Oletko pukenut pienen poikasi vaaleanpunaiseen?
Kommentit (104)
Joo. Ultrassa tuli selvä tyttölupaus, mutta yllätys oli suuri kun poikahan se olikin. Olitiin ostettu ja saatu lahjalsi tyttyövauvojen vaatteita, enkä jaksanut alkaa uusimaan koko varastoa uusikis. Mekot meni kiertoon mutta muuten.... ei se vauva sitä huomannut, eikä kauheesti kiinnostanut mitä muut ajatteli.
Poikani halusi synttärilahjaksi barbin. Ostin sellaisen. Ajattelin niin, että sitä ollaan transuja, homoja tmv jokatapauksessa, riippumatta siitä leikkikö barbilla vai autolla, pukeutuiko siniseen vai pinkkiin. Homoksi tai transuksi synnytään. Ei vanhemmat voi kasvatuksella siihen vaikuttaa mitenkään. Vanhemmat sen sijaan voivat kasvattaa lapsesta hyvällä itsetunnolla varustetun ja paljon rakkautta saaneen tasapainoisen ihmisen ja se tapahtuu sallimalla lapsen olla oma itsensä.
Kyllä. Taisi olla n. kolme, kun maalattiin ulkorakennusta. Hienosti sujui, vaikka olikin serkun vaaleanpunaiset vaatteet päällä...
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:57"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:48"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"] Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle. [/quote] OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa? [/quote] Ei ei kyllä meillä mies hoitaa ihan yhtä paljon :D en tiedä, minusta ne nuket ja barbit vaan on tyttöjen leluja. Ei haittaa jos toisten pojat leikkii niillä mutta ei ole ikinä edes tullut mieleen omalle pojalle nukkea ostaa. Ja koska oli esikoinen ja pari vuotta siskoaan vanhempi, ei häntä edes kiinnostanut sitten ne pikkusiskon lelutkaan. Mielenkiinnon vuoksi, oletteko te sukupuoleettomuuteen kannustajat Etelä- Suomesta? Kun ei täällä pohjoisessa näy pinkkiin puettuja poikia? [/quote] Ei se, ettei rajoita lapsensa vaatteiden väriä tai leluja sukupuolen perusteella ole mitään sukupuolettomuutta. Jos koko ajan toitottaa lapsille tyttöjen ja poikien jutuista, niin kyllä se tulee lapsellekin selväksi, millaisista asioista saa kiinnostua. En ole Etelä-Suomesta, vaan Etelä-Pohjanmaalta. [/quote] Ahaa no sitten mä olen tuommoinen tohottajamamma, alusta asti meillä on ollut tyttöjen JA poikien jutut. Näin meillä mutta en tuomitse jotka tekevät toisin. Ja korostan että en aijo puuttua lasteni valintoihin sitten kun ovat isoja, tällä hetkellä meillä vasta eskarilainen ja taapero. [/quote] Mutta sä olet jo tehnyt heille selväksi, millaiset asiat ovat hyväksyttäviä pojalle ja millaiset tytölle. Siitä voi olla vähän vaikea poiketa isompana, kun on jo ehtinyt omaksua sen, millainen pitää olla. Tiedän itse ihan omasta kokemuksesta. [/quote] No mutta onhan niitä ollut tarinoita transuista yms joita on puettu lapsuusajan oman ulkoisen sukupuolen mukaan, mutta sitten alkavat kuitenkin pukeutua kuten itse tahtovat. Ja esimerkkeinä voisi käyttää myös gootteja, hevareita, fruittareita...
[/quote]
Ei tässä ole kyse transvetismista tai alakulttuurista vaan siitä, että kerrotaan lapselle, millainen hänen pitää olla sukupuolensa perusteella; poika ei leiki nukellä ja hoivaa, koska hän on poika, kiinnostunut autoista ja monstereista. Tyttö leikkii nukeilla ja barbeilla, koska tykkää hoivata ja vaatteet kiinnostavat. Mutta entä jos tyttö tai poika haluaisikin olla jotain muuta kuin mitä kotona on hänelle opetettu? Jos ei edes tarjoa muuta vaihtoehtoa kuin sen "perinteisen", lapsi ei tule oppineeksi muuta. Musta se on rajoittamista. Miksei poika voi leikkiä nukella? Mun poika hoitaa nukkeja mielellään, keittää ruokaa, panee nukkumaan ja jopa imettää (meillä on vauva). Leikkii hän toki "perinteisiäkin" poikaleikkejä, mutta miksi vain ne pitäisi jättää pojille? Eikö pojankin ole ihan hyvä leikkiä hoivaleikkejä ja oppia huolenpitoa leikin kautta?
[/quote]
Mun isä kasvatettiin maalaistalossa mitä tyypillisimmin pojaksi ja silti hän osasi aikuisena miehenä laitaa ruokaa, hoitaa kukkia, siivota, hoitaa lapsia mutta myös metsästää ja kalastaa yms. Kyl on heikoissa kantimissa teidän lastenne taidot jos se on vaaleanpunaisesta kiinni! Ette te sillä vaaleanpunaisella saa pojistanne yhtään pehmompia, ne on hormonit mitkä vaikuttaa.