Kodin kuvalehti: Lapsi ei tarvitse lukutaitoa, ettei herkkyys katoa
Kodin kuvalehdessä oli juttua perheestä, jossa tyttö oli kotikoulussa, koska äidin mielestä se on herkälle lapselle parasta. Lasta ei edes yritetä opettaa lukemaan, vaan pääpaino koulussa on mukavissa asioissa kuten leivän leipominen ja laulaminen. Jos ei huvita niin ei huvita.
Olen tähän asti ollut kotikoulujen kannattaja, koska siten lapsi voi oman herkkyyskautensa mukaan oppia asioita nopeasti ja helposti, mutta nyt kyllä alkoi arveluttaa. Meillä lapset oppineet lukemaan 3v iässä, jolloin ovat jaykuvasti kysyneet kirjaimia ja sitä, että lukeeko tuossa Matti ja tuossa maito. Todennäköisesti kausi olisi mennyt ohi, jos ei olisi mitenkään regoitu.Toki lapsi oppii asioita, vaikka mitään ei varsinaisesti opeteta, mutta monessa jutussa opettaminen auttaa oppimisessa (kuten vaikka matematiikassa). Jos ei lukemisen opettaminen kiinnosta äitiä, niin herkkyyskausi saattaa mennä ohi (todennäköisesti meni aikaa sitten) ja oppiminen tulee aina vain vaikeammaksi.
Kommentit (521)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:06"]
Mua jäi mietityttämään, että mitä kukaan perheen ulkopuolinen voi tuossa tilanteessaoikeasti käytännössä tehdä. Vanhemmat huolehtivat perheestään ja lapsilla on lämmin ja rakastava koti. Mutta jokin mättää ja ovat käytännössä tiputtamassa lasta yhteiskunnan ulkopuolelle ihan ymmärtämättömyyttään. Huostaanotto ja sijoitus olisi ylimitoitettua ja epäilemättä haitallista. Mitä keinoja yhteiskunnalla on tällaisessa tilanteessa jos vanhemmat eivät ole yhteistyössä? Lapsi tulee syrjäytymään todennäköisesti tällaisen opetuksen seurauksena ja yhteiskunta maksaa laskun.
[/quote]
Lapsilla on Suomessa oppivelvollisuus. Se koskee myös kotikoululaisia. Aiemmissa kotikouluista kertovissa jutuissa lasten on täytynyt osallistua taitoa mittaaviin kokeisiin, jotka järjestää kunnallinen koululaitos. Ilmeisesti lapsi on jo yhden kerran reputtanut. Kun kunta panee kovan kovaa vasten, niin todennäköisesti tuo tyttö viedään kotoa väkisin erityisluokalle. Surullista, kun taitamaton äiti on sotkenut lapsen koulunkäynnin kahden ensimmäisen vuoden osalta. Tilanteesta tulee paljon traumaattisempi kuin olisi tullut, jos erityisherkkä olisi tutustunut muihin lapsiin ja oppinut lukemaan jo kaksi vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:01"]
No ensinnäkin, kyllä tätä tyttöä opetetaan lukemaan! Ap sanoi ettei edes yritetä... Kyllä yritetään, mutta varmaan ilon kautta eikä pakottamalla.
Kaikkien ei tarvitse mahtua samaan muottiin, ei enää vuonna 2015.
Täällä aika moni esiintyy luokanopettajana, toivottavasti esiintyy koska en minäkään vie lastani kouluun jossa opettajina on noin ahdasmielisiä ihmisiä.
[/quote]
Ei taitoa voi pakottaa. Lukeminen tulee aina oivalluksesta ja tuottaa valtavasti iloa. Tällä äidillä ei taida olla keinoja lapsensa lukemaan opettamiseen. Valtaosa opettajista on hyviä, ystävällisiä ja empaattisia ihmisiä. Sen lisäksi että osaavat opettaa erilaisia lapsia.
[/quote]
Ei lukemisen opettaminen ole vaikeaa jos lapsi HALUAA! On totuttu siihen että kaikki lapset pakotetaan juuri 7 vuotiaana lukemaan, vaikka sitten itkien ja hammasta purren. Joku oppii 4-5 vuotiaana ihan itse ja joku vaikeimman kautta koulussa, tai, jopa myöhemmin, kuten tämä tyttö, kotona.
Tämä keskustelu on lähtenyt ihan väärille urille. Juuri eilen luin tuon jutun, luin tarkkaan ja ajatuksen kanssa ja katsoin kuvat ja koitin ottaa kokonaisuudesta selvän.
Olen ihan eri mieltä kaikesta, ap on vääristellyt koko jutun. Ja koko av kansa lähtee kuin hyeenalauma tämän perheen kimppuun. Lukekaa se juttu avoimin mielin, katsokaa kuvat, miettikää. Ok, on erilainen, värikäs boheemi perhe, joka joogaa ym. Mutta heillä on kaikki hyvin. Lapsella on kaikki hyvin. Kuinka monella lapsella on koulussa asiat päin puuta mutta kukaan ei välitä??!!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:22"]
No ensinnäkin, kyllä tätä tyttöä opetetaan lukemaan! Ap sanoi ettei edes yritetä... Kyllä yritetään, mutta varmaan ilon kautta eikä pakottamalla.
Täällä aika moni esiintyy luokanopettajana, toivottavasti esiintyy koska en minäkään vie lastani kouluun jossa opettajina on noin ahdasmielisiä ihmisiä.
[/quote]
Ei taitoa voi pakottaa. Lukeminen tulee aina oivalluksesta ja tuottaa valtavasti iloa. Tällä äidillä ei taida olla keinoja lapsensa lukemaan opettamiseen. Valtaosa opettajista on hyviä, ystävällisiä ja empaattisia ihmisiä. Sen lisäksi että osaavat opettaa erilaisia lapsia.
[/quote]
Ei lukemisen opettaminen ole vaikeaa jos lapsi HALUAA! On totuttu siihen että kaikki lapset pakotetaan juuri 7 vuotiaana lukemaan, vaikka sitten itkien ja hammasta purren. Joku oppii 4-5 vuotiaana ihan itse ja joku vaikeimman kautta koulussa, tai, jopa myöhemmin, kuten tämä tyttö, kotona.
Tämä keskustelu on lähtenyt ihan väärille urille. Juuri eilen luin tuon jutun, luin tarkkaan ja ajatuksen kanssa ja katsoin kuvat ja koitin ottaa kokonaisuudesta selvän.
Olen ihan eri mieltä kaikesta, ap on vääristellyt koko jutun. Ja koko av kansa lähtee kuin hyeenalauma tämän perheen kimppuun. Lukekaa se juttu avoimin mielin, katsokaa kuvat, miettikää. Ok, on erilainen, värikäs boheemi perhe, joka joogaa ym. Mutta heillä on kaikki hyvin. Lapsella on kaikki hyvin. Kuinka monella lapsella on koulussa asiat päin puuta mutta kukaan ei välitä??!!
[/quote]
Ei ole hyvin, kun lapsi ei osaa lukea vielä 9-vuotiaanakaan eikä koko kotikoulussa ole mitään lukujärjestystä! Olen lukenut tuon jutun ja tulin tänne kirjoittamaan. Onneksi ap oli jo aloitanutkin keskustelun täällä.
Missä isä?
Tosta äidistä tuli kuva, et hän ei uskalla olla osa yhteiskuntaa, ja siksi kasvattaa tytöstä samanlaisen kotonaolijan, että voivat äidin kuolemaan asti olla yhdessä kotona. Ois kamalaa jos tyttö muuttais kotoa pois tai toiseen kaupunkiin ja äiti jäisi yksin.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:25"]
Missä isä? Tosta äidistä tuli kuva, et hän ei uskalla olla osa yhteiskuntaa, ja siksi kasvattaa tytöstä samanlaisen kotonaolijan, että voivat äidin kuolemaan asti olla yhdessä kotona. Ois kamalaa jos tyttö muuttais kotoa pois tai toiseen kaupunkiin ja äiti jäisi yksin.
[/quote]
Lue se juttu. On siellä isä ja isosiskotkin, mutta puolustavat kaikki äitiä. Isommat sisarukset käyneet tavallista koulua ja pitäneet (tässä tapauksessa ihan aiheesta) kotikoululaisia tyhminä. Mutta nyt kun äidin päättömyyksistä on kiinnostuttu sosiaalitoimessa, kun lapsi ei ole oppinut kotikoulussa edes lukemaan, niin perhe on yhdistynyt puolustusasetelmiin.
Ei mulla oo kodin kuvalehteä ja aloitusviestissä ei ollut linkkiä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Luin avoimin mielin, katsoin kuvat ja ymmärsin, että siinä yksi läheisriippuvainen äiti siirtää ihmispelkoaan omiin lapsiin, erityisesti tähän nuorimpaan. Perhe joogaa ja hyppii metsässä, lapsella on keltainen pulpetti ja vihreä tunika, mutta onko hänellä oikeasti kaikki hyvin? Äidin mukaan lapsi leikkii vilkkaita mielikuvitusleikkejä, mutta unohtaa kertoa, että yksin. Vähän tuli mieleen tarinat susien kasvattamista lapsista, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, miten muiden kanssa tullaan toimeen, koska muut ovat pelottavia ja uhkaavia, mielikuvitusmaailma rikas ja turvallinen.
Ei lasta tarvitse pakottaa lukemaan, mutta jos kotikoulussa ei ole edes tarkoituksena oppia mitään yhteiskunnassa tärkeitä asioita, niin silloin ollaan hakoteillä. Lapsi oppii siivoamaan ja leipomaan, eli äiti kasvattaa hänestä kivaa kotiorjaa vanhuudenpäivikseen?
[/quote]
Lapsi itse kertoo, että kotikoulu on siitä kiva, että siellä ei tarvitse oppia! Eikä lukujärjestyksessä ole lukutuokiota vaan joogaa, piirtämistä ja ulkoilua.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:32"]
Ei mulla oo kodin kuvalehteä ja aloitusviestissä ei ollut linkkiä.
[/quote]
On tämä uusin Kodin kuvalehti. En valitettavasti saa kopsattua tänne, koska minulla tavallinen irtonumero. Juttua ei ole netissä ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ole hyvin, kun lapsi ei osaa lukea vielä 9-vuotiaanakaan eikä koko kotikoulussa ole mitään lukujärjestystä! Olen lukenut tuon jutun ja tulin tänne kirjoittamaan. Onneksi ap oli jo aloitanutkin keskustelun täällä.
[/quote]
Ei se tyttö käy kotikoulua. Kyse on unschooling-ideologiasta. "Siinä lapsen annetaan vapaasti tehdä itseään kiinnostavia asioita. Ajatuksena on, että hän oppii tällä tavoin kaiken tarvitsemansa" (Suomen kotiopettajat -yhdistyksen puheenjohtaja Juhani Paavolainen)
Tytön äiti: "Maailma ei saa mennä niin, että herkkien ihmisten pitäsi reipastua ja ottaa itseään niskasta kiinni. Elämässä tarvitaan sekä rohkeita että ujoja. ***lla on oikeus säilyttää oma persoonansa."
Jutusta tulee se kuva, että isä ei edes ole osallistunut kotikoulun järjestelyyn. Kommentoi vain, että luottaa siihen, että vaimo miehen työpäivän aikana käyttää kahdeksan tuntia hyödyllisesti tytön kanssa. Koko kotikouluajatus on tuolla pariskunnalla jäänyt ihan epämääräiseksi!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei se tyttö käy kotikoulua. Kyse on unschooling-ideologiasta. "Siinä lapsen annetaan vapaasti tehdä itseään kiinnostavia asioita. Ajatuksena on, että hän oppii tällä tavoin kaiken tarvitsemansa" (Suomen kotiopettajat -yhdistyksen puheenjohtaja Juhani Paavolainen)
Tytön äiti: "Maailma ei saa mennä niin, että herkkien ihmisten pitäsi reipastua ja ottaa itseään niskasta kiinni. Elämässä tarvitaan sekä rohkeita että ujoja. ***lla on oikeus säilyttää oma persoonansa."
[/quote]
Unschooling-idea vain on Suomen oppivelvollisuuden vastaista toimintaa. Kotikoulunkin pitää eidän lakiemme mukaan olla koulu. Jos tytöllä on oikeasti lukihäiriö, niin se jää näin hoitamatta eikä hän ikinä pysty itsekseen oppimaan lukemaan.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 20:46"]
Olisko kellään skanneria, en saa lehteä käsiini ja nyt alkoi kiinnostaa ihan todella. Jotkut on nykyään niin vieraantuneita todellisuudesta että en tiedä mitä sanoa...
[/quote]
Ilmeisesti sen irtonumeron voi ostaa diginä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:16"]
Kyseinen äiti on itse syntymässä säikähtänyt, eikä itse kestä ajatusta, että lapsi ei pärjäisikään koulussa ja joku sattuisi joskus nauramaan. Siispä hän saa neronleimauksen ja kertoo lapselle, että ei tarvitse mennä kouluun eikä tarvitse oppia mitään jos ei huvita. Herätään kun jaksetaan ja uskotaan keijuihin ja muihin ihaniin asioihin.
Kyllä tuo perhe tarvitsisi pahasti apua ja yhteiskunnan väliintulon. Kun täällä maailmassa nyt on muitakin ihmisiä ja kaikkien kannsa pitäisi oppia tulemaan toimeen. Äiti yrittää pitää tyttönsä tiukasti omassa vaikutuspiirissään ja pieni lapsi on avuton tuollaisen edessä. Pullukka yhdeksänvuotias joka ei osaa kuin piirtää äidin mielestä kivoja kuvia, tulee olemaan todella kovilla tässä maailmassa, ellei sitten hautaudu pelokkaan äitinsä kanssa kotiin. Kyllä olisi tuolle perheelle terapian paikka.
[/quote]
Hyvää vastapainoa se silti on kovaan yhteiskuntaan, jossa elämme.
Mietityttää että mitä tapahtuu kun ennemmin tai myöhemmin joutuu kunnan toimesta tai muuten kouluun tai vaikka opiskelemaan. Jos tuolla tavalla jatkuu kotikoulu niin tyttö saa tehdä paljon töitä kiriäkseen muut kiinni tiedoissa. Nykyään 9v-vuotiaat aloittelevat jo ensimmäistä vierasta kieltä ja osaavat kirjoittaa itsenäisesti kirjoitelmia. Kylläsiitä aika rankkaa tulee jos yhtäkkiä pitäisi leppoisan kotikoulun sijaan kyetä noudattamaan koulun aikatauluja, oppia uutta muiden mukana ja samaan aikaan opetella päälle vielä kaikki mitä muut ovat aikaisempina vuosina oppineet.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:16"]
Kyseinen äiti on itse syntymässä säikähtänyt, eikä itse kestä ajatusta, että lapsi ei pärjäisikään koulussa ja joku sattuisi joskus nauramaan. Siispä hän saa neronleimauksen ja kertoo lapselle, että ei tarvitse mennä kouluun eikä tarvitse oppia mitään jos ei huvita. Herätään kun jaksetaan ja uskotaan keijuihin ja muihin ihaniin asioihin.
Kyllä tuo perhe tarvitsisi pahasti apua ja yhteiskunnan väliintulon. Kun täällä maailmassa nyt on muitakin ihmisiä ja kaikkien kannsa pitäisi oppia tulemaan toimeen. Äiti yrittää pitää tyttönsä tiukasti omassa vaikutuspiirissään ja pieni lapsi on avuton tuollaisen edessä. Pullukka yhdeksänvuotias joka ei osaa kuin piirtää äidin mielestä kivoja kuvia, tulee olemaan todella kovilla tässä maailmassa, ellei sitten hautaudu pelokkaan äitinsä kanssa kotiin. Kyllä olisi tuolle perheelle terapian paikka.
[/quote]
[/quote]
Saa sitä kotikoulunkin järjestää, mutta vastuullisesti. Ei se nyt vain käy, että vähän äidin kanssa leivotaan, joogataan ja käydään metsässä ja loppu aika leikitään nukeilla omassa huoneessa. Oikea kotikoulu vaatii paljon vanhemmilta, mielellään jopa akateemista koulutusta, jotta pystyvät auttamaan ja rohkaisemaan lapsiaan oppimisessa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:16"]
[/quote]
[/quote]eli osaa vähintään peruskoulun oppimäärän ja joskus menee töihin elättääkseen itsensä ja perheensä? Sen sijaan, että joogaa kotona ja haaveilee keijuista? Olisihan se kiva vaaleanpunainen maailma, mutta ei siinä ole mitään kovaa, että omaa perustaidot päästäkseen töihin elättääkseen itse itsensä. Tosi kovaa juu, kun ei saa herätä kun jaksaa.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 19:21"]
Artikkelissa kerrotaan myös 17-vuotiaasta isosiskosta, jonka onnistui suorittaa peruskoulu sanomatta sanaakaan ääneen. Jos opettaja halusi kuulla vastauksen hänen piti mennä tytön lähelle ja kumartua. Mitenkähän sujuu jatko-opinnot ja työelämä tulevaisuudessa. Harvoissa paikoissa voi olla puhumatta mitään. Kolmasluokkalaisen ikäisen 9-vuotiaan pitäisi osata myös jo kirjoittaa jopa pikku aineita ja muita kotitehtäviä. Ja matematiikassa on numeroita nekin olisi osattava myös kirjoittaa. Eka vieras kieli on aloitettu ja uusia aineita myös. Kyllä on tyttö jo jäänyt pitkän matkan muista jälkeen. Kouluviranomaisten pitää puuttua tilanteeseen nopeasti.
[/quote]
Ei ole puututtu. Artikkelin kyljessä on pikkujuttu, jossa kerrotaan, että kouluviranomaisten pitää valvoa kotikoululaisten edistymistä. Mutta ei ole määrätty missään, miten valvotaan. Jossain järkevissä kunnissa on neljä kertaa vuodessa kokeet, jossain taas hyväksytään joku portfolio, jonka se lapsen vanhempikin on voinut koota ja väittää lapsen tekemäksi. Lehti ei tuota viimeistä huijausta tietenkään sano eikä mitenkään muutenkaan kritisoi. Mutta minusta lakia pitäisi muuttaa! Kaikille kotikoululaisille valtakunnalliset kokeet vähintäänkin kahdesti vuodessa ja jos reputtaa kaksi kertaa peräkkäin, niin pois kotikoulusta leikkimästä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:50"]
Mietityttää että mitä tapahtuu kun ennemmin tai myöhemmin joutuu kunnan toimesta tai muuten kouluun tai vaikka opiskelemaan. Jos tuolla tavalla jatkuu kotikoulu niin tyttö saa tehdä paljon töitä kiriäkseen muut kiinni tiedoissa. Nykyään 9v-vuotiaat aloittelevat jo ensimmäistä vierasta kieltä ja osaavat kirjoittaa itsenäisesti kirjoitelmia. Kylläsiitä aika rankkaa tulee jos yhtäkkiä pitäisi leppoisan kotikoulun sijaan kyetä noudattamaan koulun aikatauluja, oppia uutta muiden mukana ja samaan aikaan opetella päälle vielä kaikki mitä muut ovat aikaisempina vuosina oppineet.
[/quote]
Joko tyttö joutuu erityisluokalle tai sitten aloittamaan koulun kaksi vuotta nuorempien kanssa.