Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä helvetti vaivaa nykyajan isovanhempia?

Vierailija
02.04.2015 |

Miksi isovanhemmuus on hukassa? Miksi isovanhemmilla ei muka ole velvollisuutta auttaa vauva- ja pikkulapsiperheitä, miksi syyttävä sormi kohdistuu aina yhteiskunnan palveluihin? Kyllä oikeampi osoite on isovanhemmat, mummut ja vaarit, joille omien lasten ja lastenlasten asiat pitäisi olla tärkeitä. Siinä on tämän yhteiskunnan suurin ja tärkein ongelma, mutta eihän tästä saa puhua, ettei kato syyllistetä vain vahingossakaan ketään.

Kommentit (224)

Vierailija
1/224 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:03"]

Mielelläni hoidan lapsenlapsia, mutta teen sen omalla tavallani. Siinä sivussa järjestän miniän kaapit, sulattelen pakastimen, kannan pois viinanlitkut jne. Jos olettaa, että olen ilmainen hoitoapu, niin otan oikeudekseni hieman järjesellä hoitopaikkaa itselleni sopivaksi.

Lapset joko hyväksyvät tai eivät. Ei ole ilmaista hoitajaa. Rahalla maksamisen sijaan maksatan paikan näyttämisellä: sinusta ei kovin paljoon ole, kun et omaa lastasikaan kykene hoitamaan.

[/quote]

Tunnistin tämän. Minun äitini antaa hoitoapua käyttääkseen valtaa. Tyypillisesti hänellä olisi kovasti muitakin asioita, mutta kyllä hän nyt voi hoitaa jos minä _tarvitsen apua_. Hän osaa mielestään hoitaa kaiken paremmin ja on kriittinen meidän valintojemme suhteen. Olen lakannut pyytämästä apua missään asiassa. Olkoon itse yhteydessä jos haluaa nähdä lapsenlastaan.

Vierailija
2/224 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:45"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 01:01"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:42"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:38"] [quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:32"] [quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:27"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:26"] [quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:07"] [quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:05"] Tuskinpa aloittaja tarkoittaa, että vastuu lasten hoidosta ja kasvattamisesta sysättäisiin isovanhemmille. Eiköhän tässä tarkoiteta sellaista normaalia kanssakäymistä: satunnaista yökyläilyä ja hoitoapua silloin tällöin, jos on menoja tai kaupassakäyntiä. [/quote] Miten ne lapset estävät kaupassakäynnin? [/quote] Ei estä, mutta eipä se kivaa ole vanhemmille eikä lapsille esim. joku isompi/pidempi ostosreissu. Kyllä siinä pieni väki kyllästyy ja alkaa rissaamaan, mukavampaahan se on leikkiä se aika mummun ja papan kanssa. Sinä olet varmasti niitä tyyppejä, jotka suorastaan nauttivat eilenkin olla pääsiäisruuhkassa Prismassa kiljuvien lasten ympäröimänä. Jos on olemassa kaikille miellyttävä ratkaisu, niin miksei sitä voisi käyttää? [/quote] Ratkaisu on niinkin yksinkertainen, että toinen vanhempi käy kaupassa yksinään, jos koko perheen kauppareissut eivät onnistu. Saa se kaupassakäyvä vanhempi samalla sitä kuuluisaa omaa aikaa. [/quote] Sinäkö se olet päättämään kaikkien puolesta, mikä on joka perheelle ainut oikea ratkaisu? Entäs jos isovanhemmat HALUAVAT katsoa lastenlapsiaan kauppareissun ajan ja tämä järjestely sopii kaikille? Ei saa viedä, kun sinusta kaikkien pitää tehdä niinkuin sinä parhaaksi näet? [/quote] Sittenhän siinä ei ole ongelmaa, jos järjestely sopii kaikille. Monessa tapauksessa näin ei ilmeisesti ole, kun isovanhempia syyllistetään siitä, ettei edes kauppareissun ajan voida huolehtia lapsenlapsista. [/quote] No eikö tuo kirjoittaja nimenomaan sanonut, että jos se kerta sopii kaikille?? [/quote] Oletko lukenut koko keskustelua? Jos olet, oletko sisäistänyt lukemasi? [/quote] Oletko sinä? Oletko todella sisäistänyt tuon henkilön kirjoituksen, johon päätit viisastella? Tajusitko ollenkaan lukemaasi? Huomasitko, miten kyseinen henkilö kirjoitti, että kunhan järjestely sopii kaikille? Ymmärsitkö sitä, vai väänsitkö siitäkin viinipäissäsi mukahauskan läpän? Kyseinen kirjoittaja, tai minä rmmr voi olla vastuussa kaikkien kirjoituksista. Jos lainaan jotain kirjoittajaa ja vastaat hänelle, niin eikö tarkoitus ole vastata juuri hänelle, eikä koko kansalle?

[/quote]

Kannattaa lukea lainattu viestiketju ihan siitä ensimmäisestä viestistä alkaen ja miettiä vielä, missä kontekstissa se on kirjoitettu, ennen kuin alkaa pätemään. Ensimmäisessä lainatussa viestissä nimenomaan puhutaan siitä, etteivät nykyajan isovanhemmat tarjoa hoitoapua silloin tällöin, jos on vaikka kaupassakäyntiä. Tässä keskustelussa on puhuttu isovanhemmista, jotka eivät osallistu lastenlastensa elämään, niin en näe pointtia tulla inttämään tilanteesta, jossa isovanhemmat osallistuvat mielellään lastenlastensa hoitoon kauppareissujen ajan.
[/quote]
No sitä samaahan minä tuolle inttäjälle sanoin, tai yritin sanoa, että mitä järkeä on jankata tilanteesta, jossa järjestely sopii kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/224 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat on kato oppinut ryyppäämään ja joku vitun homo on vielä mennyt kertomaan, että persereijän rassaaminen on tänä päivänä okei, jos on vähän gay.  Vittu...

Vierailija
4/224 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:34"]Meidän ainokaisen ainoa isovanhempi asui eläessään 400 kilometrin päässä. Ei kuuna päivänä käynyt mielessä, että äidilläni olisi ollut velvollisuuksia lastamme kohtaan. Minulla hänen lapsenaan oli velvollisuuksia häntä kohtaan ja näin toiminkin, kun äiti alkoi sairastella. Äiti halusi silti lapsemme aina luokseen. Silloin kun se oli mahdollista. Narsistilapset ovat taas asialla. Vanhempanne ovat osansa tehneet. Ja te teette nyt auttamalla heitä. Näin toimii moraalinen ihminen. Lapsia ei pidä tehdä ylenmäärin, kun näyttää siltä, että rahkeita ei riitä edes yhden järjelliseen hoitoon ja kasvattamiseen. [/quote] Sinä et varmaan ymmärtänyt ap:n pointtia? On niitä isovanhempia jotka eivät ok kiinnostuneita lapsistaan tai lapsenlapsistaan. Eivät kysy kuulumisia, eivät käy tai kutsu kylään. Meillä ei mummu huolinut edes yöpymään, kun mentiin apen hautajaisiin. Välimatkaa 450km. Joten ajoimme 4 lapsen kanssa 900km yhtenä päivänä. Ikinä en ole lapsille hoitajaa tms kaivannut. Olisin toivonut että isovanhemmat olisivat olleet kiinnostuneita uudesta sukupolvesta, halunneet pitää yhteyttä ja solmia jotain siteitä. Vaan ei... Tuota on varmasti vaikea ymmärtää jos ei itse on ko tilanteessa ollut.

[/quote]

Matkan varrellako ei ollut ainuttakaan hotellia, jossa olisitte voineet yöpyä?
[/quote]
Itseasiassa, ei ollut.
[/quote]
Kerro sitten mistä mihin ajoit!

Vierailija
5/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap. puhuu asiaa ja on täysin oikeassa. Isovanhemmat kuuluvat olennaisesti lastensa elämään ja apua on annettava puolin ja toisin. Parhaiten tämä onnnistuu yhteistaloudessa, niin kuin ennenkin. Ja siksi laitoin  tuulemaan,  kun muutama viikko sitten jäin eläkkeellä. Ihan kuin olisin arvannut ap. aloituksen.

On todella ollut kiirettä, yöt olen käynyt tavaroitani läpi ja pakannut, hullun lailla,  onneksi kävivät kierrätyskeskuksesta ja SPR hakemassa kamat ennen pääsiäistä ja nyt huusholli ammottaa tyhjyyttään, sitä tosin miniäni vähän ihmetteli, mihin olen tavarani laittanut ja suurimman osan huonekalujani. Sen ja sen, missä se on, et kait ole sitä viskannut, tiedusteli miniäni. 

Pitkänäperjantaina paljastan salaisuuteni. Tämä mummo haluu papan kanssa olla pojanpoikansa elämässä ihan konkreettisesti. Muutamme heille. Me kaksi vanhaa käppänää muutamme lastenhuoneeseen ja poika voi nukkua vanhempiensa makuuhuoneessa. Mahduttiihan sitä ennenkin pienessä pirtissä olemaan useampi sukupolvi, miks ei sitten nykyään.

Ja mikä taivas poikani perheelle repeää. Ihan innolla odotan ja pappa myös, kuinka vietämme laatuaikaa pienen pojanpoikani kanssa. Pappa on samaa mieltä, mikä onkaan suloisempaa kuin hoitaa lapsenlapsiaan ja auttaa nuoria.

Intohimoni on sisustus ja aion yllättää heidät. Olen jemmannut jo kesää varten olohuoneen ikkunalaudalle silkkipelargoniat ja käsin kudotut riepumatot. Voin aistia jo miniäni ilon ja riemun.

Minulla ja papalla on niin turvallinen ja toiveikas olo tulevaisuudesta. Nyt kun olemme vielä suht terveitä, mitä nyt reumatismi runtellee, voimme auttaa poikamme perhettä kotitöissä ja lastenhoidossa ja miniä vuorostaan sitten, kun olemme väsyneitä ja rainaisia.

En millään malttaisi odottaa aamuun, sillä tiedän jo etu käteen taivaan repeän ja nuorenparin tanssivat ilosta, kun viimmein muutamme heille.

Ap. kaikkea hyvää sinulle, kyllä se aurinko paistaa joskus myös risukasaan ja toivon todella, että olisit yhtä onnekas kuin poikani perhe ja saat isovanhemmat perheesi iloksi pysyvästi ja sopu tilaa antaa, näin ratkeavat lastenhoito ja muut ongelmat.

Vierailija
6/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoilla ja papoilla on omakin elämä. Ei kai se niin oo että kun on eläkeläinen tai isovanhempi että täytyy luopua omasta elämästä, joustettava lasten perheiden hyväksi. Jokainen hoitakoot omat lapsensa joskus voi olla lastenvahtina muutaman tunnin. Edellyttäen että ei ole omia menoja. Itse en tarvinnut hoitoapua, mulla oli tosin vaan yksi lapsi. Anoppi olikin aika kaukana. Omaa äitiä en raaski pyytää, osansa tehnyt jo tässä elämässä.

Vierailija
7/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:18"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:10"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:34"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:33"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:45"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 20:01"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 19:50"] Sekä äitini että anoppini ovat +60-vuotiaita hyväkuntoisia eläkeläisiä, joita ei vaan kiinnosta. Sitten kun he eivät enää ole hyväkuntoisia, arvaa kiinnostaako minua. Taksithan kulkee ja ruoat voi tilata kotiovelle netistä, mä ajattelin notkua Vauva-palstalla. [/quote] Aivan järkyttävää luettavaa koko viestisi. Että vanhempien on ryhdyttävä vielä ilmaiseksi lastenvahtiavuksi, jotta suvaitset heistä huolehtia? Onneksi minulla ei ole lapsia. [/quote] Sekin kohta, missä äitini ja anoppini eivät auttaneet minua pääsemään hammaslääkäriin ilman lapsia, järkytti sinua?  [/quote] En ole hän, jolle kommentoit. Oletko harkinnut ulkopuolisen lastenhoitajan palkkaamista? Minullakaan eivät äitini tai miehen äiti asu lähellä, joten palkattu lastenhoitaja on ollut hyvä ratkaisu. [/quote] En ole harkinnut hoitoavun palkkaamista syystä, että en sitä tarvitse. Mieheni antaa minulle lapsivapaata aikaa sen (vähän) mitä haluan, muuten teemme kaiken yhdessä perheenä. Tuo hammaslääkärikerta oli ihan aito poikkeus, ensimmäinen kerta kun olin avuntarpeessa ja pyysin sitä. Tarve ei ole sittemmin toistunut, tuo silloinen 4-vuotias on nyt esikoulussa. En todellakaan suostu pitämään itseäni uusavuttomana tai velttona tai huonona äitinä siksi, että erehdyin pyytämään äidiltäni ja anopiltani hoitoapua yhden kerran, olkoot palstamammat ja -anopit asiasta mitä mieltä hyvänsä.   [/quote] Pidät silti äitiäsi ja anoppiasi huonoina isovanhempina, koska kieltäytyivät lastenhoidosta tuon yhden kerran? [/quote] Mielenkiintoinen tulkinta sinulla, miksi minä mielestäsi pidän heitä huonoina isovanhempina? Minä pyysin apua, en saanut. Auttavaisiksi isovanhemmiksi heitä ei voi kutsua, auttamisprosenttihan heillä on pyöreä 0.  [/quote] Tuollaisiin "akuutteihin" hätätilanteisiin olen saanut eräältä tutultani useasti pyyntöjä. Jostain syystä hänelle ei tullut mieleen, että minulla on elämäni ja hänellä omansa. On pyydetty auttamaan "hätätilanteessa" omakotitalon rakennuksella tai kun mies on työmatkalla ja yksi lapsista olisi pitänyt viedä balettitunnille. Noiden vuoksi minun olisi pitänyt perua omia menojani ja muutenkin "avunpyynnöstä" lienee oikeus kieltäytyä, mikäli se ei aikatauluihin sovi. Olisiko sinun tai miehesi äitien pitänyt perua sovitut menonsa?

[/quote]

Kuten aiemmin kirjoitin, äitini kahvitteli naapurinsa kanssa (kuten on tehnyt kohta 30 vuotta, naapuri on minunkin tuttuni), ja anopilla oli kiire työstää verhoja, jotka oli ostanut 10 kuukautta aiemmin. Kullakin on elämässään asioille oma tärkeysjärjestyksensä, mikäs siinä. 

[/quote] eikö sulla oo miestä että pä'äsisit hammaslekuriin???? vie sitten lapset sinne, annat ai padit kouraan niin ovat hiljaa jonkin aikaa.

Vierailija
8/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen_hankkii_lapsensa_itselleen, ei teineille eikä mummoille. Kummallakaan ei ole MITÄÄN velvollisuuksia hoitaa ketään. Piste.

Vierailija
9/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:51"]Mummoilla ja papoilla on omakin elämä. Ei kai se niin oo että kun on eläkeläinen tai isovanhempi että täytyy luopua omasta elämästä, joustettava lasten perheiden hyväksi. Jokainen hoitakoot omat lapsensa joskus voi olla lastenvahtina muutaman tunnin. Edellyttäen että ei ole omia menoja. Itse en tarvinnut hoitoapua, mulla oli tosin vaan yksi lapsi. Anoppi olikin aika kaukana. Omaa äitiä en raaski pyytää, osansa tehnyt jo tässä elämässä.
[/quote]
On niillä lapsillakin oma elämä, kun mummoa ja pappaa saattaa siellä vanhainkodissa kiinnostaa lopulta, mitä jälkikasvulle kuuluu. Sitä saa sitten ihmetellä, että mikä on, kun lapsilla ja lapsenlapsilla on niin kovasti kiireitä ;).

Vierailija
10/224 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa isovanhempien olla jos eivät jaksa/halua hoitaa enää teidän lapsianne. Ovat osansa tehneet ja nyt saavat olla itsekkäitä ja ajatella vaan itseään, matkustella, nukkua päiväunet milloin lystää. Ne isovanhemmat jotka on työelämässä niin työelämä vaatii energiaa ja sitä haluaa olla viikonlopun rauhassa. En oo mummo vielä ja olenkin valistanut poikaa että ensiksi ammatti opiskella. Nyt voikin jo elää itsekkäästi, kasvatustyö on tehty.

Vierailija
11/224 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa aloittaja tarkoittaa, että vastuu lasten hoidosta ja kasvattamisesta sysättäisiin isovanhemmille. Eiköhän tässä tarkoiteta sellaista normaalia kanssakäymistä: satunnaista yökyläilyä ja hoitoapua silloin tällöin, jos on menoja tai kaupassakäyntiä.

Olen todella iloinen, että omat vanhempani ovat hoitaneet meidän yksivuotiasta välillä iltaisin, kun olen ollut koulussa ja mies töissä. Käymme myös muutenkin viikottain kyläilemässä ja se on sekä lapselle, että mummulle ja papalle mukavaa ja virkistävää. Voin myös todeta, että tuntuu hyvältä tietää, että jos joskus uupumus iskee, niin voin viedä lapsen heille hoitoon, jotta saan itse levätä ja ladata akkuja.

Toinen ääripää on appiukko, jota ei kiinnosta lapsi pätkääkään, ei edes synttäreille vaivautunut.

Vierailija
12/224 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:05"]

Tuskinpa aloittaja tarkoittaa, että vastuu lasten hoidosta ja kasvattamisesta sysättäisiin isovanhemmille. Eiköhän tässä tarkoiteta sellaista normaalia kanssakäymistä: satunnaista yökyläilyä ja hoitoapua silloin tällöin, jos on menoja tai kaupassakäyntiä.

[/quote]

Miten ne lapset estävät kaupassakäynnin?

Vierailija
13/224 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:07"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:05"]

[/quote]

[/quote]
Onko pakko takertua lillukanvarsiin? Tuottavatko suurten kokonaisuuksien ja pointin hahmottaminen niin suuria vaikeuksia, että pitää takertua yhteen sanaan? Saatko siitä jotain kiksejä?

Vierailija
14/224 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani asuvat kaukana ja tapaamme harvoin. Silti heiltä saamamme tuki ,joka tulee käymissämme puheluissa on tavattoman arvokasta. Tieto siitä, että omat vanhemmat ovat meidän puolella, niin hyvinä kuin huonoinakin aikoia on äärimmäisen tärkeää. Kyseessä ei ole raha , ei aika vaan luottamus siihen, että minä äiti heidän lapsi osaan tehdä oikeita valintoja ja ratkaisuja. Ei koskaan ole kohtuutonta arvostelua tullut. Se on äärimmäisen tärkeää, että tietää olevansa hyväksytty omien vanhempien silmissä. Emme soitte jokapäivä emme edes aina joka viikko. Toivon että osaan lapsilleni antaa samanlaisen perusluottamuksen siihen että asioilla on tapana järjestyä ja osaat tehdä oikeita valintoja.

Vierailija
15/224 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä minun molemmat mummoni olivat tuohon aikaan vielä töissä. Olivat kesälomalla, kun minä heidän luonaan olin. Ihan turha vedota tuohon, että niin se maailma muuttuu. Minun mummoni oli töissä ja hoiti meitä loma-aikoina ja joskus viikonloppuisin. "

Mummot ne ovat yliolentoja, eivät valita ja tyyvät kohtaloonsa, eivätkä koskaa väsy. Tuo väsymys kuuluu vain nuorille.

Meilläkin oli lapsenlapset serkkuineen pari viikkoa mökillä, 9 lasta. Voi sitä iloa ja riemua lapsilla. Saivat kerrankin vanhemmat omaa aikaa. Mummo väänsi kenelle sussua, kenelle kepattia ja kenelle mitäkin. Oli aamupalaa, lounasta, välipalaa, päivällistä ja illalla vielä letun paistoa. Posliiniastioista syötiin ja käsin tiskattiin. Ja liinavaatteetkin pestiin järvessä. Siinä mummokin sai ansaitunsa kesälomansa työelämästä. Ja kaikilla oli niin hirveän kivaa.

Toivottavasti munkin lapsenlapset ja heidän serkunsa ajattelevat samalla lailla kuin sinä ja rakastavat yli kaiken ja muistavat vielä sen kun olen vanha ja väsynyt ja tarvitsen heidän apuaan, olenhan hoitanut yli 10-vuotta omia iäkkäitä vanhempiani omassa kodissani ja viimeisen vuodet laitoksessa viikottain. 

Vierailija
16/224 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:07"]

[/quote]

[/quote]

Ei estä, mutta eipä se kivaa ole vanhemmille eikä lapsille esim. joku isompi/pidempi ostosreissu. Kyllä siinä pieni väki kyllästyy ja alkaa rissaamaan, mukavampaahan se on leikkiä se aika mummun ja papan kanssa. Sinä olet varmasti niitä tyyppejä, jotka suorastaan nauttivat eilenkin olla pääsiäisruuhkassa Prismassa kiljuvien lasten ympäröimänä. Jos on olemassa kaikille miellyttävä ratkaisu, niin miksei sitä voisi käyttää?

Vierailija
17/224 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:26"]

[/quote]

[/quote]

Ei estä, mutta eipä se kivaa ole vanhemmille eikä lapsille esim. joku isompi/pidempi ostosreissu. Kyllä siinä pieni väki kyllästyy ja alkaa rissaamaan, mukavampaahan se on leikkiä se aika mummun ja papan kanssa. Sinä olet varmasti niitä tyyppejä, jotka suorastaan nauttivat eilenkin olla pääsiäisruuhkassa Prismassa kiljuvien lasten ympäröimänä. Jos on olemassa kaikille miellyttävä ratkaisu, niin miksei sitä voisi käyttää?

[/quote]

Ratkaisu on niinkin yksinkertainen, että toinen vanhempi käy kaupassa yksinään, jos koko perheen kauppareissut eivät onnistu. Saa se kaupassakäyvä vanhempi samalla sitä kuuluisaa omaa aikaa.

Vierailija
18/224 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:15"]"Kyllä minun molemmat mummoni olivat tuohon aikaan vielä töissä. Olivat kesälomalla, kun minä heidän luonaan olin. Ihan turha vedota tuohon, että niin se maailma muuttuu. Minun mummoni oli töissä ja hoiti meitä loma-aikoina ja joskus viikonloppuisin. "

Mummot ne ovat yliolentoja, eivät valita ja tyyvät kohtaloonsa, eivätkä koskaa väsy. Tuo väsymys kuuluu vain nuorille.

Meilläkin oli lapsenlapset serkkuineen pari viikkoa mökillä, 9 lasta. Voi sitä iloa ja riemua lapsilla. Saivat kerrankin vanhemmat omaa aikaa. Mummo väänsi kenelle sussua, kenelle kepattia ja kenelle mitäkin. Oli aamupalaa, lounasta, välipalaa, päivällistä ja illalla vielä letun paistoa. Posliiniastioista syötiin ja käsin tiskattiin. Ja liinavaatteetkin pestiin järvessä. Siinä mummokin sai ansaitunsa kesälomansa työelämästä. Ja kaikilla oli niin hirveän kivaa.

Toivottavasti munkin lapsenlapset ja heidän serkunsa ajattelevat samalla lailla kuin sinä ja rakastavat yli kaiken ja muistavat vielä sen kun olen vanha ja väsynyt ja tarvitsen heidän apuaan, olenhan hoitanut yli 10-vuotta omia iäkkäitä vanhempiani omassa kodissani ja viimeisen vuodet laitoksessa viikottain. 
[/quote]
Huh, onneksi minun mummoni ei katkeroitunut samalla tavalla mitä sinä, vaan osasi ihan aidosti nauttia mummona olemisesta. Minusta oli mummolle ihan aidosti seuraa, ukki ei ollut enää mukana kuvioissa (eli mutta oli milloin mikäkin sussu kainalossa). Kuulostat todella katkeroituneelta. Etkö todella nauttinut lapsenlapsistasi ollenkaan? Entä jos olisit meinannut menettää lapsenlapsesi, olisiko se tuntunut pahalta, vai olisitko ollut todella helpottunut? Ehkä minun mummoni oli saanut pikkuisen toisenlaista perspektiiviä elämässään, joten osasi olla kiitollinen ja iloinen elävistä lastenlapsista, ei kokenut taakkana, vaan aitona ilona.

Vierailija
19/224 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On ollut juttua ihan mediassakin, että terveydenhoitajien (neuvola) mukaan nykyvanhemmat ovat todella tunnollisia ja huolehtivaisia. Suoraan sanottuna parempia vanhempia kuin omansa aikanaan."

Jokainen sukupolvi kun kuvittelee olevansa parempi kasvattaja kuin edellinen tai seuraava, mutta lapsen kasvatustulokset näkyvät vasta sitten kun lapsi on aikuinen  ja miten hän kohtelee omia lapsiaa tai iäkkäitä vanhempiaan.

Tämän päivän lasten hyvinvointi perustuu pitkälti elintason nousuu ja sen mukana tuomiin etuihin ja oikeuksiin, eikä pelkästään Suomessa, vaan kaikkialla maailmassa.

Vierailija
20/224 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:27"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 00:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ratkaisu on niinkin yksinkertainen, että toinen vanhempi käy kaupassa yksinään, jos koko perheen kauppareissut eivät onnistu. Saa se kaupassakäyvä vanhempi samalla sitä kuuluisaa omaa aikaa.
[/quote]
Sinäkö se olet päättämään kaikkien puolesta, mikä on joka perheelle ainut oikea ratkaisu? Entäs jos isovanhemmat HALUAVAT katsoa lastenlapsiaan kauppareissun ajan ja tämä järjestely sopii kaikille? Ei saa viedä, kun sinusta kaikkien pitää tehdä niinkuin sinä parhaaksi näet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä