Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa

Hän oli vakavasti opioidiriippuvainen
26.12.2021 |

Hän osti Subutex-tabletteja kaduilta, niin sinunkin lapsesi tekevät, jos huumeongelmaan ei puututa ajoissa ja narkkareita auteta pääsemään aineista irti ja vapaiksi.

https://yle.fi/uutiset/3-12230704
Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa – Miksei riippuvuuteen sairastuneiden hoitoon ole toimivia ratkaisuja?

35-vuotiaana kuollut kouvolalainen mies jäi ilman tarvitsemaansa päihdehoitoa jo vuosia sitten. Päihdesairaalan ylilääkäri kertoo, että Suomessa ei yksinkertaisesti ole varaa auttaa kaikkia.

Jasmina Kauta
25.12. 21:03

Hän ei ole vastannut vanhempiensa puheluihin tai viesteihin kolmeen päivään. Vanhemmat soittavat poliisille ja terveydenhuoltoon, mutta heidän poikaansa ei löydy putkasta tai sairaalahoidosta.

Neljäntenä päivänä vanhemmat päättävät mennä itse katsomaan, onko poika todella kotona.

Siellä hän on.

Hän makaa elottomana lattialla. Jalkojen tuntumassa on tyhjä, kasaan rutistunut puolentoista litran Pepsi-pullo.

Vakavasti opioidiriippuvaiselle miehelle ei löytynyt häädön jälkeen paikkaa sosiaali- ja terveyspalveluiden piiristä, koska hän ei kyennyt lopettamaan huumeiden käyttöä. Lopulta mies pystytti teltan metsään Kouvolan keskustan tuntumaan ja asui siellä.

https://yle.fi/uutiset/3-11966102
Pepsi on nähnyt ystävänsä hirttäytymisen ja tullut pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi kotonaan. Hän on myös ollut itse väkivaltainen huumeiden vaikutuksen alaisena. Hän sai diagnoosin skitsofreniasta ollessaan Savonlinnassa laitoshoidossa.

Vanhempien mukaan Pepsin keino selvitä valtavasta ahdistuksesta on olla mahdollisimman sekaisin. Pepsi ei ole koskaan puhunut asiasta vanhemmilleen, mutta vanhemmat uskovat, että myös huumeiden käyttäminen ahdistaa häntä valtavasti.

Silti hän ei tahdo hoitoon. Suomessa häntä ei voida pakottaa.

Pepsin pahin ongelma on opioidiriippuvuus.

Opioidit ovat voimakkaita kipua poistavia aineita. Yksi käytetyistä opioidivalmisteista on Subutex-niminen lääke, jota Pepsi väärinkäyttää ostamalla lääkkeen kadulta.

Kommentit (416)

Vierailija
341/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni alkoholismi vähenisi, jos rauhoittavia lääkkeitä ja kipulääkkeitä annettaisiin helpommin.

Moni alkojolisoituu, kun alkaa käyttää alkoholia ahdistuksen hoitoon.

Itse otan illalla 30 mg opamoksia ja 25 mg ketiponiria, jotta saan nukuttua hyvin.

Jos herään aamuyöstä, otan vielä lisää opamoksia.

Alkoholi en tarvitse enkä käytä lääkkeitä huumetarkoituksessa. Annos on pysynyt samana vuosikausia.

Vierailija
342/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni alkoholismi vähenisi, jos rauhoittavia lääkkeitä ja kipulääkkeitä annettaisiin helpommin.

Itse otan illalla 30 mg opamoksia ja 25 mg ketiponiria, jotta saan nukuttua hyvin.

Alkoholi en tarvitse enkä käytä lääkkeitä huumetarkoituksessa. Annos on pysynyt samana vuosikausia.

Riippuvainen lääkkeistäsi olet kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Suomessa todella paljon huonosti voivia ihmisiä jotka hakevat päihteistä helpotusta. Meidän pitäisi keskittää resursseja ennaltaehkäisevään toimintaan ja ongelmakäyttäjien hoitoon.

Mutta näihän jo tehdään.

Kyllä aika vähäistä on tekeminen siihen nähden mitä on tarve.

Miten paljon haluat, että valtion budjetista kohdistetaan tähän työhön? 20%? 100%?

Mitä haluat, että jätetään tekemättä? Vanhustenhoito? Maanpuolustus? Syöpähoidot?

Vierailija
344/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Subutex-riippuvaisille pitäisi jakaa heti aineet ilmaiseksi kun riippuvuus on syntynyt. Suuri osa kun ei koskaan pääse siitä huumeesta eroon, joten on turha rikastuttaa ensin vuosikausia ammattirikollisia ja huumekauppiaita, ennen kuin monelle narkomaanille jaetaan lopulta päivittäin tarvittava annos korvaushoidossa.

Mä oon ihan koukussa merkkilaukkuihin! Mulle pitäisi jakaa heti laukut ilmaisiksi, koska mä en pääse tästä mun tarpeesta eroon ja kuten narkomaanit, en myöskään edes halua päästä.

Meillä kaikilla on tarpeita, joita olisi vallan kiva, kun yhteiskunta rahoittaisi meidän puolesta.

Mun oikeustajua loukkaa todella paljon, jos yhdelle ryhmälle suodaan ilmaisetuja vain siksi, että he ovat riippuvuuden itselleen hankkineet.

.

Teetkö paljonkin rikoksia saadaksesi merkkilaukkujasi? Miksi tukea ammattirikollisia, koska subutex-huumeesta moni ei pääse eroon koskaan? Tulee paljon halvemmaksi yhteiskunnalle jakaa aineet ilmaiseksi korvaushoidossa.

Miksi näille luusereille pitää maksaa huumeet, kun sairauksia hoidettavat lääkkeet on maksettava itse. Osassa joo kelakorvaus, mutta silti. Joku epileptikko ei ole syyllinen tilaansa, narkki on.

Vierailija
345/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Pepsi ei vaikuttanut yhteiskuntakelvolliselta kaverilta

Vierailija
346/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos "Pepsi" olisi saanut Subutexit ilmaiseksi sen jälkeen kun huumekauppias onnistui hänet koukuttamaan koviin huumeisiin, ei huumekauppias olisi tienannut vuosikausia aiheuttamallaan riippuvuudella.

Edesmennyt velipuoleni koukutti aikoinaan noin 100 ihmistä koviin huumeisiin. Itse käytti kovia huumeita suonensisäisesti yli 8 vuotta.

Vierailija
347/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Subutex-riippuvaisille pitäisi jakaa heti aineet ilmaiseksi kun riippuvuus on syntynyt. Suuri osa kun ei koskaan pääse siitä huumeesta eroon, joten on turha rikastuttaa ensin vuosikausia ammattirikollisia ja huumekauppiaita, ennen kuin monelle narkomaanille jaetaan lopulta päivittäin tarvittava annos korvaushoidossa.

Mä oon ihan koukussa merkkilaukkuihin! Mulle pitäisi jakaa heti laukut ilmaisiksi, koska mä en pääse tästä mun tarpeesta eroon ja kuten narkomaanit, en myöskään edes halua päästä.

Meillä kaikilla on tarpeita, joita olisi vallan kiva, kun yhteiskunta rahoittaisi meidän puolesta.

Mun oikeustajua loukkaa todella paljon, jos yhdelle ryhmälle suodaan ilmaisetuja vain siksi, että he ovat riippuvuuden itselleen hankkineet.

.

Teetkö paljonkin rikoksia saadaksesi merkkilaukkujasi? Miksi tukea ammattirikollisia, koska subutex-huumeesta moni ei pääse eroon koskaan? Tulee paljon halvemmaksi yhteiskunnalle jakaa aineet ilmaiseksi korvaushoidossa.

Miksi näille luusereille pitää maksaa huumeet.

Samasta syystä mistä alkoholisteillekin jaetaan rahaa alkoholiin. Aiheuttaa vähemmän ongelmia ja rikoksia.

Vierailija
348/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Suomessa todella paljon huonosti voivia ihmisiä jotka hakevat päihteistä helpotusta. Meidän pitäisi keskittää resursseja ennaltaehkäisevään toimintaan ja ongelmakäyttäjien hoitoon.

Mutta näihän jo tehdään.

Miten paljon haluat, että valtion budjetista kohdistetaan tähän työhön? 20%? 100%?

Mitä haluat, että jätetään tekemättä? Vanhustenhoito? Maanpuolustus? Syöpähoidot?

Alkoholi- ja tupakkaveroa nostamalla on helppoa saada lisää rahaa päihdetyöhön.

Vierailija
349/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmat eivät menneet ensin itse katsomaan asunnolta, oliko tyyppi siellä, vaan turhaan häiritsivät poliisia ja sairaaloita?

Vierailija
350/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas olen käyttänyt iltaisin hieman kannabista ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
351/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta näihän jo tehdään.

Ei taida auttaa.  Ei ole pätevää henkilökuntaa.  Ei ole ihan tärkein alue.

Muuten hyvä, jos ihmiset ymmärtäisivät, että jos noihin jää kiinni niin paluuta ei ole. Sopii miettiä etukäteen.

Sorry, mutta en oikein jaksa uskoa tämän homman tuloksellisuuteen. Tuntuu vain loputtomalta rahan reiältä.

Ainoa, missä homma voi tehota, ovat vasta-alkajat heti alussa kopattuina, jos heillä on riittävän hyvä tauta.

Vierailija
352/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta näihän jo tehdään.

Subutexriippuvaisten korvaushoito ei ainakaan paljon maksaisi, jos ennaltaehkäisevään työhön ei ole riittävästi varoja. Kalliimmaksi tulee tukea ammattimaisen rikollisuuden huumekauppaa.

Vierailija
353/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa, missä homma voi tehota, ovat vasta-alkajat heti alussa kopattuina, jos heillä on riittävän hyvä tauta.

Kannattaa jakaa opioidit ilmaiseksi heti kun riippuvuus on syntynyt, koska hyvin tiedetään että monessa tapauksessa Subutex-riippuvuus on loppuelämän mittainen, ja monelle jaetaan lopulta aineet ilmaiseksi. Turha on ensin tukea rikollisia vuosikausia, kun lopputulos on sama.

Vierailija
354/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että pepsi on tyytyväinen siellä jossain että hänen tapauksensa on saanut näin paljon keskustelua aikaan.

Pepsi ei tunne enää mitään. Häntä ei ole olemassa.

Muistot hänestä ovat.

Pepsi oli vanhemmilleen tärkeä, ei muille.

sinähän sen tiedät, joka olet niin merkittävä kaikille,onneton egoisti..hah!

Vierailija
355/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta näihän jo tehdään.

Alkoholihuume on merkittävin ja kallein yhteiskuntamme tuhoaja ja ihmisten orjuuttaja, ja sinusta se ei ole tärkein alue päihdetyössä? Mikä mielestäsi on?

Vierailija
356/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta näihän jo tehdään.

Alkoholihuume on merkittävin ja kallein yhteiskuntamme tuhoaja ja ihmisten orjuuttaja, ja sinusta se ei ole tärkein alue päihdetyössä? Mikä mielestäsi on?

Kansalaisten työllisyyden ylläpitäminen

Kansalaisten kouluttaminen

Terveydenhuolto

Yhteiskuntarauha (poliisi ym.)

Vanhukset, lapset

jne.

Vaatii päihteidenkäyttäjän luulem.aan, että päihteidenkäyttö ja siitä seuraava päihteidenhoito ovat se kaksoinapa, jonka ympärillä koko maailmankaikkeus pyörii

Vierailija
357/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhemmat eivät menneet ensin itse katsomaan asunnolta, oliko tyyppi siellä, vaan turhaan häiritsivät poliisia ja sairaaloita?

Ei varmaan uskaltaneet. Tiesivät millainen tyyppi kyseessä. Mutta muistojutussa leivotaan pelottavasta kaoottisesta narkomaanista messiashahmoa

Vierailija
358/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää miten asunnottomana on varaa huumeisiin, kun velkaakin hänellä oli paljon ja luottotiedot menneet.

Vai siitäkö raha säästyi huumeisiin?

Vanhemmat antoivat rahaa hänelle, koska hän olisi muuten ryöstellyt ihmisiä kaduilla. Vanhemmat tekivät töitä, vaikka olivat jo eläkeikäisiä, saadakseen rahaa hänelle.

Mahdollistivat.

Vierailija
359/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku epileptikko ei ole syyllinen tilaansa, narkki on."

Tässä ketjussa on todella paljon virheellisiä käsityksiä, yllä esimerkki.

-Jokaisella päihdesairaalla on trauma taustallaan, yleensä lapsuudessa.

-Jokaisella päihdesairaalla on huono koti/vanhemmat/lapsuus.

-Jokainen on itse valinnut osansa.

Mikään ei tutkitusti pidä paikkaansa, välttämättä. Toki em. ovat altistavia tekijöitä, mutta ei kaikilla.

Päihderiippuvuus on aivan oikea sairaus.

Kukaan ei olisi valinnut tai halunnut olla päihderiippuvainen, kun käyttäjiltä on kysytty tätä.

Vaikka vanhemmat tekevät kaikki "oikein", joku ajautuu riippuvaiseksi.

Syitä on monia. Kaverit, poika/tyttökaverit, itsetunto, genetiikka, mieleterveyden häiriöt, humalassa tehdyt kokeilut jne. Joku napsahtaa kertalaakista joku ei.

Syöpä voi samoin tulla vaikka elää miten oikein. Sattuma ja huono onni, geenit ja ympäristö?

Jokainen päihdesairas on jonkun lapsi, lapsenlapsi, eno, täti sisko, veli, kummi tai ystävä. Kukaan ei ole halunnut valita tietentahtoen riippuvuussairautta.

Toivottavasti kukaan isä/äiti ei joudu kestämään lapsensa kamppailua päihteiden kanssa. Siinä on tunteet laidasta laitaan, suru, kauhu, pelko, paniikki, väsymys turhautuminen, luopuminen, syyllisyys jne.

Vierailija
360/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet käyttänyt 30-60 mg opamoxia vuosia säännöllisesti, etkä koe itseäsi riippuvaiseksi? 😳

Miten edes saat noin ison reseptin ja eikö ole ongelmia uusinnassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän