Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etunimen käyttö puhuttelussa ärsyttää

Vierailija
24.12.2021 |

Tulee olo, että olisin puhuttelijaa alemmalla tasolla. Työpaikalla esimerkiksi yksi harrastaa tätä, esim. Jos olemme kahdestaan tilassa niin silti "Heidi, tekisitkö seuraavan homman seuraavaksi", "Hyvää loppupäivää, Heidi", "kiitos päivästä, Heidi". Ärsyttääkö muitakin?

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ärsyttää! Tää on tätä rapakon takaa tullutta höpötystä. Siellähän tyypit vastaa puhelimeenkin Hi xx, vaikka olisi yhteystieto eli nimi näkyy ruudulla. 

Vierailija
82/138 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei sinä siinä, tekisitkö tän homman? Hyvää viikonloppua sinä. Kyllä sillä nimen käyttämisellä on paikkansa. Helpointa kiinnittää toisen huomio.

Jos 2 kollegaa kohtaa ulko-ovella perjantaina, voi ihan hyvin sanoa: "hyvää viikonloppua" -"samoin".

Ei tartte mitään minnaa ja karia sotkea aina toivotusten perään.

Eikä kannata nimen käyttämisestä loukkaantua tai ärsyyntyä niin pahasti. Huomaan etten kuulu tähän palstan persujengiin. Bye.

Kun ei keksitä vastausta vähääkään erimieliseen kommenttiin, niin haukutaan kaikki muut aggressiivisiksi kiukuttelijapersuiksi ja heitetään palstailuväline seinään. Joulu taitaa olla todella rankkaa aikaa joillekin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala! Minulle tulee tästä ketjusta ahdistus siitä, että ketähän olen tällä tavalla loukannut! En ole kyllä tarkoittanut pahalla, vaan enemmän vanhahtavana, yksilöivänä ja jopa tuttavallisena puhetapana. Joskus myös pilke silmäkulmassa. Mutta ketjua lukiessa ymmärrän kyllä, että miltä se voi kuulostaa. Johan iski morkkis!

Olen saattanut sanoa esim. "Tuula! Huomenta!" tai "Sun täytyy Janne nyt vaan jaksaa odottaa lounaaseen asti." Yleensä nämä tilanteet eivät kyllä ole kahdenkeskisiä.

Nuo esimerkit on normaalia, ei loukkaa ketään.

Vierailija
84/138 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Jorma, tuutko heittään lastit sisälle. Multa tulikin jo!

(Agrimarketin lastauslaiturilla kuultua).

Vierailija
85/138 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joulu meni, Katja? Saitko Katja kivoja lahjoja? Pääsitkö hyvin irti työmietteistä lomalla, Katja? Katjalle hyvää alkanutta vuotta. T. Stalkkeri-2022

Vierailija
86/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen käyttö joka toivotuksessa tai tervehdyksessä saati sitten useasti kesken normaalin keskustelun ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Eri sukupuolten välillä voi jopa aiheuttaa vääriä tulkintoja esim. tunteisiin liittyen.

Vierailija
87/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas jouluinen ketju

Vierailija
88/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän töissä nimet minimissä ja tervehdin kyllä aina, mutta pidättyvän suppeasti, esim. Huomenta, tai Viikonloppuja.

Vierailija
89/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimien käyttö firmoissa toisi lämpöä ja ehkäisisi työpaikkakiusaamista.

Vierailija
90/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ahdistaa. Ei niinkään se kun toiset tervehtivät tai puhuttelevat minua etunimellä, vaan se, kun itsellä on niin huono nimimuisti puolituttujen kohdalla, että ei tule ihan heti sillä hetkellä mieleen.

Toinen: " Hei, Kaisa ! Mitä kuuluu ?"

Minä:  "Hei, ööööö ! Ihan hyvää, ööööö.... ( aivan täysi aivopysähdys)

Asun ulkomailla, missä etunimittely on ihan automaattinen asia. Välillä ihan ihmettelen mistä tuokin puolituttu mun nimen tietää ja muistaa. 

Vierailija
91/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurien yhteentörmäys kirjoitti:

Svetlana: Moi, Tapio.

Tapio: ...menta.

S: Mitä kuuluu, Tapio?

T: Ihan ok, kohta lomalle.

S: Kaipaan sinua lomallasi, Tapio.

T: Joo.

S: Hyvää lomaa, Tapio.

T: ...tos.

Onko tämä puhdasta fiktiota vai perustuuko tositapahtumiin?

Vierailija
92/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekään en oikein tykkää tuosta, enkä osaa itse etenkään luontevasti käyttää tuollaista tapaa.

Vierailija
93/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ahdistaa. Ei niinkään se kun toiset tervehtivät tai puhuttelevat minua etunimellä, vaan se, kun itsellä on niin huono nimimuisti puolituttujen kohdalla, että ei tule ihan heti sillä hetkellä mieleen.

Toinen: " Hei, Kaisa ! Mitä kuuluu ?"

Minä:  "Hei, ööööö ! Ihan hyvää, ööööö.... ( aivan täysi aivopysähdys)

Asun ulkomailla, missä etunimittely on ihan automaattinen asia. Välillä ihan ihmettelen mistä tuokin puolituttu mun nimen tietää ja muistaa. 

Sama vika. Tuo ei ole itselleni paitsi luontevaa, mutta on myös huono nimimuisti ja keskityn enemmän asioihin kuin ihmisiin. Ehkä jotkut tarkoituksellisesti opettelevat nimet, onhan se aika hieno tapa.

Vierailija
94/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimellä puhuttelu viestii puhuttelijan tietävän kuulijan nimen ja siten tämä kuulija on olemassa ihmisenä puhuttelijan mielessä. Ilman nimeä tapahtuva puhuttelu taas viestii paljon etäisemmästä asenteesta, ikään kuin kuulija olisi joku tuntematon ihminen, jonka kansaa pitää nyt puhua ja muulla ei väliä.

Ihmisen nimen tietäminen on ensiaskel toisen ihmisen arvostamisessa, koska sitä ei periaatteessa tarvitsisi tietää, jos haluaa vain keskustella ilman henkilökohtaisia aiheita.

Vierailija
95/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyyjä soittaa. Minä: "Haloo". Puhelinmyyjä:"Onko Matti puhelimessa"?

Tuossa vaiheessa nousi jo karvat pystyyn.

Vierailija
96/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimellä puhuttelu työympäristössä olisi parempi käytäntö, kuten sarjakuvassa B. Virtanen. On virtasta, neiti jantusta, murikkaa, nilkeniä, ... no on siellä se topi myös, mutta se onkin firman junnu.

Vierailija
97/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa joutava aloitus, AVMamma

Vierailija
98/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtanen, jäät ylitöihin.

Vierailija
99/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virtanen, jäät ylitöihin.

Haist sie Murikka kuule

Vierailija
100/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua puhutellaan vain herra korpraaliksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä