Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa

Hän oli vakavasti opioidiriippuvainen
26.12.2021 |

Hän osti Subutex-tabletteja kaduilta, niin sinunkin lapsesi tekevät, jos huumeongelmaan ei puututa ajoissa ja narkkareita auteta pääsemään aineista irti ja vapaiksi.

https://yle.fi/uutiset/3-12230704
Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa – Miksei riippuvuuteen sairastuneiden hoitoon ole toimivia ratkaisuja?

35-vuotiaana kuollut kouvolalainen mies jäi ilman tarvitsemaansa päihdehoitoa jo vuosia sitten. Päihdesairaalan ylilääkäri kertoo, että Suomessa ei yksinkertaisesti ole varaa auttaa kaikkia.

Jasmina Kauta
25.12. 21:03

Hän ei ole vastannut vanhempiensa puheluihin tai viesteihin kolmeen päivään. Vanhemmat soittavat poliisille ja terveydenhuoltoon, mutta heidän poikaansa ei löydy putkasta tai sairaalahoidosta.

Neljäntenä päivänä vanhemmat päättävät mennä itse katsomaan, onko poika todella kotona.

Siellä hän on.

Hän makaa elottomana lattialla. Jalkojen tuntumassa on tyhjä, kasaan rutistunut puolentoista litran Pepsi-pullo.

Vakavasti opioidiriippuvaiselle miehelle ei löytynyt häädön jälkeen paikkaa sosiaali- ja terveyspalveluiden piiristä, koska hän ei kyennyt lopettamaan huumeiden käyttöä. Lopulta mies pystytti teltan metsään Kouvolan keskustan tuntumaan ja asui siellä.

https://yle.fi/uutiset/3-11966102
Pepsi on nähnyt ystävänsä hirttäytymisen ja tullut pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi kotonaan. Hän on myös ollut itse väkivaltainen huumeiden vaikutuksen alaisena. Hän sai diagnoosin skitsofreniasta ollessaan Savonlinnassa laitoshoidossa.

Vanhempien mukaan Pepsin keino selvitä valtavasta ahdistuksesta on olla mahdollisimman sekaisin. Pepsi ei ole koskaan puhunut asiasta vanhemmilleen, mutta vanhemmat uskovat, että myös huumeiden käyttäminen ahdistaa häntä valtavasti.

Silti hän ei tahdo hoitoon. Suomessa häntä ei voida pakottaa.

Pepsin pahin ongelma on opioidiriippuvuus.

Opioidit ovat voimakkaita kipua poistavia aineita. Yksi käytetyistä opioidivalmisteista on Subutex-niminen lääke, jota Pepsi väärinkäyttää ostamalla lääkkeen kadulta.

Kommentit (416)

Vierailija
1/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

RIP

Vierailija
2/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, mutta vaikea on auttaa, jos autettava itse ei tahdo apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmistä voi auttaa, jos se ei itse halua muutosta. Mä en jaksa narkkareita sääliä, huumeiden käytön aloittaminen on oma valinta.

Vierailija
4/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin helposti niitä aineita saa.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1442801

– Jokainen voi mennä Sörnäisiin seisomaan Lidlin viereen, siitä niitä saa. Tai asematunnelista, eli niitä on hyvin helppoa saada. Joskus odottelen siellä vaimoani, niin ei mene minuutti kaksi, kun joku tulee myymään lääkkeitä. Yleensä ne ovat nämä romanit, miksi niitä nyt sanotaan. Eivät ne enää kerjäläisiltä näytä, vaan kyllä se on järjestäytynyttä bisnestä. Eivät he mitään kerjää, vaan myyvät "Rivoja".

"Rivoilla" Pääskysaari tarkoittaa Rivotril- ja Rivatril-nimellä myytävää epilepsian hoitoon tarkoitettua lääkettä, jota käytetään yleisesti huumausaineena. Keväällä Helsingin poliisi takavarikoi yli 50 000 kappaletta Rivotril-tabletteja kaupungin alueelta

Vierailija
5/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmistä voi auttaa, jos se ei itse halua muutosta. Mä en jaksa narkkareita sääliä, huumeiden käytön aloittaminen on oma valinta.

Mutta aivan kaikkien kohdalla se ei ole itsenäinen eikä muista riippumaton valinta, vaan usein on kavereita yllyttämässä ja painostamassa käytön aloittamiseen.

Vierailija
6/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin helposti niitä aineita saa.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1442801

– Jokainen voi mennä Sörnäisiin seisomaan Lidlin viereen, siitä niitä saa. Tai asematunnelista, eli niitä on hyvin helppoa saada. Joskus odottelen siellä vaimoani, niin ei mene minuutti kaksi, kun joku tulee myymään lääkkeitä. Yleensä ne ovat nämä romanit, miksi niitä nyt sanotaan. Eivät ne enää kerjäläisiltä näytä, vaan kyllä se on järjestäytynyttä bisnestä. Eivät he mitään kerjää, vaan myyvät "Rivoja".

"Rivoilla" Pääskysaari tarkoittaa Rivotril- ja Rivatril-nimellä myytävää epilepsian hoitoon tarkoitettua lääkettä, jota käytetään yleisesti huumausaineena. Keväällä Helsingin poliisi takavarikoi yli 50 000 kappaletta Rivotril-tabletteja kaupungin alueelta

Ainahan he jostakin kamat hankkivat.

Vierailija
7/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katukauppa tuottaa häiröitä ja vaarantaa yleistä turvallisuutta.

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1444300

Poliisin mukaan Rivotril-tabletteja on kaupiteltu yleisillä paikoilla. Katukaupasta on tullut häiriöitä sekä yleiseen järjestykseen että turvallisuuteen.

Juttuvyyhti alkoi poliisin mukaan paljastua sekä tavanomaisen poliisityön että katukauppaan kohdistetun valvonnan avulla.

Vierailija
8/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran haltuun.

Vierailija
9/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää miten asunnottomana on varaa huumeisiin, kun velkaakin hänellä oli paljon ja luottotiedot menneet.

Vai siitäkö raha säästyi huumeisiin?

Vierailija
10/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolentoista litran pullostahan saa ihan hyvän panttirahan. Toivottavasti joku älyää viedä pullon kauppaa.

Vierailija
11/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää miten asunnottomana on varaa huumeisiin, kun velkaakin hänellä oli paljon ja luottotiedot menneet.

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot Hän ei ehkä tuhlannut rahaa vaatteisiin ja ulkomaanmatkoihin vaan sijoitti rahat itseensä.

Vierailija
12/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aina. Minä tunsin aikoinani ihmisen, jonka kaikin puolin epäonninen ihmissuhde koitui kohtalokkaaksi, kun kumppani ahdisteli, suostutteli ja painosti hänet "kokeilemaan" heroiinia. Yksi ainoa kokeilu koukutti ja johti kuolemaan noin kymmenen vuoden kuluttua. Kaikki mahdolliset vieroituskeinot epäonnistuivat. 

Vierailija
13/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat antoivat rahaa hänelle, koska hän olisi muuten ryöstellyt ihmisiä kaduilla. Vanhemmat tekivät töitä, vaikka olivat jo eläkeikäisiä, saadakseen rahaa hänelle.

Vierailija
14/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä aina etsitään syyllisiä, mutta loppupeleissä käyttäjä itse on syyllinen kaikkeen.

Ei ole kuin oma päätös aloittaa ja lopettaa, sitä ei muut voi tehdä.

Auttaa ja painostaa voi, mutta yleensä turhaa.

Vierailija
15/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme hymistelyä. Kaikki tietävät että päihderiippuvaisuus saattaa koitua kohtaloksi. Silti jotkut valitsevat päihteet elämäntavakseen ja omien valintojensa seurauksena osa kuolee ennenaikaisesti.

Vierailija
16/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot Hän ei ehkä tuhlannut rahaa vaatteisiin ja ulkomaanmatkoihin vaan sijoitti rahat itseensä.

Rikoksilla ja pillerikaupalla ne yleensä käyttönsä rahoittaa.

Vierailija
17/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aina. Minä tunsin aikoinani ihmisen, jonka kaikin puolin epäonninen ihmissuhde koitui kohtalokkaaksi, kun kumppani ahdisteli, suostutteli ja painosti hänet "kokeilemaan" heroiinia. Yksi ainoa kokeilu koukutti ja johti kuolemaan noin kymmenen vuoden kuluttua. Kaikki mahdolliset vieroituskeinot epäonnistuivat. 

Oma valinta oli jäädä siihen suhteeseen. Olisi lähtenyt kälppimään. Ihan turha muita syytellä.

Vierailija
18/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa yuotubesta philadelphia kensington streets niin näette mitä se meno on nykyään,voi ihmisparkoja..

Vierailija
19/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avovaimoni 20 vuotias poika on luisumassa aivan tuolle samalle tielle. Eilen tuli aineissa joulupöytään. Tilanne oli erittäin kiusallinen kun joulupöydässä istui minun 82 vuotias tänä vuonna leskeksi jäänyt isäni.

Tuo hulttio lapsi on koko ikänsä ollut äitinsä lellittävänä. Nuorena jäi useita kertoja kiinni varkauksista ja saiko niistä äidiltään mitään rankkua? No ei vaan pizaa kokosta ja joitain DVDitä videovuokraamosta. Sitten tuli kuvaan alkoholi ja nyt pillerit. Armeijaan ei tuo kaveri kelvannut kun on kuulemma itsetuhoisia ajatuksia. No tuota menoa se kuolema tulee tavalla tai toisella päihteiden käytön seurauksena. Kaveri on punkannut Joulukuun isovanhempiensa kerrostaloasunnossa kun isovanhemmat ovat lapin mökillään. Viime yönä tuo päideriippuvainen soitti kahden aikaan äidilleen kun oli hukannut avaimet johonkin ja totta kait äiti lähti taas kerran pelastamaan lastaan. Näin meillä Joulupäivänä.

Vierailija
20/416 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa yuotubesta philadelphia kensington streets niin näette mitä se meno on nykyään,voi ihmisparkoja..

Miksi katsoisin?