Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa

Vierailija
08.04.2015 |

Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?

Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.

Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.

Kommentit (348)

Vierailija
101/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmennän: Jos saan vaihdossa paremman loma-ajan, vaihdan luonnollisesti ilmaiseksi. Mutta jos joutuisin jättämään vaihdon vuoksi väliin jotakin kivaa, haluan tietenkin asiallisen korvauksen. -99

Vierailija
102/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:58"]Ap, jos nyt kuvitellaan että työpaikalla on kiertävät lomavuorot ja se haikailtu heinäkuu on osunut ekaluokkalaisen vanhemmalle. Pitäisikö hänen mielestäsi neuvotella ja kenties tulla vastaan, jos lapsettomalla sinkulla olisi tärkeää menoa juuri heinäkuussa? [/quote] Kaikki joustaa mahdollisuuksien mukaan. Mä annoin jo sen putkiremppaesimerkin. Ymmärsin hyvin silloin, ettei työkaverille olisi ollut hankalaa käydä töissä putkirempan keskeltä ja järjettömän kallista vuokrata tilapäinen asunto kaupungista. ap

[/quote]

Se oli kesäkuussa! Silloin koululaisille kuulemma järjestetään leirejä, joita heinäkuussa ei järjestetä. Eli vastaa nyt sen heinäkuun osalta.

[/quote]

Ap?

[/quote]

No luuletko että saadaan vastausta? Ap tajus et on väärässä, eikä kukaan muu oo samaa mieltä ja häipy :'D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia juuri siksi, että pidän yksinkertaiselta elämästä ilman turhaa säätämistä. En todellakaan lähde mukaan mihinkään "joustamiseen", vänkäämiseen ja loma-aikojen vekslailuun. Minulle sopii hyvin, että loma-ajat kiertävät tasapuolisesti. Ei voi olla niin, että äänekkäin ja ongelmallisin märisijä saa aina tahtonsa läpi.

Vierailija
104/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:39"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:07"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:58"]Ap, jos nyt kuvitellaan että työpaikalla on kiertävät lomavuorot ja se haikailtu heinäkuu on osunut ekaluokkalaisen vanhemmalle. Pitäisikö hänen mielestäsi neuvotella ja kenties tulla vastaan, jos lapsettomalla sinkulla olisi tärkeää menoa juuri heinäkuussa? [/quote] Kaikki joustaa mahdollisuuksien mukaan. Mä annoin jo sen putkiremppaesimerkin. Ymmärsin hyvin silloin, ettei työkaverille olisi ollut hankalaa käydä töissä putkirempan keskeltä ja järjettömän kallista vuokrata tilapäinen asunto kaupungista. ap

[/quote]

Se oli kesäkuussa! Silloin koululaisille kuulemma järjestetään leirejä, joita heinäkuussa ei järjestetä. Eli vastaa nyt sen heinäkuun osalta.

[/quote]

Ap?

[/quote]

No luuletko että saadaan vastausta? Ap tajus et on väärässä, eikä kukaan muu oo samaa mieltä ja häipy :'D

[/quote]

Ei taida vastausta tulla. Harmi, olisin mielelläni kuullut kuinka paljon perheellisen pitäisi joustaa.

Vierailija
105/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä.

Perheellinen olen.

Vierailija
106/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:34"]

Täysin samaa mieltä.

Perheellinen olen.

[/quote]

Samaa mieltä kenen kanssa?

Vierailija
107/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa kumma ketju kun kaikki järkevät, neuvotteluun ja sopimiseen kannustavat viestit saavat satamäärin alapeukkuja. Millaisissa työpaikoissa te oikein olette?? Onneksi meillä on fiksua ja mukavaa porukkaa töissä!

Vierailija
108/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:56"]

No onpa kumma ketju kun kaikki järkevät, neuvotteluun ja sopimiseen kannustavat viestit saavat satamäärin alapeukkuja. Millaisissa työpaikoissa te oikein olette?? Onneksi meillä on fiksua ja mukavaa porukkaa töissä!

[/quote]

Kuten?

Vierailija
109/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 08:52"]No tästähän selviää sillä kun kaikkien lomat pätkitään 2 viikon osiin. 2 viikkoa touko/elo/syyskuussa ja 2 viikkoa kesä/heinäkuussa. Ja ainahan on niitä joilla ei ole vielä täysiä lomia. Tämähän on ongelma johon voidaankin puuttua lomaoikeus poistamalla tai pätkitään se koululaisten loma joka kuukaudelle viikko.
[/quote]

Ihan yks hailee miten lapset pärjää yksin kotona, pääasia että Marjatta 58v pääsee Ilpon kanssa mökille koko heinäkuuksi. Eihän se ole kuin kuukauden välein parin viikon säästövaipailla joita on hamstrannut vuodesta 86.
[/quote] marjatta 58 v on lomansa ihan itse ansainnut!!!!!

Vierailija
110/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:56"]

[/quote]

Järkevät, neuvotteluun ja sopimiseen kannustavat viestit lienevät siis niitä, joissa ihmetellään miten lapsettoman menot muka ovat niin tärkeitä, ja kuinka kamalaa on kun pieni koululainen joutuu olemaan yksin kotona.

Vierailija
111/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä nää joulut, perheiden yhteiset lomat jne on kaikki sarjassa "olis kiva", eikä niitä voi minunkaan mielestäni perheellisyyden perusteella arvottaa toista toisen edelle. Kun taas ihan eri asia on 7 v yksin kotona kuukausia tai harvinaiset tilaisuudet, kuten vaikka omat häät, kyllä silloin on mun mielestä ihan kohtuullista pyrkiä sopuratkaisua yhdessä etsimään.
Ap

Vierailija
112/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 19:01"]oma isäni on aina irtisanonut itsensä kahdeksi viikoksi ja sanonut että soittelee parin viikon päästä jos tarvitsee työvoimaa. On aina otettu takasin. Hän on hyvä työmies, mutta äitini painostaa miehensä vähintään kerran vuodessa parin viikon mittaiselle lomalle. Silloin hoidetaan kaikki sukuloimiset ja se on äärimmäisen stressaavaa aikaa. Isä olisi mielellään töissä, mutta siitä syntyisi kova riita ja ei isovanhemmatkaan katso hyvällä, kun eivät saa apua edes kerran vuodessa.

Työntekijällä pitää olla muutakin elämää ja pitää yhteyksiä sukuunsa. Suku voi elää pohjoisessa asti eikä sinne lähdetä viikonlopuksi.
[/quote]
Wtf? Kai nyt lomaa pitäis olla vaikkei itseään irtisanoisikaan?

Vierailija
113/348 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun ei ole työnantajan tai varsinkaaan kollegan ongelma, mitä siellä kotona tapahtuu. Tuo oli naurettavin perustelu ikinä, että lapsellinen joustaa jo niitten lasten takia 365 kun ei pääse sinne eikä tänne lasten vuoksi! Se on oma valinta. Ja se on omasta asenteesta kiinni, jos haluaa jotain muuta kuin mitä itsellä on.

Mitä työpaikkaan tulee, niin kaikki ovat samanarvoisia ja kaikkien loma-ajankohdat ja varsinkin syyt myös. Lapnsehoito kuuluu järjestää itse parhaansa mukaan, samoin lomamatkat - sen mukaan milloin loman sattuu saamaan. Niin yksinkertaista se on.

Meillä on noudatettu sitä periaatetta, että jokainen kertoo toiveensa ja sitten sovitellaan. Ellei sovintoa tule niin esimies viime kädessä määrää. Itse olen kaksi kertaa 15-vuotisen esimiesurani aikana joutunut puuttumaan.

Vierailija
114/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:13"]

Kiertävä lomavuoro on paras ja oikeudenmukaisin. Siinä on vain se ongelma että se vaatii pomoilta pokkaa pitää kiinni vuoroista ja rohkeutta olla kuuntelematta nicojessicoiden mammojen kitinää siitä miksi juuri heillä on joka vuosi oikeus poiketa yhteisesti sovitusta systeemistä.

[/quote]

Ei kyllä paras on vapaaehtoinen joustavuus. Mulla on toiminut tämä systeemi loistavasti molemmissa pitkäaikaisissa duunipaikoissani. Eli että tehdään kompromisseja lomien suhteen niin, että kaikki saa ainakin osan lomastaan haluamaansa aikaan.

Minusta meillä on loistava asenne porukalla, joustetaan kaverin puolesta niin kaveri joustaa mun puolesta. Toisissa firmoissahan tää menee päinvastoin: kenellekään ei voi antaa mitään kivaa, koska kaikille ei voi luvata samaa. En taida ikinä uskaltaa vaihtaa duunia, kun näitä kirjoituksia lukee.

Vierailija
115/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä työpaikassani eräs kollega varasi heinäkuun aina itselleen, sillä lapsen päiväkoti oli heinäkuussa kiinni. Toki tenavalle olisi järjestynyt varahoitopaikka, mutta eihän lasta sinne voinut laittaa, kun "se on lapselle ihan vieras paikka". Tiimistämme sai olla vain yksi henkilö kerrallaan lomalla, joten me muut jaoimme jäljelle jäävät kuukaudet mahdollisimman reilusti. 

Eräänä kesänä toinenkin kollega halusi lomansa heinäkuulle, sillä hän oli menossa naimisiin. Halusi keskittyä rauhassa viimeisiin hääjärjestelyihin ja lähteä häämatkalle heti häiden jälkeen. Mutta tämähän ei lapselliselle kollegallemme sopinut! Hän onnistui jälleen venkoilemaan heinäkuun itselleen, joten morsian joutui siirtämään häämatkaansa.

Eniten närää herätti se, että myös lapsellisen kollegamme puoliso oli aina heinäkuun lomalla. Kyse ei siis todellisuudessa ollut lastenhoidollisesta ongelmasta (kuten meille uskoteltiin), vaan siitä, että on vain niin paljon mukavampi mennä koko perheellä sinne Visulahteen.

Toisessa työpaikassani oli käytössä lomakierto. Se oli raaka mutta reilu systeemi! Meillä lomakiertoon ei sisältynyt minkäänlaisia joustoelementtejä työnantajan suunnalta, joten ketään ei suosittu. Kesälomakauden jokaisena kuukautena 20 % työntekijöistä oli lomalla - myös touko- ja syyskuussa. Kuukautta sai vaihtaa, mikäli toinen samaa työtä tekevä henkilö suostui vaihtokauppaan. Samoin loman "pätkiminen" onnistui vain, jos joku toinen halusi pätkiä oman lomansa ja vaihtaa viikot päittäin.

Lomakiertomme oli siitä inhimillinen, että se hyppäsi aina yhden kuukauden yli. Kierto noudatti siis kaavaa touko-heinä-syys-kesä-elo-touko... Tällä tavoin työntekijän ei tarvinnut kärsiä syys- ja toukokuusta peräkkäisinä vuosina, vaan väliin mahtui ns. parempi lomakuukausi. Toinen hyvä puoli oli se, että systeemin joustamattomuuden vuoksi tulevien kesälomien ajankohdat olivat tiedossa hyvissä ajoin. Näin työntekijät osasivat ryhtyä ajoissa tarvittaviin toimenpiteisiin esimerkiksi lasten kesähoidon järjestämiseksi.

Nykyisessä työpaikassani lomat ovat aina järjestyneet keskinäisellä sopimisella ilman minkäänlaista dramatiikkaa. Lieneekö selitys siinä, että kyseessä on miesvaltainen työyhteisö? Jokainen joustaa tarpeen mukaan eikä kenelläkään ole tarvetta heittäytyä marttyyriksi.

Vierailija
116/348 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:37"]

Mun mielestä nää joulut, perheiden yhteiset lomat jne on kaikki sarjassa "olis kiva", eikä niitä voi minunkaan mielestäni perheellisyyden perusteella arvottaa toista toisen edelle. Kun taas ihan eri asia on 7 v yksin kotona kuukausia tai harvinaiset tilaisuudet, kuten vaikka omat häät, kyllä silloin on mun mielestä ihan kohtuullista pyrkiä sopuratkaisua yhdessä etsimään. Ap

[/quote]

Hassua, että aloituksessa et maininnut sanallakaan yhdessä etsittävää sopuratkaisua. Sen sijaan sieltä löytyy - muistisi virkistykseksi - mm. tällainen lause: "Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki."

Jos lihavoitu on sopuratkaisun etsimistä, niin minä olen Neuvostoliiton presidentti.

Vierailija
117/348 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdenkään pikkulapsen vanhemman ei tarvitse pähkäillä heinäkuun päivähoidon kanssa. Kaupungeissa on päivystävät päiväkodit ja eiköhän pienemmillä paikkakunnilla ole asiat hoidettu vaikka perhepäivähoidon kautta.

Koululaisen oletan olevan niin iso, että osaa mikrossa ruokaa lämmittää ja huolehtia avaimista sekä itsestään! Mitään lakia ei rikota, jos koululainen jää kotiin yksin. Useimmilla lapsilla kuitenkin kaksi vanhempaa, joten 10 viikkoa yksin kotona on hyvin epätodennäköistä.. Sitäpaitsi, eivätkö muualla asuvat isovanhemmat halua lastenlapsiaan kesälomalla vierailemaan pidemmäksikin aikaa?

Itse olen erittäin lapsirakas, mutta vituttaa juurikin tässä ketjussa mainittu pyhä äitiys ja vanhemmuuden kautta oletetut erityisedut ottavat pannuun! "Kun mulla on nää lapset vaunuissa, niin voin ajella niillä miten huvittaa, vaikka sun nilkoille. " tai "Kun mulla on nää lapset, niin voin sotkea paikat kahvilassa miten sattuu.".

Vierailija
118/348 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen henki vaarantuu ainoastaan heinäkuussä? Kesä- ja elokuun voi sitten olla kotona ilman uhkaa.

Vierailija
119/348 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
120/348 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun lapsesi hoito olisi minun ongelmani työpaikallamme ?