Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa
Hän osti Subutex-tabletteja kaduilta, niin sinunkin lapsesi tekevät, jos huumeongelmaan ei puututa ajoissa ja narkkareita auteta pääsemään aineista irti ja vapaiksi.
https://yle.fi/uutiset/3-12230704
Vakavasti päihderiippuvainen "Pepsi" on nyt poissa – Miksei riippuvuuteen sairastuneiden hoitoon ole toimivia ratkaisuja?
35-vuotiaana kuollut kouvolalainen mies jäi ilman tarvitsemaansa päihdehoitoa jo vuosia sitten. Päihdesairaalan ylilääkäri kertoo, että Suomessa ei yksinkertaisesti ole varaa auttaa kaikkia.
Jasmina Kauta
25.12. 21:03
Hän ei ole vastannut vanhempiensa puheluihin tai viesteihin kolmeen päivään. Vanhemmat soittavat poliisille ja terveydenhuoltoon, mutta heidän poikaansa ei löydy putkasta tai sairaalahoidosta.
Neljäntenä päivänä vanhemmat päättävät mennä itse katsomaan, onko poika todella kotona.
Siellä hän on.
Hän makaa elottomana lattialla. Jalkojen tuntumassa on tyhjä, kasaan rutistunut puolentoista litran Pepsi-pullo.
Vakavasti opioidiriippuvaiselle miehelle ei löytynyt häädön jälkeen paikkaa sosiaali- ja terveyspalveluiden piiristä, koska hän ei kyennyt lopettamaan huumeiden käyttöä. Lopulta mies pystytti teltan metsään Kouvolan keskustan tuntumaan ja asui siellä.
https://yle.fi/uutiset/3-11966102
Pepsi on nähnyt ystävänsä hirttäytymisen ja tullut pahoinpidellyksi ja ryöstetyksi kotonaan. Hän on myös ollut itse väkivaltainen huumeiden vaikutuksen alaisena. Hän sai diagnoosin skitsofreniasta ollessaan Savonlinnassa laitoshoidossa.
Vanhempien mukaan Pepsin keino selvitä valtavasta ahdistuksesta on olla mahdollisimman sekaisin. Pepsi ei ole koskaan puhunut asiasta vanhemmilleen, mutta vanhemmat uskovat, että myös huumeiden käyttäminen ahdistaa häntä valtavasti.
Silti hän ei tahdo hoitoon. Suomessa häntä ei voida pakottaa.
Pepsin pahin ongelma on opioidiriippuvuus.
Opioidit ovat voimakkaita kipua poistavia aineita. Yksi käytetyistä opioidivalmisteista on Subutex-niminen lääke, jota Pepsi väärinkäyttää ostamalla lääkkeen kadulta.
Kommentit (416)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Subutex-riippuvaisille pitäisi jakaa heti aineet ilmaiseksi kun riippuvuus on syntynyt. Suuri osa kun ei koskaan pääse siitä huumeesta eroon, joten on turha rikastuttaa ensin vuosikausia ammattirikollisia ja huumekauppiaita, ennen kuin monelle narkomaanille jaetaan lopulta päivittäin tarvittava annos korvaushoidossa.
Mä oon ihan koukussa merkkilaukkuihin! Mulle pitäisi jakaa heti laukut ilmaisiksi, koska mä en pääse tästä mun tarpeesta eroon ja kuten narkomaanit, en myöskään edes halua päästä.
Meillä kaikilla on tarpeita, joita olisi vallan kiva, kun yhteiskunta rahoittaisi meidän puolesta.
Mun oikeustajua loukkaa todella paljon, jos yhdelle ryhmälle suodaan ilmaisetuja vain siksi, että he ovat riippuvuuden itselleen hankkineet.
.
Teetkö paljonkin rikoksia saadaksesi merkkilaukkujasi? Miksi tukea ammattirikollisia, koska subutex-huumeesta moni ei pääse eroon koskaan? Tulee paljon halvemmaksi yhteiskunnalle jakaa aineet ilmaiseksi korvaushoidossa.
Vautsi, miten helppoa keskustelu on: heität pallon ja vastapuoli vastaa täsmälleen niin kuin tiesit sen vastaavan (toi rikos blaa blaa).
Sä et ajattele muuta kuin tämän hetkisiä narkkareita, merkki sekin siitä, että polttelu on jo pilannut sun korkeampia aivotoimintoja. Ajattele myös niitä oheisvaikutuksia.
Se, että subutex olisi ilmaista, olisi viesti kaikille, myös niille, jotka ei vielä käytä ja jotka siinä käyttämisen kynnyksellä kiikkuu, että hei, yhteiskunta järkkää kyllä ilmaiset kamat, jos ei muuta saa, ei huolta huomisesta. Jokainen narkomaaneille luotu turvaverkko on samalla myös kannustin, joka madaltaa kynnyksiä aloittaa huumeidenkäyttö. Vastaavasti jokainen kapula rattaisiin saa ainakin muutaman siellä kynnyksellä roikkuvan päättämään, että hitto, tää on rikos, kaman saanti on vaikeaa, tää aiheuttaa sosiaalista häpeää, emmä sittenkään ala.
Ja toimittajat ne vaan kirjoittelee nyyhkysankaristooreja narkkareista, jotta saataisiin edes toi sosiaalinen häpeä eli yksi käytön aloittamisen ehkäisijä pois. Ootteko ylpeitä itsestänne?
Monella päihteidenkäytön aloittaminen johtuu erilaisista mielenterveysongelmista, ja moni narkomaani tulee päihde- ja väkivaltaongelmaisista perheistä.
Huumevalistaja totesi aiemmin, että huumeet ja alkoholi ovat huono-osaisten aineita.
Jos noin on, niin millä tavalla niitä huono-osaisia auttaa poliisi, sakotus ja vankila? Onko huono-osaisia vaan mukava rääkätä, kun monet ovat siihen tottuneet jo lapsuudessaan, kun juopot ovat pahoinpidelleet lapsiaan?
Mutta aivan kaikkien kohdalla se ei ole itsenäinen eikä muista riippumaton valinta, vaan usein on kavereita yllyttämässä ja painostamassa käytön aloittamiseen.[/quote]
"Pepsin" vanhempien olisi pitänyt puuttua pojan päihteidenkäyttöön heti, kun tämä oli 16-vuotias. Miten vastahakoisen täysi-ikäisen voi pakottaa hoitoon?
Jos ei itse itseään halua auttaa, niin ei siinä yhteiskunnan tai muiden ihmisten avunannoilla ole mitään tekoa. Ja olen melko varma, että tuollakin Pepsillä merkkejä ongelmista on ollut jo lapsuudessa ja nuoruudessa, ennen huumeisen kuvioihin tuloa.
Lasten ja nuorten ongelmiin tulisi puuttua ajoissa, eikä aina vaan sanoa, ettei ole aikaa/resursseja/ymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että subutex olisi ilmaista, olisi viesti kaikille, myös niille, jotka ei vielä käytä ja jotka siinä käyttämisen kynnyksellä kiikkuu, että hei, yhteiskunta järkkää kyllä ilmaiset kamat, jos ei muuta saa, ei huolta huomisesta.
Ihan samahan on alkoholin ja alkoholistien kanssa. Monet käyttävät veronmaksajien rahoilla päivittäin alkoholia, että ei tarvitse tehdä niin paljon rikoksia alkoholin takia.
Siitä vaan itse kokeilemaan jos luulet että se subutex-narkomaanin elämä on hienoa. Itse en näe mitään järkeä tukea ensin ammattirikollisia vuosikausien ajan, ennen kuin suurelle osalle subutex-narkomaaneja lopulta jaetaan aineet ilmaiseksi loppuelämän ajan.
SInäpä sen sanoit. Meillä on jo yksi tuollainen kammottava pattitilanne alkkisten kanssa. Halutaanko me rinnalle toinen yhtä kallis vielä narkeillekin? Mitään muuta hyötyähän siitä ei ole.
Nykyisestä alkkispolitiikasta näet mallin siihen, miten hyvin sillä politiikalla on mahdollista onnistua. Voitko hyvällä omallatunnolla sanoa, että joo, toihan on tosi toimiva!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että subutex olisi ilmaista, olisi viesti kaikille, myös niille, jotka ei vielä käytä ja jotka siinä käyttämisen kynnyksellä kiikkuu, että hei, yhteiskunta järkkää kyllä ilmaiset kamat, jos ei muuta saa, ei huolta huomisesta.
Ihan samahan on alkoholin ja alkoholistien kanssa. Monet käyttävät veronmaksajien rahoilla päivittäin alkoholia, että ei tarvitse tehdä niin paljon rikoksia alkoholin takia.
Siitä vaan itse kokeilemaan jos luulet että se subutex-narkomaanin elämä on hienoa. Itse en näe mitään järkeä tukea ensin ammattirikollisia vuosikausien ajan, ennen kuin suurelle osalle subutex-narkomaaneja lopulta jaetaan aineet ilmaiseksi loppuelämän ajan.
SInäpä sen sanoit. Meillä on jo yksi tuollainen kammottava pattitilanne alkkisten kanssa. Halutaanko me rinnalle toinen yhtä kallis vielä narkeillekin? Mitään muuta hyötyähän siitä ei ole.
Miksi haluat tukea ammattimaista huumerikollisuutta ensin vuosikausia ennen kuin Subutex-narkomaaneille lopulta jaetaan aineet ilmaiseksi korvaushoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SInäpä sen sanoit. Meillä on jo yksi tuollainen kammottava pattitilanne alkkisten kanssa.
Oletko yrittänyt sille ongelmalle tehdä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittajahan ei voi tehdä tuomitsevaa juttua. Miettikää, miten väistämättä jotenkin "oikeistolainen" ja kapeakatseinen ja ihmepersumainen vaikutelma siitä tulisi.
Mutta mitä välii. Asioista vain ei yksinkertaisesti voi puhua muussa sävyssä julkisesti
Sama koskeepoliitikkoja. Asioista puhuttaessa on ensin aina mietittävä, mikä vaikutus sillä on omaan julkisuuskuvaan. Joten jo tästä syystä on asioita, joita ei kannata edes ottaa esiin puhumattakaan, että niitä alkaisi hoitamaan niiden oikeasti vaatimilla keinoilla.
Poliitikot välttelee aihetta josta ei saa irtopisteitä. Siksi niillä on huumeista vain se sama mantra mitä ovat toistaneet jo vuosikymmeniä.
Vihreät on siitä kiinnostava puolue, että ne kehtaavat aina välillä ottaa esiin kysymyksiä, joilla pahimmillaan tuhoavat oman poliittisen uransa, kuten nyt huumemyönteisyys ja oliko vielä jotkut valmiita kannattamaan alaikäisten kanssa harrastettavaa sek-siäkin? Aika pian nämä sinisilmät huomaavat, että hups, ei kannatakaan, tulee liikaa kuraa niskaan puoluejohdolta ja medialta ja yleisöltä.... Joten käteen jää tosiaan vain se, että vain tiettyjä asioita voi ajaa. Vasta, kun yhteiskunnassa tapahtuu laajempi, yleisen tason mielipiteen muutos johonkin suuntaan, jokin radikaali muutos on mahdollinen eikä asian ajaminen ole enää poliitikolle vahingoksi. Mutta nää isot suunnat muuttuu tooooodella hitaasti. Nyt se muutos on selvästi huumeissa meneillään ja minun mielestäni meidän kaikkien vahingoksi.
Tuo nimittely huumemyönteiseksi on varsin typerää. Se on realismia eikä mitään haihattelua jolla nämä ongelmat on kasvatettu näin suuriksi. Kannabiksen erottaminen huumeista on suomessakin vain ajan kysymys. En ymmärrä näitä jotka puolustaa rikollisten myyntiä ja käytöstä rankaisemista jolla syrjäytetään syvemmälle ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Huumevalistaja totesi aiemmin, että huumeet ja alkoholi ovat huono-osaisten aineita. Jos noin on, niin millä tavalla niitä huono-osaisia auttaa poliisi, sakotus ja vankila? Onko huono-osaisia vaan mukava rääkätä, kun monet ovat siihen tottuneet jo lapsuudessaan, kun juopot ovat pahoinpidelleet lapsiaan?
Kukaan ei ensi alkuun lähde käyttämään huumeita lääkkeenä! Niitä käytetään bilettämiseen.
Minun tuntemani narkomaanit haluaa ennen kaikkea olla oman elämänsä rokkitähtiä, vapautua kahleista, pitää hauskaa, kokea elähdyttäviä tuntemuksia samanhenkisen ystäväjoukon kanssa ja tehdä kaikkea, mitä ei selvin päin kehtaa. Kun on kamoissa, kaikki tää onnistuu. Ei tarvii tuntea itseään matalan sosiaalisen statuksen yksilöksi, hyljeksityksi köyhäksi eikä kaverittomaksi. Bilettäessä elämä on yhtä juhlaa, ihan kuin rokkitähdillä.
Huume on tietyssä mielessä instant-pikatie luokkanousuun, erityiselämään, mahtaviin omnipotentteihin tuntemuksiin. Toki se kaikki tapahtuu vain fiilisten tasolla mutta silti. Ja aamulla todellinen todellisuus näyttäytyy sitten entistäkin karseampana. Mutta eikö tää unelmien ja todellisuuden ristiriita ole meillä kaikilla ongelmana. Toiset vaan pystyy ja joutuu elämään sen kanssa jo siksi, että vastuuntunto on kohdillaan. Narkomaanillahan vastuuntunto rapautuu koko ajan enemmän. Äärimmäisen itsekästä. Lopulta kaikki kaatuu yhteiskunnan ja lähiomaisten maksettavaksi, tavalla tai toisella.
Mä säälin narkomaanien uhreja, en narkomaaneja. Jonkun kai täytyy osoittaa myötätuntoa niille narkomaanien uhreillekin? Huomaan olevani aika yksin tässä.
Noi huumeet pitäisi saada ruokakauppaan mistä joka normi ihminen voisi ostaa niitä.
Noi tän lois valtion mielenvikaiset kommunisti pelleilyt menee aina liian pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovien huumeiden käyttö on kolminkertaistunut Suomessa vuoden 2012 jälkeen. Siihen ongelmaan ei auta taivastelusi ja ihmisten haukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumevalistaja totesi aiemmin, että huumeet ja alkoholi ovat huono-osaisten aineita. Jos noin on, niin millä tavalla niitä huono-osaisia auttaa poliisi, sakotus ja vankila? Onko huono-osaisia vaan mukava rääkätä, kun monet ovat siihen tottuneet jo lapsuudessaan, kun juopot ovat pahoinpidelleet lapsiaan?
Kukaan ei ensi alkuun lähde käyttämään huumeita lääkkeenä! Niitä käytetään bilettämiseen.
Minun tuntemani narkomaanit haluaa ennen kaikkea olla oman elämänsä rokkitähtiä, vapautua kahleista, pitää hauskaa, kokea elähdyttäviä tuntemuksia samanhenkisen ystäväjoukon kanssa ja tehdä kaikkea, mitä ei selvin päin kehtaa.
Tuskinpa tunnet yhtäkään narkomaania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SInäpä sen sanoit. Meillä on jo yksi tuollainen kammottava pattitilanne alkkisten kanssa.
Tosiaan, nyt kun tuli puheeksi.... Kerro sinä ensin, mitä sinä olet tehnyt tälle ongelmalle <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani narkomaanit haluaa ennen kaikkea olla oman elämänsä rokkitähtiä, vapautua kahleista, pitää hauskaa, kokea elähdyttäviä tuntemuksia samanhenkisen ystäväjoukon kanssa ja tehdä kaikkea, mitä ei selvin päin kehtaa. Kun on kamoissa, kaikki tää onnistuu. Ei tarvii tuntea itseään matalan sosiaalisen statuksen yksilöksi, hyljeksityksi köyhäksi eikä kaverittomaksi. Bilettäessä elämä on yhtä juhlaa, ihan kuin rokkitähdillä.
Huume on tietyssä mielessä instant-pikatie luokkanousuun, erityiselämään, mahtaviin omnipotentteihin tuntemuksiin. Toki se kaikki tapahtuu vain fiilisten tasolla mutta silti. Ja aamulla todellinen todellisuus näyttäytyy sitten entistäkin karseampana. Mutta eikö tää unelmien ja todellisuuden ristiriita ole meillä kaikilla ongelmana. Toiset vaan pystyy ja joutuu elämään sen kanssa jo siksi, että vastuuntunto on kohdillaan. Narkomaanillahan vastuuntunto rapautuu koko ajan enemmän. Äärimmäisen itsekästä. Lopulta kaikki kaatuu yhteiskunnan ja lähiomaisten maksettavaksi, tavalla tai toisella.
Mä säälin narkomaanien uhreja, en narkomaaneja. Jonkun kai täytyy osoittaa myötätuntoa niille narkomaanien uhreillekin? Huomaan olevani aika yksin tässä.
Entä miksi haluat tukea ammattimaista huumerikollisuutta ensin vuosikausia ennen kuin Subutex-narkomaaneille lopulta jaetaan aineet ilmaiseksi korvaushoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntemani narkomaanit haluaa ennen kaikkea olla oman elämänsä rokkitähtiä, vapautua kahleista, pitää hauskaa, kokea elähdyttäviä tuntemuksia samanhenkisen ystäväjoukon kanssa ja tehdä kaikkea, mitä ei selvin päin kehtaa.
Tunnen kaksi. Toinen on jo ammattirikollinen ja toivon mukaan kuolee kohta. Montako sinä tunnet, itsesi lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, nyt kun tuli puheeksi.... Kerro sinä ensin, mitä sinä olet tehnyt tälle ongelmalle <3
Toiminut vuosia A-klinikalla. Valistanut ja kirjoittanut aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta sitä tätä, yksilöllä ei ole tänä päivänä ilmeisesti mitään vastuuta? Minä nyt 50 v katsoin lapsena kun setäni ilahdutti meitä käynneillään.. Kaatokännissä, välillä raivoten, välillä parkuen. Me lapset piilossa aina kun äijä nähtiin koska pelkäsimme alkaako se rähjäämään vai mitä tekee.
Sitä vietiin hoitoon eri paikkoihin ja paha oli katsoa isääni joka toivoi että josko nyt olisi veli saanut apua. Kerran oli vetänyt kännit jo linja-autossa kun tuli hoidosta. Sai kännikavereiltaan nyrkistä ja puukosta, vähän aikaa toipui ja taas takasin.
Jos haluaa ryypätä, se ryyppää. Jos haluaa lopettaa, se lopettaa. Jos ei ole motivaatiota, mitään ei tapahdu.
Nykyään haetaan jokin diagnoosi ja piiloudutaan sen taakse "kato ku mulla on adhd/masennus" niin ei voi vaatia mitään, jonkun muun pitää hoitaa arki. Ei se näin voi mennä. Ja jos menee niin hankitaan sitten näille edunvalvoja jos ei arjessa pärjää. Niin sedälläkin oli, eipä sekään juomista estänyt mutta ehkä estää nykyään menettämästä vaikka luottotietoja.
Ennen näitä adhd, masennus, ahdistus jne diaknooseja ei osattu tehdä. Sitä sanotaan lääketieteen kehittymiseksi.
Kyllä lääketiede kehittyy. Mutta näitä diagnooseja lykätään joka toiselle, että saadaan helppo selitys kaikille vaivoille. Mitään ei voi tietenkään vaatia, kun on adhd tai joku vastaava.
Olet käsittänyt aivan väärin. Ei sitä adhd diagnoosia tuosta vaan saa ja harmillista kyllä että moni joutuu sen kanssa kärsimään "tietämättään" jopa koko ikänsä.
Adhd ei ole selitys, eikä oikeutus kaikkeen, mutta se on vaan tosiasia että adhd ihmisen aivot ei toimi samalla tavalla kuin ns normaaleiden ja se voi tuottaa hyvinkin paljon vaikeuksia pärjätä elämässä.
Adhd on kamala vaiva. Olisi hyvä jos näkisi tuleeko se ennen syntymää niin voisi tehdä abortin.
ELämä menee sen takia ihan pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen kaksi. Toinen on jo ammattirikollinen ja toivon mukaan kuolee kohta. Montako sinä tunnet, itsesi lisäksi?
Jos hän saisi aineensa ilmaiseksi, ei olisi tarvetta tehdä rikoksia, eikä velkaantua huumekauppiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat tukea ammattimaista huumerikollisuutta ensin vuosikausia ennen kuin Subutex-narkomaaneille lopulta jaetaan aineet ilmaiseksi korvaushoidossa?
Polttelu todella vaikuttaa aivotoimintoihin. Sun pitäisi huolestua siitä, että sulle joutuu toistelemaan asioita. Toki toi on tollasta lapsellista jankkaamista, mutta vielä kerran:
Mä mieluummin pidän tilanteen näin, jotta viesti olisi nimenomaan se, että huume on rikos.
Mä en halua, että ilmainen subutex-jakelu osaltaan antaa viestin, että huumeiden käyttö on ok ja yhteiskunta kyllä huolehtii jakelusta, jos vaikka omat subut pääsee loppumaan.
Mä haluan, että huumeidenkäytön tiellä on mahdollisimman monta estettä. Sä haluat, että huumeiden käyttö on mahdollisimman helppoa, moraalisesti hyväksyttävää, jopa kunnioitettavaa ja että se on mahdollisimman ilmaista käyttäjälleen.
Tämä mielipiteiden jyrkkä ero välillämme johtuu siitä, että sinä olet narkomaani.
Mieti tota viestiä. Sinä olet narkomaani.