Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etunimen käyttö puhuttelussa ärsyttää

Vierailija
24.12.2021 |

Tulee olo, että olisin puhuttelijaa alemmalla tasolla. Työpaikalla esimerkiksi yksi harrastaa tätä, esim. Jos olemme kahdestaan tilassa niin silti "Heidi, tekisitkö seuraavan homman seuraavaksi", "Hyvää loppupäivää, Heidi", "kiitos päivästä, Heidi". Ärsyttääkö muitakin?

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano mua Rehtoriksi.

Vierailija
102/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Tuohan on nimenomaan kiva tapa puhua toiselle.

Niin on.   Mutta luuletko että tämän palstan typerykset sen käsittävät.

Eivät käsitä.  Kun eivät käsitä juuri mitään muutakaan.

Tuolla on puhtaasti jo psykologinen vaikutus, se että, kun puhuttelee etunimeltä, tuo ihmiset lähemmäs toisiaan, että ollaan samaa porukkaa, luo työpaikoilla yhteisöllisyyttä ja muuta vastaavaa.

Opettettu / opittu asia jo lukion psykan tunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää että varsinkin amerikkalaiset nettifirmat käyttävät (keinoalyn kirjoittamassa) viestissään etunimeäni. En minä ole minkään firman ystävä enkä koskaan tule olemaan. Starbucksissa en käy muuten kuin joskus lentokentillä muttä kieltäydyn ehdottomasti sanomasta nimeäni teennäisen ystävälliselle baristalle. Jos minä olen ainoa joka on tilannut normikahvin mustana ilman siirappeja niin ymmärrän kyllä kun minun kahvini kuulutetaan kaiken maailman makulatteja tilanneiden nuorisolaisten joukossa.

Vierailija
104/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vissiin teitä pitäisi tytötellä. Hei tyttö, teeppäs tällainen juttu. Sittenhän vasta riemu repeäisi. Vai akotellako pitäisi. Nimeltä sanominen on mielestäni ihan kohteliasta. Tietysti sitten eri asia jos nimeä hoetaan turhan takia, mutta itse en ole sellaista kokenut. Minä mainitsen itsekin itseäni joskus nimellä. Niinkuin nytkin. Liisa lähtee nyt ulos raittiiseen ulkoilmaan. Aivot tuulettuu samalla ja voin suositella muillekin.

Vierailija
105/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa? Alempiarvoinen olo tulee tuosta varmaan vain siksi, että on hanakka etsimään kaikesta arvoasetelmia. Tarkoitushan tuossa on luoda välittömyyttä ja ystävällistä tunnelmaa yleensä?

Vierailija
106/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla on puhtaasti jo psykologinen vaikutus, se että, kun puhuttelee etunimeltä, tuo ihmiset lähemmäs toisiaan, että ollaan samaa porukkaa, luo työpaikoilla yhteisöllisyyttä ja muuta vastaavaa.

Just tämä. Mutta nyt hoksasin. Jos on vähän narsistin vikaa, niin välittömyys ja läheisyys tulkitaan respektin vähentymisesksi, eli ihan kauheaa…

Vierailija
107/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa "väärin" etunimeäni käyttävistä tyypeistä on ylituttavallisen maireasti iholle tunkevia henkilöitä, joilla on joku hyötymistarkoitus mielessään tai sitten näitä ylimielisiä, jotka v*ttuilevat ja puhuvat kuin lapselle. Etunimeä käytetään yleensä kulttuurissamme vasta, kun ollaan oikeasti kavereita tai jos on epäselvää kenelle osoitetaan viesti isommassa joukossa. Ja siihenkin on omat sanamuotonsa. Toki osalta sosiaaliset taidot puuttuvat, eivätkä tajua tai tarkoita pahaa ja ylittävät vain epämiellyttävästi rajoja. No mitäpä siitä. Enpä ole vielä näistä loukkaantunut tai suuremmin ärsyyntynyt, mutta on hyvä ymmärtää ihmisten tarkoitusperiä ja motiiveja.

Vierailija
108/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa "väärin" etunimeäni käyttävistä tyypeistä on ylituttavallisen maireasti iholle tunkevia henkilöitä, joilla on joku hyötymistarkoitus mielessään tai sitten näitä ylimielisiä, jotka v*ttuilevat ja puhuvat kuin lapselle. Etunimeä käytetään yleensä kulttuurissamme vasta, kun ollaan oikeasti kavereita tai jos on epäselvää kenelle osoitetaan viesti isommassa joukossa. Ja siihenkin on omat sanamuotonsa. Toki osalta sosiaaliset taidot puuttuvat, eivätkä tajua tai tarkoita pahaa ja ylittävät vain epämiellyttävästi rajoja. No mitäpä siitä. Enpä ole vielä näistä loukkaantunut tai suuremmin ärsyyntynyt, mutta on hyvä ymmärtää ihmisten tarkoitusperiä ja motiiveja.

Olisi hyvä ymmärtää, kyllä, mutta kuulostaa että sinäkin teet omia kaukaa haettuja tulkintoja. Mistä tiedät, että ihmiset ajattelevat noin nimeäsi käyttäessään? Itse keksit.

Vierailija
109/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oman nimen kuuleminen ärsyttää, voi aina vaihtaa nimen.

Dale Carnagie: "Muistakaa , että ihmisen nimi on hänelle hänen kielensä suloisin ja tärkein äänne."

(Miten saan ystäviä, menestystä, vaikutusvaltaa, 1937).

https://fi.wikipedia.org/wiki/Miten_saan_yst%C3%A4vi%C3%A4,_menestyst%C…

Eikö tuo ole samalta ajalta kun joku toinen amerikkalainen kertoi että avain onnelliseen avioliittoon on että mies viettää mahdollisimman paljon aikaa työpaikalla ja myös vapaa-aikaansa ystävien ja työtovereiden seurassa ja näin jää mahdollisimman vähän aikaa riidellä puolison kanssa?

Vierailija
110/138 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanotaan, että mene kanslisti ottamaan kopio, mene kanslisti keittämään kahvia. ☹ On mulla nimikin.

Vierailija
111/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei nykyihmiselle tunnu käyvän. Kaikesta tehdään ongelma.

112/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vain Ameriikoista apinoitu huono tapa.

yrittänee kuulostaa paremmalta.

Vierailija
113/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuntemani lääkäri käyttää tätä tapaa. 

Vierailija
114/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että tommonen sairas tapa on jos opetetaan kommunisti kouluissakin.

Vierailija
115/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä tulee työsähköpostiin viesti tyylillä "Hei Kaisa,

Laittaisitko tarjouksen varastointiajalle xx.xx-xx.xx. Palataan tähän huomenna/viikonlopun jälkeen" tms.

Tai Dear Kaisa, I would like to know if you have space for our components...."

Eli täysin normaalitapa myös työelämässä!!!

Vierailija
116/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutavaa lepertelyä. Töissä ollaan asiallisen pidättyviä, ellei sitten olla tosi hyviä työkavereita.

Vierailija
117/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutavaa lepertelyä. Töissä ollaan asiallisen pidättyviä, ellei sitten olla tosi hyviä työkavereita.

Höpön löpön. Kymmenen vuotta ollu alalla, kahdessa eri firmassa, samat tervehdykset tulee sähköpostiin sekä kotimaisilta että ulkomaisilta yhteistyökumppaneilta. Ihan perusjuttuja :) Best Regards, Kaisa

Vierailija
118/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtoriksi sano mua. Se hyvältä tuntuu. Alemmuuden tunne siitä tule ei.

Vierailija
119/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavan tuttavallista puhelinmyyjiltä!

"Kiva Pekka, että sain sinut nyt näin tavoitettua........."

Vierailija
120/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Kaisa, sinulla, Kaisa, on nyt pointti hieman hukassa. Mutta palataan asiaan joulunpyhien jälkeen, Kaisa. Hyvää Uutta Vuotta sinulle Kaisa!

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä tulee työsähköpostiin viesti tyylillä "Hei Kaisa,

Laittaisitko tarjouksen varastointiajalle xx.xx-xx.xx. Palataan tähän huomenna/viikonlopun jälkeen" tms.

Tai Dear Kaisa, I would like to know if you have space for our components...."

Eli täysin normaalitapa myös työelämässä!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme