”Ylikokeneen” työnhaku, miten olette toimineet?
YT:stä jäi musta pekka käteen ja moni johtaja joutui lähtemään, minä muiden muassa. (En ole na ylintä johtoa vaan ehkä ylempää keskijohtoa, kuitenkin liiketoimintayksikön johtoryhmässä),
Ikää ripausta alle 50, päällikkö/johtajakokemusta 15v ja kokonaiskokemus reilu 20v.
On ollut pienoinen järkytys tajuta että osaamiseni ei kelpaa. Olen siis akateeminen ja kouluttanut/kurssittanut itseäni työn ohessa. Mutta joko en pääse edes haastatteluun tai sitten usein käy niin että pääsen ensimmäiseen rekrytointikonsultin haastatteluin, konsultti ymmärtää osaamiseni ja laittaa minut jatkoon, mutta sitten varsinainen yrityksen haastattelu tyssää heti, syynä yleensä että ei haluta liian ”johtajaa”.
En siis mitenkään korosta tätä taustaa ja minulla on motivaatiota vaikka mihin, olen valmis tinkimään palkasta myös.
Miten te muut olette onnistuneet? Tänään itkin taas kun tuli ei kiitos paikasta joka vastasi osaamistani täydellisesti. En päässyt edes haastatteluun.
Joka paikkaan on 50-100 hakijaa joten työvoimapula ei taida mua nyt pelastaa.
Vinkkejä otetaan vastaan! Siivoanko kaiken päällikkö/johtohomman pois CVstä? Vai jätän pois puolet kokemuksesta? Miten sinä onnistuit?
Kommentit (362)
Olin 3,5 vuotta työpaikassa jossa en viihtynyt yhtään. Ikä 50 v. Hain koko ajan uutta työtä ja kävin 14 haastattelussa. 15. kerta toden sanoi ja aloitan maanantaina uudessa työpaikassa. Itse huomasin sen, että nuorempia palkattiin usein siksi että olivat halvempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki on nöyryyttävää 20v päällikköuran jälkeen mennä harjoittelijaksi (palkaton 5kk harjoittelu) mutta sitä kautta saattaisi työllistyä silti.
Miksi pitää ajatella asiaa nöyryyttämisen kannalta? Itselleni hieman vierasta, kun en osaa mieltää, että uuden oppiminen on nöyryyttävää. Mutta jos aidosti ajattelet noin, niin sinun ei ainakaan kannata opiskella lisää. Sinulle on varmasti nöyryyttävää sekin, jos esimies on itseäsi nuorempi.
Kyllä työn tekeminen ilman palkkaa eli työttömyyskorvauksella on nöyryyttävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, oikeasti ei pidä jättää niitä johtohommia pois cvstä, kosla ae näyttää siltä, että sulla on ollut vuosien stagnaattinen laiska ja pysähtynyt ura. Sen sijaan pitää esittää hyvä syy sille, miksi nyt haluat suuntautua vähän uudelleen ja sillä uudella suuntausalalla olet valmis ottamaan alemman pestin koska alan hienoisesti vaihtuessa sun pätevyyskin kaipaa vähän harjoitusta.
No oikeastaan sillä ei ole väliä onko niitä vai ei sillä joka TAPAUKSESSA 50v ikä on aina hylky. Niin ei saisi olla mutta jostain syystä niin on.
Mua ihmetyttää miksi kukaan ei tajua tässä mitään kaksinaismoralistista. Siis täälläkin moni toitottaa että ei mikään 50v ole enää mitään työelämässä - ja samaan aikaan meillä on pressa 75v ja moni johtaja ja korkea virkamies 60v kieppeillä. Eli jotenkin jännästi ne onkin pätevitä mutta työtä HAKEVA samanikäinen ei olekaan pätevä?
Tää ajattelu tulisi haastaa. Moni firma sivuillaan selittää miten ollaan heterogeenisiä ja halutaan diversiteettiä eikä ikä tai rotu tai sukupuoli vaikuta mihinkään. Sitten toimitaan kuitenkin täysin päinvastoin.
Suomi menettää oikeasti ihan valtavan osaamispotentiaalin sillä vääristyneellä ajatuksella että 50v on kehäraakki jolla ei ole mitään virkaa.
Eläkeikä on alle viisikymppisillä 67v joten työaikaa on siinä vielä 17 v tai enemmänkin.Tää on asia jolle pitäisi tehdä jotain.
Ikärasismi on Suomessa ihan omaa luokkaansa. Tälle todellakin pitäisitehdä jotain, kunnon asenteenmuutos tarvitaan koska nykymenolla heitetään roskikseen valtava määrä tietotaitoa ja kokemusta. > 45v on parhaassa työiässä. Ei poissaoloja lasten takia mutta ei vielämöskään iän tuomia kremppoja.
Tää on loistava ketju. Nauratti kun joku tuolla uhkaili että työttömän pitää tehdä pari hakemusta kuukaudessa. Mä teen pari hakemusta PÄIVÄSSÄ ja työnhaku on mulle täyttä työtä, alkaen aamulla klo 8 ja iltapäivään asti.
En silti saa sitä työtä ikäni takia, teen kaiken ihan kuin pitää ja konsultti ollut apuna myös. Mua tän ”ahkeruuteni” takia loukkaa todella paljon kun monet sanoo että työttömät makoilee vaan kotosalla. En minä ainakaan.
Nyt olen menossa sellaiseen ”ilmaisharjoitteluun” tai rekrytointikoulutusko se nimi on. Eli ilmaiseksi 5kk työhön sinällään ihan vaativaan asiantuntijahommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, oikeasti ei pidä jättää niitä johtohommia pois cvstä, kosla ae näyttää siltä, että sulla on ollut vuosien stagnaattinen laiska ja pysähtynyt ura. Sen sijaan pitää esittää hyvä syy sille, miksi nyt haluat suuntautua vähän uudelleen ja sillä uudella suuntausalalla olet valmis ottamaan alemman pestin koska alan hienoisesti vaihtuessa sun pätevyyskin kaipaa vähän harjoitusta.
No oikeastaan sillä ei ole väliä onko niitä vai ei sillä joka TAPAUKSESSA 50v ikä on aina hylky. Niin ei saisi olla mutta jostain syystä niin on.
Mua ihmetyttää miksi kukaan ei tajua tässä mitään kaksinaismoralistista. Siis täälläkin moni toitottaa että ei mikään 50v ole enää mitään työelämässä - ja samaan aikaan meillä on pressa 75v ja moni johtaja ja korkea virkamies 60v kieppeillä. Eli jotenkin jännästi ne onkin pätevitä mutta työtä HAKEVA samanikäinen ei olekaan pätevä?
Tää ajattelu tulisi haastaa. Moni firma sivuillaan selittää miten ollaan heterogeenisiä ja halutaan diversiteettiä eikä ikä tai rotu tai sukupuoli vaikuta mihinkään. Sitten toimitaan kuitenkin täysin päinvastoin.
Suomi menettää oikeasti ihan valtavan osaamispotentiaalin sillä vääristyneellä ajatuksella että 50v on kehäraakki jolla ei ole mitään virkaa.
Eläkeikä on alle viisikymppisillä 67v joten työaikaa on siinä vielä 17 v tai enemmänkin.Tää on asia jolle pitäisi tehdä jotain.
Ikärasismi on Suomessa ihan omaa luokkaansa. Tälle todellakin pitäisitehdä jotain, kunnon asenteenmuutos tarvitaan koska nykymenolla heitetään roskikseen valtava määrä tietotaitoa ja kokemusta. > 45v on parhaassa työiässä. Ei poissaoloja lasten takia mutta ei vielämöskään iän tuomia kremppoja.
Yritin tuolla aikaisemmin ketjussa tuoda esille työnantajan näkökulmasta, mikä viisikymppisten palkkaamisessa epäilyttää, jotta hakijana osaisitte hälventää näitä epäluuloja sekä myös kiinnittää huomiota omaan asenteeseenne. Viisikymppinen ei ole kaikkitietävä, vaikka niin usein luulee ja työntekijällä pitäisi uudessa työpaikassa olla aina myös tiettyä nöyryyttä tutustua ja sopeutua uuteen toimintaympäristöön. Sain vastaani siinä määrin runsaasti alapeukkuja ja syytöksiä omasta asenteellisuudestani, että se tavallaan todisti pointtini oikeaksi. Viisikymppisiltä ei löydy kykyä itsereflektioon eikä oman toiminnan tarkasteluun kriittisesti. Pahimpia asennevammaisia tässä ovat muuten Nokian ja IBM:n kaltaisissa suuryrityksissä pitkän työuran tehneet. Heidän on hyvin vaikea oppia ymmärtämään, että toimintatapoja on muitakin, eikä noiden firmojen tyyli välttämättä istu kaikkialle. Mutta juu toki, vika on tietysti aina työnantajan asenteessa, ainakin jos viisikymppiseltä kysyy. Mutta kun ei sitä työnantajaa voi muuttaa, kannattaisi ehkä miettiä, voisiko muuttaa jotain itsessään.
Eikös Hese ja Subi hae jatkuvalla syötöllä väkeä? Kyllä työtä on tarjolla, kunhan et nirsoile. Tervetuloa duunarien maailmaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Eikös Hese ja Subi hae jatkuvalla syötöllä väkeä? Kyllä työtä on tarjolla, kunhan et nirsoile. Tervetuloa duunarien maailmaan. :)
Työnantaja nirsoilee eikä ota muuta kuin teinejä. Niitä voi kyykyttää, ne eivät kehtaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja nirsoilee eikä ota muuta kuin teinejä. Niitä voi kyykyttää, ne eivät kehtaa valittaa.
Tämä nuorten kyykyttäminen on kyllä työmarkkinoiden todellinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhaku on muuttunut rajusti, osaltaan kyse on siitä. Mulle oli myös valtava järkytys oman arvon romahdus, sillä kolmekymppisenä sain myös joka paikan mitä hain tai tulin valituksi yli 200 hakijan joukosta. Nyt sit liki 50v iässä ei tule edes haastattelukutsua.
Tässä on myös aika muuttanut koko pelikenttää. Olen työsuhdelakimies ja mun kaltaisia ei vaan enää tarvita. Vaatii paljon uudelleenkoulutusta jotta voin tehdä muuta lakityötä (osaaminen on muilta osin jo ruostunut), ja siihen olenkin nyt siirtymässä.
Mutta tarkoitan siis kuvata sitä muutoskenttää. Ennnen tarvittiin työsuhde-osaajia, nykyään ei juuri ollenkaan. On vaan talent acquisition leadeja ja developemt-hr osaajia, mutta mitään työsuhdeosaajia ei enää tarvita tai haluta.Eli voi olla myös se murros että tietyt ammatit vanhenee, kuolee, kuihtuu ja katoaa.
Ei työsuhdejuridiikka mihinkään ole kadonnut! Valtiolla jatkuvasti HR-lakimiehen paikkoja auki, samoin ammattiliitoissa. Lakimiehiä tarvitaan yrityksissä tulevaisuudessa vielä enemmän kun paikallinen sopiminen yleistyy eikä näihin HR:n yleisosaajat ja KTM koulutuksen saaneet kykene. Ihan bullshittiä toi sun kirjoitus. Sitä paitsi voit aina siirtyä oikeudenkäynteihin, niitä työoikeudessa riittää.
Siirtyä oikeudenkäynteihin? Sä et ole juristi, kun et tiedä että oikeudenkäynneissä pitää nykyään olla asianajaja eikä pelkkä juristi, ja se polku on hidas ja kivinenkin, pitää saada ensin töitä asianajotoimistosta. Ei niin vaan "siirrytä oikeudenkäynteihin".
Ööh, hommaat lupalakimiehen paperit, menee alle 1 kk ja muodollinen koe läpäistävä.
t. Toinen juristi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nuorten kyykyttäminen on kyllä työmarkkinoiden todellinen ongelma.
Minun 19-vuotias siskonpoikani on tehnyt töitä ruokakaupassa koulunkäynnin ohella 16-kesäisestä lähtien, parikymppinen siskontyttäreni naapurikaupassa yhtä pitkään. Heidän viisikymppisen tätinsä työpaikkahakemuksiin ei edes vastata. Ketä tässä kyykytetään?
Kiinteistövälittäjä tai taksikuski. Näinä aikoina varmaan kiinteistövälittäjä. Siihenkin on joku tutkinto suoritettava. Mutta johtaja on tottunut hoitamaan asioita ja varmaan se itsevarmuus on hyvä asia kun myy asuntoja. Taksikuskeille on varmaan osa-aikatöitä.
Menee kyllä yhteiskunnan kannalta osaaminen ja koulutus hukkaan jos akateeminen johtaja joutuu taksikuskiksi.
Jos muistatte kansantalouden tunnilta niin yhteiskunnan menestyksen ja bkt:n kannalta on tärkeintä LISÄARVO jonka koulutettu henkilö tuo osaamisellaan esim palveluun/tuotantoon/valmistukseen.
Ei ole mitään järkeä huippuosaavaa johtajaa laittaa luutuamaan mäkkärin lattiaa. Vika on yhteiskunnassa joka antaa tällaisen vääryyden tapahtua. Ikäsyrjintö pitää laittaa vaikka lailla kuntoon!
Vierailija kirjoitti:
Onko noi rekrykoulutukset mistään kotoisin? Juuri katsoin tampereen seudun kursseja ja oli mm joku tiedolla johtaminen tms .
Pohdin että hakisiko sellaiseen. Toki on nöyryyttävää 20v päällikköuran jälkeen mennä harjoittelijaksi (palkaton 5kk harjoittelu) mutta sitä kautta saattaisi työllistyä silti.
Jos on rekrykoulutuksesta kyse, niin lähtökohtaisesti tarkoitus on rekrytoida kaikki jotka mukaan otetaan. Firmatkin taitaa noista jotain maksaa, joten ei ne huvikseen siihen satsaa. Jos firmalla menee hyvin vielä 5 kk jälkeen ja oot ollut omatoiminen ja oppiva, niin eiköhän siitä paikka sulle urkene. Rekrykoulutuksiin haussa kannattaa suhtautua kuin töiden hakemiseen, niissäkin kun on kilpailua. 5 kk menee nopeasti ja voi olla, että joskus firma palkkaa jo ennen 5kk päättymistä. Jos rekry menisi puhin, niin joka tapauksessa opit jotain uutta, saat kontakteja, suosittelijoita ja CV:n täytettä ja paremmat päivärahat 5 kk. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noi rekrykoulutukset mistään kotoisin? Juuri katsoin tampereen seudun kursseja ja oli mm joku tiedolla johtaminen tms .
Pohdin että hakisiko sellaiseen. Toki on nöyryyttävää 20v päällikköuran jälkeen mennä harjoittelijaksi (palkaton 5kk harjoittelu) mutta sitä kautta saattaisi työllistyä silti.Ei, se on 5 kk palkatonta harjoittelua ja sen päälle mahdollisesti saat paikan. Tai sitten et.
Mutta voi tosiaan olla viisikymppisen ainoa mahis saada jotain täytettä CV:hen, joten hieman nurinkurisesti sitä voi suositella.
Saako sen keskeyttää jos saa oikean työn? Etsin tätä tietoa kurssin sivuilta ja te-palvelusta mutta ei ole vastausta. En usko että mainostavatkaan oikeutta keskeyttää, sillä mukaan sitoutui yrityksiä jotka maksaa ohjelmasta jonkun 8000e summan.
Olisi todella paska tuuri jos saisi oikean työn mutta ei voikaan ottaa sitä vastaan tuon palkattoman harjoittelun takia.
Aina saa keskeyttää jos saa työn, varsinkin jos kyse on kokoaikatyöstä pidemmäksi aikaa. Jos keskeytät osa-aikaisen lyhyen työpätkän vuoksi, voi pahimmillaan tulla 3 kk karenssi, minkä aikana et saa (soviteltua) päivärahaa. Teknisesti järkevintä on keskeyttää vasta edelliseen päivään ennen kuin aloittaa työt, ellet sitten saa sovittua TE-toimiston ja koulutuksen & yrityksen kanssa yhteisesti, että ei ole järkevää enää jatkaa prosessia yhtään päivää ja keskeyttää jo siksi aiemmin. T. työkkärin täti
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövälittäjä tai taksikuski. Näinä aikoina varmaan kiinteistövälittäjä. Siihenkin on joku tutkinto suoritettava. Mutta johtaja on tottunut hoitamaan asioita ja varmaan se itsevarmuus on hyvä asia kun myy asuntoja. Taksikuskeille on varmaan osa-aikatöitä.
Minä, viisikymppinen maisteri, kävin satojen turhien työpaikkahakemusten jälkeen taksikurssin. Oli työpaikkakin luvassa, mutta taksiuudistuksen ja koronan myötä työpaikka kuihtui olemattomiin. Isäntä yritti itse ajaa taksiaan, mutta kun esimerkiksi viiden tunnin odottelemisen jälkeen kassaan oli tullut alle kaksikymppiä, hän pani taksin seisomaan. Siellä se on edelleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin tuolla aikaisemmin ketjussa tuoda esille työnantajan näkökulmasta, mikä viisikymppisten palkkaamisessa epäilyttää, jotta hakijana osaisitte hälventää näitä epäluuloja sekä myös kiinnittää huomiota omaan asenteeseenne. Viisikymppinen ei ole kaikkitietävä, vaikka niin usein luulee ja työntekijällä pitäisi uudessa työpaikassa olla aina myös tiettyä nöyryyttä tutustua ja sopeutua uuteen toimintaympäristöön. Sain vastaani siinä määrin runsaasti alapeukkuja ja syytöksiä omasta asenteellisuudestani, että se tavallaan todisti pointtini oikeaksi. Viisikymppisiltä ei löydy kykyä itsereflektioon eikä oman toiminnan tarkasteluun kriittisesti. Pahimpia asennevammaisia tässä ovat muuten Nokian ja IBM:n kaltaisissa suuryrityksissä pitkän työuran tehneet. Heidän on hyvin vaikea oppia ymmärtämään, että toimintatapoja on muitakin, eikä noiden firmojen tyyli välttämättä istu kaikkialle. Mutta juu toki, vika on tietysti aina työnantajan asenteessa, ainakin jos viisikymppiseltä kysyy. Mutta kun ei sitä työnantajaa voi muuttaa, kannattaisi ehkä miettiä, voisiko muuttaa jotain itsessään.
Entä oma itsereflektointikykysi tai kaikkitietävyytesi?
Ongelmat tuolla puolella ovat luonteessa, ei siihen ikä vaikuta.
-ohis
On kyllä erikoisinta mitä olen vähään aikaan nähnyt että itse viisikymppinen esimies/rekrytoiva henkilö haukkuu palstalla muita viisikymppisiä kankeiksi, jääräpäisiksi, muutoshaluttomiksi ja joustamattomiksi. Itse tietenkin on ihan eri asia ja mikään väite ei koske itseä ollenkaan!
Tälle ilmiölle on nimi ja se on self-denial.
Kun haukkuu omaa ikäryhmää ja samalla jotenkin kieltää itse itseltään sen totuuden ettö kuuluu siihen ihan samaan sakkiin.
”En minä mutta muut!”
Jos ei ole vielä viittäkymppiä, niin varmaan jonnekin pääsee. Nollaa tilanteen ja käy läpi kaikki omat osaamiset ja mahdolliset työpaikat. Jos menee parikin vuotta siinä hakemisessa, niin työnsaanti vaan vaikeutuu kun sitä ikää tulee koko ajan lisää. Eli sikäli se nopea uuden työn saanti on aika tärkeää. Nyt tämä hakija on varmaan vielä toiveikas sen suhteen, että kun edellisessä työssä oli päässyt kiipeämään tikkailla eteenpäin, niin onnistuisi suoraan pääsemään esimiestehtäviin jonnekin muualle. Olitko hyvä johtaja eli oliko se todellinen osaamisesi? Siinä tapauksessa sitä voi painottaa. Jos ei, niin se oli vain yksi työura siinä edellisessä paikassa ja nyt on etsittävä jotain muuta. Kyllähän esimieskokemusta kysytään ja arvostetaan sinänsä, eli sillekin on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi hankala tilanne kun olet viisikymppinen. Minkä alan johtaja olit? Kuinka alallasi suhtaudutaan ylipäätään ikäisiisi? Uskon että löydät kyllä työn, pitää nyt vain olla hyvin sinnikäs.
Suomalainen ikärasismi on yhtä aikaa ärsyttävää ja säälittävää. Itse en ole toiminut yksityisellä sektorilla johtotehtävissä, vaan tutkijana eri yliopistoissa. Olen iältäni vähän päälle viiskymppinen enkä koskaan ole ollut sairauslomalla. Yliopiston tuloksellisuusmittareilla mitattuna pärjään ihan hyvin. Mutta yliopistoissakin on alettu sulkea minun ikäisiä ja jo yli nelikymppisiä monista tehtävänhauista asettamalla ehdoksi esimerkiksi 7-10 vuoden enimmäisaika tohtoriksi valmistumisesta. Olisi kiva kuulla joskus perustelut ja se, miten tuollainen on muuta kuin silkkaa ikärasismia.
Sinä et ole kuule musta etkä Rosa Parks, eikä tämä ole bussi eikä Alabama.
Jäin vuosi sitten vapaaehtoisesti osaeläkkeelle 62-vuotiaana ja syynä oli työpaikan rasistinen kulttuuri.
Tein töitä yli sallitun ja uusi urapolku olisi vielä auennut.
Muuten kiva firma, mutta ilmapiiri alkoi mädäntyä. Esim. kun tulin töihin, enkä ollut saanut edes takkia naulakkoon, niin esimies (mulkku) kysyi, että olenko katsonut hänen meilit ja tehnyt niille jotain. Haloo!
Olen aina mennyt töihin ennen virallista aikaa, hakenut kahvin ja työt alkaa.
Sain tarpeekseni piilovittuilusta ja sanoin eräs kaunis aamu, että pitäkää kiskanne ja tyhjensin työpöytäni.
Olin tehnyt mallikkaasti töitä firmassa 30 vuotta eri asiantuntijatehtävissä.
Työkkäristä soittivat lokakuussa, että voisin harjoitella CV:n tekemistä.
Kysyin, että miten tehdään sellainen CV, ettei kukaan varmasti huoli töihin ja sen voi varmaan monistaa?
Jään huhtikuussa eläkkeelle, ja työkkärinaisenkin olisi se jo pitänyt huomata.
Maisteri-asiantuntija-tyttäreni kanssa rustataan hemaiseva Uuno Turhapuro-CV!
Leikki leikkinä ja ymmärrän tungun paikoille. Tsemppiä!
Ps. tein tilaa nuorelle perheelliselle inssimiehelle