hs: perheellisiä ei pidä suosia lomien jakamisessa
Mä olen niin kyllästynyt tähän, että hesarinkin pitää provosoida näitä työpaikkojen jääriä veloja tms, jotka haluaa loman heinäkuuksi vain siksi, että heillä on oikeus. Ja miksi perheellisistä puhutaan kuin heillä olisi ikuinen loman tarve?
Päiväkoti-ikäinen saa aina varapaikan ja kyllä 12 v jo alkaa pärjätä, joten todellinen ongelma on pikkukoululaisten vanhemmilla. Alkukesästä on leirejä, mutta mitäs sitten? Meillä on yksi sukulainen eläkkeellä ja riittävän hyväkuntoinen auttamaan, kaikilla ei sitäkään. Harvalla suomessa on sellaiset palkat, että kuukausiksi pystyy hoitajan kotiin palkkaamaan.
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
Kommentit (348)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:58"]Ap, jos nyt kuvitellaan että työpaikalla on kiertävät lomavuorot ja se haikailtu heinäkuu on osunut ekaluokkalaisen vanhemmalle. Pitäisikö hänen mielestäsi neuvotella ja kenties tulla vastaan, jos lapsettomalla sinkulla olisi tärkeää menoa juuri heinäkuussa?
[/quote]
Kaikki joustaa mahdollisuuksien mukaan. Mä annoin jo sen putkiremppaesimerkin. Ymmärsin hyvin silloin, ettei työkaverille olisi ollut hankalaa käydä töissä putkirempan keskeltä ja järjettömän kallista vuokrata tilapäinen asunto kaupungista.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:04"]Ekaa kertaa otetaan esille lomataistoissa, että kyseessä jo henkeä uhkaava tilanne. Törkeää itsekästä manipulaatiota.
[/quote]
No kato onhan se kun nämä äitylit ovat opettaneet aadaiivarinsa uusavuttomiksi. Puusta tehty voiveitsikin on henkeä uhkaava, kun nämä curling äitylit ovat tehneet joka ikisen asian sille rakkaudenhedelmälleen
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:33"]
Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin.
[/quote]
Tämä ei ole minun ongelmani. Jos vanhemman työssäkäynti vaarantaa lapsen turvallisuuden, hänen tulee irtisanoutua.
Kannattaa vaihtaa pienten koululaisten rytmi lomarytmiin. Antaa niiden riekkua myöhään yöhön niin että nukkuvat puolille päivin. Syövät sitten tukevan aamiaisen ja pelailevat vähän tietokoneella, niin pian jo vanhemmat tulevatkin töistä kotiin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:58"]Ap, jos nyt kuvitellaan että työpaikalla on kiertävät lomavuorot ja se haikailtu heinäkuu on osunut ekaluokkalaisen vanhemmalle. Pitäisikö hänen mielestäsi neuvotella ja kenties tulla vastaan, jos lapsettomalla sinkulla olisi tärkeää menoa juuri heinäkuussa? [/quote] Kaikki joustaa mahdollisuuksien mukaan. Mä annoin jo sen putkiremppaesimerkin. Ymmärsin hyvin silloin, ettei työkaverille olisi ollut hankalaa käydä töissä putkirempan keskeltä ja järjettömän kallista vuokrata tilapäinen asunto kaupungista. ap
[/quote]
Se oli kesäkuussa! Silloin koululaisille kuulemma järjestetään leirejä, joita heinäkuussa ei järjestetä. Eli vastaa nyt sen heinäkuun osalta.
Meidän työpaikalla sopiminen on aina onnistunut. Pelkään vaan, että jos tulee joku sellainen henkilö kuin tässäkin ketjussa on useampi, niin se myrkyttänee ilmaöiirin hyvin äkkiä.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:12"]
Meidän työpaikalla sopiminen on aina onnistunut. Pelkään vaan, että jos tulee joku sellainen henkilö kuin tässäkin ketjussa on useampi, niin se myrkyttänee ilmaöiirin hyvin äkkiä. ap
[/quote]
Mnun mielestäni työpaikan ilmapiirin myrkyttävät juuri kaltaisesi ihmiset, jotka haluavat enemmän etuja kuin heille kuuluu.
Meidän työpaikalla sopiminen on aina onnistunut. Pelkään vaan, että jos tulee joku sellainen henkilö kuin tässäkin ketjussa on useampi, niin se myrkyttänee ilmaöiirin hyvin äkkiä. ap
[/quote]
Sunlaiset ihmiset sen myrkyttää.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:33"]
[/quote]
Tämä ei ole minun ongelmani. Jos vanhemman työssäkäynti vaarantaa lapsen turvallisuuden, hänen tulee irtisanoutua.
[/quote]
Kansantaloudellisesti huono ratkaisu pyrkiä takaisin kotirouvasysteemiin.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:10"]
[/quote]
[/quote]
Itse pidin ainakin itsestään selvänä, että kun sain lapsen, myös työpaikan sinkkujen elämä muuttuu. Kyllä heidän täytyy olla riittävän kypsiä luopumaan festariturneistaan minun perheeni vuoksi.
(feikki)ap
Työnantajan ei ole laillista toteuttaa jatkuvasti yhden työtekijän lomatoiveita ja olla toteuttamatta jonkun toisen. Työntekijöitä on kohdeltava tasavertaisesti riippumatta siitä, ovatko he miehiä vai naisia, cis- vai transsukupuolisia, naimattomia vai naimisissa, lapsettomia vai vanhempia. Laki ei ole mitenkään epäselvä tässä asiassa.
[/quote]
Itsekin pidän työpaikalla ilmapiirin myrkyttäjinä kaikkia, jotka eivät ensisijaisesti ajattele minun etuani.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:10"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:33"] Toivoisin, että työpaikalla kaikki miettisivät, että onko heidän lomasuunnitelmansa koulujen loma-ajalle tärkeämpi kuin lapsen henki. Sillä, siitä siinä on pohjimmiltaan kyse kun pikku koululainen jätetään sinnittelemään yksin. [/quote] Tämä ei ole minun ongelmani. Jos vanhemman työssäkäynti vaarantaa lapsen turvallisuuden, hänen tulee irtisanoutua. [/quote] Kansantaloudellisesti huono ratkaisu pyrkiä takaisin kotirouvasysteemiin. ap
[/quote]
Edelleen: ei minun ongelmani. Miksi haluat tehdä omista henkilökohtaisista ongelmistani muiden ongelmia? Pysy töissä, irtisanoudu, jää kotirouvaksi, jää lapsettomaksi... ihan sama. Mutta älä vaadi muita kärsimään omien elämäntapavalintojesi vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 22:44"]Minusta työpaikalla ei pidä suosia yhtään ketään toisten kustannuksella. Kiertävät työvuorolistat, jos työntekijät eivät keskenään pääse sopuun lomista.
[/quote]
Sitä mä lähinnä tarkoitinkin, että piyäisi pysyyä sopimaan niin ettei kukaan joudu kohtuuttomaan tilanteeseen.
Ap
[/quote]
Ja sekö on kohtuullinen tilanne, että lapseton pitää lomaa silloin kun perheelliset ei halua (paska sää kaikkialla esim) Ite kestin tätä tarpeeksi ollessani alemmalla paikalla nykyisessä duunissa, mutta sitten ylennys ja mä en anna perheellisille YHTÄÄN joustavampia lomia yms kun lapsettomillekkaan.
Hankitaan lapsia ja sitte valitetaan, jokaisen oma asia haluaako niitä vai ei.
t. lapseton
Miksi helvetissä ei voi ihminen joustaa? Aivan sama onko lapsia vai ei, mutta jos nyt töissä kaveri pyytäis niin voisin joustaa ellei itsellä olisi valmiita suunnitelmia sen kummemmin. Sit jos on jo sovittuna jotain niin se on kaverille voi voi. Niin kauan ei ole ongelmaa, kun kaveri hyväksyy tämän. Itse kyllä koen että olen lapsettomana yhtä oikeutettu siihen lomaani kuin perheelliset työkaverini ja mielelläni joustan jos se on itselle mahdollista, mutta siinä vaiheessa jos joku perheellinen nostaa mun lomista jonku metelin, niin voin sanoo että muutun kyllä sillä sekunnilla omaan napaan tuijottavaksi ämmäksi... Välitän kyllä työkavereideni lapsista siinä määrin, että en halua heille pahaa ja toivon parasta jne, mutta suoraan sanottuna menen mieluummin festareille kun annan lomani sinulle.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:19"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:10"]
[/quote]
[/quote]
Itse pidin ainakin itsestään selvänä, että kun sain lapsen, myös työpaikan sinkkujen elämä muuttuu. Kyllä heidän täytyy olla riittävän kypsiä luopumaan festariturneistaan minun perheeni vuoksi.
(feikki)ap
[/quote]
Tää oli trolli? :_D Repesin :)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:26"]
Miksi helvetissä ei voi ihminen joustaa?
[/quote]
Kyllä minä voin vaihtaa loma-aikoja kanssasi, jos sovitaan asiallisesta hyvityksestä. Mitä tarjoaisit minulle siitä, että luovun arvokkaimmasta ajankohdasta?
Ihmettelen kyllä nykylasten avuttomuutta. Mä synnyin 80-luvun lopussa, eli en pidä itseäni minään muinaisjäänteenä, ja kyllä mun ala-asteaikoina lapset pärjäsivät yksin muutaman tunnin kotona, eikä se ollut mikään lastensuojeluasia (kuten nykyään).
Joo, onhan se ekaluokkalainen vielä aika pieni, mutta kyllä minä ja aikalaiseni osattiin pitää itsemme hengissä ja huusholli pystyssä, keksimme jopa tekemistä, vaikka meillä ei kaitsijaa 24/7 ollutkaan. Eikä mun lapsuus missään nimessä ollut liian lyhyt tai turvaton. Nykyään alle 11-vuotiasta ei vissiin saa tai voi jättää yksin hetkeksikään, jotenkin outoa tällainen taantuminen.
Älkääkä perheelliset viitsikö taas kerran syyllistää lapsettomia, te saatte jo muutenkin kaikenlaisia etuuksia, helpotuksia ja avustuksia, joista sinkku tai vela ei voi uneksiakaan. Eikä niitä lapsia tosiaan ole pakko hankkia, jos niiden mukana tulee liikaa ongelmia omaan makuun. Muiden ei niitä ongelmia tarvitse teidän puolestanne ratkoa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:58"]Ap, jos nyt kuvitellaan että työpaikalla on kiertävät lomavuorot ja se haikailtu heinäkuu on osunut ekaluokkalaisen vanhemmalle. Pitäisikö hänen mielestäsi neuvotella ja kenties tulla vastaan, jos lapsettomalla sinkulla olisi tärkeää menoa juuri heinäkuussa? [/quote] Kaikki joustaa mahdollisuuksien mukaan. Mä annoin jo sen putkiremppaesimerkin. Ymmärsin hyvin silloin, ettei työkaverille olisi ollut hankalaa käydä töissä putkirempan keskeltä ja järjettömän kallista vuokrata tilapäinen asunto kaupungista. ap
[/quote]
Se oli kesäkuussa! Silloin koululaisille kuulemma järjestetään leirejä, joita heinäkuussa ei järjestetä. Eli vastaa nyt sen heinäkuun osalta.
[/quote]
Ap?
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 23:49"]
En mä jaksanut tätä kaikkea paskaa lukea, mutta velat on veloja, niillä on kusta päässä jo muutenkin.
Jos kyse on nuoresta duunin tekijästä, niin sehän oli selvä, että he väistävät. Itsekin mielelläni otin ne "väärät" loma-ajat, niin perheelliset sitten miellellään myös tuuras, kun piti lähteä festareille pari tuntia aikaisemmin tai tuli vähän myöhässä.
Ihmiset kun puhuis keskenään ja sovittelis ja ymmärtäisi monia asioita, niin kaikki onnistuu.
Olen nyt 42v. Annan mielelläni nuorille perheellisille ne mitä haluavat ja toisille nuorille festarituntinsa. ;) He sitten komppaavat mua kolme viikon joululomalla!
Omat muksut teini-iässä, että kyllähän tuo kaikki on vaan joustoa ymmärtämistä ja soveltamista. Saatanan puritaanit.
[/quote]
Vela-näkökulma on tärkeä ottaa myös huomioon. Lomista päättävän on tärkeää tietää, onko lapsettomat veloja ja vai kärsivätkö he tahattomasta lapsettomuudesta. Ensin lomista päättää perheelliset, sitten lapsettomuudesta kärsivät ja velat saa sen, mitä jää jäljelle.
(feikki)ap