Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etunimen käyttö puhuttelussa ärsyttää

Vierailija
24.12.2021 |

Tulee olo, että olisin puhuttelijaa alemmalla tasolla. Työpaikalla esimerkiksi yksi harrastaa tätä, esim. Jos olemme kahdestaan tilassa niin silti "Heidi, tekisitkö seuraavan homman seuraavaksi", "Hyvää loppupäivää, Heidi", "kiitos päivästä, Heidi". Ärsyttääkö muitakin?

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimellä puhuttelu on parempi kuin työllistetty. Toki voin sanoa muille, että käyn kysymässä neuvoa kirahvilta tai pikku mieheltä.

Vierailija
122/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla, kun minua kutsutaan työpaikalla työllistetyksi niin sanon, että tottakai teen työtehtävän ryppykaula.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etunimellä puhuttelu on parempi kuin työllistetty. Toki voin sanoa muille, että käyn kysymässä neuvoa kirahvilta tai pikku mieheltä.

Veikkaan, että ihmiset tykkäävät enemmän, että heitä kutsutaan etunimellä saatikka pitkää naista kirahviksi, lyhyttä miestä pikku mieheksi tai yli 50 - vuotiasta naista ryppykaulaksi.

Vierailija
124/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pippeli, miten viikonloppu meni

Vierailija
125/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Kaisa, sinulla, Kaisa, on nyt pointti hieman hukassa. Mutta palataan asiaan joulunpyhien jälkeen, Kaisa. Hyvää Uutta Vuotta sinulle Kaisa!

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä tulee työsähköpostiin viesti tyylillä "Hei Kaisa,

Laittaisitko tarjouksen varastointiajalle xx.xx-xx.xx. Palataan tähän huomenna/viikonlopun jälkeen" tms.

Tai Dear Kaisa, I would like to know if you have space for our components...."

Eli täysin normaalitapa myös työelämässä!!!

No ilmeisesti. Mun kukaan tuttava, työkaveri, asiakas tai kukaan ei toistele mun nimeä perä kanaa eri lauseissa. Tyyliin "Hyvää uutta vuotta Kaisa, nähdään ensi vuonna, pidä hauskaa." Tollai mulle puhutaan.

Vierailija
126/138 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jorma, onko kova homma? Tarvitko Jorma apua?

Vierailija
127/138 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomijuntti on siitä kumma että pienikin kohteliaisuus hämmentää ja jopa ärsyttää.

Vierailija
128/138 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös venäläinen tapa. Hei Kalle. Huomenta Minna. Moi Jukka. Heippa Juulia. Kalskahtaa persusynseän körmyn korvaan oudolta, liian lepertelevää.

Ja saksalainen tapa. Olen asunut nuorena Saksassa ja minua ojennettiin, kun en maininnut ihmisen etunimeä tervehtiessäni. Suomalaistyylinen töksäyttelevä, ei-personoitu puhetapa on oikeastaan aika harvinainen. 

Vierailija
129/138 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtimainoksissa, olivat ne sitten kirjeitse, puhelimitse tai meilitse tulevia ärsyttää valtavasti. Ihan kuin vastaanottaja olisi niin parka ja pudokas, että sulaa välittömästi kun edes joku pitää ystävänä ja kutsuu etunimellä. Tuntuu rajojen ylittämiseltä ja omaan yksityiseen tilaan astumiselta.

Työpaikalla tai tuttujen kesken tilanteesta riippuen voi tuntua lämpimältä ja huomaavaiselta, mutta yllättäen myös esineellistävältä ja rivi-ihmiseksi alentavalta. Kaikki on sanojasta, aiheesta ja sävystä kiinni.

Vierailija
130/138 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomijuntti on siitä kumma että pienikin kohteliaisuus hämmentää ja jopa ärsyttää.

Juntti on se, joka ei ymmärrä, että toisen kulttuurin kohteliaisuus voi olla toisessa töykeyttä. Suomalaisessa työyhteisössä kannattaa noudattaa suomalaisia tapoja.

Vierailija
131/138 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terska Pirjo! Kuis pörisee?

Vierailija
132/138 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei pippeli, miten viikonloppu meni

Eli mielestäsi on kohteliaampaa käyttää nimesi paikalla sukupuolielintä. Taidat olla aika m..kku.

Vierailija
133/138 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin pomon suusta ärsyttää. On käyty joku mba tms. missä kerrottu miten alamaisten kanssa pääsee väleihin.

Vierailija
134/138 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei palattaisi entisiin käytöstapoihin. Aikuista ihmistä ei sinuteltu eikä kutsuttu etunimeltä vaan teititeltiin ja käytettiin puhuttelussa sukunimeä. Kun tutustuttiin lähemmin tehtiin "sinunkaupat".

Myöskään halailu tervehdyksenä ei ollut sopivaa vaan käteltiin.

Kukaan ei pyrkinyt "iholle".

Vierailija
135/138 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille puhutaan noin. Jos joku puhuu noin niin vastaan samalla lailla niin ehkä tajuaa itse miten tyhmältä kuulostaa.

Vierailija
136/138 |
28.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että ihmiset tykkäävät enemmän, että heitä kutsutaan etunimellä saatikka pitkää naista kirahviksi, lyhyttä miestä pikku mieheksi tai yli 50 - vuotiasta naista ryppykaulaksi.

Olen pitkä ja vanha nainen. Vaadin, että minua kutsutaan ryppykaulakirahviksi!!

Vierailija
137/138 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sie vaan aika, Spede.

Vierailija
138/138 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tuntuu, että minulle puhutaan kuin lapselle. Tai sitten toinen käyttää vanhaa kauppamiesten kikkaa, että nimeä hokemalla toisen saa luottamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi