Mikä helvetti vaivaa nykyajan isovanhempia?
Miksi isovanhemmuus on hukassa? Miksi isovanhemmilla ei muka ole velvollisuutta auttaa vauva- ja pikkulapsiperheitä, miksi syyttävä sormi kohdistuu aina yhteiskunnan palveluihin? Kyllä oikeampi osoite on isovanhemmat, mummut ja vaarit, joille omien lasten ja lastenlasten asiat pitäisi olla tärkeitä. Siinä on tämän yhteiskunnan suurin ja tärkein ongelma, mutta eihän tästä saa puhua, ettei kato syyllistetä vain vahingossakaan ketään.
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:32"]
Aika monella papalla on toinen setti lapsia huolehdittavana, uuden nuoremman vaimon kanssa
[/quote]
Ehkä sinun ja kaltaistesi wt-suvuissa näin.
Älä hanki lapsia jos odotat jonkun muun niistä huolehtivan kuin itse oman mahdollisen kumppanisi kanssa, se on helvetin yksinkertaista.
Kerro ap, miksi kenenkään muun pitäisi nähdä vaivaa sinun lapsiesi vuoksi ja tähden? Jos omat resurssisi eivät riitä, niin olisiko pitänyt olla hankkimatta lapsia ollenkaan, olisi! Miten joku voi olla noin vitun tyhmä, ap. tuskin on muuta kuin provo, mutta nämä jotka tässä jo ovat peesanneet aloitusta, mitä vittua teidän päässänne liikkuu? Tehän olette aikuisia, oman elämänne herroja ja vastuu tekemisistänen, valinnoistanne ja valitsemattajättämisistänne kuuluu vain ja ainoastaan teille, ei isovanhemmille.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:24"]
En käsitä tuota ajattelutapaa mikä aloittajalla on. Meilläpäin sanottiin että omat on jo kasvatettu, eli vastuu ei todellakaan ole siinä kohdin niillä isovanhemmilla, vaan lapsen omilla vanhemmilla noin pääsääntöisesti. Isovanhemmat eivät ole mikään raha-automaatti, ilmainen hoitola tmv. vaan isovanhemmat, joiden luo ei pääsääntöisesti mennä vaatimukset edellä, vaan sinne mennään kylään kuten muidenkin luokse, vaikka toki suhde usein on hieman erilainen, kuin vaikka kaukaisemman sukulaisen tai jonkun muun tutun kanssa. Edelleenkään ei ole pakko hankkia lasta, koiraa, tai kissaa, mutta jos sellaisen omasta vapaasta tahdostaan päättää hankkia, niin ei niillä isovanhemmilla enää omat maailmalle saateltuaan ole niiden lastenlasten suhteen minkäänlaisia velvollisuuksia. Itsekäs on se aikuinen kakara, joka ei tätä ymmärrä, vaan vaatii heiltä jotain edelleen aivan kuin siihen olisi perusteita.
[/quote]
Hyi, mene pois!
[/quote]
Suksipa itse. Kuvastaa hyvin kaltaisesi isovanhempia hyväksikäyttävän ihmisen ajatusmaailmaa sekin, että kanssasi ei saisi olla edes eri mieltä ja tuoda mielipidettään esille, koska heti häviät ja siksi heti toivottelet pois ketjusta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:40"]
Suurilla ikäluokilla on usein trauma muiden hoitamisesta. Ensin sen jättimäisen sisarusparven isommat ovat huolehtineet pienemmistään, vaikka ikää ei itselläkään ole ollut. Sitten on tehty lapset, vaikka ei ihan haluttu, koska kulttuuri ei aivan vielä ollut kypsä hyväksymään vapaaehtoisen lapsettomuuden. Lapset on tehty naiselle, ja nainen on hoitanut sekä kokopäivätyön, lapset että kodin, ja he ovat olleet tosi väsyneitä, kun miehistä ei perhe-elämässä ole ollut mihinkään. Ei ihme että he näkevät kasvatusvastuun ja hoivan antamisen hirveän rankkana, koska se on ollut heille rankkaa.
[/quote]
Muistan äitini hautajaisissa kun vanhin tätini totesi, että "mukuloita oli liikaa, aina sai olla lapsenlikkana. En pitänyt nuoremmista sisaruksistani." Kyllä, sisaruus on parasta mitä vanhemmat voivat lapselle antaa. Huomatkaa sarkasmi.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:14"]
Miksi isovanhemmuus on hukassa? Miksi isovanhemmilla ei muka ole velvollisuutta auttaa vauva- ja pikkulapsiperheitä, miksi syyttävä sormi kohdistuu aina yhteiskunnan palveluihin? Kyllä oikeampi osoite on isovanhemmat, mummut ja vaarit, joille omien lasten ja lastenlasten asiat pitäisi olla tärkeitä. Siinä on tämän yhteiskunnan suurin ja tärkein ongelma, mutta eihän tästä saa puhua, ettei kato syyllistetä vain vahingossakaan ketään.
[/quote]
Kyllä niitä lapsia tehdään mutta ei niistä viitsittäisi huolehtia, bilettämäänkö kiire vai miksi ei omien lasten hoito kiinnosta?
Kasva aikuiseksi.
[/quote]
Älä jaksa.
Ei kyse aikuisilla vanhemmilla ole bilettämisen tarpeesta, vaan ihan arkisista asioista. Minä en ole jokapäiväiseen elämääni apua tarvinnut enkä pyytänyt, mutta esim kerran kun mieheni oli toisella mantereella työmatkalla, tarvitsin akuutisti hammaslääkäriä.
Soitin äidilleni, voisiko hän pitää 4-vuotiasta ja pientä vauvaa n tunnin että pääsen hammaslääkäriin. Vastaus oli en voi, olen menossa Leenan luo kahville (Leena asuu samassa rapussa kerrosta alempana, ja naiset kahvittelevat yhdessä päivittäin). Ok, soitin sitten anopille. Vastaus oli en voi, ajattelin tänään ommella verhot, kun kankaat ovat odottaneet työstämistä jo 10 kuukautta. No, minä otin lapset hammaslääkärille joka ihmetteli silmät pyöreinä että wtf... Pyysin anteeksi, että minulla ei kerta kaikkiaan ole paikkaa minne laittaa nämä pienet, mutta lohjennut jomottava hammas on korjattava koska en usko pärjääväni sen kanssa viikonlopun yli. 4-v pelasi korjauksen ajan puhelimellani, ja pienempi nukkui turvakaukalossaan.
Sekä äitini että anoppini ovat +60-vuotiaita hyväkuntoisia eläkeläisiä, joita ei vaan kiinnosta. Sitten kun he eivät enää ole hyväkuntoisia, arvaa kiinnostaako minua. Taksithan kulkee ja ruoat voi tilata kotiovelle netistä, mä ajattelin notkua Vauva-palstalla.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:24"]En käsitä tuota ajattelutapaa mikä aloittajalla on. Meilläpäin sanottiin että omat on jo kasvatettu, eli vastuu ei todellakaan ole siinä kohdin niillä isovanhemmilla, vaan lapsen omilla vanhemmilla noin pääsääntöisesti. Isovanhemmat eivät ole mikään raha-automaatti, ilmainen hoitola tmv. vaan isovanhemmat, joiden luo ei pääsääntöisesti mennä vaatimukset edellä, vaan sinne mennään kylään kuten muidenkin luokse, vaikka toki suhde usein on hieman erilainen, kuin vaikka kaukaisemman sukulaisen tai jonkun muun tutun kanssa. Edelleenkään ei ole pakko hankkia lasta, koiraa, tai kissaa, mutta jos sellaisen omasta vapaasta tahdostaan päättää hankkia, niin ei niillä isovanhemmilla enää omat maailmalle saateltuaan ole niiden lastenlasten suhteen minkäänlaisia velvollisuuksia. Itsekäs on se aikuinen kakara, joka ei tätä ymmärrä, vaan vaatii heiltä jotain edelleen aivan kuin siihen olisi perusteita.
[/quote]En ole samaa mieltä. Isovanhemmat ovat itse päättäneet saada lapsia tai tulla raskaaksi. Omien lastenlasten hoito on sivilisaatioomme juurtunut elämän ylläpidon muoto. Omasta jälkeläisestä ja tämän jälkeläisestä on haluttu huolehtia jotta jatkumo toimii. Jos tästä kieltäytyy, on vika päässä ja epäkelpo jo alunperin edes vanhemmaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:40"]Suurilla ikäluokilla on usein trauma muiden hoitamisesta. Ensin sen jättimäisen sisarusparven isommat ovat huolehtineet pienemmistään, vaikka ikää ei itselläkään ole ollut. Sitten on tehty lapset, vaikka ei ihan haluttu, koska kulttuuri ei aivan vielä ollut kypsä hyväksymään vapaaehtoisen lapsettomuuden. Lapset on tehty naiselle, ja nainen on hoitanut sekä kokopäivätyön, lapset että kodin, ja he ovat olleet tosi väsyneitä, kun miehistä ei perhe-elämässä ole ollut mihinkään. Ei ihme että he näkevät kasvatusvastuun ja hoivan antamisen hirveän rankkana, koska se on ollut heille rankkaa.
[/quote]Eli katkeruus jatkuu sukupolvesta toiseen! Eikö sitä kirousta voi katkaista muuttamalla omaa ajattelutapaa. Haluan auttaa ja rakastaa lapsenlapsiani.
Mä en hyväksy sitä, että isovanhempia pidetään jatkuvasti itsestäänselvänä hoitoapuna, mutta sitä ihmettelen, jos isovanhemmat eivät itse halua tavata ja luoda suhdetta lapsenlapseensa.
Omat vanhempani ovat kuolleet. Äiti vielä työelämässä ollessaan ja isä ehti olla muutaman vuoden eläkkeellä. Nämä pari vuotta olin hänen apunaan, koska oli sairas, mutta asui kotona. Mä tiedän, että vanhempanikin olisivat auttaneet meitä, jos olisivat saaneet elää.
Miehen vanhemmat mennä porskuttavat. Vaikka esittävät, että lapsenlapset ovat tärkeitä, ikinä heitä eivät ole luokseen pyytäneet. Kyllä mä vähän ihmettelen.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:44"]Älä hanki lapsia jos odotat jonkun muun niistä huolehtivan kuin itse oman mahdollisen kumppanisi kanssa, se on helvetin yksinkertaista.
Kerro ap, miksi kenenkään muun pitäisi nähdä vaivaa sinun lapsiesi vuoksi ja tähden? Jos omat resurssisi eivät riitä, niin olisiko pitänyt olla hankkimatta lapsia ollenkaan, olisi! Miten joku voi olla noin vitun tyhmä, ap. tuskin on muuta kuin provo, mutta nämä jotka tässä jo ovat peesanneet aloitusta, mitä vittua teidän päässänne liikkuu? Tehän olette aikuisia, oman elämänne herroja ja vastuu tekemisistänen, valinnoistanne ja valitsemattajättämisistänne kuuluu vain ja ainoastaan teille, ei isovanhemmille.
[/quote]pidä sinä v...pää pää kiinni! Kyse ei ole työvoimasta tai rahasta vaan rakkauden osoittamisesta! Mutta eihän tällä palstalla jotkut tajua edes sitä.
Mielenkiintoinen aihe, mitä tarkoitat velvollisuudella? Millä tavalla haluaisit, että vanhempasi auttaisivat? Oletko pyytänyt apua,millaista apua? Näihin kysymyksiin voi vastata ap sekä muut, jotka kokevat kuin ap.
Itse en koe, että vanhemmillani olisi velvollisuus auttaa. Minulla on hyvät välit vanhempiini mutta en oleta että he ovat velvollisia auttamaan. He tarjoavat apua (mummolassa käydessä äitini hoitaa vauvaa lenkkeilyni ajan ja auttaa mm. iltapesuissa) ja isää voi pyytää remonttiavuksi yhdeksi päiväksi ja minusta se on aivan riittävää. Molemmat asuvat yli 100 km päässä joten en oleta että tulevat hoitamaan vauvaa shoppailuni ajaksi ;)
Jos olettaisin vanhempieni hoitavan lastani viikonloppureissujen yli niin saattaisin päätyä samaan valitukseen kuin ap. Mutta en tee niin,lapsi on minun ja mieheni eikä isovanhemmilla ole velvollisuutta hoitaa häntä.
Isovanhemmat ovat kolmivuorotyössä. Halua olisi osallistua enemmänkin pikkuisten hoitoon, jos aika antaisi myöten. Ikävä on jatkuva.
Sai järjestettyä hoitoa? Mitä tarkoitat? Lapsethan heivattiin päiväkotiin jo vauvoina, ja muuten hoidattettiin tutuilla/sukulaisilla tai jätettiin keskenään. Onneksi nykyajan vanhemmilla on hieman korkeampi moraali ja halua huolehtia lapsistaan paremmin kuin noilla vastuunpakoilijoilla. En ole katkera, vaan ylpeä.
Voi, mikä torvelo oletkaan. Ei lastesi isovanhempien aikaan ollut mitään kotihoidontukia sun muita yhteiskunnan maksamia apuja. Äitysloma oli minun aikanani 3kk. Useimpien oli pakko mennä töihin, jos elää meinasi. Hoitopaikat olivat enimmäkseen yksityisten, usein hyvin epämääräisten naisten varassa. ei niitä mikään instanssi tarkastanut. hoitoon vietiin sydän kipeänä huolesta. Mutta minkäs teit.
Tutustu sinäkin hiukan lähihistoriaan, niin et vaikuta niin tyhmältä. Lue vaikka Alpo Ruuthin teos nimeltä Kotimaa, joka kertoo todenmukaisesti elämästä 70-luvun alkupuolen Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:50"]
Sekä äitini että anoppini ovat +60-vuotiaita hyväkuntoisia eläkeläisiä, joita ei vaan kiinnosta. Sitten kun he eivät enää ole hyväkuntoisia, arvaa kiinnostaako minua. Taksithan kulkee ja ruoat voi tilata kotiovelle netistä, mä ajattelin notkua Vauva-palstalla.
[/quote]
Aivan järkyttävää luettavaa koko viestisi. Että vanhempien on ryhdyttävä vielä ilmaiseksi lastenvahtiavuksi, jotta suvaitset heistä huolehtia? Onneksi minulla ei ole lapsia.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:44"]Älä hanki lapsia jos odotat jonkun muun niistä huolehtivan kuin itse oman mahdollisen kumppanisi kanssa, se on helvetin yksinkertaista. Kerro ap, miksi kenenkään muun pitäisi nähdä vaivaa sinun lapsiesi vuoksi ja tähden? Jos omat resurssisi eivät riitä, niin olisiko pitänyt olla hankkimatta lapsia ollenkaan, olisi! Miten joku voi olla noin vitun tyhmä, ap. tuskin on muuta kuin provo, mutta nämä jotka tässä jo ovat peesanneet aloitusta, mitä vittua teidän päässänne liikkuu? Tehän olette aikuisia, oman elämänne herroja ja vastuu tekemisistänen, valinnoistanne ja valitsemattajättämisistänne kuuluu vain ja ainoastaan teille, ei isovanhemmille. [/quote]pidä sinä v...pää pää kiinni! Kyse ei ole työvoimasta tai rahasta vaan rakkauden osoittamisesta! Mutta eihän tällä palstalla jotkut tajua edes sitä.
[/quote]
"Rakastakaa minun lapsiani, tai jätän teidät kuolemaan tönöönne vanhuksina. Rakastakaa! Rrrrakastakaa!"
Mulla on kolme lasta, vanhin 11 v. Kertaakaan eivät ole äitini hoidettavina olleet. Toisaalta sääli, mutta kun ei kiinnosta -niinkuin ei yllä tuota Leenan naapuriakaan- niin minkäs teet. Äitini syntymävuosi -45.
Itse aion olla aivan toisenlainen isovanhempi.
Kyllä mä tiedän monia hyviäkin isovanhempia jotka on paljon avuksi. Eräskin vaari kuljettaa kotihoidossa olevaa lapsenlastaan kerhoihin viitenä päivänä viikossa
Mielelläni hoidan lapsenlapsia, mutta teen sen omalla tavallani. Siinä sivussa järjestän miniän kaapit, sulattelen pakastimen, kannan pois viinanlitkut jne. Jos olettaa, että olen ilmainen hoitoapu, niin otan oikeudekseni hieman järjesellä hoitopaikkaa itselleni sopivaksi.
Lapset joko hyväksyvät tai eivät. Ei ole ilmaista hoitajaa. Rahalla maksamisen sijaan maksatan paikan näyttämisellä: sinusta ei kovin paljoon ole, kun et omaa lastasikaan kykene hoitamaan.
No minun lasteni mummolla (ainoa joka voisi hoitaa) on yhteensä 11 lastenlasta ja lisää lienee tulossa. Kyllä siinä mummolan ovi aika tiuhaan kävisi jos tasapuolisesti kaikkia haluaa hoitaa, lähes aina joku olisi tulossa tai menossa
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:44"]Älä hanki lapsia jos odotat jonkun muun niistä huolehtivan kuin itse oman mahdollisen kumppanisi kanssa, se on helvetin yksinkertaista. Kerro ap, miksi kenenkään muun pitäisi nähdä vaivaa sinun lapsiesi vuoksi ja tähden? Jos omat resurssisi eivät riitä, niin olisiko pitänyt olla hankkimatta lapsia ollenkaan, olisi! Miten joku voi olla noin vitun tyhmä, ap. tuskin on muuta kuin provo, mutta nämä jotka tässä jo ovat peesanneet aloitusta, mitä vittua teidän päässänne liikkuu? Tehän olette aikuisia, oman elämänne herroja ja vastuu tekemisistänen, valinnoistanne ja valitsemattajättämisistänne kuuluu vain ja ainoastaan teille, ei isovanhemmille. [/quote]pidä sinä v...pää pää kiinni! Kyse ei ole työvoimasta tai rahasta vaan rakkauden osoittamisesta! Mutta eihän tällä palstalla jotkut tajua edes sitä.
[/quote]
Tyhmä ei ymmärrä, että isovanhemmat ovat lapsensa kasvattaneet ja nyt heillä on vapaus lapsista, tehdä niin kuin huvittaa. Jos heitä ei nappaa hoivata oman jälkikasvunsa pentuja, voi voi, elämä nyt vaan on!
Tottakai, luulisi isovanhempien haluavan olla tekemisissä lastenlastensa kanssa, mutta jos ei, niin se vaan on sitten niin. Aloituksesta paistaa kylläkin läpi, että kun isovanhemmat ei hoida mun pientä taaperoa silloin kuin haluaisin, olisi niin paljon muutakin tekemistä kuin kasvattaa ja huolehtia omasta lapsesta. Antakaa isovanhempienne elää omaa elämää omin valinnoin ja jos teidän pentunne eivät ole ykkösprioriteetteja heille niin se on parempi vaan hyväksyä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:14"] Miksi isovanhemmuus on hukassa? Miksi isovanhemmilla ei muka ole velvollisuutta auttaa vauva- ja pikkulapsiperheitä, miksi syyttävä sormi kohdistuu aina yhteiskunnan palveluihin? Kyllä oikeampi osoite on isovanhemmat, mummut ja vaarit, joille omien lasten ja lastenlasten asiat pitäisi olla tärkeitä. Siinä on tämän yhteiskunnan suurin ja tärkein ongelma, mutta eihän tästä saa puhua, ettei kato syyllistetä vain vahingossakaan ketään. [/quote] Lol. Jokainen vastaa itse kakaroistaan. [/quote] Mutta eiväthän nuo suuret ikäluokat vastanneet, lapsien hoito ulkoistettiin vielä enemmän muille tai lapset jätettiin pärjäilemään lähinnä itsekseen.
[/quote]
Olet katkera, koska vanhempiesi sukupolvi sai järjestettyä lapsille hoitoa mutta sinä et? Järkikin sanoo, että A:n tekemät palvelukset B:n hyväksi eivät luo B:lle mitään velvoitetta tehdä palveluksia C:lle. Kasvaisit jo aikuiseksi.
[/quote]
Sai järjestettyä hoitoa? Mitä tarkoitat? Lapsethan heivattiin päiväkotiin jo vauvoina, ja muuten hoidattettiin tutuilla/sukulaisilla tai jätettiin keskenään. Onneksi nykyajan vanhemmilla on hieman korkeampi moraali ja halua huolehtia lapsistaan paremmin kuin noilla vastuunpakoilijoilla. En ole katkera, vaan ylpeä.