Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa

Hän oli vakavasti opioidiriippuvainen
26.12.2021 |

Hän osti Subutex-tabletteja kaduilta, niin sinunkin lapsesi tekevät, jos huumeongelmaan ei puututa ajoissa ja narkkareita auteta pääsemään aineista irti ja vapaiksi.

https://yle.fi/uutiset/3-12230704
Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa – Miksei riippuvuuteen sairastuneiden hoitoon ole toimivia ratkaisuja?

35-vuotiaana kuollut kouvolalainen mies jäi ilman tarvitsemaansa päihdehoitoa jo vuosia sitten. Päihdesairaalan ylilääkäri kertoo, että Suomessa ei yksinkertaisesti ole varaa auttaa kaikkia.

Jasmina Kauta
25.12. 21:03

Hän ei ole vastannut vanhempiensa puheluihin tai viesteihin kolmeen päivään. Vanhemmat soittavat poliisille ja terveydenhuoltoon, mutta heidän poikaansa ei löydy putkasta tai sairaalahoidosta.

Neljäntenä päivänä vanhemmat päättävät mennä itse katsomaan, onko poika todella kotona.

Siellä hän on.

Hän makaa elottomana lattialla. Jalkojen tuntumassa on tyhjä, kasaan rutistunut puolentoista litran Pepsi-pullo.

Vakavasti opioidiriippuvaiselle miehelle ei löytynyt häädön jälkeen paikkaa sosiaali- ja terveyspalveluiden piiristä, koska hän ei kyennyt lopettamaan huumeiden käyttöä. Lopulta mies pystytti teltan metsään Kouvolan keskustan tuntumaan ja asui siellä.

https://yle.fi/uutiset/3-11966102
Pepsi on nähnyt ystävänsä hirttäytymisen ja tullut pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi kotonaan. Hän on myös ollut itse väkivaltainen huumeiden vaikutuksen alaisena. Hän sai diagnoosin skitsofreniasta ollessaan Savonlinnassa laitoshoidossa.

Vanhempien mukaan Pepsin keino selvitä valtavasta ahdistuksesta on olla mahdollisimman sekaisin. Pepsi ei ole koskaan puhunut asiasta vanhemmilleen, mutta vanhemmat uskovat, että myös huumeiden käyttäminen ahdistaa häntä valtavasti.

Silti hän ei tahdo hoitoon. Suomessa häntä ei voida pakottaa.

Pepsin pahin ongelma on opioidiriippuvuus.

Opioidit ovat voimakkaita kipua poistavia aineita. Yksi käytetyistä opioidivalmisteista on Subutex-niminen lääke, jota Pepsi väärinkäyttää ostamalla lääkkeen kadulta.

Kommentit (416)

Vierailija
321/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että subutex olisi ilmaista, olisi viesti kaikille, myös niille, jotka ei vielä käytä ja jotka siinä käyttämisen kynnyksellä kiikkuu, että hei, yhteiskunta järkkää kyllä ilmaiset kamat, jos ei muuta saa, ei huolta huomisesta.

Ihan samahan on alkoholin ja alkoholistien kanssa. Monet käyttävät veronmaksajien rahoilla päivittäin alkoholia, että ei tarvitse tehdä niin paljon rikoksia alkoholin takia.

Siitä vaan itse kokeilemaan jos luulet että se subutex-narkomaanin elämä on hienoa. Itse en näe mitään järkeä tukea ensin ammattirikollisia vuosikausien ajan, ennen kuin suurelle osalle subutex-narkomaaneja lopulta jaetaan aineet ilmaiseksi loppuelämän ajan.

SInäpä sen sanoit. Meillä on jo yksi tuollainen kammottava pattitilanne alkkisten kanssa. Halutaanko me rinnalle toinen yhtä kallis vielä narkeillekin? Mitään muuta hyötyähän siitä ei ole.

Miksi haluat tukea ammattimaista huumerikollisuutta ensin vuosikausia ennen kuin Subutex-narkomaaneille lopulta jaetaan aineet ilmaiseksi korvaushoidossa?

Polttelu todella vaikuttaa aivotoimintoihin. Sun pitäisi huolestua siitä, että sulle joutuu toistelemaan asioita. Toki toi on tollasta lapsellista jankkaamista, mutta vielä kerran:

Mä mieluummin pidän tilanteen näin, jotta viesti olisi nimenomaan se, että huume on rikos.

.

Eli haluat tilanteen olevan sellainen, että kovien huumeiden käyttö kasvaa koko ajan, ja huumekauppiaat tienaavat ensin vuosikausia Subutex-riippuvaisilla ennen kuin riippuvaisille jaetaan lopulta aineet ilmaiseksi korvaushoidossa.

Vierailija
322/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että subutex olisi ilmaista, olisi viesti kaikille, myös niille, jotka ei vielä käytä ja jotka siinä käyttämisen kynnyksellä kiikkuu, että hei, yhteiskunta järkkää kyllä ilmaiset kamat, jos ei muuta saa, ei huolta huomisesta.

Ihan samahan on alkoholin ja alkoholistien kanssa. Monet käyttävät veronmaksajien rahoilla päivittäin alkoholia, että ei tarvitse tehdä niin paljon rikoksia alkoholin takia.

Siitä vaan itse kokeilemaan jos luulet että se subutex-narkomaanin elämä on hienoa. Itse en näe mitään järkeä tukea ensin ammattirikollisia vuosikausien ajan, ennen kuin suurelle osalle subutex-narkomaaneja lopulta jaetaan aineet ilmaiseksi loppuelämän ajan.

SInäpä sen sanoit. Meillä on jo yksi tuollainen kammottava pattitilanne alkkisten kanssa.

Oletko yrittänyt sille ongelmalle tehdä jotain?

Tosiaan, nyt kun tuli puheeksi.... Kerro sinä ensin, mitä sinä olet tehnyt tälle ongelmalle <3

Kerrotko nyt itse, mitä olet tehnyt alkoholiongelmia vähentääksesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä? Mistä saa viinaa ilmaseksi?

Vierailija
324/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin juot itsesi omalla rahallasi työkyvyttömyys- tai mielenterveyseläkkeelle, ja sen jälkeen saat verorahaa joka kuukausi jota voit ryypätä. Alkoholihan on merkittävimpiä taustatekijöitä sairaseläkkeiden suhteen.

Vierailija
325/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. En tuota omalta osaltani alkoholiongelmia enkä tue alkoholituotantoa, koska en käytä alkoholia ollenkaan. Ja tämä on se, joka jokaisen, sinunkin, pitäisi tehdä. 

Kokeile edes. Tiedän, että se on vaikeaa maassa, jossa niin autettavat kuin te auttajat olette päihteiden käyttäjiä. Sokeat taluttavat rampoja...

mutta ainakin meillä on tässä se syy, miksi päihteiden väärinkäyttäjiä ymmärretään viimeiseen saakka. Koska auttajatkin dokaa tai ainakin auttajan isä tai äiti dokasi.

Yhtä narkomaania yritin auttaa konkreettisesti kädet ravassa -tyyppisesti. En ole luennoinut teoriaa oppikirjoista, kuten sinä vaan todellakin konkreettisesti ollut mukana. En suosittele kenellekään.

Vierailija
326/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin juot itsesi omalla rahallasi työkyvyttömyys- tai mielenterveyseläkkeelle, ja sen jälkeen saat verorahaa joka kuukausi jota voit ryypätä. Alkoholihan on merkittävimpiä taustatekijöitä sairaseläkkeiden suhteen.

Eli ei se edelleenkään ole sen ilmaisempaa kuin huumeet. Suurin osa nisteistäkin roikkuu kelan tissillä.

Vierailija
327/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei se edelleenkään ole sen ilmaisempaa kuin huumeet. Suurin osa nisteistäkin roikkuu kelan tissillä.

Kyllähän alkoholi on aika ilmaista käyttäjälleen, joka saa alkoholismin takia sairaseläkettä ja laittaa kaikki alkoholiin.

Vierailija
328/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. En tuota omalta osaltani alkoholiongelmia enkä tue alkoholituotantoa, koska en käytä alkoholia ollenkaan.

Eli et ole tehnyt yhtään mitään muita auttaaksesi.

Vierailija
329/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "Pepsi" olisi saanut Subutexit ilmaiseksi sen jälkeen kun huumekauppias onnistui hänet koukuttamaan koviin huumeisiin, ei huumekauppias olisi tienannut vuosikausia aiheuttamallaan riippuvuudella.

Vierailija
330/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistit eivät tosiaan eroa mitenkään narkomaaneista, vaikka alkoholi olisikin laillista, eikä sen takia tarvitse tehdä kauheasti rikoksiakaan. Alkoholi on parhaita orjuutushuumeita. Halpaa valmistaa ja riippuvuus kovien huumeiden luokkaa.

Vierailija
331/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. En tuota omalta osaltani alkoholiongelmia enkä tue alkoholituotantoa, koska en käytä alkoholia ollenkaan.

Luitko edes viestäni? Aika törkeästi leikkasit siitä kuvauksen narkomaanin auttamisesta pois. Mutta joo. Päihdeongelmaisten kanssa ei kannata jumittua edes nettikeskusteluihin, ne eivät johda mihinkään. Saat juoda ja käyttää huumeita edelleenkin. Minä jatkan matkaani, miksiköhän edes jumiuduin tähän omituiseen keskusteluun :D. Tuhotkaa maksanne, aivonne, keuhkonne, elämänne. Saa niinkin tästä elämästä "nauttia." Mutta koittakaa mahdollisimman vähän olla tekemisissä läheistenne kanssa. He eivät ole velvollisia elättämään tai auttamaan teitä. Teillä ei ole oikeutta tuhota kuin oma elämänne. Toivoisin silti, että jokainen pystyisi välittämään myös itsestään tuota enemmän.

Vierailija
332/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko edes viestäni? Aika törkeästi leikkasit siitä kuvauksen narkomaanin auttamisesta pois.

Kyse olikin alkoholista ja sen haitoista, ja mitä olet tehnyt sen asian suhteen. Jos et lukemaasi tajunnut.

Vierailija
333/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän alkoholi on aika ilmaista käyttäjälleen, joka saa alkoholismin takia sairaseläkettä ja laittaa kaikki alkoholiin.

Ainakaan ei tarvitse töitä enää tehdä alkoholia saadakseen kun ensin juo itsensä sairaseläkkeelle, ja näitä tapauksia Suomessa riittää.

Vierailija
334/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeidenkäyttäjistä vain 10% on niiden ongelmakäyttäjiä. Lähes tulkoon aina taustalla on traumaattinen lapsuus tai syrjäytyminen. Ongelmia ei voida hoitaa rankaisemalla heitä vaan tarjoamalla heille apua. Ihminen, jolla on kaikki hyvin, ei ajaudu kovin helposti ongelmakäyttäjäksi. Meillä on Suomessa todella paljon huonosti voivia ihmisiä jotka hakevat päihteistä helpotusta. Meidän pitäisi keskittää resursseja ennaltaehkäisevään toimintaan ja ongelmakäyttäjien hoitoon.

Vierailija
335/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Suomessa todella paljon huonosti voivia ihmisiä jotka hakevat päihteistä helpotusta. Meidän pitäisi keskittää resursseja ennaltaehkäisevään toimintaan ja ongelmakäyttäjien hoitoon.

Mutta näihän jo tehdään.

Vierailija
336/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia alaikäisille toimittava henkilö on vaarallinen ja lakia rikkova rikollinen, joka välittää alaikäisille lapsille huumeista vaarallisinta eli alkoholia, eikä todennäköisesti osoita mitään katumusta teolleen, ja aivan varmasti jatkaa rikollista toimintaansa ja näin edesauttaa nuorien kuolemia, joko välittämänsä solumyrkyn aiheuttamien myrkytysoireiden kautta tai tämän huumeen vaikutuksen alaisena tapahtuvien vastaavanlaisten väkivaltatapausten/tapaturmien kautta.

Alkoholihuumetta välittävien pitäisi aina saada ehdotonta vankeutta rikoksestaan. Huumeitakin kokeillaan kännissä ja alkoholi on porttihuume.

Vierailija
337/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin hinnan ja yhteiskunnan alkoholisteille jakamien tukien keskinäisen suhteen pitää olla sellainen, että alkoholistit pystyvät keskikaljan ja halvan viinan voimin kitkuttamaa elämäänsä päivästä toiseen vuosikausia kuitenkaan suurissa määrin kuolematta. Näin saadaan maksimaalinen voitto. Tislattu alkoholi taas vie monet hautaan liian nopeasti, eikä maksimaalista ansiota saada aikaan kuoleman puuttuessa "peliin". Tuo toki sekin paljon tuottoa, ei voi siis vähätellä.

Vierailija
338/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Suomessa todella paljon huonosti voivia ihmisiä jotka hakevat päihteistä helpotusta. Meidän pitäisi keskittää resursseja ennaltaehkäisevään toimintaan ja ongelmakäyttäjien hoitoon.

Mutta näihän jo tehdään.

Kyllä aika vähäistä on tekeminen siihen nähden mitä on tarve.

Vierailija
339/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeidenkäyttäjistä vain 10% on niiden ongelmakäyttäjiä. Lähes tulkoon aina taustalla on traumaattinen lapsuus tai syrjäytyminen. Ongelmia ei voida hoitaa rankaisemalla heitä vaan tarjoamalla heille apua. Ihminen, jolla on kaikki hyvin, ei ajaudu kovin helposti ongelmakäyttäjäksi. Meillä on Suomessa todella paljon huonosti voivia ihmisiä jotka hakevat päihteistä helpotusta. Meidän pitäisi keskittää resursseja ennaltaehkäisevään toimintaan ja ongelmakäyttäjien hoitoon.

Odotan että poliitikot pystyy myöntämään tuon faktan että suurin osa on viihdekäyttäjiä. Turha niitä on jahdata ja rangaista. Käytettäisi mielummin nekin resurssit ongelmakäyttäjien auttamiseen. Rahaa siihen saisi esim. laillistamalla kannabiksen. Nyt nekin rahat menee mopopojille ja muille laittomasti myyville,

Vierailija
340/416 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmistä voi auttaa, jos se ei itse halua muutosta. Mä en jaksa narkkareita sääliä, huumeiden käytön aloittaminen on oma valinta.

Mutta aivan kaikkien kohdalla se ei ole itsenäinen eikä muista riippumaton valinta, vaan usein on kavereita yllyttämässä ja painostamassa käytön aloittamiseen.

Tyhmyys on kansantauti jota ei oikein millään ole pystytty kitkemään Suomesta. Mun aikuistuneilla lapsilla entisiä ystäviä jotka nyt päihdeongelmaisia. Kukaan ei pakota pysymään sellaisten ihmisten ystävinä eikä varsinkaan yllytyksen seurauksena aloittamaan samaa touhua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme