa. Ne on nuoria kaksikymppisiä tytönheitukoita jotka on niin tärkeää niin tärkeää ja luulevat tietävänsä kaiken. Ne on nämä mitkä työntää kokeneiden paperit silppuriin. Esimiehet ei sitä tee koska ovat usein itsekin nelikymppisiä ja sitä vanhempia.

Vierailija
26/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä rekrytoijana sanon että syy on MIESesimiehissä. Ne kun miettii uutta alaista uuteen hommaan niin niiden mieleen pulpahtaa heti kuva ideaalista alaisesta ja se on nuori mies, mielellään insinööri. Missään nimessä se ei ole nainen, eikä ainakaan iäkkäämpi sellainen. Jos sellaista yrittää tuputtaa esimiehelle sen vaan ärtyy ja vaati saada nuoria mieshakijoita cv-pinoon. Niistä valitaan sitten vaikka vähän huonompi kunhan vaan ei tarvi ottaa naista

Vierailija
27/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, teen nyt kokeiluita ja niihin mihin vaan voin niin tehdä, salaan ikäni ja esim ylioppilastutkintoni, joka on edelliseltä vuosituhannelta ;)

Katsotaan miten käy, ei tässä ainakaan huonommin voi käydä.

Vierailija
28/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei millään kontakteilla saa töitä tuossa iässä. Se toimii vaan nuorilla.

Vierailija
29/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, teen nyt kokeiluita ja niihin mihin vaan voin niin tehdä, salaan ikäni ja esim ylioppilastutkintoni, joka on edelliseltä vuosituhannelta ;)

Hyvähyvä. Ylppäritodistuksen suoritusvuodella ei ole mitään merkitystä kun sinulla on maisteritutkinto. Ei ketään oikeasti kiinnosta se ylioppilastutkinto (poislukien tietyt amerikkalaiset konsulttiyritykset jotka vaativat niin yo kuin lukion päättötodistuksen ja kaikki muutkin opintokirjan otteet yksittäisine arvosanoineen vaikka hakisit CEO tehtävää).

Joku kysyi siitä pärstästä että siitähän jo näkee iän. No niin näkee. Toisaalta joku on rupsahtanut 35veenä, toinen on vielä freesi 50v iässä. Valitettavasti ei ole yhtään harvinaista enää Suomessakaan että ihmiset hakeutuvat kaikenmoisiin kasvo-operaatioihin vain siksi että ura tai työpaikan saanti sen vaatii. On botoxit, täyteaineet Sibelius-juonteille, luomileikkaukset. Ja joo ei ankkahuulia 😁

Ja tuohan on jo hienoa jos nettihakulomakkeet kysyvät vain opintojen loppumisvuotta. Se peittää hyvin ikää koska joku suorittaa tutkinnon 3v:ssa kun taas toisella on siihen mennyt 7v.

Vierailija
30/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen toiveikkaasti jättänyt aina ylioppilastutkintoni pois, ja maisteriksikin valmistuin niin hitaasti, että hyvällä tuurilla minua voisi luulla kymmenen vuotta ikäistäni nuoremmaksi. Harmi vain, että se kymmenen vuotta nuorempikin on jo lähempänä viittäkymppiä. :(

Minkähän vuoksi noissa hakulomakkeissa muuten täytyy ilmoittaa kaikki päivämääriä myöten? Testataanko sillä hakijan kärsivällisyyttä ja kykyä tärvätä aikaa turhan nippelitiedon naputtelemiseen?

Nro 19

Vierailija
31/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tosiasia on, että yli 50 v (tai jopa yli 45 v) on liian vanha työmarkkinoille.

Surullista, mutta totta.

Olisko mahdollista, että käynnistäisit oman yrityksen?

Tai sitten yrittäisit vuokrafirmojen kautta päästä sisään jonnekin?

Vierailija
32/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niin mitenkään. Lopetin teeskentelemisen. Voin tietenkin hieman kaunistella jos haastatteluissa kysytään jotain tai korostaa jotain osa-aluetta mutta muuten, pitäkää tunkkinne.

Vierailija
33/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt oman yrityksen perustamista?

Vierailija
34/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, oikeasti ei pidä jättää niitä johtohommia pois cvstä, kosla ae näyttää siltä, että sulla on ollut vuosien stagnaattinen laiska ja pysähtynyt ura. Sen sijaan pitää esittää hyvä syy sille, miksi nyt haluat suuntautua vähän uudelleen ja sillä uudella suuntausalalla olet valmis ottamaan alemman pestin koska alan hienoisesti vaihtuessa sun pätevyyskin kaipaa vähän harjoitusta.

