Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei porvaristoa voida verottaa rankemmin?

Vierailija
31.03.2015 |

Julkisia palveluita ei voida leikata, koska ne on suunnattu köyhille ja keskiluokalle. Keskiluokka jo nykyisellään elää kädestä suuhun eikä sillä ole mahdollisuutta maksaa enemmän veroja. Oikeastihan ihminen muuttuu tuottavaksi yhteiskunnalle vasta sen jälkeen, kun vuositulot ovat yli 55 000.

Ainoa keino paikata nykyinen julkisen talouden alijäämä on kiristää rikkaiden porvareiden verotusta. Mikä tässä on niin vaikeaa?

Eriäviä mielipiteitä perusteluineen?

Kommentit (228)

Vierailija
221/228 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:07"]

Julkisia palveluita ei voida leikata, koska ne on suunnattu köyhille ja keskiluokalle.

JULKISISSA PALVELUISSA PALJON TEHOTTOMUUTTA: VOIDAAN NOSTAA PALVELUTASOA JA VÄHENTÄÄ HINTAA TEKEMÄLLÄ ASIAT TOISIN

Keskiluokka jo nykyisellään elää kädestä suuhun eikä sillä ole mahdollisuutta maksaa enemmän veroja.

TOTTAKAI VOI AINA NOSTAA VEROASTETTA VAIKKA 40:STÄ 50:EEN. ERI ASIA ON, MIKÄ ON JÄRKEVÄ VEROASTE.

Oikeastihan ihminen muuttuu tuottavaksi yhteiskunnalle vasta sen jälkeen, kun vuositulot ovat yli 55 000.

Ainoa keino paikata nykyinen julkisen talouden alijäämä on kiristää rikkaiden porvareiden verotusta.

JA NÄITÄ RIKKAITAHAN ON TOSI PALJON...

JA MIKÄ HEIDÄN MOTIVAATIONSA ON, KUN VEROASTE NOUSEE ESIM. 50:STÄ 60:EEN...

Mikä tässä on niin vaikeaa?

Eriäviä mielipiteitä perusteluineen?

[/quote]

Vierailija
222/228 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää keskustelu on ihan absurdi. Ihan oikeastiko kaikki ovat sitä mieltä, että verotuloja pitäisi lisätä verotusta korottamalla? Porukalla ei ole kansantalouden perusteet hallussa. Menkää kursseille! Avoimessa yliopistossa saa opiskella näitä asioita lähes ilmaiseksi.

Totuushan on se, että verorahamme kuluvat valtavan virkamieskoneiston ja julkisen sektorin pyörittämiseen. Ja läheskään kaikki näistä julkisen sektorin palkoista, joita maksamme, ei ole edes hyödyllisiä ihmisten terveydenhoidolle, kouluille, päivähoidolle ym tärkeille asioille. Elätämme valtavaa määrää virkamiehiä, joiden tehtävä on tehdä meille lisää säädöksiä. Leikkuria tarvitaan, mutta kenelläkään nykypoliitikolla ei ole rohkeutta.

Kohta tullaan tilanteeseen, jossa rahat yksinkertaisesti loppuvat. Jos näitä leikkauksia ei edelleenkään uskalleta tehdä, se tilanne tulee aivan varmasti eteen. Pussin pohja vuotaa ja hölmöläiset kaatavat sinne koko ajan lisää rahaa. Mikäs sen mukavampaa, kuin kaataa sinne muiden rahaa. Suomessa ollaan ihan hölmöläisiä julkisen rahan kulutuksessa. Ei mitään rajoja mitä verorahoilla saa tehdä. Yksityinen raha on aina tehokkaammin valvottua kuin julkinen, koska loppupeleissä silloin on aina kyseessä jonkun henkilökohtainen omaisuus eikä muilta kerätty rahamassa, jota voi käytellä niin kuin mieli tekee. Olen ollut myymässä palveluja julkisille organisaatioille. Ostajien huono neuvottelutaito hämmästytti usein.

Yrityksissä on itsestäänselvyys, että kun tulee huono aika, joudutaan irtisanomaan ja pistämään vyö tiukalle, mitä tulee kustannuksiin. Tulee palkkaus- ja matkustuskieltoja jne. Yritys nimeltä Suomen valtio ei tällä hetkellä tätä tajua. Uskon, että hallituksessa on kyllä ihmisiä, jotka haluaisivat tekoja ja olisivat niihin valmiita, mutta Suomessa on liian monta puoluetta hallituksessa ja yhteisiin päätöksiin ei päästä niin surkealla sekametelisopalla. Aika menee riitojen estämiseen ja hallituksen edes jonkinlaisen toimintakyvyn säilyttämiseen.

Olen suurituloinen ja olen muuttanut ulkomaille työni vuoksi. En Suomen tilanteen takia, vaan koska minulle tarjottiin ylennystä ja paikka oli ulkomailla. Voi hyvin olla, etten enää palaa, jos minua odottaa Suomessa vain muiden maksumiehenä toimiminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/228 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 07:25"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:07"]
Ainoa keino paikata nykyinen julkisen talouden alijäämä on kiristää rikkaiden porvareiden verotusta. Mikä tässä on niin vaikeaa?
[/quote]

Ei siinä olekaan mitään vaikeaa, siinä tapauksessa vaihdamme maata jonnekin missä ei ole näin kateellisia ihmisiä.
[/quote]
Toinen keino paikata julkisen talouden jäämä on leikata sitä. Ja lyhentää ansiosidonnaista.

Vierailija
224/228 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:37"]

Olisitte porvarit iloisia siitä, että saatte tehdä siistejä sisätöitä aivoillanne. Moni duunari raataa niska limassa kymmeniä vuosia ja kuolee heti eläkkeelle päästyään, kun kroppa pettä. 

[/quote]

Tiedätkö miksi lääkäri voi olla lääkäri, mutta myös ojankaivaja, mutta ojankaivaja ei voi olla lääkäri?

[/quote]

Koska ojankaivaja ei voi valita lähtökohtiaan, ja tilastollisesti rikkaiden lapsista tulee korkeasti koulutettuja ja rikkaita edelleen Suomessa vuonna 2014. Ja suunta on nouseva.

[/quote]

Kaikilla on suomessa oikeus koulutukseen.

Se jos mamupatja tai muu siivoaja opettaa jälkikasvulleen, että rahaa saa valtiolta vähemmälläkin työllä, ei ole "rikkaiden ja fiksujen" syytä.

Vierailija
225/228 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:45"]

Mä en tiedä keskiluokan tuloista, enkä menoista mitään. Olen nuori aikuinen, opiskelija, 23v. Duunariperheen ainoa lapsi, syntynyt keskelle lamaa ja siihen syntyy munkin lapset. Isä on ollut kaivosmies, nyt sairaseläkkeellä leikatun keuhkosyövän vuoksi. Meillä ei oo koskaan ollu liikaa rahaa. Julkisia palveluja käytetään paljon, ja jopa minä, mun 400€/kk tulollani olisin valmis maksamaan veroja (enemmän), jos palvelut olisivat sen tasoisia, että esim lääkärissä käynnistä jotain hyötyisi. Noh, duunariperhe - vassariaatteet, näinhän se menee. Mutta en mä tiedä, voiko 60-80 tonnia vuodessa tienaava valittaa maksavansa liikaa veroja, kun hän kuitenkin saa itselleen ja perheelleen kaiken tarvittavan, ja enemmän? Jos mä saisin syödä mitä mä haluan, milloin mä haluan, käydä kerran kuussa leffassa tai teatterissa, ja ostaa kerran vuodessa uusi takki/kengät/ joku muu välttämättömyys, en valittais koskaan. Nytkin aika vähän.

[/quote]

Opiskelu on tilapäinen tila. Opiskelijana saat valtiolta noin 50 tonnia verotonta koska opiskelu ei maksa sulle mitään. Kun valmistut, saat työtä ja palkkaa ja alat maksella veroja. Sun tuloilla nykyään ei makseta kun kunnallisvero, ei senttiäkään valtion veroa. Sitäpaitsi tuet ei ole tuloja, ne on tukia. Mun mielestä tuet pitäisi maksaa verottomana, ihan järjetöntä maksaa verorahoilla maksetuista tuosta veroja.

Toivottavasti joskus tienaat paljon niin tiedät kuinka paljon veroja maksetaan. Euroina, ei prosentteina.

Rikkaan euro on 50 senttiä.
[/quote]

Jännää. Kun minä taas toivon, etten koskaan tienaisi kovin paljon, ettei musta tulis kapitalistikusipäätä. Rahalla ja kusella kun on tapa nousta päähän yhtäaikaa. Köyhä antaa vähästäkin, rikas ei paljostakaan. :)

Vierailija
226/228 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:45"] Mä en tiedä keskiluokan tuloista, enkä menoista mitään. Olen nuori aikuinen, opiskelija, 23v. Duunariperheen ainoa lapsi, syntynyt keskelle lamaa ja siihen syntyy munkin lapset. Isä on ollut kaivosmies, nyt sairaseläkkeellä leikatun keuhkosyövän vuoksi. Meillä ei oo koskaan ollu liikaa rahaa. Julkisia palveluja käytetään paljon, ja jopa minä, mun 400€/kk tulollani olisin valmis maksamaan veroja (enemmän), jos palvelut olisivat sen tasoisia, että esim lääkärissä käynnistä jotain hyötyisi. Noh, duunariperhe - vassariaatteet, näinhän se menee. Mutta en mä tiedä, voiko 60-80 tonnia vuodessa tienaava valittaa maksavansa liikaa veroja, kun hän kuitenkin saa itselleen ja perheelleen kaiken tarvittavan, ja enemmän? Jos mä saisin syödä mitä mä haluan, milloin mä haluan, käydä kerran kuussa leffassa tai teatterissa, ja ostaa kerran vuodessa uusi takki/kengät/ joku muu välttämättömyys, en valittais koskaan. Nytkin aika vähän. [/quote] Opiskelu on tilapäinen tila. Opiskelijana saat valtiolta noin 50 tonnia verotonta koska opiskelu ei maksa sulle mitään. Kun valmistut, saat työtä ja palkkaa ja alat maksella veroja. Sun tuloilla nykyään ei makseta kun kunnallisvero, ei senttiäkään valtion veroa. Sitäpaitsi tuet ei ole tuloja, ne on tukia. Mun mielestä tuet pitäisi maksaa verottomana, ihan järjetöntä maksaa verorahoilla maksetuista tuosta veroja. Toivottavasti joskus tienaat paljon niin tiedät kuinka paljon veroja maksetaan. Euroina, ei prosentteina. Rikkaan euro on 50 senttiä. [/quote] Jännää. Kun minä taas toivon, etten koskaan tienaisi kovin paljon, ettei musta tulis kapitalistikusipäätä. Rahalla ja kusella kun on tapa nousta päähän yhtäaikaa. Köyhä antaa vähästäkin, rikas ei paljostakaan. :)

[/quote]

Voi sinusta tulla kusipää köyhänäkin. Ei siihen rahaa tarvita. Maailmankaikkeuden karmeimmat Klisheet ainakin olet jo opetellut niin että alku on lupaava.

Vierailija
227/228 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sitten on nykyisin porvari? Ennen porvarit olivat itsenäisiä käsityöammattien harjoittajia ja omistavaa luokkaa. Arkikielessä porvari merkitsee vain rikasta henkilöä. Se on kyllä totta, että ne, joilla on suurimmat ansiotulot, ovat runsaimman verotuksen kohteena. Eli käytännössä porvarit on jo verotettu kuiviin. Pääomaverot sen sijaan ovat melko alhaisia. Pääomatulon verotus voitaisiin nostaa 38% saakka.

Vierailija
228/228 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:15"]Koska he maksavat nyt jo eniten veroja.
[/quote]

Juuri näin. Vaikka tienaisi kuinka paljon, yhteiskunta vetää välistä valtavasti, toisin kuin pienituloisilta. Reilua?