Voitaisiinko joulustakin tehdä kestoltaan ja hehkutukseltaan juhannuksen kaltainen?
Kuten varmaan nyt juhannuksena huomaatte ja kuten olette varmasti aikaisempinakin juhannuksina huomanneet, juhannus ei ole kestoltaan kuin yksi viikonloppu. Juhannusta ei myöskään kovin suuresti hehkuteta etukäteen. Mitä nyt mediat yrittävät uutisoida arvauksiaan juhannussäästä, mutta muuten ei mitään kovin ihmeellistä kauankaan ennen juhannusta. Ei myöskään juhannuksen jälkeen. Mitä sitten itse juhannus monille meistä on, niin ehkä mökkeilyä, sukuloimista tai sen sellaista. Vähän erilainen viikonloppu normaaliin viikonloppuun verrattuna.
Entä sitten joulu? Voi herranjestas, kaikkine valoineen, pikkujouluineen, joululauluineen, myyjäisineen, härpäkkeineen jne jne, joka alkaa jo ainakin kuukautta ennen aattoa. Kun joulu lähestyy, niin TV-ohjelmatkin alkaa monet olla vain jouluaiheisia tai jotain jouluspesiaaleja. Radiosta kuuluu monilta kanavilta vain joululauluja. Ja jatkuvaa joka tuutista tulevaa puhetta ja tuputusta, kuinka pitää nyt ostaa lahjat ja herkut jouluun. Ja kuinka nyt pitää joka paikka koristella jouluun. Joulu sitä ja joulu tätä joka paikassa. Vielä pitää viikko tai pari joulun jälkeenkin mennä enemmän tai vähemmän joulumoodissa, vaikka joulukaan ei ole itse kestoltaan juuri juhannusta pidempi. Aatto ja kaksi pyhäpäivää.
Itse ehdotan, että joulu laitettaisiin kaikessa hehkutuksissaan ja kestossaan samalle tasolle juhannuksen kanssa. Eli joulustakin voitaisiin aloittaa puhuminen suunnilleen vähän ennen aattoa ja joulu jätettäisiin taakse nopeasti sen jälkeen, kun joulunpyhät on ohitettu.
Kommentit (3)
Joulun hehkutushan alkaa jo lokakuussa.
Ai muka kuukautta aikaisemmin? Kyllä se joulun hehkutus alkaa jo lokakuun alussa. Tykkään joulusta, mutta minunkin mielestä ei tarttis kolmea kuukautta sitä hehkuttaa.
Ei.