Vierailija
35/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua yrittäjäksi. En missään nimessä. Lähisuvussa olen nähnyt sen stressin ja ahdistuksen ja en vaan pysty siihen. Ap

Vierailija
36/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, oikeasti ei pidä jättää niitä johtohommia pois cvstä, kosla ae näyttää siltä, että sulla on ollut vuosien stagnaattinen laiska ja pysähtynyt ura. Sen sijaan pitää esittää hyvä syy sille, miksi nyt haluat suuntautua vähän uudelleen ja sillä uudella suuntausalalla olet valmis ottamaan alemman pestin koska alan hienoisesti vaihtuessa sun pätevyyskin kaipaa vähän harjoitusta.

No oikeastaan sillä ei ole väliä onko niitä vai ei sillä joka TAPAUKSESSA 50v ikä on aina hylky. Niin ei saisi olla mutta jostain syystä niin on.

Mua ihmetyttää miksi kukaan ei tajua tässä mitään kaksinaismoralistista. Siis täälläkin moni toitottaa että ei mikään 50v ole enää mitään työelämässä - ja samaan aikaan meillä on pressa 75v ja moni johtaja ja korkea virkamies 60v kieppeillä. Eli jotenkin jännästi ne onkin pätevitä mutta työtä HAKEVA samanikäinen ei olekaan pätevä?

Tää ajattelu tulisi haastaa. Moni firma sivuillaan selittää miten ollaan heterogeenisiä ja halutaan diversiteettiä eikä ikä tai rotu tai sukupuoli vaikuta mihinkään. Sitten toimitaan kuitenkin täysin päinvastoin.

Suomi menettää oikeasti ihan valtavan osaamispotentiaalin sillä vääristyneellä ajatuksella että 50v on kehäraakki jolla ei ole mitään virkaa.

Eläkeikä on alle viisikymppisillä 67v joten työaikaa on siinä vielä 17 v tai enemmänkin.

Tää on asia jolle pitäisi tehdä jotain.

Vierailija
37/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan halua ottaa ylipätevää tyyppiä töihin, sillä sellainen ei kauaa siellä viihdy. Toivottavasti et itsekään ole esimiehenä/johtajana palkannut ylipäteviä?

Jos olet niin tehnyt, olet kohtalosi ansainnut. Mikään ei ole veemäisempää kuin tulla huijatuksi rekryprosessissa ja tajuta alle kuukaudessa, että tää projektipäällikön työ onkin tosiasiassa projektiassistentin työtä.

Vierailija
38/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua yrittäjäksi. En missään nimessä. Lähisuvussa olen nähnyt sen stressin ja ahdistuksen ja en vaan pysty siihen. Ap

Puhumattakaan siitä, että pakon edessä alkanut yrittäjyys päättyy yllättäen työttömyyteen. Entisenä yrittäjänä työnhaku ja TE-toimiston tulkintojen seassa räpiköiminen on painajainen. Minulla siinä meni työn mukana koko muu elämä.

Nro 19 (taas)

Vierailija
39/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rekrytoin yli 50-vuotiaan pätevän naisen meille vähän aikaa sitten. Hän oli jättänyt ikänsä pois hakemuksesta, eikä saanut tai "saanut" kameraa päälle haastattelussa. Tiesin miksi hän näin teki, mutta ei se minuun vaikuttanut. Katson hakemuksesta, mitä on tehnyt ja miksi haluaa meille ja haastattelussa, että on suunnilleen tervepäinen. Sai paikan, koska oli pätevin. Tosin minä olen itsekin nainen ja arvostan osaamista, en kukkoilua. On meitäkin.

Vierailija
40/362 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua ottaa ylipätevää tyyppiä töihin, sillä sellainen ei kauaa siellä viihdy. Toivottavasti et itsekään ole esimiehenä/johtajana palkannut ylipäteviä?

Jos olet niin tehnyt, olet kohtalosi ansainnut. Mikään ei ole veemäisempää kuin tulla huijatuksi rekryprosessissa ja tajuta alle kuukaudessa, että tää projektipäällikön työ onkin tosiasiassa projektiassistentin työtä.

Tämä ei liittynyt mitenkään aloitukseen, pitikö tulla kiukuttelemaan? -ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi