hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?
Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
Kommentit (348)
Sitä en kyllä tajua, että miksi perheelliset niin kamalasti kinuavat sitä heinäkuuta. Eikö loman voisi pitää vaikka kesäkuussa, kun lapset jäävät koulusta lomalle ja tarvitsevat totuttelua? Jokin ei oikein täsmää noissa selityksissä. Pahasti paistaa läpi syyllistäminen ja yritys haalia itselle etuja lasten avulla. Lasten hankinta on kuitenkin täysin vapaaehtoista eikä perheellinen ole sen parempi tai tärkeämpi ihminen kuin kukaan muukaan.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:29"]
lapsen henki vaarantuu ainoastaan heinäkuussä? Kesä- ja elokuun voi sitten olla kotona ilman uhkaa.
[/quote]Miksi ihmiset eivät lue ketjua. Eikö se ole jo monta kertaa perusteltu, että muille kuukausille kuin heinäkuulle on olemassa kaikenlaisia leirejä ja kerhoja. Heinäkuulle ei ole tarjolla mitään.
[/quote]
Täytyy kyllä sanoa, että jos lapseni henki (!) olisi vaarassa yksin kotona ollessa, palkkaisin hänelle edes osapäiväisen hoitajan jos kokopäiväiseen ei olisi varaa. Mitä rahasta, lapsihan se tärkeämpi on eikä samanlaista tilannetta enää varmaankaan tule toistamiseen.
[/quote]
Olisihan se tietysti myös ihan liian hankalaa ehdottaa että kunta järjestäisi jotain päiväleiritoimintaa myös heinäkuulle. Varmaan jokaisella paikkakunnalla on nuorisotalo tms. ja mahdollisuus palkata nuoria kesätöihin, tietysti joku koulutettu aikuinen vastuuhenkilöksi.
Kesällä on paljon innokkaita jotka tulevat hoitamaan lastasi jos sen henki on vaarassa etkä omaa aikaasi pysty lapsellesi antamaan. Rahaa tiskiin vaan.
Nonniin, nyt me sinkut oikeasti hei! Ajatellaanpa kypsästi ja noustaan poteroistamme - vaikka ollaan kaikki tasa-arvoisia ja perheen perustaminen on toki omalla vastuulla tehty päätös, ihan oikeasti lapsiperheiden LASTEN tarve ja oikeus saada aikuisten hoitoa ja tukea lomallansa on hiukan suurempi kuin se, että saadaan lomailla juuri silloin heinäkuussa kun Suomessa on parhaat kelit. Me sinkut voidaan aika paljon helpommin lähteä omalla lomallamme jonnekin aurinkoon halvempien elinkustannusten maihin (halvemmilla off sesong -lähdöillä vaikka reppureissaamaan ja vuokrata oma asuntomme jollekulle tuoksi aikaa elinkustannusten kattamiseksi) Jos siis Suomen alku- tai loppukesä ei miellytä. Olisi korkea aika kaikkien ajatella vähän laajemmin kuin minäminänytkunmähaluun -periaatteella. Aamen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 11:58"]
Sitä en kyllä tajua, että miksi perheelliset niin kamalasti kinuavat sitä heinäkuuta. Eikö loman voisi pitää vaikka kesäkuussa, kun lapset jäävät koulusta lomalle ja tarvitsevat totuttelua? Jokin ei oikein täsmää noissa selityksissä. Pahasti paistaa läpi syyllistäminen ja yritys haalia itselle etuja lasten avulla. Lasten hankinta on kuitenkin täysin vapaaehtoista eikä perheellinen ole sen parempi tai tärkeämpi ihminen kuin kukaan muukaan.
[/quote]
Lapset ovat kuulemma "leirillä" (?) muun ajan kuin heinäkuun. Näin opin ketjun aiemmista viesteistä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:11"]
Nonniin, nyt me sinkut oikeasti hei! Ajatellaanpa kypsästi ja noustaan poteroistamme - vaikka ollaan kaikki tasa-arvoisia ja perheen perustaminen on toki omalla vastuulla tehty päätös, ihan oikeasti lapsiperheiden LASTEN tarve ja oikeus saada aikuisten hoitoa ja tukea lomallansa on hiukan suurempi kuin se, että saadaan lomailla juuri silloin heinäkuussa kun Suomessa on parhaat kelit. Me sinkut voidaan aika paljon helpommin lähteä omalla lomallamme jonnekin aurinkoon halvempien elinkustannusten maihin (halvemmilla off sesong -lähdöillä vaikka reppureissaamaan ja vuokrata oma asuntomme jollekulle tuoksi aikaa elinkustannusten kattamiseksi) Jos siis Suomen alku- tai loppukesä ei miellytä. Olisi korkea aika kaikkien ajatella vähän laajemmin kuin minäminänytkunmähaluun -periaatteella. Aamen.
[/quote]
Me kaikki sinkut emme halua kaukomaille tai reppureissaamaan. Jotkut meistä haluavat kiertää festareita kotimaassa, maata riippumatossa mökillä tai lomailla kavereiden kanssa.
Eli jospa noustaisiin kaikki, myös perheelliset, sieltä poteroista ja hyväksyttäisiin että elämä nyt ei vaan aina mene juuri niin kuin itse haluaisi.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:24"]
[/quote]
Lapset ovat kuulemma "leirillä" (?) muun ajan kuin heinäkuun. Näin opin ketjun aiemmista viesteistä.
[/quote]
No niinpä tietysti, kuinka ollakaan.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:24"]
[/quote]
[/quote]
No niinpä tietysti, kuinka ollakaan.
[/quote]No niin se vaan on. Kesäkuuksi ja elokuun ekaksi viikoksi on ainakin täällä järjestetty koululaisten hoito kunnan kesäkerhossa. Lisäksi on tarjolla seurakunnan ja urheiluseurojen leirejä.
Suuri osa päiväkodeista on heinäkuussa kiinni. Kunnan päiväkodeille on toki varahoitopaikat, yksityisille ei.
Oisko kannattanut hankkia lapsia, jos tuossa iässä eivät kykene sen vertaa olemaan, että muutaman tunnin ovat päivällä yksin? Monet varmaan nukkuvatkin pidempään kesäaikaan.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:53"]
Oisko kannattanut hankkia lapsia, jos tuossa iässä eivät kykene sen vertaa olemaan, että muutaman tunnin ovat päivällä yksin? Monet varmaan nukkuvatkin pidempään kesäaikaan.
[/quote]Muutaman tunnin? Meillä 7.15-16.45.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:53"]
[/quote]Muutaman tunnin? Meillä 7.15-16.45.
[/quote]
No mikä pakko se lapsi on herättää silloin kun vanhemmat lähtevät töihin? Iltaisin myöhemmin nukkumaan, iin jää enemmän yhteistä aikaa, ja aamuisin saa nukkua pidempään ettei tarvitse olla niin pitkää aikaa yksin. Kai nyt koululainen sentään osaa itse ottaa aamupalaa?
Minusta on hiukan surullista, jos lapsi joutuu viettämään kesäloman yksin. Kuitenkin... Kiertävä lomalista on paras. Hauskaa tosin seurata tätä lapselliset vs. velat. :D
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:01"]
Minusta on hiukan surullista, jos lapsi joutuu viettämään kesäloman yksin. Kuitenkin... Kiertävä lomalista on paras. Hauskaa tosin seurata tätä lapselliset vs. velat. :D
[/quote]
Aika harva lapsi varmaan joutuu viettämään koko kesälomaansa yksin. Tai tietysti kohta tulee ilmoittautumaan joku, jolla on vuodesta toiseen kesäloma touko- tai syyskuussa ja miehellä päinvastoin. Isovanhemmat ovat kuolleita/alkoholisteja/narsisteja/mitälie ja kummeja ei kiinnosta, kavereita ei ole itsellä eikä lapsilla, ihan yksin tässä ollaan ja itsekkäät lapsettomat sitäjatätä. :D
Mua lapsettomana ärsyttää, kun joka kesä jos olis mun vuoro lomailla heinäkuussa (meillä toimii toimisto myös puolella väellä sen muutaman viikon kun heinäkuu on hiljaista aikaa, niin joka toinen vuosi olen saanut pitää loman heinäkuussa) tulee joku perheellinen kinuamaan vaihtoa, kun mulla ei ole perhettä niin mitä väliä milloin lomailen. Muuten voisin varmaan vaihtaakin silloin tällöin, mutta vituttaa se asenne, että olen jotenkin toisarvoinen heihin nähden. Meillä on aina puolet ja puolet lomalla kerralla.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:15"]Mua lapsettomana ärsyttää, kun joka kesä jos olis mun vuoro lomailla heinäkuussa (meillä toimii toimisto myös puolella väellä sen muutaman viikon kun heinäkuu on hiljaista aikaa, niin joka toinen vuosi olen saanut pitää loman heinäkuussa) tulee joku perheellinen kinuamaan vaihtoa, kun mulla ei ole perhettä niin mitä väliä milloin lomailen. Muuten voisin varmaan vaihtaakin silloin tällöin, mutta vituttaa se asenne, että olen jotenkin toisarvoinen heihin nähden. Meillä on aina puolet ja puolet lomalla kerralla.
[/quote]
Karkadi. Siis piti vielä laittaa, että niiden kanssa jotka on itsekin valmiita tarvittaessa joustamaan vaihdan ihan mielelläni lomavuoroja. Näitä "mulla on lapsia, mulla on OIKEUS" tyyppejä ei ole kuin pari.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:11"]
[/quote]
Ei kaikki lapsettomat ole sinkkuja tai perheettömiä, jotka haluavat matkustaa Thaimaahan. Osa voi haluta lomailla vaikka siskonlasten kanssa mökillä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:01"]
[/quote]
Aika harva lapsi varmaan joutuu viettämään koko kesälomaansa yksin. Tai tietysti kohta tulee ilmoittautumaan joku, jolla on vuodesta toiseen kesäloma touko- tai syyskuussa ja miehellä päinvastoin. Isovanhemmat ovat kuolleita/alkoholisteja/narsisteja/mitälie ja kummeja ei kiinnosta, kavereita ei ole itsellä eikä lapsilla, ihan yksin tässä ollaan ja itsekkäät lapsettomat sitäjatätä. :D
[/quote]
Ja vaikka joutuisikin niin moni lapsi pärjää silti ihan hyvin. Paremmin kuin moni vanhempi olettaa. Onhan niillä kavereita joiden kanssa moni leikkis päivät vaikka vanhemmat olisikin kotona. Eri asia sitten jos on joku lehmän kokoinen koira ulkoilutettavana, siitä ei ehkä joku pieni 8v selviä yksin.
Eiköhän lastensuojelukin mielellään auta, jos lapsen henki oikeasti on uhattuna sen takia, että äiskä ja iskä eivät saaneet lomiaan haluamaansa aikaan.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:53"]
Eiköhän lastensuojelukin mielellään auta, jos lapsen henki oikeasti on uhattuna sen takia, että äiskä ja iskä eivät saaneet lomiaan haluamaansa aikaan.
[/quote]
Silloin on varmaan oikea ratkaisu jättäytyä pois työelämästä ja hoitaa vaan niitä lapsiaan?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:26"]
Miksi helvetissä ei voi ihminen joustaa?
[/quote]
Kyllä minä voin vaihtaa loma-aikoja kanssasi, jos sovitaan asiallisesta hyvityksestä. Mitä tarjoaisit minulle siitä, että luovun arvokkaimmasta ajankohdasta?
[/quote]
Tämä! Tällä systeemillä loma-ajat allokoituvat kaikista tehokkaimmin, sillä se kaikista kipeimmin heinäkuuta tarvitseva on varmastikin valmis antamaan pari lomapäiväänsä toiselle, joka mieluiten ottaisi heinäkuun, mutta jolle myös elokuu ja kesäkuu ovat ihan ok. Ikään kuin pienimuotoinen markkinatalous työpaikan sisällä.