Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa

Hän oli vakavasti opioidiriippuvainen
26.12.2021 |

Hän osti Subutex-tabletteja kaduilta, niin sinunkin lapsesi tekevät, jos huumeongelmaan ei puututa ajoissa ja narkkareita auteta pääsemään aineista irti ja vapaiksi.

https://yle.fi/uutiset/3-12230704
Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa – Miksei riippuvuuteen sairastuneiden hoitoon ole toimivia ratkaisuja?

35-vuotiaana kuollut kouvolalainen mies jäi ilman tarvitsemaansa päihdehoitoa jo vuosia sitten. Päihdesairaalan ylilääkäri kertoo, että Suomessa ei yksinkertaisesti ole varaa auttaa kaikkia.

Jasmina Kauta
25.12. 21:03

Hän ei ole vastannut vanhempiensa puheluihin tai viesteihin kolmeen päivään. Vanhemmat soittavat poliisille ja terveydenhuoltoon, mutta heidän poikaansa ei löydy putkasta tai sairaalahoidosta.

Neljäntenä päivänä vanhemmat päättävät mennä itse katsomaan, onko poika todella kotona.

Siellä hän on.

Hän makaa elottomana lattialla. Jalkojen tuntumassa on tyhjä, kasaan rutistunut puolentoista litran Pepsi-pullo.

Vakavasti opioidiriippuvaiselle miehelle ei löytynyt häädön jälkeen paikkaa sosiaali- ja terveyspalveluiden piiristä, koska hän ei kyennyt lopettamaan huumeiden käyttöä. Lopulta mies pystytti teltan metsään Kouvolan keskustan tuntumaan ja asui siellä.

https://yle.fi/uutiset/3-11966102
Pepsi on nähnyt ystävänsä hirttäytymisen ja tullut pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi kotonaan. Hän on myös ollut itse väkivaltainen huumeiden vaikutuksen alaisena. Hän sai diagnoosin skitsofreniasta ollessaan Savonlinnassa laitoshoidossa.

Vanhempien mukaan Pepsin keino selvitä valtavasta ahdistuksesta on olla mahdollisimman sekaisin. Pepsi ei ole koskaan puhunut asiasta vanhemmilleen, mutta vanhemmat uskovat, että myös huumeiden käyttäminen ahdistaa häntä valtavasti.

Silti hän ei tahdo hoitoon. Suomessa häntä ei voida pakottaa.

Pepsin pahin ongelma on opioidiriippuvuus.

Opioidit ovat voimakkaita kipua poistavia aineita. Yksi käytetyistä opioidivalmisteista on Subutex-niminen lääke, jota Pepsi väärinkäyttää ostamalla lääkkeen kadulta.

Kommentit (416)

Vierailija
361/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen narkkaillut kauan sitten mutta en tunne mitään myötätuntoa väkivaltaista narkomaania kohtaan.

Kaikille paras että menehtyi. Olisi saanut tapahtua jo aiemmin.

Suuri myötätuntoni Pepsin vanhempia kohtaan. He ovat kulkeneet läpi helvetin.

Osanottoni.

Vierailija
362/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatii päihteidenkäyttäjän luulem.aan, että päihteidenkäyttö ja siitä seuraava päihteidenhoito ovat se kaksoinapa, jonka ympärillä koko maailmankaikkeus pyörii

Ei lainkaan, mutta alkoholihuume on merkittävin ja kallein yhteiskuntamme tuhoaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Monella suomalaisella on trauma taustallaan, yleensä lapsuudessa.

-Monella suomalaisella on huono koti/vanhemmat/lapsuus.

-Jokainen on itse valinnut osansa.

Mikään ei tutkitusti pidä paikkaansa, välttämättä. Toki em. ovat altistavia tekijöitä, mutta ei kaikilla.

Kukaan ei olisi valinnut tai halunnut olla esimerkiksi joka päivä matalan tulotason työpaikassa töissä käyvä henkilö, kun on kysytty tätä.

Vaikka vanhemmat tekevät kaikki "oikein", joku ajautuu matalan tulotason töihin

Syitä on monia. Kaverit, poika/tyttökaverit, itsetunto, genetiikka, mieleterveyden häiriöt, humalassa tehdyt kokeilut jne. Joku napsahtaa kertalaakista joku ei.

Syöpä voi samoin tulla vaikka elää miten oikein. Sattuma ja huono onni, geenit ja ympäristö?

Jokainen huonosti arvostetussa työssäkävijäkin on jonkun lapsi, lapsenlapsi, eno, täti sisko, veli, kummi tai ystävä. Kukaan ei ole halunnut valita tietentahtoen matalan tulotason työtä.

Toivottavasti kukaan isä/äiti ei joudu kestämään lapsensa kamppailua huonon itsetunnon kanssa. Siinä on tunteet laidasta laitaan, suru, kauhu, pelko, paniikki, väsymys turhautuminen, luopuminen, syyllisyys jne.

Jne...

Hei:

jokaisella on kurjaa. Mutta jostain syystä narkkis on pyhitetty erityiskurja, jolla on oikeus heittäytyä toisten hoitoon ja elintapansa toisten kustannettavaksi?

Anna sinä kaikki rahasi noille.

Ja mulle kans, mulla on huono  tulotaso ja hirwee trauma siitä. No ni, alahan antaa.

Vierailija
364/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansalaisten työllisyyden ylläpitäminen - Alkoholi on merkittävin tekijä työkyvyttömyyseläkkeissä.

Kansalaisten kouluttaminen - Moni koulutettu kuolee alkoholiin ennen kuin koulutusvarat on katettu.

Terveydenhuolto - Alkoholihuume on merkittävimpiä terveydenhuollon rasittajia.

Yhteiskuntarauha (poliisi ym.) - Alkoholihuume on merkittävimpiä poliisin työllistäjiä.

Vierailija
365/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni alkoholismi vähenisi, jos rauhoittavia lääkkeitä ja kipulääkkeitä annettaisiin helpommin.

Moni alkojolisoituu, kun alkaa käyttää alkoholia ahdistuksen hoitoon.

Itse otan illalla 30 mg opamoksia ja 25 mg ketiponiria, jotta saan nukuttua hyvin.

Jos herään aamuyöstä, otan vielä lisää opamoksia.

Alkoholi en tarvitse enkä käytä lääkkeitä huumetarkoituksessa. Annos on pysynyt samana vuosikausia.

Olet käyttänyt 30-60 mg opamoxia vuosia säännöllisesti, etkä koe itseäsi riippuvaiseksi? 😳

Miten edes saat noin ison reseptin ja eikö ole ongelmia uusinnassa?

Syön 15 mg satunnaisesti pahaan ahdistukseen ja paniikkihäiriöön ja joka kerta joudun taistelemaan uusinnan kanssa. Viimeksi keksivät että pitää mennä huumetesteihin (?!?) seuraavaa uusintaa varten.

Voi elämä. Ja sit ne oikeat narkit jätetään hoidotta ja annetaan narkata rauhassa.

Tän maan päihdehuolto on ihan viturallaan.

Vierailija
366/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei itse itseään halua auttaa, niin ei siinä yhteiskunnan tai muiden ihmisten avunannoilla ole mitään tekoa. Ja olen melko varma, että tuollakin Pepsillä merkkejä ongelmista on ollut jo lapsuudessa ja nuoruudessa, ennen huumeisen kuvioihin tuloa.

Lasten ja nuorten ongelmiin tulisi puuttua ajoissa, eikä aina vaan sanoa, ettei ole aikaa/resursseja/ymmärrystä.

Niin tulisi, mutta miettikää missä tilassa vaikka husin alueella nuorten avun saaminen on! Lasten ja nuorten on todella todella vaikea päästä psykiatriseen arviointiin ja sen jälkeen hoidon saaminen kestää kuukausia. Lisäksi hoitojaksot jäävät vajaiksi, kun tulijoita on niin paljon. Odotellessa on sitten helppo hoitaa pahaa oloa päihteillä.

Jossain artikkelissa oli muistaakseni mainittu, että ”Pepsillä” oli diagnosoitu skitsofrenia.

Vierailija
367/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni alkoholismi vähenisi, jos rauhoittavia lääkkeitä ja kipulääkkeitä annettaisiin helpommin.

Itse otan illalla 30 mg opamoksia ja 25 mg ketiponiria, jotta saan nukuttua hyvin.

Alkoholi en tarvitse enkä käytä lääkkeitä huumetarkoituksessa. Annos on pysynyt samana vuosikausia.

Höpö höpö... Kyllä sille juomiselle ja muiden päihteiden käytölle aina syyn keksii.

Ja ahdistus on tunne joka kuuluu jokaisen elämään. Sitä ei voi juosta karkuun, vaikka monet siihen sortuvatkin.

Me joilla homma on lähtenyt lapasesta niin ei ne bentsot määrättyinä olis pelastaneet vaikka jotkut haluaa niin uskoakin.

Bentsoissa ei sinänsä mitään vikaa ole, mutta itsekin olet niihin koukussa. Siinäkään ei välttämättä ole sillain vikaa mutta elämää pystyy elämään ilmankin.

Vierailija
368/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei itse itseään halua auttaa, niin ei siinä yhteiskunnan tai muiden ihmisten avunannoilla ole mitään tekoa. Ja olen melko varma, että tuollakin Pepsillä merkkejä ongelmista on ollut jo lapsuudessa ja nuoruudessa, ennen huumeisen kuvioihin tuloa.

Lasten ja nuorten ongelmiin tulisi puuttua ajoissa, eikä aina vaan sanoa, ettei ole aikaa/resursseja/ymmärrystä.

Niin tulisi, mutta miettikää missä tilassa vaikka husin alueella nuorten avun saaminen on! Lasten ja nuorten on todella todella vaikea päästä psykiatriseen arviointiin ja sen jälkeen hoidon saaminen kestää kuukausia. Lisäksi hoitojaksot jäävät vajaiksi, kun tulijoita on niin paljon. Odotellessa on sitten helppo hoitaa pahaa oloa päihteillä.

Jossain artikkelissa oli muistaakseni mainittu, että ”Pepsillä” oli diagnosoitu skitsofrenia.

Lasten ja nuorten psykiatriseen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn ei valitettavasti ole rahaa, koska päihdetyöhön joudutaan kohdistamaan niin paljon :(

Vierailija
369/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten ja nuorten psykiatriseen hoitoon ja ennaltaehkäisyyn ei valitettavasti ole rahaa, koska päihdetyöhön joudutaan kohdistamaan niin paljon :(

Ja päihdetyöhön taas joudutaan kohdistamaan niin paljon rahaa, koska rahaa ennaltaehkäisyyn ja psykiatriseen hoitoon ei ole.

Vierailija
370/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa dopesick. On ajankohtainen monella tapaa. Lääkeyhtiö aiheutti ahneuksissaan opioidikriisin, jota nyt joutuu tienaamillaan rahoilla siivoamaan. Harmi vaan, että miljoona tavalliset ihmiset ehti jäädä koukkuun ja kuolla, lääkeyhtiön turvallisena mainostamaan lääkkeeseen. Vain yksi prosentti käyttäjistä saa riippuvuuden tähän heidän hienoon opioidiin. Ja lääkärit uskoi tällaiseen roskaan ilman mitään todisteita. Luulisi, että jos ysärillä olisi keksitty riippuvuutta aiheuttamaton opioidi, niin siitä olisi kohkannut koko lääketieteellinen yhteisö ja Nobelin palkinto olisi ollut taattu.

Vierailija
371/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkomania on paha sairaus. Pepsin kohdalla sairaus sai luonnollisen  loppunsa sillä suurin osa kuolee.

Vierailija
372/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa dopesick. On ajankohtainen monella tapaa. Lääkeyhtiö aiheutti ahneuksissaan opioidikriisin, jota nyt joutuu tienaamillaan rahoilla siivoamaan. .

Lääkeyhtiöt tienasivat opioideilla miljardeja, "siivoaminen" maksaa miljoonia.

Vierailija
373/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narkomania on paha sairaus. Pepsin kohdalla sairaus sai luonnollisen  loppunsa sillä suurin osa kuolee.

Sama juttu alkoholilla ja tupakalla.

Vierailija
374/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä erittäin ennenaikaisesti. Mikä totta kai on lähiomaisten kannalta armeliasta.

Vierailija
375/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää ei ole mitenkään keskenään kilpailevia. Helsingillä olisi rahaa, mutta se käytetään mieluummin kaikenlaisiin silta- ja raidebussihankkeisiin.

Vierailija
376/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö... Kyllä sille juomiselle ja muiden päihteiden käytölle aina syyn keksii.

Ja ahdistus on tunne joka kuuluu jokaisen elämään. Sitä ei voi juosta karkuun, vaikka monet siihen sortuvatkin.

Me joilla homma on lähtenyt lapasesta niin ei ne bentsot määrättyinä olis pelastaneet vaikka jotkut haluaa niin uskoakin.

Bentsoissa ei sinänsä mitään vikaa ole, mutta itsekin olet niihin koukussa. Siinäkään ei välttämättä ole sillain vikaa mutta elämää pystyy elämään ilmankin.

Mullakin meni jossain vaiheessa rauhoittavaa päivittäin ja päivittäiskäytön lopettaminen oli kamalaa, vaikka määrät olivatkin ihan reseptin mukaisia ja suht pieniä.

Kyllä mä ainakin itseni ihan narkkariksi tunsin, kun koko ajan teki mieli koska ahdisti niin kovasti ja tiesi, että tuo helpottais.

Ja vaikka en sillä muiden elämää vaikeuta ja hoidan elämäni niiden kanssa hyvin, niin en mä itseäni kokenut sen paremmaksi kuin ne, jotka laittomia aineita vetää.

Vierailija
377/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja päihdetyöhön taas joudutaan kohdistamaan niin paljon rahaa, koska rahaa ennaltaehkäisyyn ja psykiatriseen hoitoon ei ole.

Curse of reality, spiral of tragedy.

Vierailija
378/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä erittäin ennenaikaisesti. Mikä totta kai on lähiomaisten kannalta armeliasta.

Ja jos "Pepsi" olisi saanut Subutexin ilmaiseksi heti kun tuli riippuvaiseksi, hän olisi vielä elossa ja olisi mahdollisuus päästä huumeesta eroon.

Vierailija
379/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille pitää tehdä täysin selväksi, että kannattaa pysyä kaukana opiaateista. Mitä enemmän kauhukertomuksia, sen parempi. Christiane F. pitäisi olla pakollista katsottavaa ainakin yläkoulussa ja jos löytyy vielä pahempia kuvauksia, sen parempi. On paljon tehokkaampaa ja edullisempaa pelotella lapset valistuksella pysymään erossa kamasta kuin yrittää vieroittaa ihmistä, jonka aivokemia on muuttunut sellaiseksi, että kamaa on saatava hinnalla millä hyvänsä. Lapsi ei mene pilalle tarkoituksenmukaisesta pelottelusta, huumeista kylläkin. Eivät he pysty lopettamaan tahdonvoimalla, jos tuntuu siltä, että kuolee ilman kamaa. Se on hyvin todellinen tunne, jota kannattaa pyrkiä välttämään kaikin keinon pysymällä erossa vähintään opiaateista.

Vierailija
380/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Curse of reality, spiral of tragedy.

Ja täällä kukaan näistä rahan perään itkijöistä ei mieti hetkeäkään sitä, että jostain sen rahan on myös tultava. Ihan kuin sitä olisi rajattomasti, ongelma on vaan se, mihin hoitokohteeseen se jaetaan. Kun eihän yhteiskunta ole muuta kuin seinä, josta tulee kitkatta rahaa! Pahat ihmiset vaan ei anna sitä kaikkee loputtomaan narkkipäihdehoivatyökierteeseen. MIksi ei? Kun sehän vaan tulee seinästä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän