Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä helvetti vaivaa nykyajan isovanhempia?

Vierailija
02.04.2015 |

Miksi isovanhemmuus on hukassa? Miksi isovanhemmilla ei muka ole velvollisuutta auttaa vauva- ja pikkulapsiperheitä, miksi syyttävä sormi kohdistuu aina yhteiskunnan palveluihin? Kyllä oikeampi osoite on isovanhemmat, mummut ja vaarit, joille omien lasten ja lastenlasten asiat pitäisi olla tärkeitä. Siinä on tämän yhteiskunnan suurin ja tärkein ongelma, mutta eihän tästä saa puhua, ettei kato syyllistetä vain vahingossakaan ketään.

Kommentit (224)

Vierailija
61/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin on niin lämpimät omiin vanhempiin, että kuullostaisi todella absurdilta mikäli heitä ei kiinnostaisi minun lapseni.

Minua harmittaa kaikkien puolesta kenen vanhemmat ovat niin tunnekylmiä, etenkin tuon ylläkirjoittaneen hammaslääkäripotilaan tarina.

Vierailija
62/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin huomaa kuinka nämä isovanhempien lypsäjät eivät kykene minkääntasoiseen (hyvätasoiseen) keskusteluun aiheesta, ehei, vaan heti tullaan häätäämään pois keskustelusta tai haistatellaan. Niin, on se rankkaa kun ei aivokapasiteetti ja mielikuvitus riittänyt näkemään yhtään sen vauvakuumeen jälkeiseen aikaan. Kyllä kai se sitten pistääkin vihaksi se oma tavallan tyhmyys, että on syytäkin haukkua isovanhemmat, valtiovalta ja etenkin mm. lapsettomat ihmiset, koska jonnekinhan se kiukkuitkaisu pitää kohdistaa omista virheistä, kun henkinen kasvu ei ole edennyt siihen vaiheeseen, että muu olisi mitenkään mahdollista. Ja vain lapsia hankkinut ihminen on epäitsekäs ja automaattisesti hieno ihminen, muistakaa nyt aina tämä! ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään automaatteja ole, hyvänen aika. Kenellä nyt sitten sattuu kenenkin kanssa synkkaamaan, siitähän se on kyse, puolin ja toisin. Jos lapsenlapset ovat ilkeitä pastiaisia, niin ei niistä voi yksinkertaisesti välittää tai jos maija on kiva ja kohtelias, mutta matti mankuva ja riitaisa, ei kukaan halua olla matin kanssa. Tämän luulisi jo järjen kertovan. Aikanaan he joutuivat huolehtimaan kaikista lapsistaan, mutta nyt voivat valita, kenen kanssa oikeasti haluavat olla tekemisissä. Eihän meidänkään tarvitse sietää rasittavia ihmisiä, miksi isovanhempien pitäisi!

Vierailija
64/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:44"]Älä hanki lapsia jos odotat jonkun muun niistä huolehtivan kuin itse oman mahdollisen kumppanisi kanssa, se on helvetin yksinkertaista. Kerro ap, miksi kenenkään muun pitäisi nähdä vaivaa sinun lapsiesi vuoksi ja tähden? Jos omat resurssisi eivät riitä, niin olisiko pitänyt olla hankkimatta lapsia ollenkaan, olisi! Miten joku voi olla noin vitun tyhmä, ap. tuskin on muuta kuin provo, mutta nämä jotka tässä jo ovat peesanneet aloitusta, mitä vittua teidän päässänne liikkuu? Tehän olette aikuisia, oman elämänne herroja ja vastuu tekemisistänen, valinnoistanne ja valitsemattajättämisistänne kuuluu vain ja ainoastaan teille, ei isovanhemmille. [/quote]pidä sinä v...pää pää kiinni! Kyse ei ole työvoimasta tai rahasta vaan rakkauden osoittamisesta! Mutta eihän tällä palstalla jotkut tajua edes sitä.

