Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko pukenut pienen poikasi vaaleanpunaiseen?

Vierailija
31.03.2015 |

Siis ihan oikeasti?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:21"]

Siis ihan oikeasti?

[/quote]

En tietenkään. Sehän on tyttöjen väri.

Vierailija
42/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo sukupuoliroolit elävät vahvoina edelleen. Pojat on poikia, leikit on rajuja, pikkutyttöjen kuuluu hinkua pinkkejä prinsessaunelmia hörhelöineen ja vauvanukkeineen. Mutta"arvostuksen" ero näiden välillä on selvä.

Muistan omasta lapsuudesta, että oli täysin ok pukea minulle isoveljen vanhat vaatteet ja laskea sotaleikkeihin, majanrakennukseen, itse rakennetuille maastopyöräradoille hyppyreineen, ym. "poikien juttuihin" mukaan (ja aina noita halusinkin), mutta ai kauhea jos veli olisikin kiinnostunut vaikka ruuanlaitosta tai nukeista :D

Jep, pojille miehekästä ja tytöille hörhelöä, näin se elämä etenee nykyäänkin, ennenkuin edes opitaan tuntemaan se lapsi ja hänen kiinnostuksenkohteensa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:11"]

Tein kyllä sen virheen. Puin ekaluokkalaisen koulun kevätjuhlaan vaaleanpunaisiin kenkiin, vaaleanpunainen lippis, valkoinen pitsiröyhelöpaita ja punaiset suorat housut. Kengät oli vaaleanpunaiset lakerikengät. Mukaan laitoin pikkutakin joka oli lilasävyinen. Poika tuli itkien kotiin. Vaatteet oli tahdittu ja paita revitty. 

[/quote] Eikö muka  opettajalla ollut mitään mielipidettä tapahtuneesta ? Ihan yksinäänkö lähetit pojan kevätjuhlaan ?  Mistä muuten sait ne  v a a l e a n p u n a i s e t lakeerikengät (... onhan  erittäin harvinaista nähdä sellaisia naisillakaan )

Vaikka omasta alakouluajastani on jo vuosikymmeniä ,oli nimenomaan lukukauden päättäjäis-,eli kevätjuhla JO silloinkin tilaisuus johon kaikki vanhemmat halusivat ja saivat tulla mukaan .

(Silloin,niinä aikoina vanhemmat muuten osallistuivat paljon vähemmän jälkikasvunsa koulunkäyntiin kuin nykyisin... )

Värien yhdistelykykysi kuulostaa aivan uskomattomalta mutta  sitäkin uskomattomalta kuulostaa se ,että muka sait seitsenvuotiaan pojan pynttäytymään tuollaiseen kuvaamaasi  asukokonaisuuteen  ,joka (tytönkin päällä) olisi ollut mitä huomiotaherättävintä ja pajatsomaisinta,suorastaan  sirkuspellepukeutumista!

Summa summarum :taisit nyt tulla vain  kehitelleeksi huonosti läpimenevän jutun.

Vierailija
44/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:00"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 02:11"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 02:06"] Mun mielestä poikavauvalla voi olla vaaleanpunaista, esim kauluspaita tai muu "poikamainen" vaate. Pienistä vauvoista kun ei ota oikein selvää kumpi on, ja siksi väreillä se yritetään viestittää. En esim poikavauvaa pukisi vaaleanpunaiseen bodyyn pelkästään. Tai tyttövauvalle jotain selkeästi "poikamaista" bodya. [/quote] Mutta toisaalta, mitä väliä vauvan sukupuolella on? Miksi se täytyy viestittää vaatteilla?  Meillä tytöllä oli oikeastaan vain poikien puolelta ostettuja vaatteita, koska en todellakaan ruvennut uusimaan vaatekaapin sisältöä mukamas tytölle sopivaksi (isoveljeltä oli siis jäänyt iso kasa vaatteita ja niillä pärjättiin aika lailla eka puoli vuotta). Kyllä vastaan tuli muutama naisihminen, jotka olivat kovinkin järkyttyneitä kun olin pukenut suloisen tyttövauvan poikien vaatteisiin. Mutta loppupeleissä, mitä väliä?   [/quote] Mutta lähtökohtaisesti silloin, kun esikois?pojallasi ei vielä vaatteita ollut, ostit hänelle poikien vaatteita? Et neutraaleja tai tytöille miellettyjä? Ja seuraava lapsi sai tyytyä niihin joita jo on, mikä on tottakai järkevää hinnan takia.

[/quote]

Lähtökohtaisesti ostin esikoispojalle neutraaleja vaatteita, koska sukupuolesta ei ollut tietoa odotusaikana. Kun lapsi syntyi, yritin edelleen ostaa vaatteita, joissa pirteitä värejä  ja jotka menisivät kummallekin sukupuolelle (pikkusisarusta ajatellen). Sukulaisilta sitten alkoikin tulla vaatteita jotka olivat selkeästi poikien. Tummia värejä ja kuvat tyyliin autoja, hirviöitä sun muita. Minusta ne vain ovat kauhean synkkiä pienelle vauvalle. 

Myöhemmin lapset ovat saaneet ihan itse päättää, mitä laittavat päälleen. Toki minä olen katsonut, että ovat säänmukaiset jne. mutta pääasiassa kumpikin on valinnut itselleen mieleisiä vaatteita. Poika aika useasti kiertelikin tyttöjen puolella ja harmitteli kun tytöillä on niin kivan värisiä vaatteita. Totesin, että kyllä niitäkin voidaan ostaa jos lapsi itse haluaa. Joten päiväkodissa pojalla oli aika useasti päällä esim. vaaleanpunainen Hello Kitty-paita tai hennonkeltainen t-paita, jossa perhosen kuvia. Yhdessä paidassa oli kissanpentujen kuvia. Yhdet fuksianpunaiset velourhousut olivat kuitenkin pitkään pojan suosikkivaate. Kerran myös kaupassa poika ihaili prinsessamekkoa pitkään ja hartaasti. Myöhemmin yllätin hänet ja kävin ostamassa kyseisen mekon. Se päällä poika leikki aika paljonkin.

Tytöllä taasen on aika sekalainen maku vaatteiden suhteen. Tykkää  prinsessavaatteistakin mutta ei ole mitenkään outoa, että hän haluaa jonkun hirviöpaidan tai maastokuvioisen "sotapaidan". Mitä tajumpi, sen parempi.

Leikeissäkään en ole mitenkään rajoittanut vaan ollaan menty täysin lasten omien mielenkiinnon kohteiden mukaan. Poika on aina rakastanut kotileikkejä. Hänelle ostettiinkin sitten lelukeittiö, nukkeja ja niille tarvikkeita, nukenvaunut (jotka muuten olivat pinkit) jne. Niillä sitten leikittiinkin paljon. Tyttö ei ole noista piitannut yhtään vaan lelukeittiöstä hän sai itselleen avaruusraketin jolla paeta zombeja :D

Lähipiirissä on muutama vanhoillinen tyyppi, joille kasvatustapamme on ollut kauhistus ja se ollaan sanottu ääneen ihan lastenkin kuullen. Pojalle tämä tuotti murhetta koska hän ajatteli, ettei voisi leikkiä nukeilla ja barbeilla koska on poika. Ja siis kritiikki on kohdistunut nimenomaan poikaan, ei tyttöön. On ilmeisesti hyväksytympää, että tyttö leikkii "poikaleikkejä" kuin että poika leikkisi sitten vaikka nukeilla ja pukeutuisi vaaleanpunaiseen.

Nyt lapset ovat 5v. ja 9v. ja ihan tavalliselta pojannassikalta poikakin vaikuttaa siitä huolimatta, että ollaan annettu leikkiä prinsessamekolla.

Vierailija
45/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinkkiä mekkoa ei ole, mutta roolileikeissä siskonsa kanssa käyttää välillä violettia Disney-prinsessa Tähkäpään mekkoa.

Arkiasuksi ei ole tahtonut hameita/mekkoja, mutta jos kyselisi niiden perään, ei olisi syytä kieltää.

Vierailija
46/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pukenut poikiani pinkkiin tai vaaleanpunaiseen koska en kyseisestä väristä tykkää. Heti kun ovat itse alkaneet valita ja pukea vaatteitaan ovat pukeutuneet myös pinkkiin ja vaaleanpunaiseen. Nyt ovat neljän ja kuuden ja etenkin tuo nelivuotias on useinkin kokonaan pinkeissä vaatteissa, osa niistä on mekkojakin. Tuo tykkää valtavasti kaikesta kauniista ja kimaltavasta. Onpahan sentään yksi sellainen tässäkin perheessä, itse pukeudun mielummin lähinnä varustelekasta hankittuihin kamppeisiin. :D

Vierailija
47/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 5v poikani päätti 2-v iässä, ettei tykkää perinteisistä poikien väreistä. Vaatteiden piti olla kirkkaita tai pastellinvärisiä ja pinkki oli ehdoton lempiväri. On vieläkin.

Mikäs siinä, ostin ja ostan pojalle pinkkejä vaatteita. Mitä väliä, mitä sen ikäinen pukee päälleensä? Ja missä sanotaan, että pinkki olisi pojilta kielletty väri?

Vierailija
48/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puin poikani kerran vaaleanpunaiseen. Ajattelin, että ei sillä värillä väliä. Siis oikein ihanaan, hentoon pinkkiin.

Oli viimeinen kerta. Jotenkin ei tuntunut oikealta.

Nyt isona kyllä tykkää väreistä. Ei vaaleanpunaisesta tosin.

Vierailija
49/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ja vieläkin poika pitää vaaleanpunaisesta, 13v.

Vierailija
50/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:31"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:27"]koska lähtökohtana pitäisi olla Se, että jokainen väri on keskenään tasa-arvoinen jokaiselle sukupuolelle.[/quote]

Miksi sen pitäisi olla lähtökohta? Kyllä mä hyväksyn sen, että miehet meikkaa (tiedänkin yhden meikkaavan miehen), mutta kyllä mä sitä jotenkin naisten juttuna kuitenkin pidän.

Miksi rajojen täytyy olla niin ehdottomia, että mitään miesten ja naisten juttuja ei ole?

[/quote]

Nää on kauhean suvaitsevia paitsi sitten, kun mies pukeutuu naisellisesti (naisten vaatteisiin) ja meikkaa näkyvästi. Ei sellainen sitten seurustelukumppaniksi kelpaakaan.

Olen yliopistolla katsonut tätä touhua. Suvaitsevaisuus tuntuu olevan juonkinlainen ideologia, jossa kaikki vakiintunut on rikottava. Minusta tuollainen ei ole oikeaa suvaitsevaisuutta nähnytkään.

[/quote]

Miks hemmetissä naisellisesti pukeutuvan pitäs seurustelukumppaniksi kelvata? Ei mulle kelpais. Mutta ei mulle kelpais maastokuvioisiin reisitaskuhousuihin ja wife beater paitaan pukeutuva mieskään. Kaveriksi käy molemmat mutta kumpikaan ihmistyyppi ei houkuta mua vällyjen väliin kanssaan. Se että suvaitsee, ei tarkoita että haluaa suhteeseen kaikkien kanssa.

Vierailija
51/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole poikaa, mutta tyttöni olen pukenut kaikkiin väreihin.

Kerran sain raivopäiset haukut joltain tädiltä, että olen niin hirveä äiti, kun olen pukenut tyttöni tummansiniseen haalariin. Voi kamala!

Vierailija
52/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:51"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:46"]Onko sininen tytöiltä kielletty? Entä musta , tai ruskea?[/quote]

Ei kai kysymys ole siitä, että jokin olisi kielletty, vaan siitä, että monien mielestä on kiva, kun on naisten ja miesten juttuja. 

Ehkä sitten olen vanhanaikainen, mutta minusta esimerkiksi treffeille mennessä olisi kiva, jos saisin "palvella naista", tehdä kohteliaisuuksia ja maksaa laskun, mutta tiedän kyllä, että monet naiset ottavat tästä nykyään nokkiinsa. Siksi en sitä enää tee.

[/quote]

Ongelma ei suinkaan ole että ihmiset ajattelevat eri tavoin. Ongelma on siitä johtuva valtataistelu ja eipäsjuupas vänkäys. Jos treffeillä nainen tahtoo maksaa osuutensa ja mies molemmat, niin voihan siinä ottaa esim. kivi-paperi-sakset avuksi, ei vängätä paremmuudesta.

Vierailija
53/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:31"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:27"]koska lähtökohtana pitäisi olla Se, että jokainen väri on keskenään tasa-arvoinen jokaiselle sukupuolelle.[/quote]

Miksi sen pitäisi olla lähtökohta? Kyllä mä hyväksyn sen, että miehet meikkaa (tiedänkin yhden meikkaavan miehen), mutta kyllä mä sitä jotenkin naisten juttuna kuitenkin pidän.

Miksi rajojen täytyy olla niin ehdottomia, että mitään miesten ja naisten juttuja ei ole?

[/quote]

Nää on kauhean suvaitsevia paitsi sitten, kun mies pukeutuu naisellisesti (naisten vaatteisiin) ja meikkaa näkyvästi. Ei sellainen sitten seurustelukumppaniksi kelpaakaan.

Olen yliopistolla katsonut tätä touhua. Suvaitsevaisuus tuntuu olevan juonkinlainen ideologia, jossa kaikki vakiintunut on rikottava. Minusta tuollainen ei ole oikeaa suvaitsevaisuutta nähnytkään.

[/quote]

Mulle sopii, että mies meikkaa tai pukeutuu mekkoihin. Mä vaan en itse syty siitä. Itse sytyn erilaisista miehistä, ystävinä semmoisi on, eikä haittaa! Aika usein naisilla, niinkuin myös miehillä, on tietty tyyppi jollaisista syttyy ja haluaa kumppanikseen. Ei se ole heti suvaitsevuudesta kiinni, jos haluaa tiettyjä asioita kumppaniltaan.

Vierailija
54/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800-luvulla vaalenapunainen oli pienten poikien väri.

Vierailija
55/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 01:53"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 01:48"]

Tiesittekö muuten, mihin pohjautuu tyttöjen pinkki ja poikien vaaleansininen? Kärpäset karttaa vaaleansinistä väriä ja niitä houkuttelee vaaleanpunainen/punainen eli lihan väri. Ennen vanhaan ja edelleenkin monissa kulttuureissa poikalasten varjelu oli tärkeää ja tytöistä oli parempi päästä eroon vaikka kärpästen levittämien tautien avulla. Tuo kärpästen sinivärin karttaminen on ihan tieteellinen fakta ja siksi navettakeittiöt ja kesämökkien huussit on perinteisesti maalattu tietyllä vaaleansinisen sävyllä.

[/quote]

Kaikkihan tietävät poikien olevan arvokkaampia kuin tyttöjen. Kumpi sukupuoli rakensi koko maailman?

[/quote]

Et ainakaan sinä. 

Valkoisten miesten valta-asema on perustunut naisten ja etnisten ryhmien alistamiseen, joten valkoisen miehen paremmuutta on typerää (ja noloa, kertoo sinun sivistyksen puutteestasi) perustella tuollaisilla saavutuksilla. Ennen miehet olivat hallitsijoita, koska perimysjärjestys tehtiin sellaiseksi. Miehet saattoivat olla tiedemiehiä, koska naiset eivät saaneet kouluttautua vaan olivat kotona synnyttämässä lapsia ja siivoamassa jotta nämä miehet saivat toteuttaa itseään vapaasti.

Mutta hei, ketkä ovat synnyttäneet kaikki maailman lapset, myös ne miehet jotka eivät osaa arvostaa ketään tai mitään.

Vierailija
56/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, eikä hän (5-vuotias) suostuisi laittamaankaan! :D
Pitää muka olla niin mies! Matkii tällä hetkellä isää ja pappaansa kaikessa(pappansa on nuorekas 50-vuotias) .

Vierailija
57/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika haluaa pukeutua tyttömäisesti, niin en ymmärrä miksi sitä pitää rajoittaa. Tyttömäinen poikani saa rauhassa "tyttöillä" päiväkodissa, kukaan ei kiusaa tms. Ja kavereita löytyy sekä pojista että tytöistä, ja pystyy leikkimään niin autoilla kuin nukeilla, fiiliksen mukaan.

Voi olla, että tilanne muuttuu kun kouluikä lähestyy. Useinhan ryhmäpaine ja kiusaamisen pelko ns pakottaa ruotuun ja tyttöily saa jäädä.

Toisaalta, ainakin täällä Helsingissä vaikuttaa sitä, että nuoremman polven ja näiden 2000-luvulla syntyneiden asenteet ovat vapautumassa eikä sukupuoliroolit ole enää niin tiukkoja.

Vierailija
58/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:49"]En ole, eikä hän (5-vuotias) suostuisi laittamaankaan! :D
Pitää muka olla niin mies! Matkii tällä hetkellä isää ja pappaansa kaikessa(pappansa on nuorekas 50-vuotias) .
[/quote]
Lisättäköön tähän että käyttää kyllä punaista, violettia ja keltaista yms. Se pinkki on semmonen ehdoton ei-ei.

Vierailija
59/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:40"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:31"]

[/quote]

[/quote]

Mulle sopii, että mies meikkaa tai pukeutuu mekkoihin. Mä vaan en itse syty siitä. Itse sytyn erilaisista miehistä, ystävinä semmoisi on, eikä haittaa! Aika usein naisilla, niinkuin myös miehillä, on tietty tyyppi jollaisista syttyy ja haluaa kumppanikseen. Ei se ole heti suvaitsevuudesta kiinni, jos haluaa tiettyjä asioita kumppaniltaan.

[/quote]

Juuri näin. Annetaan ihmisten pukeutua kuten haluavat. Jos sitten aikuinen mies huomaa, että on kiinnostunut naisista ja että tyttömäiset vaatteet heikentävät flaksia, niin sitten mies kyllä osaa tehdä siitä omat johtopäätökset ja halutessaan muuttaa pukeutumistyyliään. Ei se sen kummenpaa ole. Miksi siis muiden pitäisi tehdä siitä ongelma? Jokainen vastatkoon itse omasta pukeutumisestaan. Jos minun pieni poikani haluaa tyttöillä vielä aikuisena, niin se on hänen valintansa ja hän kantaa siitä mahdolliset seuraukset (=ehkä vaikeaa löytää tyttöystävä/työpaikka, joku voi nälviä jne). Voin vaan huolehtia siitä, että hän on hyvällä itsetunnolla varustettu, tapahtui niin tai näin.

Vierailija
60/104 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:24"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:22"]Olen. Mitä sitten?[/quote]

Ei mitään. Itellä on vaan nuo sukupuolivärit niin vahvasti mielessä, että tuntuisi hankalalta pukea poika vaaleanpunaiseen.
[/quote]

Mikä hitto on SUKUPUOLIVÄRI!? Sopiiko se jotenkin erityisen hyvin tietyn muotoisten genitaalien kanssa vai? Kaikkea tekin mietitte, hyi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi