Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kodin kuvalehti: Lapsi ei tarvitse lukutaitoa, ettei herkkyys katoa

Vierailija
10.04.2015 |

Kodin kuvalehdessä oli juttua perheestä, jossa tyttö oli kotikoulussa, koska äidin mielestä se on herkälle lapselle parasta. Lasta ei edes yritetä opettaa lukemaan, vaan pääpaino koulussa on mukavissa asioissa kuten leivän leipominen ja laulaminen. Jos ei huvita niin ei huvita.

Olen tähän asti ollut kotikoulujen kannattaja, koska siten lapsi voi oman herkkyyskautensa mukaan oppia asioita nopeasti ja helposti, mutta nyt kyllä alkoi arveluttaa. Meillä lapset oppineet lukemaan 3v iässä, jolloin ovat jaykuvasti kysyneet kirjaimia ja sitä, että lukeeko tuossa Matti ja tuossa maito. Todennäköisesti kausi olisi mennyt ohi, jos ei olisi mitenkään regoitu.Toki lapsi oppii asioita, vaikka mitään ei varsinaisesti opeteta, mutta monessa jutussa opettaminen auttaa oppimisessa (kuten vaikka matematiikassa). Jos ei lukemisen opettaminen kiinnosta äitiä, niin herkkyyskausi saattaa mennä ohi (todennäköisesti meni aikaa sitten) ja oppiminen tulee aina vain vaikeammaksi.

Kommentit (521)

Vierailija
1/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:55"]

Jos ei osaa lukea vielä 9-vuotiaanakaan, niin todennäköisesti myöhemminkin elämässä tulee lukemaan heikosti. Se rajoittaa paljon. Lisäksi lukutaitoa tarvitaan tuossa iässä jo muissakin oppiaineissa. Miten lapsi oppii vieraita kieliä, historiaa ja muita aineita, jos ei ole lukutaitoa? 

[/quote]

Millä perusteella lapsi ei oppisi lukemaan myöhemmin?

Aika vähän yhdeksän vuotias vielä tarvitsee lukutaitoa muiden asioiden oppimiseen. Enemmän tuon ikäinen vielä oppii matematiikasta tai ympäristötiedosta tekemällä ja kokemalla asioita.

[/quote]

 

9-vuotiaat yleensä lopettelevat 2. luokkaa tai ovat 3. luokalla. Kyllä tuossa vaiheessa jo iso osa oppimista vaatii lukutaitoa.

t. alakoulun ope

Vierailija
2/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:12"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:55"]

Jos ei osaa lukea vielä 9-vuotiaanakaan, niin todennäköisesti myöhemminkin elämässä tulee lukemaan heikosti. Se rajoittaa paljon. Lisäksi lukutaitoa tarvitaan tuossa iässä jo muissakin oppiaineissa. Miten lapsi oppii vieraita kieliä, historiaa ja muita aineita, jos ei ole lukutaitoa? 

[/quote]

Millä perusteella lapsi ei oppisi lukemaan myöhemmin?

Aika vähän yhdeksän vuotias vielä tarvitsee lukutaitoa muiden asioiden oppimiseen. Enemmän tuon ikäinen vielä oppii matematiikasta tai ympäristötiedosta tekemällä ja kokemalla asioita.

[/quote]

Se on ihan kehityspsykologinen juttu. Kun oppii lukemaan normaalissa iässä, niin oppii paremmin. Näin se vain on. Toisekseen kyllä ne muut lapset tuossa iässä jo lukevat paljon syvemmin asioita biologiasta ja historiasta, oppivat keskustelemaan kirjoista, suorastaan ahmivat seikkailukirjoja, oppivat englantia tai jotain muuta vierasta kieltä, jota äännetäänkin eri tavalla kuin kirjoitetaan jne. Kaikki nämä ahaa-elämykset jäävät nyt pois tältä omassa huoneessaan muovinukeille yksin juttekevalta tytöltä, jonka sosiaaliset taidotkaan eivät siellä kartu.

Minulla on huoli ja hätä hänen puolestaan. Jos edes tuo äiti vaihdettaisiin johonkin vastuunsa tuntevaan kotiopettajaan.

[/quote]

 

Jos sulla olisi huoli ja hätä tytöstä, et haukkuisi täällä palstalla häntä ja hänen perhettään ja heidän tekemiään ratkaisuja. Pystytkö yhden lehtijutun perusteella tuntemaan tytön ja tietämään mitä hän tarvitsee? Paremmin kuin tytön isä ja äiti hänet tuntee? Et tunne, ole siis hiljaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:12"]

Se on ihan kehityspsykologinen juttu.

[/quote]

Olisko esimerkkiä joka pohjautuu kokemukseen. Minun maailmassa kokemus voittaa asian jonka voi lukea av-palstalta.

Vierailija
4/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:55"]

Jos ei osaa lukea vielä 9-vuotiaanakaan, niin todennäköisesti myöhemminkin elämässä tulee lukemaan heikosti. Se rajoittaa paljon. Lisäksi lukutaitoa tarvitaan tuossa iässä jo muissakin oppiaineissa. Miten lapsi oppii vieraita kieliä, historiaa ja muita aineita, jos ei ole lukutaitoa? 

[/quote]

Millä perusteella lapsi ei oppisi lukemaan myöhemmin?

Aika vähän yhdeksän vuotias vielä tarvitsee lukutaitoa muiden asioiden oppimiseen. Enemmän tuon ikäinen vielä oppii matematiikasta tai ympäristötiedosta tekemällä ja kokemalla asioita.

[/quote]

 

9-vuotiaat yleensä lopettelevat 2. luokkaa tai ovat 3. luokalla. Kyllä tuossa vaiheessa jo iso osa oppimista vaatii lukutaitoa.

t. alakoulun ope

[/quote]

Koulussa? ...mutta miksi niin pitäisi olla kaikkien kohdalla?

Vierailija
5/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:55"]

Jos ei osaa lukea vielä 9-vuotiaanakaan, niin todennäköisesti myöhemminkin elämässä tulee lukemaan heikosti. Se rajoittaa paljon. Lisäksi lukutaitoa tarvitaan tuossa iässä jo muissakin oppiaineissa. Miten lapsi oppii vieraita kieliä, historiaa ja muita aineita, jos ei ole lukutaitoa? 

[/quote]

Millä perusteella lapsi ei oppisi lukemaan myöhemmin?

Aika vähän yhdeksän vuotias vielä tarvitsee lukutaitoa muiden asioiden oppimiseen. Enemmän tuon ikäinen vielä oppii matematiikasta tai ympäristötiedosta tekemällä ja kokemalla asioita.

[/quote]

 

9-vuotiaat yleensä lopettelevat 2. luokkaa tai ovat 3. luokalla. Kyllä tuossa vaiheessa jo iso osa oppimista vaatii lukutaitoa.

t. alakoulun ope

[/quote]

Melko vähän lapsi kooulussa onkin asioita oppinut lukutaidon lisäksi. Kokemuksellisesti asioita on jouduttu sitte opettelemaan kotona.

Vierailija
6/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on osaksi oikeassa. Mutta tieto on toisaalta aina vähän pois tunteesta, myös naisilla. Isoimmat asiat eivät ole tiedon asioita. Esimerkiksi ruuan maku on tärkeämpi juttu kuin tieto sen rakenteesta tai sisällöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opetetaan asioita pänttäämällä kokeeseen ja asiat unohtuvat samantien. Koulussa opetetaan että vahvat ja kovaääniset pärjää ja kyynärpäätaktiikka on paras taktiikka. Tämä äiti haluaa opettaa eri tavalla ja eri asiota. Siinä ei ole mitään pahaa. Kaikki uusi ja erilainen pelottaa av-mammaa.

Vierailija
8/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:55"]

Jos ei osaa lukea vielä 9-vuotiaanakaan, niin todennäköisesti myöhemminkin elämässä tulee lukemaan heikosti. Se rajoittaa paljon. Lisäksi lukutaitoa tarvitaan tuossa iässä jo muissakin oppiaineissa. Miten lapsi oppii vieraita kieliä, historiaa ja muita aineita, jos ei ole lukutaitoa? 

[/quote]

Millä perusteella lapsi ei oppisi lukemaan myöhemmin?

Aika vähän yhdeksän vuotias vielä tarvitsee lukutaitoa muiden asioiden oppimiseen. Enemmän tuon ikäinen vielä oppii matematiikasta tai ympäristötiedosta tekemällä ja kokemalla asioita.
[/quote]

Kyllä siihen matematiikan ja historian ym aineiden oppimiseen tarvitaan lukutaitoa, kyllä jo ala-asteella pitää osata tehtävänannot lukea. Ainakin kolmosluokalla viimeistään tulee ongelmia jos opettajan pitäisi käyä ääneen lukemassa tehtävänannot. Kirjoittaminenkin kehittyy lukemisen kanssa samoihin aikoihin, kyllähän lapsen pitää nyt osata omat vastauksetkin kirjoittaa itse, eikä niin että vanhemmat kirjoittavat läksyt lapsen puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:57"]

Minua hämmästytti se, että lehtijutun mukaan lapsi on yhdessä äidin kanssa opetellut istuttamaan punajuuria. Meillä ne on aina kylvetty, ei istutettu.

[/quote]

Toimittajan ammatissa äidinkieli ehkä olisikin hallittava paremmin. Tosin ihan hyvä olisi oppia etä kaikki asioita ei kannata analysoida pilkun tarkasti ja jos joku tekee eritavalla tai käyttää eri ilmauksia, maailma ei kaadu eikä minun tapani ole uhattuna.

[/quote]

Tai päinvastoin: jos ei kykene ilmaisemaan itseään täsmällisesti äidinkielellään, tulee epähuomiossa kirjoittaneeksi asioita, jotka eivät ole totta. On olemassa erilaisia ilmauksia, mutta kaikki ne eivät ole synonyymisia toistensa kanssa. Istuttaminen ja kylväminen ovat kaksi eri asiaa, yhtä lähellä toisiaan kuin vaikka istuminen ja seisominen.

Ehkä jutun toimittaja on itse kotikoulun kasvatti?

Vierailija
10/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:30"]

Koulussa opetetaan asioita pänttäämällä kokeeseen ja asiat unohtuvat samantien. Koulussa opetetaan että vahvat ja kovaääniset pärjää ja kyynärpäätaktiikka on paras taktiikka. Tämä äiti haluaa opettaa eri tavalla ja eri asiota. Siinä ei ole mitään pahaa. Kaikki uusi ja erilainen pelottaa av-mammaa.

[/quote]

Joo, hassua, että nykyään tarvitaan koulutusta ymmärtääkseen, että koulutus ei ole kaiken perusta.

Kaikki koulutetutkaan eivät toki asiaa tule ajatelleeksi. Vihreillä tuntuu ainakin olevan varaukseton usko koulutukseen, joka on hieman vanhentunut näkemys yleismaailmallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun tehtävä on valmistaa ihmisiä, jotka pyörittävät tätä yhteiskuntaa. Niin kovalta kuin se kuulostaakin. Jos lapset saisivat valita, ne pelaisivat kännyllä ja söisivät karkkia jatkuvasti. Sitten voitaisiinkin muuttaa takaisin luolaan.

Otan erityisherkät huomioon koulussa ja eriytän opetusta ja kokeita, mutta herranjumala kyllä kaikista on tultava vastuullisia, täyspäisiä yhteiskunnan jäseniä!

T.ope

Vierailija
12/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:30"]

Koulussa opetetaan asioita pänttäämällä kokeeseen ja asiat unohtuvat samantien. Koulussa opetetaan että vahvat ja kovaääniset pärjää ja kyynärpäätaktiikka on paras taktiikka. Tämä äiti haluaa opettaa eri tavalla ja eri asiota. Siinä ei ole mitään pahaa. Kaikki uusi ja erilainen pelottaa av-mammaa.

[/quote]

Missä koulussa ole ollut, jos siellä on ollut tuollaista? Ainakin oman lapseni luokalla kertotaulun oppiminen tähtää sen osaamiseen, ei unohtamiseen samantien.

Toiseksi koulussa opetetaan asioita tulevaisuutta varten. Tuossa lehtijutussa lapsi oppi vain tämän päivän tarpeisiin, mikä tarkoittaa sitä, että kotikoulun jatkuessa lapsi taantuu. Hänestä kotikoulu oli kiva, koska ei tarvinnut opetella mitään, ei siis tarvinnut nähdä vaivaa tai haastaa itseään. Jäniksen jälkien tunnistamisesta on iloa, jos aikoo enää metsästämällä jäniksi, muuten tieto kuuluu luokkaan "kiva tietää, mutta ei kamalan tarpeellinen elämisen kannalta". Sen sijaan maailmassa on ihan mukava tietää, mitä katukylteissä lukee tai kumpi on suurempi luku, 100 vai 1000.

Jutun äiti valmisti lasta siihen, että hän on koko ikänsä äidin kanssa ja tämän turvassa. Äiti elää työkkärikorvauksella eli hän on koska tahansa valmis lähtemään töihin - miten käy kotikoulun silloin? Lapsi hyppelee yksikseen kotimetsässä ja piirtelee iloisia piirroksia, mutta ei tunne kellonaikoja eikä osaa lukea, mitä tekstiviestissä lukee?

Äiti kielsi lapseltaa koulun tutustumispäivän ylihermostuneiden lasten naurahduksen takia. Hän opettaa lapselleen, että vältä muita ihmisiä, ota maailma haudanvakavasti ja muista, että siellä vaanii nauretuksitulemisen vaara. Tavisäiti olisi kuunnellut, mitä opettaja naurahduksen jälkeen sanoi - todennäköisesti jotain kannustavaa ja muiden ivalta siivet leikkaavaa. Mutta ei, kun koulu on paha ja siellä on niitä muita lapsia, niin pysytään poissa.

Ihmettelin, millaiset vanhemmat kertovat alaikäisille lapsilleen, että meistä on tehty LS-ilmoitus, emmekö olekaan hyviä vanhempia. Lasten maailmaan ei kuulu tuollaisten tietojen jakaminen - paitsi perheissä, joissa halutaan osoittaa, että me olemme yksin koko isoa pahaa maailmaa vastaan ja nyt ne haluavat hyökätä ja viedä teidät pois meiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:55"]

Jos ei osaa lukea vielä 9-vuotiaanakaan, niin todennäköisesti myöhemminkin elämässä tulee lukemaan heikosti. Se rajoittaa paljon. Lisäksi lukutaitoa tarvitaan tuossa iässä jo muissakin oppiaineissa. Miten lapsi oppii vieraita kieliä, historiaa ja muita aineita, jos ei ole lukutaitoa? 

[/quote]

Millä perusteella lapsi ei oppisi lukemaan myöhemmin?

Aika vähän yhdeksän vuotias vielä tarvitsee lukutaitoa muiden asioiden oppimiseen. Enemmän tuon ikäinen vielä oppii matematiikasta tai ympäristötiedosta tekemällä ja kokemalla asioita.

[/quote]

 

9-vuotiaat yleensä lopettelevat 2. luokkaa tai ovat 3. luokalla. Kyllä tuossa vaiheessa jo iso osa oppimista vaatii lukutaitoa.

t. alakoulun ope

[/quote]

Koulussa? ...mutta miksi niin pitäisi olla kaikkien kohdalla?

[/quote]

 

Jos et oe huomannut, niin lukutaitoa tarvitaan koulun ulkopuolellakin. havainnoimalla ja tekemällä voi oppia vain tiettyyn pisteeseen. Lukemalla voi päästä tiedon tiellä huomattavasti pitemmälle - jo 9-vuotiaanakin.

Lukeminen muuten kehittää todella paljon myös mielikuvitusta - kuten jokainen varmaan tietää..? Jättämällä opettamatta lapselleen lukutaidon, artikkelin äiti evää lapseltaan mahdollisuuden tutustua ominkin päin kirjojen maailmaan. Ja tämä jos mikä on surullista.

Vierailija
14/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:30"]

Koulussa opetetaan asioita pänttäämällä kokeeseen ja asiat unohtuvat samantien. Koulussa opetetaan että vahvat ja kovaääniset pärjää ja kyynärpäätaktiikka on paras taktiikka. Tämä äiti haluaa opettaa eri tavalla ja eri asiota. Siinä ei ole mitään pahaa. Kaikki uusi ja erilainen pelottaa av-mammaa.

[/quote]

 

Luulo ei ole tiedon väärti. Sinä selvästi luulet, että koulussa toimitavan noin. Se on kuitenkin pelkkää vääriin tietoihin tai todella rankkaan yleistämiseen pohjautuvaa luuloa. Ei mitään muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl tuossa tilanteessa normaali koulu olisi tuolle tytölle hyväkin kokemus, siellä oppii toimimaan muiden kanssa ja varmasti muiden lapsien oppimisilo tarttuisi. Ensimmäisillä luokilla koulu on kuitenkin vielä pitkälti leikkimistä, musiikkileikkejä, bilsan tunneilla rairuohon/auringonkukkien kasvatusta, yhdessä toimimista eli melko lempeä lasku koulu-uralle. Varmaan tuona tutustumispäivänä kaikki lapset olivat vain hermostuneita ja innostuneita, eivätkä tarkoituksellisesti aikoneet kiusata.

Vierailija
16/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:51"]

Koulun tehtävä on valmistaa ihmisiä, jotka pyörittävät tätä yhteiskuntaa. Niin kovalta kuin se kuulostaakin. Jos lapset saisivat valita, ne pelaisivat kännyllä ja söisivät karkkia jatkuvasti. Sitten voitaisiinkin muuttaa takaisin luolaan. Otan erityisherkät huomioon koulussa ja eriytän opetusta ja kokeita, mutta herranjumala kyllä kaikista on tultava vastuullisia, täyspäisiä yhteiskunnan jäseniä! T.ope

[/quote]

Olen myös ope, mutta en ihan niele yhteiskunnan näkemistä yksilön lopputuotteena vailla arvostelua. Yhteiskunta samuutena koulutuksen kautta, eli modernisaatio, on saanut kritiikkiäkin.

Vierailija
17/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:00"]

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:55"]

Jos ei osaa lukea vielä 9-vuotiaanakaan, niin todennäköisesti myöhemminkin elämässä tulee lukemaan heikosti. Se rajoittaa paljon. Lisäksi lukutaitoa tarvitaan tuossa iässä jo muissakin oppiaineissa. Miten lapsi oppii vieraita kieliä, historiaa ja muita aineita, jos ei ole lukutaitoa? 

[/quote]

Millä perusteella lapsi ei oppisi lukemaan myöhemmin?

Aika vähän yhdeksän vuotias vielä tarvitsee lukutaitoa muiden asioiden oppimiseen. Enemmän tuon ikäinen vielä oppii matematiikasta tai ympäristötiedosta tekemällä ja kokemalla asioita.

[/quote]

 

9-vuotiaat yleensä lopettelevat 2. luokkaa tai ovat 3. luokalla. Kyllä tuossa vaiheessa jo iso osa oppimista vaatii lukutaitoa.

t. alakoulun ope

[/quote]

Koulussa? ...mutta miksi niin pitäisi olla kaikkien kohdalla?

[/quote]

 

Jos et oe huomannut, niin lukutaitoa tarvitaan koulun ulkopuolellakin. havainnoimalla ja tekemällä voi oppia vain tiettyyn pisteeseen. Lukemalla voi päästä tiedon tiellä huomattavasti pitemmälle - jo 9-vuotiaanakin.

Lukeminen muuten kehittää todella paljon myös mielikuvitusta - kuten jokainen varmaan tietää..? Jättämällä opettamatta lapselleen lukutaidon, artikkelin äiti evää lapseltaan mahdollisuuden tutustua ominkin päin kirjojen maailmaan. Ja tämä jos mikä on surullista.

[/quote]

 

Näin juuri. Enkä usko, että tuo lapsi olisi tutustunut kirjoihin äitinsä ääneen lukeminakaan. Kyllä tavallinen lapsi olisi jo itse siitä innostunut lukemisesta ja halunnut oppia. Tai sitten lapsella on lukihäiriö eikä siksi uskalla kokeillakaan lukemista. Kauppakoulu  ja kursseja käynyt äiti ei sitä itse havaitse ja vain luulee, että lapsi muuten vain haluaa pelkästään leikkiä yksin nukeilla. Lukihäiriöinen kaipaisi jo kovasti tukea taidon opettelemiseen, mutta lapsi ei sitä tässä tapauksessa kotoa saa.

Vierailija
18/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin, kyllä tätä tyttöä opetetaan lukemaan! Ap sanoi ettei edes yritetä... Kyllä yritetään, mutta varmaan ilon kautta eikä pakottamalla.

 

Kaikkien ei tarvitse mahtua samaan muottiin, ei enää vuonna 2015.

 

Täällä aika moni esiintyy luokanopettajana, toivottavasti esiintyy koska en minäkään vie lastani kouluun jossa opettajina on noin ahdasmielisiä ihmisiä.

Vierailija
19/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jäi mietityttämään, että mitä kukaan perheen ulkopuolinen voi tuossa tilanteessaoikeasti käytännössä tehdä. Vanhemmat huolehtivat perheestään ja lapsilla on lämmin ja rakastava koti. Mutta jokin mättää ja ovat käytännössä tiputtamassa lasta yhteiskunnan ulkopuolelle ihan ymmärtämättömyyttään. Huostaanotto ja sijoitus olisi ylimitoitettua ja epäilemättä haitallista. Mitä keinoja yhteiskunnalla on tällaisessa tilanteessa jos vanhemmat eivät ole yhteistyössä? Lapsi tulee syrjäytymään todennäköisesti tällaisen opetuksen seurauksena ja yhteiskunta maksaa laskun. 

Vierailija
20/521 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:01"]

No ensinnäkin, kyllä tätä tyttöä opetetaan lukemaan! Ap sanoi ettei edes yritetä... Kyllä yritetään, mutta varmaan ilon kautta eikä pakottamalla.

 

Kaikkien ei tarvitse mahtua samaan muottiin, ei enää vuonna 2015.

 

Täällä aika moni esiintyy luokanopettajana, toivottavasti esiintyy koska en minäkään vie lastani kouluun jossa opettajina on noin ahdasmielisiä ihmisiä.

[/quote]

 

Ei taitoa voi pakottaa. Lukeminen tulee aina oivalluksesta ja tuottaa valtavasti iloa. Tällä äidillä ei taida olla keinoja lapsensa lukemaan opettamiseen. Valtaosa opettajista on hyviä, ystävällisiä ja empaattisia ihmisiä. Sen lisäksi että osaavat opettaa erilaisia lapsia.