[/quote]

"Rakastakaa minun lapsiani, tai jätän teidät kuolemaan tönöönne vanhuksina. Rakastakaa! Rrrrakastakaa!"
[/quote]olet hullu, hae hoitoa.

Vierailija
65/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Isovanhemmat on lapsellekkin tärkeitä.

Vierailija
66/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:36"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:14"] Miksi isovanhemmuus on hukassa? Miksi isovanhemmilla ei muka ole velvollisuutta auttaa vauva- ja pikkulapsiperheitä, miksi syyttävä sormi kohdistuu aina yhteiskunnan palveluihin? Kyllä oikeampi osoite on isovanhemmat, mummut ja vaarit, joille omien lasten ja lastenlasten asiat pitäisi olla tärkeitä. Siinä on tämän yhteiskunnan suurin ja tärkein ongelma, mutta eihän tästä saa puhua, ettei kato syyllistetä vain vahingossakaan ketään. [/quote] Lol. Jokainen vastaa itse kakaroistaan. [/quote] Mutta eiväthän nuo suuret ikäluokat vastanneet, lapsien hoito ulkoistettiin vielä enemmän muille tai lapset jätettiin pärjäilemään lähinnä itsekseen. [/quote] Olet katkera, koska vanhempiesi sukupolvi sai järjestettyä lapsille hoitoa mutta sinä et? Järkikin sanoo, että A:n tekemät palvelukset B:n hyväksi eivät luo B:lle mitään velvoitetta tehdä palveluksia C:lle. Kasvaisit jo aikuiseksi. [/quote] Sai järjestettyä hoitoa? Mitä tarkoitat? Lapsethan heivattiin päiväkotiin jo vauvoina, ja muuten hoidattettiin tutuilla/sukulaisilla tai jätettiin keskenään. Onneksi nykyajan vanhemmilla on hieman korkeampi moraali ja halua huolehtia lapsistaan paremmin kuin noilla vastuunpakoilijoilla. En ole katkera, vaan ylpeä.

[/quote]

Sulla on niin ittumainen asenne, että en voi kuvitella kenekään haluavan olla kanssasi tai lastesi kanssa tekmeisissä. Oikeesti. Mieti.

Vierailija
67/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:03"]Mielelläni hoidan lapsenlapsia, mutta teen sen omalla tavallani. Siinä sivussa järjestän miniän kaapit, sulattelen pakastimen, kannan pois viinanlitkut jne. Jos olettaa, että olen ilmainen hoitoapu, niin otan oikeudekseni hieman järjesellä hoitopaikkaa itselleni sopivaksi.

Lapset joko hyväksyvät tai eivät. Ei ole ilmaista hoitajaa. Rahalla maksamisen sijaan maksatan paikan näyttämisellä: sinusta ei kovin paljoon ole, kun et omaa lastasikaan kykene hoitamaan.
[/quote]kammottavaa! Etkö voi keskustella poikasi kanssa miniäsi juomisesta! Vai taidatte olla viinamäen sakkia koko porukka puhetyylistä päätelken.

Vierailija
68/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"]Meidän ainokaisen ainoa isovanhempi asui eläessään 400 kilometrin päässä. Ei kuuna päivänä käynyt mielessä, että äidilläni olisi ollut velvollisuuksia lastamme kohtaan. Minulla hänen lapsenaan oli velvollisuuksia häntä kohtaan ja näin toiminkin, kun äiti alkoi sairastella. Äiti halusi silti lapsemme aina luokseen. Silloin kun se oli mahdollista. Narsistilapset ovat taas asialla. Vanhempanne ovat osansa tehneet. Ja te teette nyt auttamalla heitä. Näin toimii moraalinen ihminen. Lapsia ei pidä tehdä ylenmäärin, kun näyttää siltä, että rahkeita ei riitä edes yhden järjelliseen hoitoon ja kasvattamiseen. [/quote] Sinä et varmaan ymmärtänyt ap:n pointtia? On niitä isovanhempia jotka eivät ok kiinnostuneita lapsistaan tai lapsenlapsistaan. Eivät kysy kuulumisia, eivät käy tai kutsu kylään. Meillä ei mummu huolinut edes yöpymään, kun mentiin apen hautajaisiin. Välimatkaa 450km. Joten ajoimme 4 lapsen kanssa 900km yhtenä päivänä. Ikinä en ole lapsille hoitajaa tms kaivannut. Olisin toivonut että isovanhemmat olisivat olleet kiinnostuneita uudesta sukupolvesta, halunneet pitää yhteyttä ja solmia jotain siteitä. Vaan ei... Tuota on varmasti vaikea ymmärtää jos ei itse on ko tilanteessa ollut.

[/quote]

Neljä lasta!! Ei ittu, oikeestiko sä kuvittelet, että edes sun ikäisesi ihminen majoittaisi tuollaista pesuetta yhtään yötä kotonaan!

Vierailija
69/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:36"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:14"] Miksi isovanhemmuus on hukassa? Miksi isovanhemmilla ei muka ole velvollisuutta auttaa vauva- ja pikkulapsiperheitä, miksi syyttävä sormi kohdistuu aina yhteiskunnan palveluihin? Kyllä oikeampi osoite on isovanhemmat, mummut ja vaarit, joille omien lasten ja lastenlasten asiat pitäisi olla tärkeitä. Siinä on tämän yhteiskunnan suurin ja tärkein ongelma, mutta eihän tästä saa puhua, ettei kato syyllistetä vain vahingossakaan ketään. [/quote] Lol. Jokainen vastaa itse kakaroistaan. [/quote] Mutta eiväthän nuo suuret ikäluokat vastanneet, lapsien hoito ulkoistettiin vielä enemmän muille tai lapset jätettiin pärjäilemään lähinnä itsekseen. [/quote] Olet katkera, koska vanhempiesi sukupolvi sai järjestettyä lapsille hoitoa mutta sinä et? Järkikin sanoo, että A:n tekemät palvelukset B:n hyväksi eivät luo B:lle mitään velvoitetta tehdä palveluksia C:lle. Kasvaisit jo aikuiseksi. [/quote] Sai järjestettyä hoitoa? Mitä tarkoitat? Lapsethan heivattiin päiväkotiin jo vauvoina, ja muuten hoidattettiin tutuilla/sukulaisilla tai jätettiin keskenään. Onneksi nykyajan vanhemmilla on hieman korkeampi moraali ja halua huolehtia lapsistaan paremmin kuin noilla vastuunpakoilijoilla. En ole katkera, vaan ylpeä.

[/quote]

THL väittää, että suuret ikäluokat hoitivat pääosin itse lapsensa.

1. Päiväkoteja ei ollut, joten lapsen saaminen merkitsi usein naiselle jäämistä kotiin (vain 30% lapsista oli 70-luvulla hoidossa kodin ulkopuolella)

2. Suurten ikäluokkien naiset ovat tehneet huomattavasti lyhyemmän työuran kuin miehet => tästä on pääteltävissä, että he todella hoitivat itse lapsiaan

3. Isovanhemmat asuivat kaukana, todella kaukana! Nuoret muuttivat kaupunkeihin ja isovanhemmat jäivät satojen kilometrien päähän, ei sieltä ilman autoja kaupunkiin kaksioon tultu lapsia hoitamaan.

4. Isovanhemmat asuivat usein jopa sähköttömissä ja vesijohdottomissa taloissa asutustiloilla. Ei siellä lapsia ilolla hoidettu etenkin kun monella oli hoidettavana omat vanhemmat.

Tietysti aina on niitä lapsia, jotka heivattiin vauvana mummolaan/päivähoitoon/naapuriin, mutta suurinta osaa ei.

Vierailija
70/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:40"]Suurilla ikäluokilla on usein trauma muiden hoitamisesta. Ensin sen jättimäisen sisarusparven isommat ovat huolehtineet pienemmistään, vaikka ikää ei itselläkään ole ollut. Sitten on tehty lapset, vaikka ei ihan haluttu, koska kulttuuri ei aivan vielä ollut kypsä hyväksymään vapaaehtoisen lapsettomuuden. Lapset on tehty naiselle, ja nainen on hoitanut sekä kokopäivätyön, lapset että kodin, ja he ovat olleet tosi väsyneitä, kun miehistä ei perhe-elämässä ole ollut mihinkään. Ei ihme että he näkevät kasvatusvastuun ja hoivan antamisen hirveän rankkana, koska se on ollut heille rankkaa.  [/quote]Eli katkeruus jatkuu sukupolvesta toiseen! Eikö sitä kirousta voi katkaista muuttamalla omaa ajattelutapaa. Haluan auttaa ja rakastaa lapsenlapsiani.

[/quote]

Kirjoita tuo muistiin ja tee se sitten. Ei muuten ole niin helppoa kuin nyt kuvittelet.

Vierailija
71/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:44"]Älä hanki lapsia jos odotat jonkun muun niistä huolehtivan kuin itse oman mahdollisen kumppanisi kanssa, se on helvetin yksinkertaista.

Kerro ap, miksi kenenkään muun pitäisi nähdä vaivaa sinun lapsiesi vuoksi ja tähden? Jos omat resurssisi eivät riitä, niin olisiko pitänyt olla hankkimatta lapsia ollenkaan, olisi! Miten joku voi olla noin vitun tyhmä, ap. tuskin on muuta kuin provo, mutta nämä jotka tässä jo ovat peesanneet aloitusta, mitä vittua teidän päässänne liikkuu? Tehän olette aikuisia, oman elämänne herroja ja vastuu tekemisistänen, valinnoistanne ja valitsemattajättämisistänne kuuluu vain ja ainoastaan teille, ei isovanhemmille.
[/quote]pidä sinä v...pää pää kiinni! Kyse ei ole työvoimasta tai rahasta vaan rakkauden osoittamisesta! Mutta eihän tällä palstalla jotkut tajua edes sitä.
[/quote]

Jotenkin en ihmettele, mikäli edellisen kommentoijan vanhemmat eivät halua hänen lapsiaan hoitaa.

Vierailija
72/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:18"]

Ne on vielä nuorehkoja ja juuri päässeet viimeinkin eroon teineistään. Miksi pitäisi olla intopiukkana heti kun uusi hoidokki kärrätään tupaan?

[/quote]

Välitys, se puuttuu. Omasta lapsestaan ja hänen hyvinvoinnistaan normaali vanhempi välittää ja auttaa siksi. Ja tietenkin myös omasta vanhemmastaan välittää ja auttaa siksi häntä, näin normaaleissa äitilapsi suhteissa.

Vierailija
73/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"]Meidän ainokaisen ainoa isovanhempi asui eläessään 400 kilometrin päässä. Ei kuuna päivänä käynyt mielessä, että äidilläni olisi ollut velvollisuuksia lastamme kohtaan. Minulla hänen lapsenaan oli velvollisuuksia häntä kohtaan ja näin toiminkin, kun äiti alkoi sairastella. Äiti halusi silti lapsemme aina luokseen. Silloin kun se oli mahdollista. Narsistilapset ovat taas asialla. Vanhempanne ovat osansa tehneet. Ja te teette nyt auttamalla heitä. Näin toimii moraalinen ihminen. Lapsia ei pidä tehdä ylenmäärin, kun näyttää siltä, että rahkeita ei riitä edes yhden järjelliseen hoitoon ja kasvattamiseen. [/quote] Sinä et varmaan ymmärtänyt ap:n pointtia? On niitä isovanhempia jotka eivät ok kiinnostuneita lapsistaan tai lapsenlapsistaan. Eivät kysy kuulumisia, eivät käy tai kutsu kylään. Meillä ei mummu huolinut edes yöpymään, kun mentiin apen hautajaisiin. Välimatkaa 450km. Joten ajoimme 4 lapsen kanssa 900km yhtenä päivänä. Ikinä en ole lapsille hoitajaa tms kaivannut. Olisin toivonut että isovanhemmat olisivat olleet kiinnostuneita uudesta sukupolvesta, halunneet pitää yhteyttä ja solmia jotain siteitä. Vaan ei... Tuota on varmasti vaikea ymmärtää jos ei itse on ko tilanteessa ollut.

[/quote]

Neljä lasta!! Ei ittu, oikeestiko sä kuvittelet, että edes sun ikäisesi ihminen majoittaisi tuollaista pesuetta yhtään yötä kotonaan!
[/quote]
Kyllä kuvittelen todellakin. Kuvittelen myös että isovanhempia voisi kiinnostaa tasten asiat jne. Lastenhoitoapua ei olla koskaan kaivattu. Ei vaikka miehen nuoremmat sisarukset ovat alaikäisinä olleet meillä hoidossa (!!) useamman viikon joka kesä ja koko perhe ollaan majoitettu aina tarvittaessa! Olemme siis olleet enemmän hoitoapuna HEILLE kuin he koskaan meille.
Joten mikä ihme nykyajan isovanhempia riivaa?!

Vierailija
74/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tämän päivän isovanhemmista ei ole kokenut sotaa. He eivät ymmärrä lähimmäisenrakkautta enää samalla tavalla kuin sota-ajan kurjuuden kokeneet ihmiset. Poikkeuksia toki on.

Sitten, kun meistä tulee isovanhempia, niin vain harva meistä osaa toimia hyvänä roolimallina lapsilleen ja lapsenlapsilleen.

Vierailija
75/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:44"]

Älä hanki lapsia jos odotat jonkun muun niistä huolehtivan kuin itse oman mahdollisen kumppanisi kanssa, se on helvetin yksinkertaista.

Kerro ap, miksi kenenkään muun pitäisi nähdä vaivaa sinun lapsiesi vuoksi ja tähden? Jos omat resurssisi eivät riitä, niin olisiko pitänyt olla hankkimatta lapsia ollenkaan, olisi! Miten joku voi olla noin vitun tyhmä, ap. tuskin on muuta kuin provo, mutta nämä jotka tässä jo ovat peesanneet aloitusta, mitä vittua teidän päässänne liikkuu? Tehän olette aikuisia, oman elämänne herroja ja vastuu tekemisistänen, valinnoistanne ja valitsemattajättämisistänne kuuluu vain ja ainoastaan teille, ei isovanhemmille.

[/quote]

Kukaan ei tainnut lohduttaa sinua kun olit lapsi ja itkit. Jouduit kaiketi yksin selviytymään tunnetiloistasi jo hyvin pienenä, kenties aloitit päivähoidonkin jo 8kk iässä..

Vierailija
77/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:01"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:50"]

Sekä äitini että anoppini ovat +60-vuotiaita hyväkuntoisia eläkeläisiä, joita ei vaan kiinnosta. Sitten kun he eivät enää ole hyväkuntoisia, arvaa kiinnostaako minua. Taksithan kulkee ja ruoat voi tilata kotiovelle netistä, mä ajattelin notkua Vauva-palstalla.

[/quote]

Aivan järkyttävää luettavaa koko viestisi. Että vanhempien on ryhdyttävä vielä ilmaiseksi lastenvahtiavuksi, jotta suvaitset heistä huolehtia? Onneksi minulla ei ole lapsia.

[/quote]

Sekin kohta, missä äitini ja anoppini eivät auttaneet minua pääsemään hammaslääkäriin ilman lapsia, järkytti sinua? 

Vierailija
78/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuuko oma lapsi ventovieraaksi sinä päivänä, kun hän täyttää 18 ja/tai saa perheenlisäystä?

Turhaa tässä listataan, kenellä on oikeus minkälaiseenkin hoitoapuun. Minä ihmettelen enemmän sitä, että mikä tekee ihmisen niin tunnekylmäksi, että hän haluaa käyttää päivänsä vain oman hyvinvointinsa vaalimiseen, eikä halua hetkeäkään uhrata aikaansa edes kysyäkseen, kuinka omilla lapsilla tai isovanhemmilla menee. Huomatkaa, että näissä tarinoissa ei ole odotuksia saada säännöllistä hoitoapua viittä päivää viikossa, tai että mummo-rukan täytyisi tulla tuhannen kilometrin päästä pilttiä hoivaamaan omakustanteisesti. Enemmän täällä ihmetellään, miksi vanhemmat eivät halua nähdä lapsiaan tai heidän lapsiaan, eivät ole kiinnostuneita heidän tekemisistään tai eivät halua auttaa suurimmassakaan hädässä. Onko periaate niin tärkeä, että ei tosiaan voi jättää verhojen ompelua vähän myöhemmälle ja vahtia lasta yhden hammaslääkärikäynnin ajan? Oman lapsensa tähden? 

Tietenkin voimme kaikki kuitata ihmissuhteet sanomalla "Ei ole pakko", "Olemme hommanne jo tehneet", "Nyt on minun vuoroni nauttia". Se vain tarkoittaa äärimmäisissä tapauksissa yhden linkin katkeamista, kun kukaan ei näe aiheelliseksi olla tekemisissä tai herran tähden, ainakaan auttaa. Koska minä. 

Luojan kiitos minulla on läheiset välini vanhempiini ja myös viimeisenä elossa olevaan isovanhempaani. Autamme todellakin puolin ja toisin, isoäitiä luonnollisesti eniten voinnin heikentyessä. Ja samaa kulttuuria haluan viedä omalta osaltani eteenpäin, ja minun on vaikea uskoa, etteivät vanhempani haluaisi enää olla tekemisissä meidän tai meidän lastemme kanssa. Mistään automaattiavusta ei ole kyse, vaan ihan normaalista perhesuhteiden vaalimisesta. Se tuntuu näiden keskustelujen perusteella olevan harmillisen katoava luonnonvara.

Vierailija
79/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä tavannut yhtään perhettä, jossa isovanhemmat eivät olisi osallistuneet lastenlastensa elämään niin paljon kuin ikinä mahdollista.
Ihmettelen aina näitä av:n keskusteluja samasta aiheesta. Ehkä liikun tosi erilaisissa piireissä kuin valtaosa täällä?

Vierailija
80/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttu on tosi polarisoitunut. Toisilla on erittäin paljon auttavat, ihanat isovanhemmat. Toisilla taas näitä kiireisiä nykymummuja, jotka on tottuneet kaiken saamaan ja omat lapsenlapset on lähinnä koriste.

Ja nimenomaan se MENEE niin, että omia läheisiä kuuluu auttaa hankalissa elämäntilanteissa, niin me lapsetkin sitten teidän mummujen asioita hoidetaan kun olette vanhoja. Koska teitä ei välttämättä yhteiskunta hoida kuten teidän omia vanhempia. Nykynuorilla (aikuisilla) on siis kaksinkertainen vastuu, omia lapsia hoidetaan enemmän ja paremmin kuin ennen, ja sitten omatkin vanhemmat on sitten aikanaan paljon enemmän meidän kontolla kun yhteiskunnan palveluja karsitaan.

Te suuret ikäluokat olette taas saaneet tuplapotin, omat vanhemmat hoidettua yhteiskunnan varoin, mutta perinnöt heiltä suoraan. Omat muksut on hoidatettu heillä ja yhteiskunnan tuet lapsiperheille oli teille huipussaan. Työelämä oli teille helppoa ja leppoisaa, ja eläkkeet on junailtu teille tappiin yhteiskunnan piikkiin.

Nykynuorilla taas on paljon suurempi taakka työelämässä ja lasten suhteen, korkeakoulutetuillakin työttömyyttä ja köyhyyttä. Lisäksi me jäädään täysin perinnöttä, koska suurten ikäluokkien omaisuus ulosmitataan kun sillä katetaan teidän vanhuuden luxuspalvelut. Tasan ei käy...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi