Isoin valheesi CV:ssä?
Kommentit (109)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:25"]Aattelepas, että mä olen ollut poissa työmaalta jo 9 vuotta. Sinä aikana mulle on maksettu täyttä palkkaa 9 kuukaudelta ja olen kerännyt palkallista lomaa n. 80 päivää. Nyt sä varmaan revit pelihoususi. :-D Ja mulla on näihin kaikkiin oikeus. Lisäksi mulla on puolen vuoden irtisanomisaika, kun takaisin menen. Kertynyt tota työkokemusta sen verran, että noin pitkän irtisanomisajan ansaitsin.
[/quote]
Todellakin revin pelihousuni tällaisista "oikeuksista". Kannattaisi varmaan olla vähän hiljempaa noista, nimittäin en takuulla ole ainoa jonka mielestä on todella väärin, että jonkun työttömän voisi noilla sinuun kuluvilla rahoilla jo työllistää YLI VUODEKSI.
Kiinnostaako sinua lainkaan, onko kansantaloudellamme varaa tällaiseen pelleilyyn? Kohta täälläkin porukka asuu kaduilla kuten Kreikassa, jossa vedettiin kotiinpäin kaikki mikä irti lähti eikä kuunneltu varoituksia kansantalouden kaatumisesta. Sielläpähän rypevät nyt sitten. Ja sinä varmaan olet ensimmäiseksi sormi ojossa selittämässä, kuinka Kreikan lainoista ei tule antaa senttiäkään anteeksi.
[/quote]
Ei ole minun vikani, että tällaisia oikeuksia on. Hölmöhän olisin, jos en niitä hyödyntäisi meidän tilanteessamme. En todellakaan ota kontolleni kansantaloutemme huonoa tilaa. Se on ihan muista asioista kiinni kuin kotiäideille maksetuista tuista. Samaa mieltä olen siitä, että järjestelmä.on järjetön. Mutta niin kauan kuin se tällainen on, käytän sitä tarpeen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:50"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:15"]
Tällä logiikallahan kelan tulisi maksaa myös uuden työntekijän kouluttaminen muissa tapauksissa. Kyllä se uuden ihmiseb kouluttaminen monessa tapauksessa hyödyttää firmaa. Saa uuden hyvön työntekijän laillisen määräaikaisuuden kautta. Ja btw, mä olen täysin.samaa mieltä siitä, että valtion pitäisi kustantaa lisääntymisestä aiheutuneet kulut. Mut meidän järjestelmä nyt on tällainen. Mä en todellakaan jätä omaa oikeuttani käyttämättä työnantajan parasta miettien, ei sekään ole muhun sitoutunut kuin siksi aikaa, kun sattuu tuntumaan hyvältä.
[/quote]
No eikä tulisi, vaan ainoastaan sellaisissa tapauksissa joissa työnantajalle tulee kuluja ilman että työnantaja voi asialle yhtään mitään. Ymmärrätkö että se työntekijän kouluttaminen maksaa ja yrityksellä ei välttämättä ole juuri silloin varaa eikä tarvetta kouluttaa, saati sitten etsiä sopivaa tekijää (ei kaikkiin paikkoihin tekijä löydy noin vain)? Sinäkin voit mennä ostamaan itsellesi sisäfilepihvin. Se hyödyttää sinua, saat hyvän pihvin itsellesi!! Varmaan olet mielissäsi, jos se että vaikka minä päätän mennä huomenna kahville, aiheuttaa sen että sinun on pakko mennä ostamaan sisäfilepihvi, eikä kukaan kysy haluatko tehdä niin tai onko sinulla siihen varaa. Ja vaikka minun kahvillakäyntini ei mitenkään liity sinun ruokaostoksiisi, tai ei pitäisi liittyä.
Järjestelmä tosiaan on tällainen, enkä ole sanonut että tarjotut mahdollisuudet tulisi jättää käyttämättä, vaan että valtion ei tule enää jatkaa tuollaisten mahdollisuuksien tarjoamista ihmisille veronmaksajien rahoilla.
[/quote]
Työnantaja voi joutua kouluttamaan uuden myös siksi, että työntekijä irtisanoutuu. Sillekään työantaja ei voi mitään. Logiikkasi ontuu.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:44"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:55"]
Olen cv:n mukaan ollut töissä samassa paikassa jo 9 vuotta. Todellisuudessa olen tuosta ollut 7 vuotta opiskelemassa ja kotona.
[/quote]
Mun työkaveri oli 12 vuotta kotona hoitamassa lapsia. Kun tuli esimiehen paikka auki, hän sai sen, koska organisaation laskutavan mukaan hänellä oli 13 vuoden työkokemus, minulla vain 11 vuoden. Oli mielenkiintoista olla alaisena, kun esimies ei tiennyt oikeasti yhtään mistään yhtään mitään ja tietty me koko porukka kyseltiin häneltä koko ajan, että mites nyt tehdään.
[/quote]
Siis miten tuollainen systeemi toimii? Voiko joku olla 12 vuotta työnantajan laskuun kotona?
[/quote]
No ei laskuun.... mutta työsuhde ei pääty jos on vuorollaan äitiys-, vanhempain- ja kotihoidonvapaalla.
[/quote]
Mutta työssä oloon rinnastetaan vain äitiysloma, hoitovapaata ei.
Aiheen vierestä, mutta edes valtiolla ei ole sellaista sääntöä, että 12 vuotta töissä ollu olisi pätevämpi pomoksi kuin 11 vuotta.
Kyllä pomoksi valitaan muin perustein kuin mittaamalla virkavuosia. Muutenhan kaikki esimiehet olis 60+ ikäisiä.
Nyt mä poistun tästä ketjusta. Oli hauska katsella, miten helposti provosoidutte ja ärsyynnytte.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:59"]Aiheen vierestä, mutta edes valtiolla ei ole sellaista sääntöä, että 12 vuotta töissä ollu olisi pätevämpi pomoksi kuin 11 vuotta.
Kyllä pomoksi valitaan muin perustein kuin mittaamalla virkavuosia. Muutenhan kaikki esimiehet olis 60+ ikäisiä.
[/quote]
Kyllä yhtä pätevistä valitaan enemmän virkavuosia omaava.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:54"]Työnantaja voi joutua kouluttamaan uuden myös siksi, että työntekijä irtisanoutuu. Sillekään työantaja ei voi mitään. Logiikkasi ontuu.
[/quote]
Työnantaja voi paljonkin sille, millainen vaihtuvuus hänen luomassaan työyhteisössä on. Toki yksittäisille irtisanoutumisille ei voi mitään, mutta eipä niissä tarvitse ottaa myöskään vanhaa työntekijää takaisin, vaan voi etsiä ja kouluttaa edellistä paremman tekijän ja näin kääntää tilanteen hyödyksi.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 23:01"]
Nyt mä poistun tästä ketjusta. Oli hauska katsella, miten helposti provosoidutte ja ärsyynnytte.
[/quote]
Hauska katsella kun verovaramme vedetään vessasta alas? Ja vielä viitsit huvittua siitä kun tästä joku "helposti" ärsyyntyy? Onko täällä palstalaisilla ihan kaikki kotona vai onko äitiys kärventänyt viimeisetkin älyn rippeet aivoistanne?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:52"]Ei ole minun vikani, että tällaisia oikeuksia on. Hölmöhän olisin, jos en niitä hyödyntäisi meidän tilanteessamme. En todellakaan ota kontolleni kansantaloutemme huonoa tilaa. Se on ihan muista asioista kiinni kuin kotiäideille maksetuista tuista. Samaa mieltä olen siitä, että järjestelmä.on järjetön. Mutta niin kauan kuin se tällainen on, käytän sitä tarpeen mukaan.
[/quote]
Niin, ei ole sinun vikasi että äänestät taas tulevissa vaaleissa demareita, vai? Joko olet järjestelmää vastaan aidosti ja yrität edes äänestyspäätöksilläsi vaikuttaa sen korjaamiseen, tai sitten et ole. Jälkimmäisessä tapauksessa vika todella on (myös) sinun.
Kun näin moni valehtelee osaamisensa, ei ihme ettei minun ihan oikeita ja merkittäviäkin saavutuksiani uskota. Eikä myöskään ihme, että nykyisin törmää yhä useammin ihmiseen, joka ei osa omaa työtään kunnolla.
En ole aiemmin valehdellut. Tyhmä sitä on kun nyt vasta sen tajuaa. Seuraavaan työpaikkahakemukseen kyllä valehtelen. Lomautuksen ajan jätän pois välistä ja kirjoitan työsuhteen jatkuneen kokoajan. Sama firma kyseessä missä olin ja mihin menen. Ihan ok:sti ollut kyllä töitä vaan vois niitä paremminkin olla.
Ei ole tarvinnut tähän mennessä ikinä valahdella. Totuuten kertominen on aina ollut riittävästi välttämään töihin joutumisen.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 23:38"]
Kun näin moni valehtelee osaamisensa, ei ihme ettei minun ihan oikeita ja merkittäviäkin saavutuksiani uskota. Eikä myöskään ihme, että nykyisin törmää yhä useammin ihmiseen, joka ei osa omaa työtään kunnolla.
[/quote]
Suomi on täynnä rahalle persoja ihmisiä, jotka menevät töihin ihan silkkaa ahneuttaan. Miksi suhun pitäisi suhtautua jotenkin eri tavalla kuin muihin vastaaviin tapauksiin?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:54"]
Meille rekrytoimani henkilö taas valehteli hallitsevansa hyvin muutamankin työn kannalta erittäin olennaisen taidon, joissa hän oli todellisuudessa täysi aloittelija. Valhe oli niin paksu ja räikeä, ettei tullut mieleenikään ettei hakija puhuisi totta. Asia selvisi heti ensimmäisenä työpäivänä ja työntekijä sai lähteä tehtyään ensin yritykselle kohtalaisen suuret taloudelliset vahingot tuhoamalla laitteistoa jota ei osannutkaan käyttää.
Hyväksyn kyllä tuollaisen, että valehtelee osaavansa jotain kieltä, jos pystyy sitten nopeasti ja omalla ajalla sen opettelemaan niin ettei työnantajalle tule vahinkoa. Mutta siis järkeä saisi käyttää näissä valheissakin.
[/quote]
Huhhuh aikamoinen juttu!
Millaisesta laitteistosta oli siis kyse? Joku tietojärjestelmä vai ihan kone/laite? Ihan mielenkiinnosta :)
Neljä sivua piti selata kommentteja, että onko tämä jo kysytty :D Suurin osa kommenteista raivoa ay-liikkeestä. Huoh!
Omalta osaltani totean, että valheella on lyhyet jäljet. En ole valehdellut mitään. Mun mielestä työhaastattelussa testataan sitä, miten hyvin hakija, organisaation tavoitteet ja työnkuva soveltuvat toisilleen. Olisi kamalaa tulla valituksi sellaiseen työhön tai paikkaan, joka ei sovi mulle yhtään. En halua antaa itsestäni täysin erilaista kuvaa kuin olen. Toki annan itsestäni hyvän ja ammattimaisen kuvan, mut en kyllä alennu valehtelemaan.
No eipä ihme sitten miksi ei töitä kuulu kun 90 % vastaajista valehtelee CV:ssä!
Maisterin tutkinto, samoin kun muut tutkinnot, tarkistetaan kyllä työsuhteen alkaessa eli työnantajalle on toimitettava aito tutkintotodistus. Siinä vaiheessa viimeistään jää kiinni.
Tosin ehkä ne ei hampurilaispaikoissa tai kioskeissa tarkista, onko tyyppi oikeasti maisteri vai ei. ;)
Se, että se on päivittämättä. Ruotsi päässyt ikävästi ruostumaan cv:n rustaamisajasta. :(
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:18"]Se, että se on päivittämättä. Ruotsi päässyt ikävästi ruostumaan cv:n rustaamisajasta. :(
[/quote]
Unohtui mainita, etten sitä nyt ole mihinkään lähetellytkään, mutta harmittaa kielitaidon ruostuminen.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 22:15"]
Tällä logiikallahan kelan tulisi maksaa myös uuden työntekijän kouluttaminen muissa tapauksissa. Kyllä se uuden ihmiseb kouluttaminen monessa tapauksessa hyödyttää firmaa. Saa uuden hyvön työntekijän laillisen määräaikaisuuden kautta. Ja btw, mä olen täysin.samaa mieltä siitä, että valtion pitäisi kustantaa lisääntymisestä aiheutuneet kulut. Mut meidän järjestelmä nyt on tällainen. Mä en todellakaan jätä omaa oikeuttani käyttämättä työnantajan parasta miettien, ei sekään ole muhun sitoutunut kuin siksi aikaa, kun sattuu tuntumaan hyvältä.
[/quote]
No eikä tulisi, vaan ainoastaan sellaisissa tapauksissa joissa työnantajalle tulee kuluja ilman että työnantaja voi asialle yhtään mitään. Ymmärrätkö että se työntekijän kouluttaminen maksaa ja yrityksellä ei välttämättä ole juuri silloin varaa eikä tarvetta kouluttaa, saati sitten etsiä sopivaa tekijää (ei kaikkiin paikkoihin tekijä löydy noin vain)? Sinäkin voit mennä ostamaan itsellesi sisäfilepihvin. Se hyödyttää sinua, saat hyvän pihvin itsellesi!! Varmaan olet mielissäsi, jos se että vaikka minä päätän mennä huomenna kahville, aiheuttaa sen että sinun on pakko mennä ostamaan sisäfilepihvi, eikä kukaan kysy haluatko tehdä niin tai onko sinulla siihen varaa. Ja vaikka minun kahvillakäyntini ei mitenkään liity sinun ruokaostoksiisi, tai ei pitäisi liittyä.
Järjestelmä tosiaan on tällainen, enkä ole sanonut että tarjotut mahdollisuudet tulisi jättää käyttämättä, vaan että valtion ei tule enää jatkaa tuollaisten mahdollisuuksien tarjoamista ihmisille veronmaksajien rahoilla.