”Ylikokeneen” työnhaku, miten olette toimineet?
YT:stä jäi musta pekka käteen ja moni johtaja joutui lähtemään, minä muiden muassa. (En ole na ylintä johtoa vaan ehkä ylempää keskijohtoa, kuitenkin liiketoimintayksikön johtoryhmässä),
Ikää ripausta alle 50, päällikkö/johtajakokemusta 15v ja kokonaiskokemus reilu 20v.
On ollut pienoinen järkytys tajuta että osaamiseni ei kelpaa. Olen siis akateeminen ja kouluttanut/kurssittanut itseäni työn ohessa. Mutta joko en pääse edes haastatteluun tai sitten usein käy niin että pääsen ensimmäiseen rekrytointikonsultin haastatteluin, konsultti ymmärtää osaamiseni ja laittaa minut jatkoon, mutta sitten varsinainen yrityksen haastattelu tyssää heti, syynä yleensä että ei haluta liian ”johtajaa”.
En siis mitenkään korosta tätä taustaa ja minulla on motivaatiota vaikka mihin, olen valmis tinkimään palkasta myös.
Miten te muut olette onnistuneet? Tänään itkin taas kun tuli ei kiitos paikasta joka vastasi osaamistani täydellisesti. En päässyt edes haastatteluun.
Joka paikkaan on 50-100 hakijaa joten työvoimapula ei taida mua nyt pelastaa.
Vinkkejä otetaan vastaan! Siivoanko kaiken päällikkö/johtohomman pois CVstä? Vai jätän pois puolet kokemuksesta? Miten sinä onnistuit?
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole pelkkää ennakkoluuloa, että nuoret on nälkäisempiä ja helpommin johdettavia
Helpommin manipuloitavia, tarkoitat.
Jos firmassa ajatellaan, että viisikymppinen ei halua tehdä töitä uuden firman tapojen mukaiesti, niin kyse ei ole välttämättä pelkästään siitä, että se viisikymppinen on jämähtänyt, vaan siitä, että firma on jämähtänyt. Siellä ei haluta kuunnella muita eikä oppia uutta.
Helpommin johdettavia. Kun se määrää ja päättää kuka maksaa, ilman mitään manipulaatiotakin. Ellei tota sisäistä, ei tule saamaan jatkoa vaikka jonkun pätkän saisikin.
Ei se oikein niin toimi, että jokainen uusi työntekijä pistää koko organisaation uusiksi vaan siksi, että hänestä asia on jotenkin toisin. Vaikka olisi 100 vuotias.
Toi on yksi syy miksi en itse palkkaisi vanhaa itseäni, kun tarvitaan työntekijää eikä saneeraajaa. Työttömyydestä (aidosta) ei juuri palkata suoraan johtajaksi.
Itsehän todistat omat ennakkoluulosi ja ääripääajattelusi tosi vahvoiksi. Minä en sanonut mitään siitä, että uusi työntekijä haluaa laittaa KAIKEN uusiksi. Sinulla tuntuu olevan ajatus, että jo 5-kymppinen ehdottaa jotain, hän leikkii saneeraajaa ja haluaa muuttaa kaiken. Jos nuori koulutettu ehdottaa samaa, niin sinun mielestäsi hän osoittaa ihailtavaa innovaatiokykyä.
Olen kyllä nähnyt niitäkin valituksia, että nuoria syytetään siitä, että haluavat heti testata jotain koulussa oppimaansa työpaikalla. Sekin on kuulemma väärin.
Kaikki on väärin, jos ottaa sen asenteen.
Kyllä sinä sanoit, kun puhuit manipuloinnista. Kyllä työntekijän pitää tehdä työnsä ilmankin että johdon erikseen pitää manipuloida töihin.
Ja tuolla asenteella (puhut jämähtämisestä ja muutosvastarinnasta, vaikka ei edes ole mitään konkreettista firmaa jonka jämähtänäisyyttä voisi arvioida) kuulostat sellaiselta joka tuputtaisi sitä omaa kokemustaan uudessa paikassa, eikä mukaudu organisaation tarpeisiin. Se sun kokemus kun on erilainen, ei välttämättä mitenkään tehokas ja moderni. Tyypillistä 50 + ikäiseltä, ikävä kyllä. Ihminen on niin rakennettu, että ajattelutapa eroaa sen mukaan onko ikää 30 vai 50 v.
Eikä mulla ole kaikki väärin, mulla on hyvä virka vaikka olen 50+, eikä terveyskään ole priimaa. Mutta on ymmärrys, miksi en ole sitä halutuinta hottia, kuten ei muutkaan 50 + ikäiset.
Sinä sanoit olleesi rekrytoija, joten on olemassa se firma (tai olkoon vaikka virasto), johon sinä ennakkoluuloinesi olit rekrytoimassa.
Minä taas olen hakenut ihan täysin koulutustani ja työkokemustani vastaamattomia töitä, enkä siten ole voinut "tuputtaa" omaa näkemystäni minnekään. Miten edes voisin, kun työt ovat ihan erilaisia?
Outoa syyttää minua siitä, että mainitsen jämähtämisen, kun itse hoet koko ajan, että 50+ ikäisistä ei ole töihin. Et ehkä käytä samoja sanoja, mutta tarkoitat ihan samaa asiaa. Tunnut ilkeältä ihmiseltä, jotka yrittää kaikkensa, jotta voi tuomita iäkkäämmät työntekijät (itsesi tietysti tuosta ryhmästä poislukien). Minä yritän puolustaa iäkkäämpiä, sinä taas alentaa heidät. Minusta ihmisen ei tarvitse olla 100% priimaa pärjätäkseen töissä, sinä et anna armoa edes pienille virheille (taaskin, poislukien itsesi).
Onneksi en ole työnhaussa, joten ei tarvitse kaltaistesi kanssa olla tekemisissä.
En koskaan sanonut olevani rekrytoija, itket nyt ihan turhaan.
Mutta kyllä se on hyödyllistä ymmärtää miksi ne 50 vuotiaat ei ole niin haluttuja, minä myönnän suoraan että mieluummin palkkaisin nuoren kuin vanhan itseni. Koska se 30 v minä olisi parempi työntekijä.
Hetkeäkään en usko, että rekrytoijilla ei ole mitään kokemusta työstään. Siihen on kuule hyvä syy, miksi palkataan niitä joilla on tuorein koulutus, innokkain mieli ja halu oppia ja pienin palkkapyyntö, eikä mitään asenneongelmaa, vaikka "joutuu manipuloiduksi töihin". Siksihän siellä töissä käydään, tekemässä mitä omistaja haluaa, ei toteuttamassa omia visioita. Omia visioita varten voi perustaa oman firman, omalla rahalla ja riskillä.
Et ole oppinut mitään 20 vuodessa? Aika huolestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Työnhaku on muuttunut rajusti, osaltaan kyse on siitä. Mulle oli myös valtava järkytys oman arvon romahdus, sillä kolmekymppisenä sain myös joka paikan mitä hain tai tulin valituksi yli 200 hakijan joukosta. Nyt sit liki 50v iässä ei tule edes haastattelukutsua.
Tässä on myös aika muuttanut koko pelikenttää. Olen työsuhdelakimies ja mun kaltaisia ei vaan enää tarvita. Vaatii paljon uudelleenkoulutusta jotta voin tehdä muuta lakityötä (osaaminen on muilta osin jo ruostunut), ja siihen olenkin nyt siirtymässä.
Mutta tarkoitan siis kuvata sitä muutoskenttää. Ennnen tarvittiin työsuhde-osaajia, nykyään ei juuri ollenkaan. On vaan talent acquisition leadeja ja developemt-hr osaajia, mutta mitään työsuhdeosaajia ei enää tarvita tai haluta.Eli voi olla myös se murros että tietyt ammatit vanhenee, kuolee, kuihtuu ja katoaa.
Mihin suuntaan olet hakeutumassa? Itselle tulee heti mieleen, että kaiken maailman perinnönjakosotkuissa olisi elämänkokemuksesta plussaa. Uusioperheitä on kuin sieniä sateella eikä monikaan ole varmaan edes kärryillä, miten perintökuviot menevät tuossa tilanteessa, kun on sun lapsia, mun lapsia ja yhteisiä. Pahimmillaan eivät ole edes naimisissa!
Toisaalta kansakunta on vaurastunut ja entistä enemmän on niitä, jotka miettivät omaisuuden siirtoa seuraavalle polvelle (tai seuraaville polville) pitkäjänteisesti ja fiksusti. Kyllä osaavalle juristille on monessa kohtaa käyttöä!
Ja ainahan voit hakeutua päämisteriksi tai presidentiksi :-D Vai oletko ollut näissä työsuhdejuristin hommissa väärällä puolella pöytää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhaku on muuttunut rajusti, osaltaan kyse on siitä. Mulle oli myös valtava järkytys oman arvon romahdus, sillä kolmekymppisenä sain myös joka paikan mitä hain tai tulin valituksi yli 200 hakijan joukosta. Nyt sit liki 50v iässä ei tule edes haastattelukutsua.
Tässä on myös aika muuttanut koko pelikenttää. Olen työsuhdelakimies ja mun kaltaisia ei vaan enää tarvita. Vaatii paljon uudelleenkoulutusta jotta voin tehdä muuta lakityötä (osaaminen on muilta osin jo ruostunut), ja siihen olenkin nyt siirtymässä.
Mutta tarkoitan siis kuvata sitä muutoskenttää. Ennnen tarvittiin työsuhde-osaajia, nykyään ei juuri ollenkaan. On vaan talent acquisition leadeja ja developemt-hr osaajia, mutta mitään työsuhdeosaajia ei enää tarvita tai haluta.Eli voi olla myös se murros että tietyt ammatit vanhenee, kuolee, kuihtuu ja katoaa.
Vaihda tietosuojan puolelle. Se on niin kysyttyä osaamista, että pakko ottaa vastavalmistuneitakin, kun muita ei saada.
Sun on pakko tarkoittaa it-alan tietoTURVAA. Olen työnhakija hr-päällikkö jolla osaamista myös tietosuoja/gdpr/henkilötietorekisteri -alueista ja en saa töitä mistään….
Niin, kun sulla ei ole juridista osaamista. Osaat sen saman GDPR:stä mitä muutkin osaavat lukea netistä.
Jännää että tiedät asian mua paremmin. Olen yritysjuridiikan puolelta valmistunut.
Mikä se "yritysjuridiikan puoli" on oikiksessa? Vai oletko amis?
Et selvästi ymmärtänyt että kuka vastasi ja kenelle. Olitpa hassunhauska!
Mä olen käyttänyt urakonsultin palvelua vastaavassa tilanteessa ja mulla oli varmaan erikoinen konsultti. Hän nimittäin sanoi että ÄLÄ hae huonoja paikkoja tai alakanttiin olevia, ja ÄLÄ mene ilmaisharjoitteluun. Vaan rauhassa etsit oman tason paikkaa ja odotat.
Ni, en pystynyt olemaan ”rauhassa” joten otin sitten aika paljon alemman tason työn vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole pelkkää ennakkoluuloa, että nuoret on nälkäisempiä ja helpommin johdettavia
Jos firmassa ajatellaan, että viisikymppinen ei halua tehdä töitä uuden firman tapojen mukaiesti, niin kyse ei ole välttämättä pelkästään siitä, että se viisikymppinen on jämähtänyt, vaan siitä, että firma on jämähtänyt. Siellä ei haluta kuunnella muita eikä oppia uutta.
Helpommin johdettavia. Kun se määrää ja päättää kuka maksaa, ilman mitään manipulaatiotakin. Ellei tota sisäistä, ei tule saamaan jatkoa vaikka jonkun pätkän saisikin.
Ei se oikein niin toimi, että jokainen uusi työntekijä pistää koko organisaation uusiksi vaan siksi, että hänestä asia on jotenkin toisin. Vaikka olisi 100 vuotias.
Toi on yksi syy miksi en itse palkkaisi vanhaa itseäni, kun tarvitaan työntekijää eikä saneeraajaa. Työttömyydestä (aidosta) ei juuri palkata suoraan johtajaksi.
Itsehän todistat omat ennakkoluulosi ja ääripääajattelusi tosi vahvoiksi. Minä en sanonut mitään siitä, että uusi työntekijä haluaa laittaa KAIKEN uusiksi. Sinulla tuntuu olevan ajatus, että jo 5-kymppinen ehdottaa jotain, hän leikkii saneeraajaa ja haluaa muuttaa kaiken. Jos nuori koulutettu ehdottaa samaa, niin sinun mielestäsi hän osoittaa ihailtavaa innovaatiokykyä.
Olen kyllä nähnyt niitäkin valituksia, että nuoria syytetään siitä, että haluavat heti testata jotain koulussa oppimaansa työpaikalla. Sekin on kuulemma väärin.
Kyllä sinä sanoit, kun puhuit manipuloinnista. Kyllä työntekijän pitää tehdä työnsä ilmankin että johdon erikseen pitää manipuloida töihin.
Ja tuolla asenteella (puhut jämähtämisestä ja muutosvastarinnasta, vaikka ei edes ole mitään konkreettista firmaa jonka jämähtänäisyyttä voisi arvioida) kuulostat sellaiselta joka tuputtaisi sitä omaa kokemustaan uudessa paikassa, eikä mukaudu organisaation tarpeisiin. Se sun kokemus kun on erilainen, ei välttämättä mitenkään tehokas ja moderni. Tyypillistä 50 + ikäiseltä, ikävä kyllä. Ihminen on niin rakennettu, että ajattelutapa eroaa sen mukaan onko ikää 30 vai 50 v.
Eikä mulla ole kaikki väärin, mulla on hyvä virka vaikka olen 50+, eikä terveyskään ole priimaa. Mutta on ymmärrys, miksi en ole sitä halutuinta hottia, kuten ei muutkaan 50 + ikäiset.
Sinä sanoit olleesi rekrytoija, joten on olemassa se firma (tai olkoon vaikka virasto), johon sinä ennakkoluuloinesi olit rekrytoimassa.
Minä taas olen hakenut ihan täysin koulutustani ja työkokemustani vastaamattomia töitä, enkä siten ole voinut "tuputtaa" omaa näkemystäni minnekään. Miten edes voisin, kun työt ovat ihan erilaisia?
Outoa syyttää minua siitä, että mainitsen jämähtämisen, kun itse hoet koko ajan, että 50+ ikäisistä ei ole töihin. Et ehkä käytä samoja sanoja, mutta tarkoitat ihan samaa asiaa. Tunnut ilkeältä ihmiseltä, jotka yrittää kaikkensa, jotta voi tuomita iäkkäämmät työntekijät (itsesi tietysti tuosta ryhmästä poislukien). Minä yritän puolustaa iäkkäämpiä, sinä taas alentaa heidät. Minusta ihmisen ei tarvitse olla 100% priimaa pärjätäkseen töissä, sinä et anna armoa edes pienille virheille (taaskin, poislukien itsesi).
Onneksi en ole työnhaussa, joten ei tarvitse kaltaistesi kanssa olla tekemisissä.
Mutta kyllä se on hyödyllistä ymmärtää miksi ne 50 vuotiaat ei ole niin haluttuja, minä myönnän suoraan että mieluummin palkkaisin nuoren kuin vanhan itseni. Koska se 30 v minä olisi parempi työntekijä.
Hetkeäkään en usko, että rekrytoijilla ei ole mitään kokemusta työstään. Siihen on kuule hyvä syy, miksi palkataan niitä joilla on tuorein koulutus, innokkain mieli ja halu oppia ja pienin palkkapyyntö, eikä mitään asenneongelmaa, vaikka "joutuu manipuloiduksi töihin". Siksihän siellä töissä käydään, tekemässä mitä omistaja haluaa, ei toteuttamassa omia visioita. Omia visioita varten voi perustaa oman firman, omalla rahalla ja riskillä.
Toki olen oppinut. Mutta maailma on muuttunut 20 vuodessa myös. Mun koulutiedot on osin vanhentuneet, niin se vaan menee.
Terveys on huonontunut, innostus työntekoon laskenut eikä ole enää pienintäkään halua tehdä pitkää päivää ja jatko-opiskella omalla ajalla. Nälkäisestä ja ahkerasta on tullut sellainen, jota lähinnä kiinnostaa purjehdussää, ja se että perjantaina pääsisi lähtemään mahd. varhain.
50+ iässä se on vain fiksua, elämästä kannattaa nauttia kun vielä voi. Töissä sitten käydään sen vapaa-ajan rahoittamiseksi, ei enää siksi että ne haasteet aidosti kiinnostaisi. Kun on tehnyt töitä 35 v, voi sanoa jo ääneen, että joku nuorempi olisi varmasti parempi :)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen käyttänyt urakonsultin palvelua vastaavassa tilanteessa ja mulla oli varmaan erikoinen konsultti. Hän nimittäin sanoi että ÄLÄ hae huonoja paikkoja tai alakanttiin olevia, ja ÄLÄ mene ilmaisharjoitteluun. Vaan rauhassa etsit oman tason paikkaa ja odotat.
Ni, en pystynyt olemaan ”rauhassa” joten otin sitten aika paljon alemman tason työn vastaan.
Riippuu että missä. Julkisella puolella melkein kaikki virat täytetään sisäisesti ja taloon tullaan harjoittelun kautta, yksityisellä puolella on toisin.
Täytyy sanoa, että tuskin minäkään olisin jäänyt odottamaan sitä huipputyötä kotiin, sieltä aika harva palkataan. Kun taas työstä toiseen on helpompi vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda tietosuojan puolelle. Se on niin kysyttyä osaamista, että pakko ottaa vastavalmistuneitakin, kun muita ei saada.
Sun on pakko tarkoittaa it-alan tietoTURVAA. Olen työnhakija hr-päällikkö jolla osaamista myös tietosuoja/gdpr/henkilötietorekisteri -alueista ja en saa töitä mistään….
Niin, kun sulla ei ole juridista osaamista. Osaat sen saman GDPR:stä mitä muutkin osaavat lukea netistä.
Jännää että tiedät asian mua paremmin. Olen yritysjuridiikan puolelta valmistunut.
Ja sinä et ole juristi. :)
Mä odotin jopa vuoden oikeaa paikkaa. Ei niitä paikkoja joka viikko ole auki, joten olisi kohtuutonta olettaa, että juuri se työ on auki kuukauden sisällä kun olet jäänyt työttömäksi. En myöskään lähettänyt mitään massapostauksia.
Itsekin rekrytoidessa tunnistan massahakemuksete ja sivuutan. Ei herätä kiinnostusta perehtyä hänen osaamiseen, kun hän ei ole yhtään viitsinyt perehtyä minne ja mihin hommaan on edes hakemassa. Joskus kun olen tuollaisen kutsunut haastatteluun, hän lähti kesken pois kun paikka oli hänelle liian tylsä. No daa, homman sisältö piti kyllä selvitä jo siitä meidän ilmoituksesta. Meille tuli myöhemmin auki häntä kiinnostava homma, mutta käytöstavat oli niin hukassa, etten enää kutsunut häntä. Mieluummin laitoin uudelleen haun auki ja odotin sitä oikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki olen oppinut. Mutta maailma on muuttunut 20 vuodessa myös. Mun koulutiedot on osin vanhentuneet, niin se vaan menee.
Terveys on huonontunut, innostus työntekoon laskenut eikä ole enää pienintäkään halua tehdä pitkää päivää ja jatko-opiskella omalla ajalla. Nälkäisestä ja ahkerasta on tullut sellainen, jota lähinnä kiinnostaa purjehdussää, ja se että perjantaina pääsisi lähtemään mahd. varhain.
50+ iässä se on vain fiksua, elämästä kannattaa nauttia kun vielä voi. Töissä sitten käydään sen vapaa-ajan rahoittamiseksi, ei enää siksi että ne haasteet aidosti kiinnostaisi. Kun on tehnyt töitä 35 v, voi sanoa jo ääneen, että joku nuorempi olisi varmasti parempi :)
Omasta asenteesta on paljon kiinni ja jostain syystä sinulla on väsähtänyt asenne.
Toisaalta olen itse ollut töissä, joissa pääsääntöisesti on riittänyt työajaksi 8h, joitain poikkeustilanteita lukuunottamatta. Jos haaste tarkoittaa 16 h töitä ja muutama tunti yöunta, polttaa itsensä lopulta loppuun ihan minkä ikäisenä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mä odotin jopa vuoden oikeaa paikkaa. Ei niitä paikkoja joka viikko ole auki, joten olisi kohtuutonta olettaa, että juuri se työ on auki kuukauden sisällä kun olet jäänyt työttömäksi. En myöskään lähettänyt mitään massapostauksia.
Itsekin rekrytoidessa tunnistan massahakemuksete ja sivuutan. Ei herätä kiinnostusta perehtyä hänen osaamiseen, kun hän ei ole yhtään viitsinyt perehtyä minne ja mihin hommaan on edes hakemassa. Joskus kun olen tuollaisen kutsunut haastatteluun, hän lähti kesken pois kun paikka oli hänelle liian tylsä. No daa, homman sisältö piti kyllä selvitä jo siitä meidän ilmoituksesta. Meille tuli myöhemmin auki häntä kiinnostava homma, mutta käytöstavat oli niin hukassa, etten enää kutsunut häntä. Mieluummin laitoin uudelleen haun auki ja odotin sitä oikeaa.
Minä en hae massana, mutta niistä pirun ilmoituksista on tosi hankala selvittää mitä työhön kuuluu. En halua hakea yhteenkään tylsään paikkaan, mutta kun se vaativa ja vastuullinen työ tarkoittaakin jotain sähköpostin lähettämistä, niin tuota noin.
Headhunt-tarjoukset asiantuntijatasolla on myös tuota, että tarjotaan samaa tai alempaa tasoa mitä on aiemmin tehnyt. Hei juu ei kiinnosta maisterintutkinnolla ja 10 v työkokemuksella paikka, joka sopii aloittelevalle tradenomille. Ei se "soveltuva korkeakoulututkinto" sitä tarkoita.
Vierailija kirjoitti:
Kävin huvikseni katsomassa duunitori-sivulta että noinkohan on tietosuoja-asintuntijan paikkoja yhtään auki. Totta tosiaan, niitä oli PALJON, mutta liki kaikki it-alalta eli it tausta vaaditaan.
Miss tuohon voisi kouluttautua? Mikä tutkinto siis tuohon valmistaa?
Uudelleenkoulutus tässä edessä ja nyt pitäisi osata valita sellainen ala jolla KYSYNTÄÄ.
IT-alalla on kysyntää ja varmaan tietojenkäsittelytieteen maisteri (yliopisto) tai tietotekniikan DI (korkeakoulu) olisi sopiva pohjakoulutus. Mutta ymmärtääkseni IT-alallakin on sitä, että kysyntää on todella kovan tason osaajista, jolloin iällä ei ole niin väliä. Ja junioritason hommiin otetaan nuoria opiskelijoita halvalla. Jotenkin vaikea on uskoa, että tuolle alalle olisi helppo päästä töihin 40-50-vuotiaana vastavalmistuneena.
Paremmat saumat saattaisi olla, jos on joltain toiselta alalta vahvaa substanssiosaamista, jota voi yhdistää IT-puolen osaamiseen. Vaikkapa pitkän linjan taloushallinnon ammattilainen voisi onnistua työllistymään taloushallinnon softia tekevään firmaan, jos hankkisi itselleen koodausosaamista. (Vai olenko idealisti ja kuvittelen vain?)
Tämän asian toinen puoli on se, että ohjelmistoja vyöryy vähän joka paikkaan, aloille joissa niitä ei ennen ollut. Ja vaikka ei olisikaan hakeutumassa varsinaisiin koodaushommiin, niin monessa tehtävässä voi olla hyötyä siitä, että osaa ohjelmoida. Tai osaa muokata valmista ohjelmaa firman tarpeiden mukaan. Tai edes ymmärtää ohjelmoinnista jotain, jos on vaikkapa tilaajan/ostajan roolissa määrittelemässä speksejä.
IT-alalla on myös kohtaanto-ongelmaa, kun tekijöistä on pulaa, mutta kammioihinsa hautautuneet Aspergerit eivät oikein tiedä mikä kiinnostaisi ja kun ei tiedä mikä kiinnostaa, ei osaa hakea töitä. Ja jos osaakin hakea, ei ehkä osaa markkinoida itseään oikealla tavalla. Näkisin tilaa toimijalle, joka kaivaa ne Aspergerit esiin, auttaa työnhaussa ja oman osaamisen esille tuomisessa esim. Githubin kautta. Osalla näistä tyypeistä ei ole edes diagnoosia, mutta piirteet on selvästi nähtävissä. Nämä on niitä, jotka lukiolaisina ravaavat matematiikan ja tietotekniikan olympialaisissa ja saattavat olla valtavan innostuneita olympiamatematiikasta ja/tai kisaohjelmoinnista. Mutta eivät välttämättä pysty hahmottamaan, mitä siellä työelämän puolella olisi kiva tehdä, tai miksi sinne pitäisi edes haluta kun olisi kiva vaan opiskella ja vihkiytyä algoritmien saloihin.
Mikä olisi se ensimmäinen firma, joka ottaisi tähtäimeen nämä tyypit, joissa olisi tietyllä tavalla valtavaa potentiaalia, mutta eivät saa työhakemusta aikaiseksi eivätkä ilmaannu korkeakoulun rekrytapahtumaan? Ajoissa kun saa napattua, niin voi saada hyvän tekijän halvalla. Eikä tarvitse pelätä, että on vauhdilla lähdössä kilpailijalle isomman palkan perässä, jos mielenkiintoisia hommia vaan riittää. Asiallista palkkaa kannattaa silti maksaa, koska kyllä näiden lähipiirissä on aina joku, joka älähtää räikeän alipalkkauksen kohdalla ja ohjaa tämän neron Googlen palkkalistoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään ole, jos osaisit lukea niin tajuaisit kuka olen tuossa ketjussa. Yritysjuridiikasta silti valmistunut. En juristi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ni, en pystynyt olemaan ”rauhassa” joten otin sitten aika paljon alemman tason työn vastaan.Riippuu että missä. Julkisella puolella melkein kaikki virat täytetään sisäisesti ja taloon tullaan harjoittelun kautta, yksityisellä puolella on toisin.
Täytyy sanoa, että tuskin minäkään olisin jäänyt odottamaan sitä huipputyötä kotiin, sieltä aika harva palkataan. Kun taas työstä toiseen on helpompi vaihtaa.
Tämä on kyllä niin sitkeä ja väärä urbaanilegenda, että julkiselle otettaisiin aina joku talosta. Itse olen joka julkiseen paikkaan tullut ulkoa. Ennemminkin siellä usein haetaan uutta näkökulmaa, kun kaikki muut ovat olleet talossa 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään ole, jos osaisit lukea niin tajuaisit kuka olen tuossa ketjussa. Yritysjuridiikasta silti valmistunut. En juristi.
Tuo hssunhauska inttäjä ei nyt tajua että ketjussa oli sekä lakimies että yritysjuridiikan ktm, kaksi eri ihmistä eri taustoilla. Ei noille auta vaikka ratakiskosta vääntää…
Parasta on just se kun kouluttamattomat av-mammat tulee näpäyttämään akateemisia näihin ketjuihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo ei kyllä ole seurausta sun iästä vaan elämäntilanteesta. Ehkä sun työt on tylsiä, ehkä et kuitenkaan uskalla enää vaihtaakaan, ja tietty mukavuus estää lähtemästä uusiin hommiin. Asia olisi eri, jos sulta nyt lähtisi tuo työ alta, tai sut vaikka alennettaisiin vielä tylsempiin hommiin, tai siirrettäisiin muulle osastolle ja vaikka palkkakin alenisi. Moni tuttuni ja minä myös on osoittaneet vielä nälkää kiinnostaviin tehtäviin 50+. Enää ei tarvitse vain opetella niitä alusta iltakaudet ja tekemällä ylitöitä, kun on kertynyt osaamista ja työkaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kertokaapa niitä aloja jonne nyt kannattaa kouluttautua eli mitä jatkossa tarvitaan ja joista on kysyntää? Muitakin kuin lääkäri.
Hoitajan hommat jos vaan niitä jaksaa tehdä. Putkimies, erilaiset asentajat...
Ammatillisesta koulutusta on kyllä työnantajilta tullut valitusta, ettei siellä ammattikoulussa opita enää kunnolla edes perustaitoja. Ehkä motivoituneimmat oppivat, mutta sielläkin on lähiopetusta vähennetty ja toisaalta opetusta rasittaa kaikenmaailman humpuuki, joka ei edistä ammattitaitoa. Ja lähiopetuspäiväkin voi olla sellainen, että opettaja tulee vain avaamaan työsalin ovet ja häipyy sitten eikä häntä näy koko päivänä. Opettele siinä sitten?
Mutta aikuiskoulutuksen puolella tuohon taitaa löytyä ihan asiallistakin koulutusta. Sitten jää kysymykseksi, minkälaisista työntekijöistä todellisuudessa on pulaa. Pahoin pelkään, että työnantajat ovat vailla kokeneita putkimiehiä ja sähkömiehiä, eikä tarvetta ole niinkään aloitteleville kyvyille, jotka ovat jo viisikymppisiä.
Vaikeaa on miettiä mitään alaa, jossa työvoimapula yhdistyisi siihen, että myös 50v tulokas otetaan riemulla vastaan. Kun palstalla on näitäkin, jotka on kouluttautuneet lähihoitajiksi, mutta eivät saa töitä kun ikä alkaa vitosella. Itselle tulee mieleen joku perhe- ja perintöoikeus, ositusten ja perinnönjakojen setviminen ja sellainen. Ehkä hautausala, mutta tarvitaanko sielläkään tekijöitä määräänsä enempää ja alan koulutuskin kestää pari vuotta.
Sosiaalialalla on huutava pula sijaisperheistä, mutta ei ole heikkohermoisen hommaa sekään, todella vaativaa ja raskasta työtä. Jos on itsellä vielä omia lapsia, joutuu miettimään sitäkin, uhraako omat lapsensa auttaakseen jotain vierasta. Joku lapseton ehkä helpommin kokeilisi, selviäisikö sijoitetun teinin kanssa siihen asti, kun tämä tulee täysikäiseksi.
Perhepäivähoitajista lienee myös suuri pula, mutta vaatisi koulutuksen ja palkka on umpisurkea, jos ei lähde yrittäjäksi. Ja ehkä lapsille parempi, että tähän ei ryhdy sellainen ihminen, joka ei koe minkäänlaista vetoa kyseistä työtä kohtaan.
Erityisopettajistakin on huutava pula, koska työ on todella raskasta. Epäpätevänä voi päästä tekemään sijaisuuksia, joihinkin paikkoihin ei tule ensimmäistäkään hakemusta pätevältä työntekijältä. Tätä puitiin ketjussa, jossa päiviteltiin miten Jani Sievinen on päässyt tekemään epäpätevänä tätä työtä.
Eläkeläiset kyllä sitten ovat mitä parhainta työvoimaa, koska heistä ei tarvitse maksaa eläkemaksuja! Tulee työnantajalle todella halvaksi näiden käyttäminen ja siksi hoitoalallakin pyörii eläkeläisiä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ni, en pystynyt olemaan ”rauhassa” joten otin sitten aika paljon alemman tason työn vastaan.Riippuu että missä. Julkisella puolella melkein kaikki virat täytetään sisäisesti ja taloon tullaan harjoittelun kautta, yksityisellä puolella on toisin.
Tämä on kyllä niin sitkeä ja väärä urbaanilegenda, että julkiselle otettaisiin aina joku talosta. Itse olen joka julkiseen paikkaan tullut ulkoa. Ennemminkin siellä usein haetaan uutta näkökulmaa, kun kaikki muut ovat olleet talossa 15 vuotta.
Tämähän tulee siitä, että paikkojen vakinaistamiseen tai ylentämiseen on pakko avata julkinen haku, vaikka 2-5 vuotta työtä tehnyt sisäinen hakija siihen valitaankin, kun on muodollisesti pätevä ja on ylivoimaisesti eniten kokemusta itse työstä.
Eikä siinä ole mitään pahaa, mutta voisiko edes vihjaista haastattelussa, että tässä on aika lyömätön hakija mukana? Minä olen jopa pahaan korona-aikaan käynyt livehaastattelussa ihan turhaan. Sen olisi ihan hyvin voinut pitää etänä, kerran ketään ulkoisista hakijoista ei kuitenkaan valita. Enkä minäkään olisi sinne tullut, jos olisin tiennyt. Mulle oli jo tarjottu toista paikkaa, jonka sitten otinkin.
Kaikenmaailman johtajia on ollut yrityksissä ihan liikaa. Sori, sua ei enää tarvita. Asiantuntijat ovat yhä itseohjautuneenpia.
Siirtyä oikeudenkäynteihin? Sä et ole juristi, kun et tiedä että oikeudenkäynneissä pitää nykyään olla asianajaja eikä pelkkä juristi, ja se polku on hidas ja kivinenkin, pitää saada ensin töitä asianajotoimistosta. Ei niin vaan "siirrytä oikeudenkäynteihin".