hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?
Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
Kommentit (348)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:53"]
Oisko kannattanut hankkia lapsia, jos tuossa iässä eivät kykene sen vertaa olemaan, että muutaman tunnin ovat päivällä yksin? Monet varmaan nukkuvatkin pidempään kesäaikaan.
[/quote]Muutaman tunnin? Meillä 7.15-16.45.
[/quote]
No mikä pakko se lapsi on herättää silloin kun vanhemmat lähtevät töihin? Iltaisin myöhemmin nukkumaan, iin jää enemmän yhteistä aikaa, ja aamuisin saa nukkua pidempään ettei tarvitse olla niin pitkää aikaa yksin. Kai nyt koululainen sentään osaa itse ottaa aamupalaa?
[/quote]No opetapa ne lapset heräämään myöhemmin kun eivät tähänkään asti ole sitä oppineet. Kuudelta heräävät vaikka kuinka pitkään valvoisivat.
[/quote]
Aika parantaa tämänkin vaivan. Kun herättelee teinejä kahden jälkeen uuteen päivään, tulee ikävä aamuvirkkuja...
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:14"]
Itse olin ujo ja surkea lapsena, mutta niin vaan kesälomilla vaihtui hoitopaikat vieraista päiväkodeista yhtä vieraisiin tutun tutun tuttuihin. Ei jäänyt traumoja.
Itse lapsettomana (ja sellaisena pysyvänä) tulen olemaan loputtoman kuiva ja nihkeä mitä lomiin tulee. Jos työpaikalla kaikki ei pidä samaan aikaan lomaa (toimistoduuni), niin sitten kiertävä lomalista pyörimään. Minä olen juuri se henkilö, joka tekee selväksi, mitä tasa-arvo tarkoittaa.
Jokaisella ihmisellä on omat vastuualueensa elämässään. On hevostallia, kilpaharrastusta, ulkomailla asuva puoliso, lapset, kennel, yh-siskon tai huonokuntoisen äidin auttaminen. Se voi olla myös lukemista, mökkeilyä, matkailua tai sohvalla lepäämistä. Aivan sama. Ei kuulu työpaikalle.
Sellainen yksisilmäisyys ainoastaan lapsiperheiden etuoikeutetusta asemasta on kuitenkin vammainen.
[/quote]
Ja sitä sohvalla lepäämistä ei voi mitenkään suorittaa kesäkuussa? Kuka tässä nyt olikaan se yksisilmäinen? Ekaluokkalainen yksin pitkät päivät versus sinä joudut löhöilemään kesäkuussa etkä heinäkuussa, voi kyynel...
Muistathan sitten, että sinulle ei myöskään jousteta, kun sinä haluat ottaa äkkilähdön ja vekslata lomapäiväsi uuteen ajankohtaan. Tai Ruotsinlaivareissun päälle osuu selittämätön mahapöpö, ja on ihan pakko muka toipua siitä....? Tai hei, kaveri pyysi kaasoksi, tarttee saada yks lauantai yllättäen vapaaksi, eix joku voi vaihtaa? NO EI VOI. Lapsiperheellisellä harvemmin on krapula-aamuja tai pakollisia bileitä vappuna, mutta kato kun kerran itse lähdit sille linjalle, että missään et jousta, niin kas kummaa - sen asenteen löytää äkkiä edestään.
Tai oisko ehkä niin, että fiksut joustaa ja niillä homma pelittää tappelematta. Veloistakin iso osa ymmärtää lapsiperheiden tarpeita, ihan samoin kuin lapsiperheelliset velojen. Äkkiväärät jää helposti ilman ymmärtäjää.
118
[/quote]
Kun itse olin toimistotyössä, minulla oli tasan kaksi poissaolopäivää kahden vuoden työsuhteeni aikana, nämä molemmat oman sairauteni takia. Minulla ei ole lapsia. Sen sijaan työkaverillani, jolla on kolme lasta, poissaoloja tuli kuukausittain lasten sairauden takia ja yleensä sitten vielä perään sai itse tartunnan ja oli lisää poissa.
[/quote]
No vittu hiphurraa työn sankarille. Muistutat ärsyttävää osastonhoitajaani, joka otti vuosilomista saikkupäivät että olisi niin helvetin pyhä ihminen kun ei ole saikkupäiviä listassa. Ampukaa itsenne.
[/quote]
Anteeksi, mutta olet todella ilkeän ja aggressiivisen oloinen ihminen. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:49"]
Mä en mitenkään voi käsittää, että tästäkin on tehty ongelma. Eikö se perkeleen perheellinen voisi pitää lomia paskaan aikaan vaikka silloin, kun lapsi on päiväkoti-ikäinen, jolloin vela vois pitää heinäkuita useamman putkeen. Ja sitten kun lapsesta tulee pieni koululainen, perheellinen voisi parina kolmena kesänä pitää lomansa heinäkuussa, tai mikä kuu nyt sattuukin eniten palvelemaan tarkoitusta.
EI, MEILLÄ ON TÄMÄ KIERTÄVÄ LOMALISTA, JA MEILLÄ EI TEHDÄ IKINÄ KOSKAAN YHTÄÄN POIKKEUKSIA. Että jos nyt Marjatan ekaluokkalainen on koko 10 vko yksin kotona, kun Marjatta sattui poikimaan juuri sinä vuonna, että kiertävän lomalistan mukaisesti seitsemän vuoden kuluttua Marjatan kesäloma on syyskuussa, Marjatta pitää nyt vaan turpansa kiinni ja on tyytyväinen, että edes joskus saa lomaa!! Seuraavana vuonna, kun Marjatan lapsi on tokaluokkalainen, saa Marjatta pitää lomansa toukokuussa! Vittu jee!
[/quote]
Ongelmahan on siinä, että se Marjatta saattaa poikia säännöllisin väliajoin ja voi mennä vaikka 15 vuotta, kun Marjatan kanssa vängätään näistä kesälomista, kun aina on joku päiväkotilainen tai pikkukoululainen, jonka takia hänen on saatava vaihtaa lomansa heinäkuulle.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:39"]
[/quote] 1,7 oli ainakin joskus lapsimäärän keskiarvo. Joten ihan oikeasti jos nyt niinä parina vuotena edes työnantaja voisi katsoa työntekijän toiveita ja antaa pitää kesäloman kesällä. Sitä en puolusta yhtään kun vaaditaan lomaa heinäkuulle ihan vain sillä verukkeella että päiväkodit kiinni jne. Mutta todellisuudessa kai aika harvassa työpaikassa tarvitsee pitää kesälomaa touko tai syyskuussa? Missä olette töissä kenen pitää? Sen tiedän että lentoemännillä kiertää noin, mutta missä muualla? Sairaanhoitajilla? Ja kai nyt silloinkin saa jonkun viikon kesään? Onko siis tekemällä tehty ongwlma? ;)
[/quote]
Itse olen ainakin töissä firmassa, jossa on sesonki vielä kesä-heinäkuussa, sillä asiakkaat eivät lomaile silloin. Ne, jotka siirtävät lomansa pois sesonkiajankohdasta, saavat korvauksen siitä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:55"]
Perhe ei ole mikään lippu etuoikeuksiin. Jos perheen hankit niin älä oleta että saat kaiken vain koska "no mutku meillä on nää lapset" jos et voi elämääsi mitoittaa niin että myös lapsettomat saavat samat oikeudet niin älä avaa haarojas
[/quote]
Näin on. Mielestäni näissä lomajutuissakin on sitä äitimyyttiä, joka menee kaiken edelle. Pyhä äiti ottaa parhaat päältä, hän kun on tuottanut ruumiistaan uutta elämää. No tuo oli aika vahvasti kirjoitettu, mutta kyllä se siltä vaikuttaa, että äiti on jotenkin kaiken arvostelun yläpuolella ja menee vasemmalta ohi että paukkuu.
Kyllä lapsia hankkivan pitää miettiä myös nämä lomajutut lapsia hankkiessaan.
Tulen ankarasta uskonnollisesta yhteisöstä, jossa perheiden palvonta meni eräällä paikkakunnalla överiksi: Lapsettomat naiset laitettiin siivoamaan ja leipomaan isoihin perheisiin. Sinkuilla kun on aikaa!!!! Hieman tässä loma-ajattelussa on samaa "taustafilosofiaa" eli sinkku ei tarvitse niin paljon kuin perheellinen ja sekin mikä sinkulla on, voidaan ottaa häneltä pois ja käyttää perheellisten hyväksi eli tässä tapauksessa vapaa-aika. Eli sinkun lomakin voidaan sysätä marginaaliin, jotta perheet voivat ladata akkujaan prime-aikaan.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:46"]
Ajatteletko taas muita kuin itseäsi? Meillä ainakin kun noita lapsia on alkanut tulla, niin niitä tulee aika lailla peräkanaa kaikille työntekijöille ja muutaman vuoden välein. Kymmenen vuoden aikana tilanne on kääntynyt nyt niin, että 17/20 työntekijällä on lapsia yksi tai useampi ja pari on raskaana. Eli jos lomia aletaan jakamaan sillä perusteella, että lapselliset on lomalla heinäkuussa, niin pitääkö noiden kolmen lapsettoman AINA olla heinäkuu töissä ja saadakseen heinäkuu vapaaksi, pitäisi pyöräyttää lapsi? Kyse ei siis ole siitä sinun yhdestä tai kahdesta vuodesta, vai oletko ainoa lapsellinen teidän työpaikalla?
Valehtelematta nuo 17 ovat kaikki talvilomalla sen saman viikon, siitä ei edes keskustella. Pitäisikö kesälomankin mennä sitten samalla kaavalla?
[/quote]
Ajattelen työpaikkpja joissa olen ollut ja niiden henkilöstöä.
Nykyisessä työpaikassa yhdeksän henkeä, heistä kaksi lähes eläkeläistä, kahdella päiväkoti-ikäisiä lapsia, kahdella alakouluikäisiä ja kolme lapsetonta nuorta. Kaikki saavat pitää lomansa kesä-elokuussa, joten ketään ei mielestäni tule suosia muuten kuin että nuo kaksi kouluikäisten vanhempaa saisivat halutessaan pitää ennen koulujen alkamista. Mielestäni heillä myös etuoikeus hiihtolomaviikkoon, jos joku muukin siihen haluaa, ei liene ongelma kun tuskin kaikki haluavat.
Tuollaisessa työpaikassa en ole ikinä ollut, jossa 17/20 työntekijää haluaa hiihtolomaviikoksi lomaa. Sitä ei varmaan kaikki saa, joten silloin lienee ihan sama vaikka sen saisi joku niistä lapsettomistakin.
Ja ole ollut koko ajan sitä mieltä että hwinäkuu ei ole kenenkään etuoikeus.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:43"]Huh, nyt osui todella ajankohtaiseen tämä keskustelu. Olen lapseton nuori nainen (parisuhteessa tosin) ja jo monena kesänä pitänyt ihan mielelläni lomani vasta elo-syyskuun puolella, koska suurin osa työkavereistani on pienten koululaisten vanhempia. Itsestäni on ollut tosi kivaa tehdä lyhyempää päivää kesäkuukausina ja nauttia siinä työnteon sivussa talvella sisääntehtyistä tunneista. Yleensä olen sitten lähtenyt lomallani reissuun. Nyt kuitenkin tänä vuonna minulla on poikkeuksellinen tilanne ja paras ystäväni on menossa heinäkuun lopulla Yhdysvalloissa naimisiin. Itse olen kaasona ja tarkoitus olisi lomailla koko kuukausi jenkeissä. Ilmoitin tästä hyvissä ajoin työnantajalleni ja työkavereillekin ja nyt siellä ollaan kuin yleiset syyttäjät minua kohtaan, kun kehtaan viedä heiltä lomat! Kuulemma lasten loma menee täysin pilalle, kun äiti ja isä eivät voi olla samaan aikaan lomalla ja muutenkin kaikki rahat menee lastenhoitojen järjestämiseen ja kun aina ennenkin on saatu olla samaan aikaan ja minähän olen itse suostunut siihen, että lomani on elokuussa ja rukuti rukuti. Hei tyypit, minä olen joustanut viimeiset seitsemän vuotta, olisiko minunkin edes kerran mahdollista pitää loma itse toivomaani aikaan. Nyt tuolla risteilee ideat, että jos olisin viikon heinäkuussa lomalla, että ehtisin häihin ja loput elo-syyskuussa... voi jösses!
[/quote]
Aika härskiä toimintaa. Tuossa olis kyllä jo syytä muistuttaa vuorottelusta. Meillä meni viime kesä kotona, ku mies ei voinu pitää edes isyyslomaa kesällä toisten lomien takia. Vauva synty kesäkuussa ja miehen loma alkoi viikko ennen ku koululaisten koulu, ei auttanu ku hyväksyä.. Mutta oon kyllä sanonu tosi monesti, että meidän vanhempien olis syytä muistaa, että myös lapsettomalla on oikeus elämään. Eikä siihen edes tarvi mun mielestä erityistä perustelua.
.
Mihin muuten se lastensuojeluilmoitus liian nuoren yksin jättämisestä työpäivän ajaksi oikeasti johtaa, jos vanhemmilla ei ole mahdollisuutta olla pois töistä, eikä lapsi kuitenkaan ole oikeutettu päivähoitoon? Isovanhempia, naapuria tms. ei myöskään voi velvoittaa hoitamaan lasta.. ehkä sosiaalitoimi sitten järjestää..? Tuskin, ku nytkään ei saa pariksi tunniksi hoitajaa, vaikka laki velvoittaa kunnat järjestämään väliaikaista kotiapua lapsiperheiden tarpeisiin..
Mä ratkaisin olemalla työttömänä. Pääsee helpolla saa olla koko kesän lomalla ja ilmaiseksi Miljoonativoliin.
Minkä takia lapseton haluaisi lomaa hiihtolomaviikolla jolloin kaikki etelänmatkat ja lennot ja hotellit maksavat 30% enemmän mitä yleensä?
Ei ainakaan meidän firmassa lapsettomat ole kertaakaan (olen ollut töissä vuodesta 1999) halunneet lomaa hiihtoloman aikaan tai syysloman aikaan. EI KERTAAKAAN (on kuulemma huono ajankohta, kun molemmat lomat niin aikaisin).
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:29"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon [/quote] Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä. [/quote] No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä. Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä? [/quote] Kenellä on häät jenkeissä joka kesä? Tässä se oleellinen ero. Jos joustoa tarvittaisiin vain siksi, että jollain on lapsia, niin joustoa tarvittaisiin joka kesä samoilta ihmisiltä. Tosi kivaa joo. [/quote] Kenellä on kotona 7v joka kesä? Siitä iästähän tuossa viestissä oli kyse eikä lapsista yleensä [/quote] Aika monella on useampi kuin yksi lapsi. - Se jenkkihäihin matkustava [/quote] 1,7 oli ainakin joskus lapsimäärän keskiarvo. Joten ihan oikeasti jos nyt niinä parina vuotena edes työnantaja voisi katsoa työntekijän toiveita ja antaa pitää kesäloman kesällä. Sitä en puolusta yhtään kun vaaditaan lomaa heinäkuulle ihan vain sillä verukkeella että päiväkodit kiinni jne. Mutta todellisuudessa kai aika harvassa työpaikassa tarvitsee pitää kesälomaa touko tai syyskuussa? Missä olette töissä kenen pitää? Sen tiedän että lentoemännillä kiertää noin, mutta missä muualla? Sairaanhoitajilla? Ja kai nyt silloinkin saa jonkun viikon kesään? Onko siis tekemällä tehty ongwlma? ;)
[/quote]
Ajatteletko taas muita kuin itseäsi? Meillä ainakin kun noita lapsia on alkanut tulla, niin niitä tulee aika lailla peräkanaa kaikille työntekijöille ja muutaman vuoden välein. Kymmenen vuoden aikana tilanne on kääntynyt nyt niin, että 17/20 työntekijällä on lapsia yksi tai useampi ja pari on raskaana. Eli jos lomia aletaan jakamaan sillä perusteella, että lapselliset on lomalla heinäkuussa, niin pitääkö noiden kolmen lapsettoman AINA olla heinäkuu töissä ja saadakseen heinäkuu vapaaksi, pitäisi pyöräyttää lapsi? Kyse ei siis ole siitä sinun yhdestä tai kahdesta vuodesta, vai oletko ainoa lapsellinen teidän työpaikalla?
Valehtelematta nuo 17 ovat kaikki talvilomalla sen saman viikon, siitä ei edes keskustella. Pitäisikö kesälomankin mennä sitten samalla kaavalla?
[/quote]
Kuka sanoi että noiden 17 pitäisi olla heinäkuu lomalla? Käsittääkseni puhuttiin kesästä, eli että ei touko tai syyskuussa. Monellako heistä on alaluokilla (1-2) olevia lapsia? Saisko ne vaikka olla hiihtolomalla vapaalla? :)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:34"]
Ihmettelen kyllä nykylasten avuttomuutta. Mä synnyin 80-luvun lopussa, eli en pidä itseäni minään muinaisjäänteenä, ja kyllä mun ala-asteaikoina lapset pärjäsivät yksin muutaman tunnin kotona, eikä se ollut mikään lastensuojeluasia (kuten nykyään).
Joo, onhan se ekaluokkalainen vielä aika pieni, mutta kyllä minä ja aikalaiseni osattiin pitää itsemme hengissä ja huusholli pystyssä, keksimme jopa tekemistä, vaikka meillä ei kaitsijaa 24/7 ollutkaan. Eikä mun lapsuus missään nimessä ollut liian lyhyt tai turvaton. Nykyään alle 11-vuotiasta ei vissiin saa tai voi jättää yksin hetkeksikään, jotenkin outoa tällainen taantuminen.
Älkääkä perheelliset viitsikö taas kerran syyllistää lapsettomia, te saatte jo muutenkin kaikenlaisia etuuksia, helpotuksia ja avustuksia, joista sinkku tai vela ei voi uneksiakaan. Eikä niitä lapsia tosiaan ole pakko hankkia, jos niiden mukana tulee liikaa ongelmia omaan makuun. Muiden ei niitä ongelmia tarvitse teidän puolestanne ratkoa.
[/quote]
Kaikki ei asu lähiössä. Meiltä sinne kaverille on ensin puoli kilsaa maantien laitaa. Kunnan mielestä se on eka-tokaluokkalaiselle liian vaarallinen pätkä ja tarjoaa kyydin kouluun. Ei se sen turvallisemmaksi muutu kesän ajaksi.
Niitä leirejä on tosiaan vain kesäkuussa ennen juhannusta ja pari vaihtoehtoa elokuun alussa. Ne on ne leiriohjaajatkin näemmä mieluummin heinäkuussa lomalla.
[/quote]
En minäkään asunut lähiössä, mistä sellaista päättelit? Lähimpien kavereiden luo oli noin kilometrin matka nimenomaan maantien laitaa, eli ei ollut erikseen pyörätietä tai jalkakäytävää. Tiellä kulki lisäksi aika paljon raskasta liikennettä, mutta silti osasin ihan fiksusti kulkea sekä pyörällä että kävellen jo ekaluokkalaisesta lähtien. Ei silloin tarjottu mitään koulukyytejä noin lyhyelle matkalle, eikä ekaluokkalaisten pyöräilyäkään ollut kielletty toisin kuin nykyään.
En myöskään koskaan ollut kesäleirillä, koska en ollut kiinnostunut sellaisista, enkä muista kovin monen kaverinkaan sellaisella olleen.
Tässäkin ketjussa puhutaan koko ajan ekaluokkalaisista, jotka joutuvat olemaan yksin kotona. Mutta ilmeisesti kyseessä ovat lapset, jotka ovat jo sen ekan luokan käyneet ja jotka ovat menossa tokalle luokalle? Kyllä mun mielestä sen ikäisten lasten pitäisi ihan oikeasti pystyä olemaan muutaman tunnin yksin tai sitten mahdollisesti kavereiden kanssa. En usko myöskään tuohon lasu-pelkoon, vaan kyllä tämän täytyy johtua lähinnä siitä, että lapsille ei opeteta arkipäivän taitoja enää yhtä aikaisin kuin 15-20 vuotta sitten. Opettakaa niitä lapsia kotona, älkää sysätkö kaikkea koulun niskoille.
Ja kuinka moni 7- tai 8-vuotias oikeasti joutuu olemaan 10 viikon ajan 10-12 tuntia yksin joka arkipäivä? Tuo on varmaan se worst case scenario, ja aika harvinainen sellainen.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:08"]
Minkä takia lapseton haluaisi lomaa hiihtolomaviikolla jolloin kaikki etelänmatkat ja lennot ja hotellit maksavat 30% enemmän mitä yleensä?
Ei ainakaan meidän firmassa lapsettomat ole kertaakaan (olen ollut töissä vuodesta 1999) halunneet lomaa hiihtoloman aikaan tai syysloman aikaan. EI KERTAAKAAN (on kuulemma huono ajankohta, kun molemmat lomat niin aikaisin).
[/quote]
No ehkä tässä ketjussa puhutaan enemmän kesästä kuin yksittäisistä talvilomaviikoista.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:08"]
[/quote]
Kysymys ei ole välttämättä haluamisesta vaan siitä, että tuo talviloma koulun lomaviikolla on vakio, jonka mukaan joudutaan esim. järjestelemään töitä. Esim. meidän alalla ei ko. viikolla voi pitää palavereja tai koulutuksia, kun suurin osa on lomalla. Pahimmassa tapauksessa mennään se koko kolme viikkoa niin, ettei juuri mitään tapahdu, kun itse asuu Pohjois-Suomessa ja asiakkaat on Etelä- ja Keski-Suomessa. Ja sitten kun itse jäät lomalle sesongin jälkeen ja ko. viikolle sattuisi jotain tärkeätä, niin pomo käy kysymässä, että etkö voisi siirtää lomaasi, kun olisi vähän pakko mennä asiakkaan luokse, kun asiakkaalle ei muulloin käy, kun talvilomat sotkivat aikataulun.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:39"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:29"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon [/quote] Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä. [/quote] No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä. Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä? [/quote] Kenellä on häät jenkeissä joka kesä? Tässä se oleellinen ero. Jos joustoa tarvittaisiin vain siksi, että jollain on lapsia, niin joustoa tarvittaisiin joka kesä samoilta ihmisiltä. Tosi kivaa joo. [/quote] Kenellä on kotona 7v joka kesä? Siitä iästähän tuossa viestissä oli kyse eikä lapsista yleensä [/quote] Aika monella on useampi kuin yksi lapsi. - Se jenkkihäihin matkustava [/quote] 1,7 oli ainakin joskus lapsimäärän keskiarvo. Joten ihan oikeasti jos nyt niinä parina vuotena edes työnantaja voisi katsoa työntekijän toiveita ja antaa pitää kesäloman kesällä. Sitä en puolusta yhtään kun vaaditaan lomaa heinäkuulle ihan vain sillä verukkeella että päiväkodit kiinni jne. Mutta todellisuudessa kai aika harvassa työpaikassa tarvitsee pitää kesälomaa touko tai syyskuussa? Missä olette töissä kenen pitää? Sen tiedän että lentoemännillä kiertää noin, mutta missä muualla? Sairaanhoitajilla? Ja kai nyt silloinkin saa jonkun viikon kesään? Onko siis tekemällä tehty ongwlma? ;) [/quote] Ajatteletko taas muita kuin itseäsi? Meillä ainakin kun noita lapsia on alkanut tulla, niin niitä tulee aika lailla peräkanaa kaikille työntekijöille ja muutaman vuoden välein. Kymmenen vuoden aikana tilanne on kääntynyt nyt niin, että 17/20 työntekijällä on lapsia yksi tai useampi ja pari on raskaana. Eli jos lomia aletaan jakamaan sillä perusteella, että lapselliset on lomalla heinäkuussa, niin pitääkö noiden kolmen lapsettoman AINA olla heinäkuu töissä ja saadakseen heinäkuu vapaaksi, pitäisi pyöräyttää lapsi? Kyse ei siis ole siitä sinun yhdestä tai kahdesta vuodesta, vai oletko ainoa lapsellinen teidän työpaikalla? Valehtelematta nuo 17 ovat kaikki talvilomalla sen saman viikon, siitä ei edes keskustella. Pitäisikö kesälomankin mennä sitten samalla kaavalla? [/quote] Kuka sanoi että noiden 17 pitäisi olla heinäkuu lomalla? Käsittääkseni puhuttiin kesästä, eli että ei touko tai syyskuussa. Monellako heistä on alaluokilla (1-2) olevia lapsia? Saisko ne vaikka olla hiihtolomalla vapaalla? :)
[/quote]
No sitä samaa olen minäkin ihmetellyt! Mutta perusteena on päiväkoti kiinni heinäkuun tai lapset leirillä kesäkuussa.
Kaiken tämän paskanjauhamisen yhteydessä muistuttaisin siitä tosiasiasta että pikkulapsellisiset työntekijät tekevät työpaikoilla kaikista eniten ylitöitä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:39"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:29"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:22"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:20"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 12:02"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:44"] Ai sä olet aikuisena kuukausia yksin olevaa 7 vuotiasta heikompi? [/quote] Ei se 7v lapsi ole firmassa töissä, hän ei ole siis osapuolena tässä lainkaan. Voihan lapsettomallakin olla kotona vaikkapa lemmikkihamsteri, joka on vielä lastakin heikompi, mutta entä sitten? Nämä kotoa löytyvät "rasitteet" ovat huoltajien ongelma, ei muiden. [/quote] Olipa hyvä vertaus. Se hamsteri on ihan yhtä heikko kaikkina kuukausina, 7v kesälomansa (10 viikkoa) ajan... onko oikeasti mielestäsi kiva jos lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja siihen perään aikuinen 4 viikkoa yksin? Sitä minäkään en ymmärrä, miksi vanhempien oitäisi saada lomansa juuri heinäkuuhun [/quote] Edelleen, tämä ei ole muiden työntekijöiden ongelma, ainoastaan lapsen huoltajien. Onko kotona lapsi, hamsteri tai vaikka kaappikello, sillä ei ole mitään merkitystä. Jos on lapsi hommattu, eikä sitä haluta jättää yksin kotiin, niin sitten varmaan hommataan jostain lapsenvahti. Ai se maksaa? Lapset maksaa, ei pitäis tulla yllätyksenä. [/quote] Saahan sille hoitajan rahalla, mutta kysyin onko mielestäsi ok että lapsi lomailee 10 viikkoa yksin ja aikuinen 4 viikkoa lapsen ollessa koulussa? Olkoonkin se yksin nyt sitten palkatun hoitajan kanssa. Siitä ei ollut kyse, vaan perheen yhteisestä ajasta! Itse ainakin sen mielelläni työkavereilleni suon [/quote] Siinähän suot, mutta sitä ei voi vaatia saati pitää itsestäänselvyytenä. [/quote] No selvispähän mulle miksi tämä on ongelma joillakin työpaikoilla :D onneksi meillä on mukavia ja toisensa huomioonottavia työntekijöitä töissä. Vastaavasti siis minkään muunkaan asian takia töissä ei tarvitse mielestäsi ilmeisesti joustaa, esim. edellä esitetyt häät jenkeissä? [/quote] Kenellä on häät jenkeissä joka kesä? Tässä se oleellinen ero. Jos joustoa tarvittaisiin vain siksi, että jollain on lapsia, niin joustoa tarvittaisiin joka kesä samoilta ihmisiltä. Tosi kivaa joo. [/quote] Kenellä on kotona 7v joka kesä? Siitä iästähän tuossa viestissä oli kyse eikä lapsista yleensä [/quote] Aika monella on useampi kuin yksi lapsi. - Se jenkkihäihin matkustava [/quote] 1,7 oli ainakin joskus lapsimäärän keskiarvo. Joten ihan oikeasti jos nyt niinä parina vuotena edes työnantaja voisi katsoa työntekijän toiveita ja antaa pitää kesäloman kesällä. Sitä en puolusta yhtään kun vaaditaan lomaa heinäkuulle ihan vain sillä verukkeella että päiväkodit kiinni jne. Mutta todellisuudessa kai aika harvassa työpaikassa tarvitsee pitää kesälomaa touko tai syyskuussa? Missä olette töissä kenen pitää? Sen tiedän että lentoemännillä kiertää noin, mutta missä muualla? Sairaanhoitajilla? Ja kai nyt silloinkin saa jonkun viikon kesään? Onko siis tekemällä tehty ongwlma? ;) [/quote] Ajatteletko taas muita kuin itseäsi? Meillä ainakin kun noita lapsia on alkanut tulla, niin niitä tulee aika lailla peräkanaa kaikille työntekijöille ja muutaman vuoden välein. Kymmenen vuoden aikana tilanne on kääntynyt nyt niin, että 17/20 työntekijällä on lapsia yksi tai useampi ja pari on raskaana. Eli jos lomia aletaan jakamaan sillä perusteella, että lapselliset on lomalla heinäkuussa, niin pitääkö noiden kolmen lapsettoman AINA olla heinäkuu töissä ja saadakseen heinäkuu vapaaksi, pitäisi pyöräyttää lapsi? Kyse ei siis ole siitä sinun yhdestä tai kahdesta vuodesta, vai oletko ainoa lapsellinen teidän työpaikalla? Valehtelematta nuo 17 ovat kaikki talvilomalla sen saman viikon, siitä ei edes keskustella. Pitäisikö kesälomankin mennä sitten samalla kaavalla? [/quote] Kuka sanoi että noiden 17 pitäisi olla heinäkuu lomalla? Käsittääkseni puhuttiin kesästä, eli että ei touko tai syyskuussa. Monellako heistä on alaluokilla (1-2) olevia lapsia? Saisko ne vaikka olla hiihtolomalla vapaalla? :)
[/quote]
No sitä samaa olen minäkin ihmetellyt! Mutta perusteena on päiväkoti kiinni heinäkuun tai lapset leirillä kesäkuussa.
[/quote]
Tämä onkin sitten eri asia kuin mitä tuossa alkuperäisessä viestissäni saboin. Mielestäni sanoin hyvin selkeästi että en ymmärrä että lomaa vaaditaan heinäkuulle ja kysyin missä joudutaan pitämään touko- tai syyskuussa. Luepa siis uudestaan ja mieti ajattelinko mitään muuta kuin itseäni. ;) mulla ei edes ole kouluikäisiä lapsia
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 13:22"]
Kaiken tämän paskanjauhamisen yhteydessä muistuttaisin siitä tosiasiasta että pikkulapsellisiset työntekijät tekevät työpaikoilla kaikista eniten ylitöitä.
[/quote]
jos se on tosiasia, siitä on tilasto. Linkkaappas
En jaksa lukea koko keskustelua mutta miksi ette palkkaa vaikka jotain opiskelijaa vahtimaan niitä teidän pikku koululaisianne? Jos teillä on vaikka 3 perheellistä työpaikalla ja kaikilla on kaksi lasta, niin jos maksaisitte vaikka 8€/h, niin ei se olisi kuin n.10€ päivässä muutaman viikon ajan vuodessa jos siis kaikki 6 lasta on vahdittavana samassa tilassa. Opiskelijana voisin ihan hyvin pitää jotain kesäkoulua lapsille. Olettaen, että ne on kilttejä ja tottelevaisia.
Meillä moni joustaa, mutta löytyy myös niitä joiden päiväkoti on kiinni heinäkuussa ja tarvitsevat silloin lomansa. Sitä on ollut jo monta vuotta. Nyt pikkukoululaisen takia tarvitsevat lomansa heinäkuussa. Toinen tarvitsee rippijuhlan takia heinäkuun lomaa. Saavutetuista eduista ei näköjään luovuta. Itselläni on 12 vuotias ja olen näköjään aina joutunut joustamaan. Yhdelle lapselle saa ilmeisesti helpommin hoitajan kuin monelle lapselle.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 12:53"]
Oisko kannattanut hankkia lapsia, jos tuossa iässä eivät kykene sen vertaa olemaan, että muutaman tunnin ovat päivällä yksin? Monet varmaan nukkuvatkin pidempään kesäaikaan.
[/quote]Muutaman tunnin? Meillä 7.15-16.45.
[/quote]
No mikä pakko se lapsi on herättää silloin kun vanhemmat lähtevät töihin? Iltaisin myöhemmin nukkumaan, iin jää enemmän yhteistä aikaa, ja aamuisin saa nukkua pidempään ettei tarvitse olla niin pitkää aikaa yksin. Kai nyt koululainen sentään osaa itse ottaa aamupalaa?
[/quote]No opetapa ne lapset heräämään myöhemmin kun eivät tähänkään asti ole sitä oppineet. Kuudelta heräävät vaikka kuinka pitkään valvoisivat.