Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä helvetti vaivaa nykyajan isovanhempia?

Vierailija
02.04.2015 |

Miksi isovanhemmuus on hukassa? Miksi isovanhemmilla ei muka ole velvollisuutta auttaa vauva- ja pikkulapsiperheitä, miksi syyttävä sormi kohdistuu aina yhteiskunnan palveluihin? Kyllä oikeampi osoite on isovanhemmat, mummut ja vaarit, joille omien lasten ja lastenlasten asiat pitäisi olla tärkeitä. Siinä on tämän yhteiskunnan suurin ja tärkein ongelma, mutta eihän tästä saa puhua, ettei kato syyllistetä vain vahingossakaan ketään.

Kommentit (224)

Vierailija
101/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"]Meidän ainokaisen ainoa isovanhempi asui eläessään 400 kilometrin päässä. Ei kuuna päivänä käynyt mielessä, että äidilläni olisi ollut velvollisuuksia lastamme kohtaan. Minulla hänen lapsenaan oli velvollisuuksia häntä kohtaan ja näin toiminkin, kun äiti alkoi sairastella. Äiti halusi silti lapsemme aina luokseen. Silloin kun se oli mahdollista. Narsistilapset ovat taas asialla. Vanhempanne ovat osansa tehneet. Ja te teette nyt auttamalla heitä. Näin toimii moraalinen ihminen. Lapsia ei pidä tehdä ylenmäärin, kun näyttää siltä, että rahkeita ei riitä edes yhden järjelliseen hoitoon ja kasvattamiseen. [/quote] Sinä et varmaan ymmärtänyt ap:n pointtia? On niitä isovanhempia jotka eivät ok kiinnostuneita lapsistaan tai lapsenlapsistaan. Eivät kysy kuulumisia, eivät käy tai kutsu kylään. Meillä ei mummu huolinut edes yöpymään, kun mentiin apen hautajaisiin. Välimatkaa 450km. Joten ajoimme 4 lapsen kanssa 900km yhtenä päivänä. Ikinä en ole lapsille hoitajaa tms kaivannut. Olisin toivonut että isovanhemmat olisivat olleet kiinnostuneita uudesta sukupolvesta, halunneet pitää yhteyttä ja solmia jotain siteitä. Vaan ei... Tuota on varmasti vaikea ymmärtää jos ei itse on ko tilanteessa ollut.

[/quote]

Matkan varrellako ei ollut ainuttakaan hotellia, jossa olisitte voineet yöpyä?
[/quote]
Itseasiassa, ei ollut.
[/quote]

Ihan mielenkiinnosta, mikähän maailmankolkka ollut kyseessä? Voisin heti vinkata Airbnb-palvelua hyödyntäville, että tuolla maailmankolkassa kannattaa tarjota majoitusta.

Vierailija
102/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen perusteella nykyisin joitakin isovanhempia vaivaavat omat lapset, jotka eivät vieläkään ole kasvaneet aikuisiksi. Kumma jos ei osaa hankkia hoitoapua rahalla, vaan isovanhempien pitäisi olla jatkuvasti hoitoapuna oman päivätyönsä lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:42"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"]Meidän ainokaisen ainoa isovanhempi asui eläessään 400 kilometrin päässä. Ei kuuna päivänä käynyt mielessä, että äidilläni olisi ollut velvollisuuksia lastamme kohtaan. Minulla hänen lapsenaan oli velvollisuuksia häntä kohtaan ja näin toiminkin, kun äiti alkoi sairastella. Äiti halusi silti lapsemme aina luokseen. Silloin kun se oli mahdollista. Narsistilapset ovat taas asialla. Vanhempanne ovat osansa tehneet. Ja te teette nyt auttamalla heitä. Näin toimii moraalinen ihminen. Lapsia ei pidä tehdä ylenmäärin, kun näyttää siltä, että rahkeita ei riitä edes yhden järjelliseen hoitoon ja kasvattamiseen. [/quote] Sinä et varmaan ymmärtänyt ap:n pointtia? On niitä isovanhempia jotka eivät ok kiinnostuneita lapsistaan tai lapsenlapsistaan. Eivät kysy kuulumisia, eivät käy tai kutsu kylään. Meillä ei mummu huolinut edes yöpymään, kun mentiin apen hautajaisiin. Välimatkaa 450km. Joten ajoimme 4 lapsen kanssa 900km yhtenä päivänä. Ikinä en ole lapsille hoitajaa tms kaivannut. Olisin toivonut että isovanhemmat olisivat olleet kiinnostuneita uudesta sukupolvesta, halunneet pitää yhteyttä ja solmia jotain siteitä. Vaan ei... Tuota on varmasti vaikea ymmärtää jos ei itse on ko tilanteessa ollut. [/quote] Matkan varrellako ei ollut ainuttakaan hotellia, jossa olisitte voineet yöpyä? [/quote] Itseasiassa, ei ollut.

[/quote]

Missä päin Suomea ei ole yhtään hotellia 450km etäisyydellä? Suomen pituus päästä päähän on n. 1200km ja leveys n. 550km. Väitän, että Utsjoelta Hankoon ajaessakin hotelleja löytyy matkalta enemmän kuin kolme ja leveyssuunnassakin ainakin yksi.
[/quote]
Voi ******! Pointti ei oo se oliko hotelleja vai ei. Onko ihan oikeasti liikaa, että mummu voisi lapsensa ja lapsenlapsensa majoittaa edes kerran, edes yhdeksi yöksi? Kyse ei ollut hoitamisesta ja itse hankimme ruokamme. Ihan liikaa nykymummulle???? Me ajoimme tuon matkan kotiin , meitä ei pätkääkään huvittanut enää etsiä hotelleja keskellä yötä (tämä siis aikana ennen älypuhelimia). Lapset nukkuivat autossa, mies ajoi ja minä pidin hänelle seuraa, se oli meille ok...
Ihmetyttää vaan tuo ns mummun käytös. Me emme ole koskaan käännyttäneet heitä tai heidän nuorempia lapsiaan oveltamme. Toisaalta eipä lapsia ole pahemmin isovanhempien kuolema hetkauttanut (appivanhemmat ovat siis kuolleet jo molemmat).
Korostan, että ainoa mitä olisin kaivannut heiltä, oli kiinnostus omista lapsenlapsista. Ihan liikaa?!???? Oikeasti???

Vierailija
104/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:59"]Sai järjestettyä hoitoa? Mitä tarkoitat? Lapsethan heivattiin päiväkotiin jo vauvoina, ja muuten hoidattettiin tutuilla/sukulaisilla tai jätettiin keskenään. Onneksi nykyajan vanhemmilla on hieman korkeampi moraali ja halua huolehtia lapsistaan paremmin kuin noilla vastuunpakoilijoilla. En ole katkera, vaan ylpeä.

Voi, mikä torvelo oletkaan. Ei lastesi isovanhempien aikaan ollut mitään kotihoidontukia sun muita yhteiskunnan maksamia apuja. Äitysloma oli minun aikanani 3kk. Useimpien oli pakko mennä töihin, jos elää meinasi. Hoitopaikat olivat enimmäkseen yksityisten, usein hyvin epämääräisten naisten varassa. ei niitä mikään instanssi tarkastanut. hoitoon vietiin sydän kipeänä huolesta. Mutta minkäs teit.

Tutustu sinäkin hiukan lähihistoriaan, niin et vaikuta niin tyhmältä. Lue vaikka Alpo Ruuthin teos nimeltä Kotimaa, joka kertoo todenmukaisesti elämästä 70-luvun alkupuolen Suomessa.
[/quote]

Ihanaa kielenkäyttöä. Oletpa itse todella fiksu.

Ymmärrän toki töiden takia hoitoon viemisen, mutta tuossa ei ollutkaan kyse pelkästään siitä. Tämä sama sukupolvi kun ei vapaa-ajallaankaan huolehtinut lapsista - lapset pyörivät ties missä keskenään ja mummot, sukulaiset ja naapurit hoisivat. Lapsia kohdeltiin muutenkin kylmästi ja kaltoin; alistettiin, pahoinpideltiin fyysisesti ja henkisesti. Ei keskusteltu, halattu, kerrottu rakastavan jne. Luepa sinä palstalta ketju 70-luvulla syntyneiden äitikokemuksista. Ja nyt nämä marttyyriäidit arvostelevat nykyvanhempia, jotka välittävät lapsistaan selvästi enemmän. Huomaa kyllä helposti, mitä ikäluokkaa itse edustat. Kunpa teillekin olisi aikanaan ollut mielenterveyspalveluja saatavilla ja ylpeys olisi antanut niitä periksi ottaa vastaan...

Vierailija
105/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:42"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"]Meidän ainokaisen ainoa isovanhempi asui eläessään 400 kilometrin päässä. Ei kuuna päivänä käynyt mielessä, että äidilläni olisi ollut velvollisuuksia lastamme kohtaan. Minulla hänen lapsenaan oli velvollisuuksia häntä kohtaan ja näin toiminkin, kun äiti alkoi sairastella. Äiti halusi silti lapsemme aina luokseen. Silloin kun se oli mahdollista. Narsistilapset ovat taas asialla. Vanhempanne ovat osansa tehneet. Ja te teette nyt auttamalla heitä. Näin toimii moraalinen ihminen. Lapsia ei pidä tehdä ylenmäärin, kun näyttää siltä, että rahkeita ei riitä edes yhden järjelliseen hoitoon ja kasvattamiseen. [/quote] Sinä et varmaan ymmärtänyt ap:n pointtia? On niitä isovanhempia jotka eivät ok kiinnostuneita lapsistaan tai lapsenlapsistaan. Eivät kysy kuulumisia, eivät käy tai kutsu kylään. Meillä ei mummu huolinut edes yöpymään, kun mentiin apen hautajaisiin. Välimatkaa 450km. Joten ajoimme 4 lapsen kanssa 900km yhtenä päivänä. Ikinä en ole lapsille hoitajaa tms kaivannut. Olisin toivonut että isovanhemmat olisivat olleet kiinnostuneita uudesta sukupolvesta, halunneet pitää yhteyttä ja solmia jotain siteitä. Vaan ei... Tuota on varmasti vaikea ymmärtää jos ei itse on ko tilanteessa ollut. [/quote] Matkan varrellako ei ollut ainuttakaan hotellia, jossa olisitte voineet yöpyä? [/quote] Itseasiassa, ei ollut.

[/quote]

Missä päin Suomea ei ole yhtään hotellia 450km etäisyydellä? Suomen pituus päästä päähän on n. 1200km ja leveys n. 550km. Väitän, että Utsjoelta Hankoon ajaessakin hotelleja löytyy matkalta enemmän kuin kolme ja leveyssuunnassakin ainakin yksi.
[/quote]
Voi ******! Pointti ei oo se oliko hotelleja vai ei. Onko ihan oikeasti liikaa, että mummu voisi lapsensa ja lapsenlapsensa majoittaa edes kerran, edes yhdeksi yöksi? Kyse ei ollut hoitamisesta ja itse hankimme ruokamme. Ihan liikaa nykymummulle???? Me ajoimme tuon matkan kotiin , meitä ei pätkääkään huvittanut enää etsiä hotelleja keskellä yötä (tämä siis aikana ennen älypuhelimia). Lapset nukkuivat autossa, mies ajoi ja minä pidin hänelle seuraa, se oli meille ok...
Ihmetyttää vaan tuo ns mummun käytös. Me emme ole koskaan käännyttäneet heitä tai heidän nuorempia lapsiaan oveltamme. Toisaalta eipä lapsia ole pahemmin isovanhempien kuolema hetkauttanut (appivanhemmat ovat siis kuolleet jo molemmat).
Korostan, että ainoa mitä olisin kaivannut heiltä, oli kiinnostus omista lapsenlapsista. Ihan liikaa?!???? Oikeasti???
[/quote]

Miksi olet tekemisissä tuohon suuntaan, mikäli itse olet vieraanvarainen, mutta he eivät?

Vierailija
106/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:02"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:42"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"]Meidän ainokaisen ainoa isovanhempi asui eläessään 400 kilometrin päässä. Ei kuuna päivänä käynyt mielessä, että äidilläni olisi ollut velvollisuuksia lastamme kohtaan. Minulla hänen lapsenaan oli velvollisuuksia häntä kohtaan ja näin toiminkin, kun äiti alkoi sairastella. Äiti halusi silti lapsemme aina luokseen. Silloin kun se oli mahdollista. Narsistilapset ovat taas asialla. Vanhempanne ovat osansa tehneet. Ja te teette nyt auttamalla heitä. Näin toimii moraalinen ihminen. Lapsia ei pidä tehdä ylenmäärin, kun näyttää siltä, että rahkeita ei riitä edes yhden järjelliseen hoitoon ja kasvattamiseen. [/quote] Sinä et varmaan ymmärtänyt ap:n pointtia? On niitä isovanhempia jotka eivät ok kiinnostuneita lapsistaan tai lapsenlapsistaan. Eivät kysy kuulumisia, eivät käy tai kutsu kylään. Meillä ei mummu huolinut edes yöpymään, kun mentiin apen hautajaisiin. Välimatkaa 450km. Joten ajoimme 4 lapsen kanssa 900km yhtenä päivänä. Ikinä en ole lapsille hoitajaa tms kaivannut. Olisin toivonut että isovanhemmat olisivat olleet kiinnostuneita uudesta sukupolvesta, halunneet pitää yhteyttä ja solmia jotain siteitä. Vaan ei... Tuota on varmasti vaikea ymmärtää jos ei itse on ko tilanteessa ollut. [/quote] Matkan varrellako ei ollut ainuttakaan hotellia, jossa olisitte voineet yöpyä? [/quote] Itseasiassa, ei ollut. [/quote] Missä päin Suomea ei ole yhtään hotellia 450km etäisyydellä? Suomen pituus päästä päähän on n. 1200km ja leveys n. 550km. Väitän, että Utsjoelta Hankoon ajaessakin hotelleja löytyy matkalta enemmän kuin kolme ja leveyssuunnassakin ainakin yksi. [/quote] Voi ******! Pointti ei oo se oliko hotelleja vai ei. Onko ihan oikeasti liikaa, että mummu voisi lapsensa ja lapsenlapsensa majoittaa edes kerran, edes yhdeksi yöksi? Kyse ei ollut hoitamisesta ja itse hankimme ruokamme. Ihan liikaa nykymummulle???? Me ajoimme tuon matkan kotiin , meitä ei pätkääkään huvittanut enää etsiä hotelleja keskellä yötä (tämä siis aikana ennen älypuhelimia). Lapset nukkuivat autossa, mies ajoi ja minä pidin hänelle seuraa, se oli meille ok... Ihmetyttää vaan tuo ns mummun käytös. Me emme ole koskaan käännyttäneet heitä tai heidän nuorempia lapsiaan oveltamme. Toisaalta eipä lapsia ole pahemmin isovanhempien kuolema hetkauttanut (appivanhemmat ovat siis kuolleet jo molemmat). Korostan, että ainoa mitä olisin kaivannut heiltä, oli kiinnostus omista lapsenlapsista. Ihan liikaa?!???? Oikeasti???

[/quote]

Ehkä syy anopin käytökseen löytyykin sinun viestistäsi.

Vierailija
107/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:20"]

Aloituksen perusteella nykyisin joitakin isovanhempia vaivaavat omat lapset, jotka eivät vieläkään ole kasvaneet aikuisiksi. Kumma jos ei osaa hankkia hoitoapua rahalla, vaan isovanhempien pitäisi olla jatkuvasti hoitoapuna oman päivätyönsä lisäksi.

[/quote]

Onko "jatkuva hoitoapu" sitä, että pitäisi yhden lääkärikäynnin ajaksi saada hoitaja, tai että pitäisi juhlissa saada itselleen ja ehkä jopa lapsilleenkin majapaikka? Ai niin, mutta onhan hotellit, lastenhoitajat ja kaikki. Kehtaavatkin vaivata vanhempiaan, mokomat penteleet. Kuvittelivatko, että heistä pitäisi muka erityisemmin pitää tai kaivata, kun täyttävät 18?

Vierailija
108/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:59"]Sai järjestettyä hoitoa? Mitä tarkoitat? Lapsethan heivattiin päiväkotiin jo vauvoina, ja muuten hoidattettiin tutuilla/sukulaisilla tai jätettiin keskenään. Onneksi nykyajan vanhemmilla on hieman korkeampi moraali ja halua huolehtia lapsistaan paremmin kuin noilla vastuunpakoilijoilla. En ole katkera, vaan ylpeä.

Voi, mikä torvelo oletkaan. Ei lastesi isovanhempien aikaan ollut mitään kotihoidontukia sun muita yhteiskunnan maksamia apuja. Äitysloma oli minun aikanani 3kk. Useimpien oli pakko mennä töihin, jos elää meinasi. Hoitopaikat olivat enimmäkseen yksityisten, usein hyvin epämääräisten naisten varassa. ei niitä mikään instanssi tarkastanut. hoitoon vietiin sydän kipeänä huolesta. Mutta minkäs teit.

Tutustu sinäkin hiukan lähihistoriaan, niin et vaikuta niin tyhmältä. Lue vaikka Alpo Ruuthin teos nimeltä Kotimaa, joka kertoo todenmukaisesti elämästä 70-luvun alkupuolen Suomessa.
[/quote]

Ymmärrän toki töiden takia hoitoon viemisen, mutta tuossa ei ollutkaan kyse pelkästään siitä. Tämä sama sukupolvi kun ei vapaa-ajallaankaan huolehtinut lapsista - lapset pyörivät ties missä keskenään ja mummot, sukulaiset ja naapurit hoisivat. Lapsia kohdeltiin muutenkin kylmästi ja kaltoin; alistettiin, pahoinpideltiin fyysisesti ja henkisesti. Ei keskusteltu, halattu, kerrottu rakastavan jne. Luepa sinä palstalta ketju 70-luvulla syntyneiden äitikokemuksista. Ja nyt nämä marttyyriäidit arvostelevat nykyvanhempia, jotka välittävät lapsistaan selvästi enemmän. Huomaa kyllä helposti, mitä ikäluokkaa itse edustat. Kunpa teillekin olisi aikanaan ollut mielenterveyspalveluja saatavilla ja ylpeys olisi antanut niitä periksi ottaa vastaan...
[/quote]

Kommenttisi kuvastaa omaa kokemustasi. Minun lapsuudessani mummo tai ukko eivät meitä hoitaneet, vaan 70-luvulla kaupunkiin muuttaneet vanhempani palkkasivat lastenhoitajan meitä hoitamaan.

Vierailija
109/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:02"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:42"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"]Meidän ainokaisen ainoa isovanhempi asui eläessään 400 kilometrin päässä. Ei kuuna päivänä käynyt mielessä, että äidilläni olisi ollut velvollisuuksia lastamme kohtaan. Minulla hänen lapsenaan oli velvollisuuksia häntä kohtaan ja näin toiminkin, kun äiti alkoi sairastella. Äiti halusi silti lapsemme aina luokseen. Silloin kun se oli mahdollista. Narsistilapset ovat taas asialla. Vanhempanne ovat osansa tehneet. Ja te teette nyt auttamalla heitä. Näin toimii moraalinen ihminen. Lapsia ei pidä tehdä ylenmäärin, kun näyttää siltä, että rahkeita ei riitä edes yhden järjelliseen hoitoon ja kasvattamiseen. [/quote] Sinä et varmaan ymmärtänyt ap:n pointtia? On niitä isovanhempia jotka eivät ok kiinnostuneita lapsistaan tai lapsenlapsistaan. Eivät kysy kuulumisia, eivät käy tai kutsu kylään. Meillä ei mummu huolinut edes yöpymään, kun mentiin apen hautajaisiin. Välimatkaa 450km. Joten ajoimme 4 lapsen kanssa 900km yhtenä päivänä. Ikinä en ole lapsille hoitajaa tms kaivannut. Olisin toivonut että isovanhemmat olisivat olleet kiinnostuneita uudesta sukupolvesta, halunneet pitää yhteyttä ja solmia jotain siteitä. Vaan ei... Tuota on varmasti vaikea ymmärtää jos ei itse on ko tilanteessa ollut. [/quote] Matkan varrellako ei ollut ainuttakaan hotellia, jossa olisitte voineet yöpyä? [/quote] Itseasiassa, ei ollut. [/quote] Missä päin Suomea ei ole yhtään hotellia 450km etäisyydellä? Suomen pituus päästä päähän on n. 1200km ja leveys n. 550km. Väitän, että Utsjoelta Hankoon ajaessakin hotelleja löytyy matkalta enemmän kuin kolme ja leveyssuunnassakin ainakin yksi. [/quote] Voi ******! Pointti ei oo se oliko hotelleja vai ei. Onko ihan oikeasti liikaa, että mummu voisi lapsensa ja lapsenlapsensa majoittaa edes kerran, edes yhdeksi yöksi? Kyse ei ollut hoitamisesta ja itse hankimme ruokamme. Ihan liikaa nykymummulle???? Me ajoimme tuon matkan kotiin , meitä ei pätkääkään huvittanut enää etsiä hotelleja keskellä yötä (tämä siis aikana ennen älypuhelimia). Lapset nukkuivat autossa, mies ajoi ja minä pidin hänelle seuraa, se oli meille ok... Ihmetyttää vaan tuo ns mummun käytös. Me emme ole koskaan käännyttäneet heitä tai heidän nuorempia lapsiaan oveltamme. Toisaalta eipä lapsia ole pahemmin isovanhempien kuolema hetkauttanut (appivanhemmat ovat siis kuolleet jo molemmat). Korostan, että ainoa mitä olisin kaivannut heiltä, oli kiinnostus omista lapsenlapsista. Ihan liikaa?!???? Oikeasti???

[/quote]

[/quote]

No tulihan se sieltä. :) Eihän pojan perhettä kannatakaan auttaa, kun siellä on se inhottava, pojan äidiltään vääryydellä riistänyt miniä. 

Vierailija
110/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:36"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:14"] Miksi isovanhemmuus on hukassa? Miksi isovanhemmilla ei muka ole velvollisuutta auttaa vauva- ja pikkulapsiperheitä, miksi syyttävä sormi kohdistuu aina yhteiskunnan palveluihin? Kyllä oikeampi osoite on isovanhemmat, mummut ja vaarit, joille omien lasten ja lastenlasten asiat pitäisi olla tärkeitä. Siinä on tämän yhteiskunnan suurin ja tärkein ongelma, mutta eihän tästä saa puhua, ettei kato syyllistetä vain vahingossakaan ketään. [/quote] Lol. Jokainen vastaa itse kakaroistaan. [/quote] Mutta eiväthän nuo suuret ikäluokat vastanneet, lapsien hoito ulkoistettiin vielä enemmän muille tai lapset jätettiin pärjäilemään lähinnä itsekseen. [/quote] Olet katkera, koska vanhempiesi sukupolvi sai järjestettyä lapsille hoitoa mutta sinä et? Järkikin sanoo, että A:n tekemät palvelukset B:n hyväksi eivät luo B:lle mitään velvoitetta tehdä palveluksia C:lle. Kasvaisit jo aikuiseksi. [/quote] Sai järjestettyä hoitoa? Mitä tarkoitat? Lapsethan heivattiin päiväkotiin jo vauvoina, ja muuten hoidattettiin tutuilla/sukulaisilla tai jätettiin keskenään. Onneksi nykyajan vanhemmilla on hieman korkeampi moraali ja halua huolehtia lapsistaan paremmin kuin noilla vastuunpakoilijoilla. En ole katkera, vaan ylpeä.

[/quote]

Sulla on niin ittumainen asenne, että en voi kuvitella kenekään haluavan olla kanssasi tai lastesi kanssa tekmeisissä. Oikeesti. Mieti.
[/quote]

Kyllä molemmat isovanhemmat lasteni kanssa ovat, ei ongelmaa. Ovat paljon parempia isovanhempia kuin mitä olivat vanhempina meille lapsilleen. Surettaa vaan sellaisten puolesta, keille on sattuneet juuri tuollaiset itsekkäät isovanhemmat joita ei voisi vähempää kiinnostaa lapsenlapset, kun eivät omiaankaan kyenneet aikanaan hoitamaan. Tuossa on varmaan jotain katkeruutta takana, näillä suurilla ikäluokilla kun on henkisesti kai elämä tuntunut kurjalta, yleistäen, niin halutaan etteivät omat lapset pääse sitten ainakaan yhtään helpommalla.

Vierailija
111/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:30"]

[/quote]

[/quote]

No tulihan se sieltä. :) Eihän pojan perhettä kannatakaan auttaa, kun siellä on se inhottava, pojan äidiltään vääryydellä riistänyt miniä. 

[/quote]

Minäminäminä-miniä. Teidän lapsianne isoisän kuolema ei ehkä hetkauttanut, mutta kenties anoppia hetkautti miehensä kuolema niin kovasti, ettei jaksanut 6-henkistä perhettänne juuri tuolla kerralla majoittaa.

Vierailija
112/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:59"]Sai järjestettyä hoitoa? Mitä tarkoitat? Lapsethan heivattiin päiväkotiin jo vauvoina, ja muuten hoidattettiin tutuilla/sukulaisilla tai jätettiin keskenään. Onneksi nykyajan vanhemmilla on hieman korkeampi moraali ja halua huolehtia lapsistaan paremmin kuin noilla vastuunpakoilijoilla. En ole katkera, vaan ylpeä.

[/quote]

[/quote]

Kommenttisi kuvastaa omaa kokemustasi. Minun lapsuudessani mummo tai ukko eivät meitä hoitaneet, vaan 70-luvulla kaupunkiin muuttaneet vanhempani palkkasivat lastenhoitajan meitä hoitamaan.
[/quote]

Totta, puhuin omasta kokemukstani kuten myös monien ystävien ja sukulaisten. Tuollaista se meno maalla useimmiten oli, isoissa kaupungeissa varmasti eri lailla.

Vierailija
113/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

olen kyllä muuten samaa mieltä kuin aloittaja, mutta tämä apen hautajaiskertomus on vähän kumma. Ettehän mitenkään voi mennä isolla lapsikatraalla yöksi hänen luokseen, jos on juuri haudannut miehensä. Ikävää että sinulle jäi näin kurja mieli, mutta mummo oli varmaan ihan surusta väsynyt.

Vierailija
114/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:18"]Jos isovanhemmilla olisi velvollisuus auttaa, silloin heillä kuuluisi olla myös oikeuksia. Entäpä aikuisten lasten velvollisuus auttaa omia vanhempiaan? Näinhän se pitäisi sitten vastavuoroisesti olla. Olisiko sun mielestä hyvä idea?
[/quote]

Mun mielestä se olis hyvä idea, että olis velvollisuus auttaa! Toki se olis kummallista et oikeuksia olis.

Vierailija
115/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:18"]Jos isovanhemmilla olisi velvollisuus auttaa, silloin heillä kuuluisi olla myös oikeuksia. Entäpä aikuisten lasten velvollisuus auttaa omia vanhempiaan? Näinhän se pitäisi sitten vastavuoroisesti olla. Olisiko sun mielestä hyvä idea? [/quote] Mun mielestä se olis hyvä idea, että olis velvollisuus auttaa! Toki se olis kummallista et oikeuksia olis.

[/quote]

vaikea ymmärtää mitä velvollisuuksia ja oikeuksia tässä perätään, kun on ihan rakkautta omaa perhettä kohtaan että kaikki auttavat toisiaan kun tarvetta on, omien voimiensa mukaan. Ei perheyhteisössä ole kenelläkään varaa sanoa että me ollaan hommamme hoidettu.

Vierailija
116/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

olen kyllä muuten samaa mieltä kuin aloittaja, mutta tämä apen hautajaiskertomus on vähän kumma. Ettehän mitenkään voi mennä isolla lapsikatraalla yöksi hänen luokseen, jos on juuri haudannut miehensä. Ikävää että sinulle jäi näin kurja mieli, mutta mummo oli varmaan ihan surusta väsynyt.
[/quote]
Entä mieheni? Hän oli haudannut isänsä? Ollut ja mennyt, eikä kuolleista saa puhua pahaa.

Vierailija
117/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:20"]

[/quote]

Onko "jatkuva hoitoapu" sitä, että pitäisi yhden lääkärikäynnin ajaksi saada hoitaja, tai että pitäisi juhlissa saada itselleen ja ehkä jopa lapsilleenkin majapaikka? Ai niin, mutta onhan hotellit, lastenhoitajat ja kaikki. Kehtaavatkin vaivata vanhempiaan, mokomat penteleet. Kuvittelivatko, että heistä pitäisi muka erityisemmin pitää tai kaivata, kun täyttävät 18?
[/quote]

Vaikka sattuisit tarvitsemaan vain yhden ainoan kerran jonkun apua, voi hänellä olla tuolle ajalle etukäteen sovittuja menoja. Palkattu apu on asia erikseen.

Vierailija
118/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:30"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:26"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:22"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:02"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:42"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"]Meidän ainokaisen ainoa isovanhempi asui eläessään 400 kilometrin päässä. Ei kuuna päivänä käynyt mielessä, että äidilläni olisi ollut velvollisuuksia lastamme kohtaan. Minulla hänen lapsenaan oli velvollisuuksia häntä kohtaan ja näin toiminkin, kun äiti alkoi sairastella. Äiti halusi silti lapsemme aina luokseen. Silloin kun se oli mahdollista. Narsistilapset ovat taas asialla. Vanhempanne ovat osansa tehneet. Ja te teette nyt auttamalla heitä. Näin toimii moraalinen ihminen. Lapsia ei pidä tehdä ylenmäärin, kun näyttää siltä, että rahkeita ei riitä edes yhden järjelliseen hoitoon ja kasvattamiseen. [/quote] Sinä et varmaan ymmärtänyt ap:n pointtia? On niitä isovanhempia jotka eivät ok kiinnostuneita lapsistaan tai lapsenlapsistaan. Eivät kysy kuulumisia, eivät käy tai kutsu kylään. Meillä ei mummu huolinut edes yöpymään, kun mentiin apen hautajaisiin. Välimatkaa 450km. Joten ajoimme 4 lapsen kanssa 900km yhtenä päivänä. Ikinä en ole lapsille hoitajaa tms kaivannut. Olisin toivonut että isovanhemmat olisivat olleet kiinnostuneita uudesta sukupolvesta, halunneet pitää yhteyttä ja solmia jotain siteitä. Vaan ei... Tuota on varmasti vaikea ymmärtää jos ei itse on ko tilanteessa ollut. [/quote] Matkan varrellako ei ollut ainuttakaan hotellia, jossa olisitte voineet yöpyä? [/quote] Itseasiassa, ei ollut. [/quote] Missä päin Suomea ei ole yhtään hotellia 450km etäisyydellä? Suomen pituus päästä päähän on n. 1200km ja leveys n. 550km. Väitän, että Utsjoelta Hankoon ajaessakin hotelleja löytyy matkalta enemmän kuin kolme ja leveyssuunnassakin ainakin yksi. [/quote] Voi ******! Pointti ei oo se oliko hotelleja vai ei. Onko ihan oikeasti liikaa, että mummu voisi lapsensa ja lapsenlapsensa majoittaa edes kerran, edes yhdeksi yöksi? Kyse ei ollut hoitamisesta ja itse hankimme ruokamme. Ihan liikaa nykymummulle???? Me ajoimme tuon matkan kotiin , meitä ei pätkääkään huvittanut enää etsiä hotelleja keskellä yötä (tämä siis aikana ennen älypuhelimia). Lapset nukkuivat autossa, mies ajoi ja minä pidin hänelle seuraa, se oli meille ok... Ihmetyttää vaan tuo ns mummun käytös. Me emme ole koskaan käännyttäneet heitä tai heidän nuorempia lapsiaan oveltamme. Toisaalta eipä lapsia ole pahemmin isovanhempien kuolema hetkauttanut (appivanhemmat ovat siis kuolleet jo molemmat). Korostan, että ainoa mitä olisin kaivannut heiltä, oli kiinnostus omista lapsenlapsista. Ihan liikaa?!???? Oikeasti??? [/quote] Ehkä syy anopin käytökseen löytyykin sinun viestistäsi. [/quote]

No tulihan se sieltä. :) Eihän pojan perhettä kannatakaan auttaa, kun siellä on se inhottava, pojan äidiltään vääryydellä riistänyt miniä.  [/quote] olen kyllä muuten samaa mieltä kuin aloittaja, mutta tämä apen hautajaiskertomus on vähän kumma. Ettehän mitenkään voi mennä isolla lapsikatraalla yöksi hänen luokseen, jos on juuri haudannut miehensä. Ikävää että sinulle jäi näin kurja mieli, mutta mummo oli varmaan ihan surusta väsynyt. [/quote] Entä mieheni? Hän oli haudannut isänsä? Ollut ja mennyt, eikä kuolleista saa puhua pahaa.

[/quote]

Miehesi koki kuitenkin olevansa tarpeeksi hyvissä voimissa ajamaan 900km päivässä ja se "oli teille ok"?

Vierailija
119/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ne vanhempien vastuut kasvattaa omat perheensä? Lastesi isovanhemmat on kai kuitenkin kasvattaneet sut, miksi tarvitsisivat vielä uuden sukupolven huolehdittavakseen?

Vierailija
120/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kielenkäyttöä. Oletpa itse todella fiksu. Ymmärrän toki töiden takia hoitoon viemisen, mutta tuossa ei ollutkaan kyse pelkästään siitä. Tämä sama sukupolvi kun ei vapaa-ajallaankaan huolehtinut lapsista - lapset pyörivät ties missä keskenään ja mummot, sukulaiset ja naapurit hoisivat. Lapsia kohdeltiin muutenkin kylmästi ja kaltoin; alistettiin, pahoinpideltiin fyysisesti ja henkisesti. Ei keskusteltu, halattu, kerrottu rakastavan jne. Luepa sinä palstalta ketju 70-luvulla syntyneiden äitikokemuksista. Ja nyt nämä marttyyriäidit arvostelevat nykyvanhempia, jotka välittävät lapsistaan selvästi enemmän. Huomaa kyllä helposti, mitä ikäluokkaa itse edustat. Kunpa teillekin olisi aikanaan ollut mielenterveyspalveluja saatavilla ja ylpeys olisi antanut niitä periksi ottaa vastaan...

Aivan järjetöntä yleistämistä. Mistä vapaa-ajasta muuten puhut tuon ikäluokan ollessa kyseessä. Ei heillä ollut itsestäänselvästi kaikkia mahdollisia kodinkoneita, pesutorneja sun muuta härpäkettä. Pyykit pestiin useinkin käsivoimin. Monilla kaivo pihalla ja puut liiterissä. Ensimmäinen homma aamulla laittaa tuli keittiön hellaan. Näin ainakin maaseudulla.

Onneksi ei siihen aikaan myöskään ollut AV-palstaa, jolla roikkua, kuten nämä hemmotellut nykyäidit liikaa vapaa-aikaansa kuluttavat arvostelemalla omia vanhempiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi