Oletko pukenut pienen poikasi vaaleanpunaiseen?
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:00"]
Olemme pukeneet poikamme pinkkiin. Haluamme, että pojastamme tulee homo, koska tämä on ekologista ja edistää suvaitsevaisuutta. T. Vihreä-pari
[/quote]
Kerropas nyt, palstapersu, miten pinkkiin pukeutuminen vaikuttaa seksuaalisen identiteetin muotoutumiseen?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"]
Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle.
[/quote]
OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa?
[/quote]
Ei ei kyllä meillä mies hoitaa ihan yhtä paljon :D en tiedä, minusta ne nuket ja barbit vaan on tyttöjen leluja. Ei haittaa jos toisten pojat leikkii niillä mutta ei ole ikinä edes tullut mieleen omalle pojalle nukkea ostaa.
Ja koska oli esikoinen ja pari vuotta siskoaan vanhempi, ei häntä edes kiinnostanut sitten ne pikkusiskon lelutkaan.
Mielenkiinnon vuoksi, oletteko te sukupuoleettomuuteen kannustajat Etelä- Suomesta?
Kun ei täällä pohjoisessa näy pinkkiin puettuja poikia?
[/quote]
Meidän 2-vuotiaalla pojalla on nukke, jota tykkää halia ja pussailla, syöttää ja nukuttaa. Isänsä on kyllä hyvä esimerkki pojalle, ei pakene perhe-elämää, vaan hoitaa poikaa todella hyvin. Luulen, että pojastamme tulee vielä joskus hyvä isä.
Tottakai olen pukenut. Vaalenpunaiseen pikeepaitaan mm. ja kivalta näyttää vaikka shortsien ja tennareiden kanssa! Kesäiseltä ja raikkaalta, ihan toista maata tyylikkyydenkin suhteen kun jotkut monen poikien äidin suosimat disney-printtikuvat perus sinisessä huonosti istuvassa trikoorytkyssä.
Ja kamala sentään, tyttökin on käyttänyt vaaleansinisiä ja tummansinisiä vaatteita: takkeja, neuleita, mekkoja, toppahaalarikin on ollut sininen... Koskakohan on lastensuojelu jonkun kyyläävän ja ahdasmielisen mamman hälyttämän paikalla tarkastamassa onko vaaleanpunainen paita tehnyt pysyvää vauriota poikani kehitykseen :-O ?!
Olen pukenut. Yksi vauva-aikoina käytetty body oli pinkki ja taaperoiässä käytti joskus omasta lapsuudestani peräisin olevaa vaaleanpunaista neuletakkia. Isompana pyrin hankkimaan vaatteita sen mukaan, mistä väreistä poika itse tykkäsi. Usein oli vaikea löytää hänen tykkäämiään värejä poikien vaatteita :-/
Pinkkiä ei kaivannut, mutta keltaista, punaista, valkoista. Missään tapauksessa ei halunnut mitään missä oli pääkallon kuvia, mikä usein rajoitti vaateostoksia sitten pikkulapsi-iän jälkeen. Pienille vielä sai tyyliin jonkun kirkkaanvärisen paidan, jossa on auto tai supersankari, mutta kouluiässä valikoima kaventui johonkin mustan, harmaan ja tummansinisen tienoille. Ja tyttöjen vaatteet olivat jotain hörhelöisiä rimpuloita, joista ei niistäkään oikein ollut vaihtoehdoksi.
Vaaleanpunaisiin poikien vaatteisiin kyllä olen.
Kerran ostin kirppikseltä t-paidan, jota siinä hötäkässä luulin tavalliseksi vihreäraitaiseksi paidaksi. Kotona kun vedin sen pojalle päälle huomasin puhvihihat :D
70 jatkaa vielä:
Poikaamme ei pueta vaaleanpunaiseen tai pinkkiin, koska me vanhemmat ei tykätä niistä väreistä. Puistoissa poikaa on luultu monesti tytöksi kun hänen päällä on ollut punainen pipo ja vihreä haalari. Outoa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:19"]
En tietenkään. En mä nyt sentään ihan idiootti ole. Vaaleanpunainen on niin sekeästi pikkutyttöjen väri, että olisi ihan kiusaamista laittaa sellaista pojalle.
[/quote]
Entä siinä tapauksessa, kun poika itse haluaa vaaleanpunaista?
[/quote]
Ei ole halunnut. Tykkää harmaasta ja vihreästä.
[/quote]
No jos nyt vielä yritän uudestaan muotoilla: Onko se silloin kiusausta, jos poika itse (tämä ei nyt tarkoita sinun poikaasi, vaan poikia yleensä) haluaa pukeutua vaaleanpunaiseen?
[/quote]
Jos sun poikasi haluaa pukeutua pinkkiin niin se on sun murheesi. Eihän se minua liikuta. Henk. koht. en itse kuitenkaan halunnut poiketa vallitsevasta käytännöstä tässä asiassa. Minusta tyttöjen kuuluu saada olla tyttöjä ja poikien poikia , joten olen tukenut lapsiani oman sukupuolensa tyypillisillä traditioilla. Ihmisellä kun nyt kuitenkin on se sukupuoli ja se jossakin määrin vaikuttaa mieltymyksiinkin ja kulttuuriseen tapaan elää ja olla, en ole halunnut sekoittaa sitä vaan mennä niillä tavoilla miten ennenkin on tehty. Joten meillä tyttö pukeutuu sukkiksiin ja poika kalsareihin. Aikuisena saavat sitten tehdä mitä lystäävät, mä hoidan oman hommani äitinä perinteitten mukaisesti. Kelpaako tämä?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:56"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:54"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:19"]
En tietenkään. En mä nyt sentään ihan idiootti ole. Vaaleanpunainen on niin sekeästi pikkutyttöjen väri, että olisi ihan kiusaamista laittaa sellaista pojalle.
[/quote]
Entä siinä tapauksessa, kun poika itse haluaa vaaleanpunaista?
[/quote]
Ei ole halunnut. Tykkää harmaasta ja vihreästä.
[/quote]
No jos nyt vielä yritän uudestaan muotoilla: Onko se silloin kiusausta, jos poika itse (tämä ei nyt tarkoita sinun poikaasi, vaan poikia yleensä) haluaa pukeutua vaaleanpunaiseen?
[/quote]
Jos sun poikasi haluaa pukeutua pinkkiin niin se on sun murheesi. Eihän se minua liikuta. Henk. koht. en itse kuitenkaan halunnut poiketa vallitsevasta käytännöstä tässä asiassa. Minusta tyttöjen kuuluu saada olla tyttöjä ja poikien poikia , joten olen tukenut lapsiani oman sukupuolensa tyypillisillä traditioilla. Ihmisellä kun nyt kuitenkin on se sukupuoli ja se jossakin määrin vaikuttaa mieltymyksiinkin ja kulttuuriseen tapaan elää ja olla, en ole halunnut sekoittaa sitä vaan mennä niillä tavoilla miten ennenkin on tehty. Joten meillä tyttö pukeutuu sukkiksiin ja poika kalsareihin. Aikuisena saavat sitten tehdä mitä lystäävät, mä hoidan oman hommani äitinä perinteitten mukaisesti. Kelpaako tämä?
[/quote]
Ihmettelen vain, mikset vastannut kysymykseen!
Se, että poika pukee ylleen pinkin vaatteen tai leikkii nukella, ei tarkoita sitä, ettei poika saisi olla poika. Se tarkoittaa sitä, että pojalla on pinkki vaate ja hän leikkii nukella. Jos tukee niitä vallitsevia sukupuolistereotypioita, tulee samalla kieltäneeksi lapseltaan asioita aivan turhaan ja rajoittaneeksi häneltä monia ominaisuuksia pois. Mitä jos lapsi ei haluaisikaan olla sellainen poika/tyttö, kuin vanhempien ajatus pojasta/tytöstä on? Aikamoinen sisäinen ristiriita siitä syntyy, jos ei edes kotona kelpaa ominaisuuksineen.
Ennen on tehty erilaisin tavoin, esim. minun isovanhempieni lapsuudessa kaikilla pikkulapsilla oli pitkä tukka ja mekko. 70-luvun lapsilla oli sukupuolineutraali värimaailma. Nykyään taas sukupuolta korostetaan jo ihan vauvasta asti, toisin kuin vaikkapa minun lapsuudessani 80-luvulla. Käytännöt vaihtelevat vuosikymmenten mukaan.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:00"]
Olemme pukeneet poikamme pinkkiin. Haluamme, että pojastamme tulee homo, koska tämä on ekologista ja edistää suvaitsevaisuutta. T. Vihreä-pari
[/quote] Höpöhöpö! Äläs nyt viitsi provoilla vihreiden piikkiin,kun et nyt oikein aidolta sellaiselta edes vaikuta.
Paremminkin vaan ihan tavan ennakkoluuloiselta persulta siellä tuon aivan läpinäkyvän"vitsailusi"takana.
Paljastuit jo !
Yhtä vaaleanpuna-violettiraitaista bodya käytin pojalla kyllä, kun hän oli vauva, lähinnä haastaakseni itseäni pois tästä pinkki-on-tyttöjen-väri-ajatusmallista. Itse en pidä pinkistä ja tyttövauvallemme päätin olla hankkimatta yhtään vaaleanpunaista vaatetta, mutta kun niitä kuitenkin on lahjaksi tullut niin niitä on jonkin verran käytetty. Poikaa on kerran leikkipuistossa luultu tytöksi, vaikka hänellä oli päällään vihreä siniraitainen haalari ja siniset rukkaset...?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:48"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"] Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle. [/quote] OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa? [/quote] Ei ei kyllä meillä mies hoitaa ihan yhtä paljon :D en tiedä, minusta ne nuket ja barbit vaan on tyttöjen leluja. Ei haittaa jos toisten pojat leikkii niillä mutta ei ole ikinä edes tullut mieleen omalle pojalle nukkea ostaa. Ja koska oli esikoinen ja pari vuotta siskoaan vanhempi, ei häntä edes kiinnostanut sitten ne pikkusiskon lelutkaan. Mielenkiinnon vuoksi, oletteko te sukupuoleettomuuteen kannustajat Etelä- Suomesta? Kun ei täällä pohjoisessa näy pinkkiin puettuja poikia? [/quote] Ei se, ettei rajoita lapsensa vaatteiden väriä tai leluja sukupuolen perusteella ole mitään sukupuolettomuutta. Jos koko ajan toitottaa lapsille tyttöjen ja poikien jutuista, niin kyllä se tulee lapsellekin selväksi, millaisista asioista saa kiinnostua. En ole Etelä-Suomesta, vaan Etelä-Pohjanmaalta. [/quote] Ahaa no sitten mä olen tuommoinen tohottajamamma, alusta asti meillä on ollut tyttöjen JA poikien jutut. Näin meillä mutta en tuomitse jotka tekevät toisin. Ja korostan että en aijo puuttua lasteni valintoihin sitten kun ovat isoja, tällä hetkellä meillä vasta eskarilainen ja taapero.
[/quote]
Mutta sä olet jo tehnyt heille selväksi, millaiset asiat ovat hyväksyttäviä pojalle ja millaiset tytölle. Siitä voi olla vähän vaikea poiketa isompana, kun on jo ehtinyt omaksua sen, millainen pitää olla. Tiedän itse ihan omasta kokemuksesta.
[/quote]
No mutta onhan niitä ollut tarinoita transuista yms joita on puettu lapsuusajan oman ulkoisen sukupuolen mukaan, mutta sitten alkavat kuitenkin pukeutua kuten itse tahtovat. Ja esimerkkeinä voisi käyttää myös gootteja, hevareita, fruittareita...
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:57"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:48"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"] Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle. [/quote] OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa? [/quote] Ei ei kyllä meillä mies hoitaa ihan yhtä paljon :D en tiedä, minusta ne nuket ja barbit vaan on tyttöjen leluja. Ei haittaa jos toisten pojat leikkii niillä mutta ei ole ikinä edes tullut mieleen omalle pojalle nukkea ostaa. Ja koska oli esikoinen ja pari vuotta siskoaan vanhempi, ei häntä edes kiinnostanut sitten ne pikkusiskon lelutkaan. Mielenkiinnon vuoksi, oletteko te sukupuoleettomuuteen kannustajat Etelä- Suomesta? Kun ei täällä pohjoisessa näy pinkkiin puettuja poikia? [/quote] Ei se, ettei rajoita lapsensa vaatteiden väriä tai leluja sukupuolen perusteella ole mitään sukupuolettomuutta. Jos koko ajan toitottaa lapsille tyttöjen ja poikien jutuista, niin kyllä se tulee lapsellekin selväksi, millaisista asioista saa kiinnostua. En ole Etelä-Suomesta, vaan Etelä-Pohjanmaalta. [/quote] Ahaa no sitten mä olen tuommoinen tohottajamamma, alusta asti meillä on ollut tyttöjen JA poikien jutut. Näin meillä mutta en tuomitse jotka tekevät toisin. Ja korostan että en aijo puuttua lasteni valintoihin sitten kun ovat isoja, tällä hetkellä meillä vasta eskarilainen ja taapero. [/quote] Mutta sä olet jo tehnyt heille selväksi, millaiset asiat ovat hyväksyttäviä pojalle ja millaiset tytölle. Siitä voi olla vähän vaikea poiketa isompana, kun on jo ehtinyt omaksua sen, millainen pitää olla. Tiedän itse ihan omasta kokemuksesta. [/quote] No mutta onhan niitä ollut tarinoita transuista yms joita on puettu lapsuusajan oman ulkoisen sukupuolen mukaan, mutta sitten alkavat kuitenkin pukeutua kuten itse tahtovat. Ja esimerkkeinä voisi käyttää myös gootteja, hevareita, fruittareita...
[/quote]
Ei tässä ole kyse transvetismista tai alakulttuurista vaan siitä, että kerrotaan lapselle, millainen hänen pitää olla sukupuolensa perusteella; poika ei leiki nukellä ja hoivaa, koska hän on poika, kiinnostunut autoista ja monstereista. Tyttö leikkii nukeilla ja barbeilla, koska tykkää hoivata ja vaatteet kiinnostavat. Mutta entä jos tyttö tai poika haluaisikin olla jotain muuta kuin mitä kotona on hänelle opetettu? Jos ei edes tarjoa muuta vaihtoehtoa kuin sen "perinteisen", lapsi ei tule oppineeksi muuta. Musta se on rajoittamista. Miksei poika voi leikkiä nukella? Mun poika hoitaa nukkeja mielellään, keittää ruokaa, panee nukkumaan ja jopa imettää (meillä on vauva). Leikkii hän toki "perinteisiäkin" poikaleikkejä, mutta miksi vain ne pitäisi jättää pojille? Eikö pojankin ole ihan hyvä leikkiä hoivaleikkejä ja oppia huolenpitoa leikin kautta?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:57"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:48"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"] Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle. [/quote] OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa? [/quote] Ei ei kyllä meillä mies hoitaa ihan yhtä paljon :D en tiedä, minusta ne nuket ja barbit vaan on tyttöjen leluja. Ei haittaa jos toisten pojat leikkii niillä mutta ei ole ikinä edes tullut mieleen omalle pojalle nukkea ostaa. Ja koska oli esikoinen ja pari vuotta siskoaan vanhempi, ei häntä edes kiinnostanut sitten ne pikkusiskon lelutkaan. Mielenkiinnon vuoksi, oletteko te sukupuoleettomuuteen kannustajat Etelä- Suomesta? Kun ei täällä pohjoisessa näy pinkkiin puettuja poikia? [/quote] Ei se, ettei rajoita lapsensa vaatteiden väriä tai leluja sukupuolen perusteella ole mitään sukupuolettomuutta. Jos koko ajan toitottaa lapsille tyttöjen ja poikien jutuista, niin kyllä se tulee lapsellekin selväksi, millaisista asioista saa kiinnostua. En ole Etelä-Suomesta, vaan Etelä-Pohjanmaalta. [/quote] Ahaa no sitten mä olen tuommoinen tohottajamamma, alusta asti meillä on ollut tyttöjen JA poikien jutut. Näin meillä mutta en tuomitse jotka tekevät toisin. Ja korostan että en aijo puuttua lasteni valintoihin sitten kun ovat isoja, tällä hetkellä meillä vasta eskarilainen ja taapero. [/quote] Mutta sä olet jo tehnyt heille selväksi, millaiset asiat ovat hyväksyttäviä pojalle ja millaiset tytölle. Siitä voi olla vähän vaikea poiketa isompana, kun on jo ehtinyt omaksua sen, millainen pitää olla. Tiedän itse ihan omasta kokemuksesta. [/quote] No mutta onhan niitä ollut tarinoita transuista yms joita on puettu lapsuusajan oman ulkoisen sukupuolen mukaan, mutta sitten alkavat kuitenkin pukeutua kuten itse tahtovat. Ja esimerkkeinä voisi käyttää myös gootteja, hevareita, fruittareita...
[/quote]
Ei tässä ole kyse transvetismista tai alakulttuurista vaan siitä, että kerrotaan lapselle, millainen hänen pitää olla sukupuolensa perusteella; poika ei leiki nukellä ja hoivaa, koska hän on poika, kiinnostunut autoista ja monstereista. Tyttö leikkii nukeilla ja barbeilla, koska tykkää hoivata ja vaatteet kiinnostavat. Mutta entä jos tyttö tai poika haluaisikin olla jotain muuta kuin mitä kotona on hänelle opetettu? Jos ei edes tarjoa muuta vaihtoehtoa kuin sen "perinteisen", lapsi ei tule oppineeksi muuta. Musta se on rajoittamista. Miksei poika voi leikkiä nukella? Mun poika hoitaa nukkeja mielellään, keittää ruokaa, panee nukkumaan ja jopa imettää (meillä on vauva). Leikkii hän toki "perinteisiäkin" poikaleikkejä, mutta miksi vain ne pitäisi jättää pojille? Eikö pojankin ole ihan hyvä leikkiä hoivaleikkejä ja oppia huolenpitoa leikin kautta?
[/quote]
No jos pilkkua aletaan väntämään tässä oli kyse pelkästään siitä vaatteiden väristä. Mun pointtini oli se, että kyllä se lapsi alkaa osoittamaan kuitenkin isompana niitä omia mieltymyksiä.
Vai kuinka moni on yrittänyt kasvattaa pojastaan machomiestä, ja lopputuloksena on kuitenkin se hintelä nörtti.
Suututko pojallesi jos hän yhtäkkiä päättääkin heittää ne nuket nurkkaan? Onhan tuokin yhdenlaista tuputtamista, jos koko ajan tyrkkäisin sitä nukkea pojalle käteen, eikä häntä se sitten kiinnoataisikaan.
Eihän kaikki pojat tykkää autoistakaan pienenä?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:57"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:48"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"] Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle. [/quote] OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa? [/quote] Ei ei kyllä meillä mies hoitaa ihan yhtä paljon :D en tiedä, minusta ne nuket ja barbit vaan on tyttöjen leluja. Ei haittaa jos toisten pojat leikkii niillä mutta ei ole ikinä edes tullut mieleen omalle pojalle nukkea ostaa. Ja koska oli esikoinen ja pari vuotta siskoaan vanhempi, ei häntä edes kiinnostanut sitten ne pikkusiskon lelutkaan. Mielenkiinnon vuoksi, oletteko te sukupuoleettomuuteen kannustajat Etelä- Suomesta? Kun ei täällä pohjoisessa näy pinkkiin puettuja poikia? [/quote] Ei se, ettei rajoita lapsensa vaatteiden väriä tai leluja sukupuolen perusteella ole mitään sukupuolettomuutta. Jos koko ajan toitottaa lapsille tyttöjen ja poikien jutuista, niin kyllä se tulee lapsellekin selväksi, millaisista asioista saa kiinnostua. En ole Etelä-Suomesta, vaan Etelä-Pohjanmaalta. [/quote] Ahaa no sitten mä olen tuommoinen tohottajamamma, alusta asti meillä on ollut tyttöjen JA poikien jutut. Näin meillä mutta en tuomitse jotka tekevät toisin. Ja korostan että en aijo puuttua lasteni valintoihin sitten kun ovat isoja, tällä hetkellä meillä vasta eskarilainen ja taapero. [/quote] Mutta sä olet jo tehnyt heille selväksi, millaiset asiat ovat hyväksyttäviä pojalle ja millaiset tytölle. Siitä voi olla vähän vaikea poiketa isompana, kun on jo ehtinyt omaksua sen, millainen pitää olla. Tiedän itse ihan omasta kokemuksesta. [/quote] No mutta onhan niitä ollut tarinoita transuista yms joita on puettu lapsuusajan oman ulkoisen sukupuolen mukaan, mutta sitten alkavat kuitenkin pukeutua kuten itse tahtovat. Ja esimerkkeinä voisi käyttää myös gootteja, hevareita, fruittareita... [/quote] Ei tässä ole kyse transvetismista tai alakulttuurista vaan siitä, että kerrotaan lapselle, millainen hänen pitää olla sukupuolensa perusteella; poika ei leiki nukellä ja hoivaa, koska hän on poika, kiinnostunut autoista ja monstereista. Tyttö leikkii nukeilla ja barbeilla, koska tykkää hoivata ja vaatteet kiinnostavat. Mutta entä jos tyttö tai poika haluaisikin olla jotain muuta kuin mitä kotona on hänelle opetettu? Jos ei edes tarjoa muuta vaihtoehtoa kuin sen "perinteisen", lapsi ei tule oppineeksi muuta. Musta se on rajoittamista. Miksei poika voi leikkiä nukella? Mun poika hoitaa nukkeja mielellään, keittää ruokaa, panee nukkumaan ja jopa imettää (meillä on vauva). Leikkii hän toki "perinteisiäkin" poikaleikkejä, mutta miksi vain ne pitäisi jättää pojille? Eikö pojankin ole ihan hyvä leikkiä hoivaleikkejä ja oppia huolenpitoa leikin kautta? [/quote] No jos pilkkua aletaan väntämään tässä oli kyse pelkästään siitä vaatteiden väristä. Mun pointtini oli se, että kyllä se lapsi alkaa osoittamaan kuitenkin isompana niitä omia mieltymyksiä. Vai kuinka moni on yrittänyt kasvattaa pojastaan machomiestä, ja lopputuloksena on kuitenkin se hintelä nörtti. Suututko pojallesi jos hän yhtäkkiä päättääkin heittää ne nuket nurkkaan? Onhan tuokin yhdenlaista tuputtamista, jos koko ajan tyrkkäisin sitä nukkea pojalle käteen, eikä häntä se sitten kiinnoataisikaan. Eihän kaikki pojat tykkää autoistakaan pienenä?
[/quote]
Mutta miksi pitää väkisin itse yrittää kasvattaa pojasta/tytöstä jotain tietyn mallin mukaista? (Ja kyllä keskustelu jo laajeni muuhunkin kuin vaatteisiin.)
En suutu, mä en ensin ostanut pojalle nukkea, koska itse inhoan nukkeja, inhosin jo lapsena. Mutta kun poika aina joka paikassa tarrasi siihen nukkeen ja alkoi hoitaa, niin hommasin sitten kotiinkin semmoisen. Ei tarkoituksena olekaan tuputtaa yhtään mitään, vaan unohtaa se pojat-leikkii-autoilla-ja-tytöt-nukeilla-sääntö, ja antaa lapsen itse valita. Mun mielestä yksi kauheimmista lauseista on " ei pojat/tytöt leiki noilla, pojat/tytöt leikkii näillä".
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:25"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:57"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:48"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"]
[/quote]
Mutta miksi pitää väkisin itse yrittää kasvattaa pojasta/tytöstä jotain tietyn mallin mukaista? (Ja kyllä keskustelu jo laajeni muuhunkin kuin vaatteisiin.)
En suutu, mä en ensin ostanut pojalle nukkea, koska itse inhoan nukkeja, inhosin jo lapsena. Mutta kun poika aina joka paikassa tarrasi siihen nukkeen ja alkoi hoitaa, niin hommasin sitten kotiinkin semmoisen. Ei tarkoituksena olekaan tuputtaa yhtään mitään, vaan unohtaa se pojat-leikkii-autoilla-ja-tytöt-nukeilla-sääntö, ja antaa lapsen itse valita. Mun mielestä yksi kauheimmista lauseista on " ei pojat/tytöt leiki noilla, pojat/tytöt leikkii näillä".
[/quote]
No musta toi teidän tyyli kuulosti tosi ok meiningiltä :)
Meillä ei ehkä pojalla ole niitä nukkeja mutta pehmokoiraa on hoitanut ja antanut ruokaa, sitten myöhemmin oikeaa vauvaa(pikkusiskoaan).
lainaus näköjään epäonnistui :D t. 83
En ole pukenut poikaa vaaleanpunaiseen, koska ei ole poikia meidän perheessä. Sen sijaan tytöt olen pukenut sekä vaalean- että tummansinisiin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:00"]
[/quote]
Kerropas nyt, palstapersu, miten pinkkiin pukeutuminen vaikuttaa seksuaalisen identiteetin muotoutumiseen?
[/quote]
Eli sunkin mielestä ihmisellä on myös seksuaalinen identiteetti? Miten pinkkiin mekkoon pukeminen vaikuttaa sun mielestä pojan seksuaaliseen identiteettiin? Mun mielestä nimittäin se ei mitenkään positiivisesti vaikuta. Ja näin kärjistäen pakko sanoa, että tuntemani poikalapset, jotka itse haluaa pukeutua mekkoon ja korkkareihin lapsena, ovat aikuisena homoseksuaaleja. Eikä siinä mitään pahaa ole, sehän on sisäänrakennettu ominaisuus siinä missä heteroseksuaalisuuskin, mutta miksi siihen pitäisi väkisin poikalasta ohjata (tosin ei se varmaankaan lasta homoksi teekkään, mutta voihan siitä pienen pojan pää mennä sekaisin kun ei saa olla rehellisesti poika ja pukeutua mekkojen sijasta sortseihin).
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:25"]
[/quote]
[/quote]
Mun poika saa leikkiä nukeilla. Se on aika tavalla eri asia kuin se, että pukisin hänet vaaleanpunaiseen mekkoon.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:48"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:40"] Mulla on tyttö ja poika. Minulle tuntui luontevalta antaa tytölle vaikkapa lelu-auto tai joku ritarilinna, mutta pojalle se nuken ojentaminen tuntuu mahdottomalta :D Eli ei, en voisi tyttöistää poikaani mutta tytölle on helpompi laittaa millaiset vaatteet/lelut vain. Tai noh, pukua en tyttölapselle itse laittaisi päälle. [/quote] OIkeesti? Pojalle nuken antaminen tuntuu mahdottomalta? Miksi? Onko myös mahdoton ajatus se, että mies hoitaa vauvaa, vai mitä tuollainen ajattelu tahtoo sanoa? [/quote] Ei ei kyllä meillä mies hoitaa ihan yhtä paljon :D en tiedä, minusta ne nuket ja barbit vaan on tyttöjen leluja. Ei haittaa jos toisten pojat leikkii niillä mutta ei ole ikinä edes tullut mieleen omalle pojalle nukkea ostaa. Ja koska oli esikoinen ja pari vuotta siskoaan vanhempi, ei häntä edes kiinnostanut sitten ne pikkusiskon lelutkaan. Mielenkiinnon vuoksi, oletteko te sukupuoleettomuuteen kannustajat Etelä- Suomesta? Kun ei täällä pohjoisessa näy pinkkiin puettuja poikia? [/quote] Ei se, ettei rajoita lapsensa vaatteiden väriä tai leluja sukupuolen perusteella ole mitään sukupuolettomuutta. Jos koko ajan toitottaa lapsille tyttöjen ja poikien jutuista, niin kyllä se tulee lapsellekin selväksi, millaisista asioista saa kiinnostua. En ole Etelä-Suomesta, vaan Etelä-Pohjanmaalta. [/quote] Ahaa no sitten mä olen tuommoinen tohottajamamma, alusta asti meillä on ollut tyttöjen JA poikien jutut. Näin meillä mutta en tuomitse jotka tekevät toisin. Ja korostan että en aijo puuttua lasteni valintoihin sitten kun ovat isoja, tällä hetkellä meillä vasta eskarilainen ja taapero.
[/quote]
Mutta sä olet jo tehnyt heille selväksi, millaiset asiat ovat hyväksyttäviä pojalle ja millaiset tytölle. Siitä voi olla vähän vaikea poiketa isompana, kun on jo ehtinyt omaksua sen, millainen pitää olla. Tiedän itse ihan omasta kokemuksesta.