Oletko pukenut pienen poikasi vaaleanpunaiseen?
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:27"]koska lähtökohtana pitäisi olla Se, että jokainen väri on keskenään tasa-arvoinen jokaiselle sukupuolelle.[/quote]
Miksi sen pitäisi olla lähtökohta? Kyllä mä hyväksyn sen, että miehet meikkaa (tiedänkin yhden meikkaavan miehen), mutta kyllä mä sitä jotenkin naisten juttuna kuitenkin pidän.
Miksi rajojen täytyy olla niin ehdottomia, että mitään miesten ja naisten juttuja ei ole?
[/quote]
Miksi pitää olla erikseen tyttöjen ja poikien juttuja? Tästähän tässä oli kyse, ei miehistä ja naisista. Pienillä lapsilla kun ei vielä edes ole sosiaalista sukupuolta, miksi sen perusteella erottelu on siis tärkeää? Vai pitäisikö mielestäsi myös olla "sinisilmäisten juttuja" tai "punatukkaisten juttuja", joihin ei muilla ole asiaa?
[/quote]
Vois kysyä myös, ketä sukupuoleton elämä palvelee? Miksi poika ei saa tietää olevansa poika vaikkei vielä niin ymmärräkään eroja? Kun eihän ne samanlaisia ole; mies ja nainen. Eikä pidä ollakaan. Itse en ostanut poikavauvalle vaaleanpunaista, kun en halunnut että luullaan tytöksi. Enkä kyllä tykkää väristä muutenkaan. Eipä tuo poika ole isompanakaan mitään vaaleanpunaista vaatetta itselleen halunnut.
En tietenkään. En mä nyt sentään ihan idiootti ole. Vaaleanpunainen on niin sekeästi pikkutyttöjen väri, että olisi ihan kiusaamista laittaa sellaista pojalle.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:22"]
Olen. Mitä sitten?
[/quote]
Niin minäkin. Ja koska en pitänyt vaaleansinisestä, enkä oikeastaan tumman sinisestäkään, niin en pukenut poikavauvaa niihin. Se oli joillekin tosi vaikea paikka, mutta kehotin heitä ystävällisesti katsomaan peiliin - siellä se ongelma oli.
Mun pojan lempiväri on vaaleanpunainen. Se on hänen ihan oma valintansa. Meillä ei ole ollut kauheasti mitään vaaleanpunaista, mutta hän on keksinyt alkaa siitä tykkäämään.
Mä oon yrittänyt olla tarjoilematta lapselle mitään sukupuolistereotypioita. Hän on itse ilmaissut kiinnostusta asioihin ja me olemme sitten sitä tukeneet. Valtaosa hänen kiinnostuksenkohteistaan on ns. poikien juttuja, mutta ei meillä nimitetä niitä sillä tavalla. Ne vain ovat. Lapsen parhaat leikkikaverit ovat tyttöjä. Vaikka lapsi tykkää vaaleanpunaisesta, hän ei halua esim. pukeutua mekkoon.
Valtaosan näistä sukupuoliasenteista tulee aikuisilta. Jos lapselle tarjoaa asiat tyttöjen ja poikien asioina, lapsi mieltää ne sellaisina. Se on aivan turhaa rajoittamista ja ruokkii taipumuksia yksipuolisesti. Jos nukenhoito leimataan vain tyttöjen jutuksi, poika ei ryhdy siihen, vaikka haluaisi. Jos lapset jaotellaan aina tyttöihin ja poikiin, lapsi ottaa sen jaon totena. Mä en ikinä viittaa lapsen leikkikavereihin (sisarukset) sanalla "tytöt", vaan käytän aina nimiä, koska he eivät ole ensisijaisesti lapselle "tyttöjä", vaan yksilöitä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:19"]
En tietenkään. En mä nyt sentään ihan idiootti ole. Vaaleanpunainen on niin sekeästi pikkutyttöjen väri, että olisi ihan kiusaamista laittaa sellaista pojalle.
[/quote]
Entä siinä tapauksessa, kun poika itse haluaa vaaleanpunaista?
Te jotka ootte pukenu poikanne pinkkiin, onko luultu tytöksi tai oletteko saaneet nauravia katseita?
Ja en nyt puhu lohenpunaisista kauluspaidoista, vaan pitkähiuksisista taaperoista/ vauvoista.
Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D
Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:37"]
Te jotka ootte pukenu poikanne pinkkiin, onko luultu tytöksi tai oletteko saaneet nauravia katseita? Ja en nyt puhu lohenpunaisista kauluspaidoista, vaan pitkähiuksisista taaperoista/ vauvoista.
[/quote]
On luultu tytöksi monta kertaa, ihan millaisissa vaatteissa tahansa, kun oli pitkä tukka. Nauravat katseet? Missä mielessä? Kyllähän ihmiset lapsille hymyilee, mutta jos sä tarkoitat pilkallista naureskelua, niin ei kai kukaan tervejärkinen aikuinen suhtaudu pilkallisesti lasten vaatteisiin?
Äitini puki minut pienenä keltaiseen haalariin. Kun olin vähän vanhempi, niin naapurissa asuva nainen totesi ääneen, että "ai, poikako tämä olikin"... haudoin tätä asiaa pitkään mielessäni. Vihasin sitä ämmää syvästi, toivoin hänelle pahaa, ja olen myös inhonnut sen jälkeen naisia, jotka värjäävät omaa päätään.
Siinä Teille konnotaatioita mustan sielun pimeältä puolelta. Nykyisin nukun Elloksen keltaisissa t-paidoissa, ja toivon että maailmaa kohtaisi ydinsota, että loppuisi tämä nykyisen kaltainen vouhotus.
Miettikääpä tätä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"]
Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle.
[/quote]
OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa?
En, koska en pidä vaaleanpunaisesta. En pukisi tyttöäkään vaaleanpunaiseen, en vain tykkää siitä väristä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"]
Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle.
[/quote]
OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa?
[/quote]
Ei ei kyllä meillä mies hoitaa ihan yhtä paljon :D en tiedä, minusta ne nuket ja barbit vaan on tyttöjen leluja. Ei haittaa jos toisten pojat leikkii niillä mutta ei ole ikinä edes tullut mieleen omalle pojalle nukkea ostaa.
Ja koska oli esikoinen ja pari vuotta siskoaan vanhempi, ei häntä edes kiinnostanut sitten ne pikkusiskon lelutkaan.
Mielenkiinnon vuoksi, oletteko te sukupuoleettomuuteen kannustajat Etelä- Suomesta?
Kun ei täällä pohjoisessa näy pinkkiin puettuja poikia?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"] Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle. [/quote] OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa? [/quote] Ei ei kyllä meillä mies hoitaa ihan yhtä paljon :D en tiedä, minusta ne nuket ja barbit vaan on tyttöjen leluja. Ei haittaa jos toisten pojat leikkii niillä mutta ei ole ikinä edes tullut mieleen omalle pojalle nukkea ostaa. Ja koska oli esikoinen ja pari vuotta siskoaan vanhempi, ei häntä edes kiinnostanut sitten ne pikkusiskon lelutkaan. Mielenkiinnon vuoksi, oletteko te sukupuoleettomuuteen kannustajat Etelä- Suomesta? Kun ei täällä pohjoisessa näy pinkkiin puettuja poikia?
[/quote]
Ei se, ettei rajoita lapsensa vaatteiden väriä tai leluja sukupuolen perusteella ole mitään sukupuolettomuutta. Jos koko ajan toitottaa lapsille tyttöjen ja poikien jutuista, niin kyllä se tulee lapsellekin selväksi, millaisista asioista saa kiinnostua.
En ole Etelä-Suomesta, vaan Etelä-Pohjanmaalta.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:37"]
Te jotka ootte pukenu poikanne pinkkiin, onko luultu tytöksi tai oletteko saaneet nauravia katseita? Ja en nyt puhu lohenpunaisista kauluspaidoista, vaan pitkähiuksisista taaperoista/ vauvoista.
[/quote]
On luultu tytöksi monta kertaa, ihan millaisissa vaatteissa tahansa, kun oli pitkä tukka. Nauravat katseet? Missä mielessä? Kyllähän ihmiset lapsille hymyilee, mutta jos sä tarkoitat pilkallista naureskelua, niin ei kai kukaan tervejärkinen aikuinen suhtaudu pilkallisesti lasten vaatteisiin?
[/quote]
No täällä päin kyllä päät kääntyy ja mietitään sitten porukalla menikö ohi nyt tyttö vai poika. tiedän koska kokemusta on kun omalla pojallani kasvoi vielä se taaperoletti puoleen selkään. En raaskinut leikata kun oli vitivalkoiset kiharat mutta pakkohan se sitten oli :(
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:33"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole halunnut. Tykkää harmaasta ja vihreästä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:42"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:37"] Te jotka ootte pukenu poikanne pinkkiin, onko luultu tytöksi tai oletteko saaneet nauravia katseita? Ja en nyt puhu lohenpunaisista kauluspaidoista, vaan pitkähiuksisista taaperoista/ vauvoista. [/quote] On luultu tytöksi monta kertaa, ihan millaisissa vaatteissa tahansa, kun oli pitkä tukka. Nauravat katseet? Missä mielessä? Kyllähän ihmiset lapsille hymyilee, mutta jos sä tarkoitat pilkallista naureskelua, niin ei kai kukaan tervejärkinen aikuinen suhtaudu pilkallisesti lasten vaatteisiin? [/quote] No täällä päin kyllä päät kääntyy ja mietitään sitten porukalla menikö ohi nyt tyttö vai poika. tiedän koska kokemusta on kun omalla pojallani kasvoi vielä se taaperoletti puoleen selkään. En raaskinut leikata kun oli vitivalkoiset kiharat mutta pakkohan se sitten oli :(
[/quote]
Mä en ymmärrä ihmisiä, joita kiinnostaa, onko ohikulkeva lapsi tyttö vai poika. Meidän lapsen kohdalla se käy ilmi, jos kysyy nimen!
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:33"]
[/quote]
[/quote]
Ei ole halunnut. Tykkää harmaasta ja vihreästä.
[/quote]
No jos nyt vielä yritän uudestaan muotoilla: Onko se silloin kiusausta, jos poika itse (tämä ei nyt tarkoita sinun poikaasi, vaan poikia yleensä) haluaa pukeutua vaaleanpunaiseen?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"] Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle. [/quote] OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa? [/quote] Ei ei kyllä meillä mies hoitaa ihan yhtä paljon :D en tiedä, minusta ne nuket ja barbit vaan on tyttöjen leluja. Ei haittaa jos toisten pojat leikkii niillä mutta ei ole ikinä edes tullut mieleen omalle pojalle nukkea ostaa. Ja koska oli esikoinen ja pari vuotta siskoaan vanhempi, ei häntä edes kiinnostanut sitten ne pikkusiskon lelutkaan. Mielenkiinnon vuoksi, oletteko te sukupuoleettomuuteen kannustajat Etelä- Suomesta? Kun ei täällä pohjoisessa näy pinkkiin puettuja poikia?
[/quote]
Ei se, ettei rajoita lapsensa vaatteiden väriä tai leluja sukupuolen perusteella ole mitään sukupuolettomuutta. Jos koko ajan toitottaa lapsille tyttöjen ja poikien jutuista, niin kyllä se tulee lapsellekin selväksi, millaisista asioista saa kiinnostua.
En ole Etelä-Suomesta, vaan Etelä-Pohjanmaalta.
[/quote]
Ahaa no sitten mä olen tuommoinen tohottajamamma, alusta asti meillä on ollut tyttöjen JA poikien jutut. Näin meillä mutta en tuomitse jotka tekevät toisin. Ja korostan että en aijo puuttua lasteni valintoihin sitten kun ovat isoja, tällä hetkellä meillä vasta eskarilainen ja taapero.
Olen pukenut pojalleni vaaleanpunaiset potkuhousut (oli alle puolivuotias).
Toinen poika pitää punaisia ja vaaleanpunaisia kauluspaitoja (on parikymppinen).
Mikä tässä nyt on ongelma?