Mikä olisi ollut ammattisi sata vuotta sitten?
Jos ajatellaan sen pohjalta mihin olet nyt syntynyt. Siirrä se soveltaen sata vuotta taaksepäin.
Minä olen syntynyt kouluttamattomille vanhemmille. Äiti oli apuhoitaja ja myöhemin kotiavustaja. Yhdessä vaiheessa se ihan oikeasti oli myynyt itseään yhdelle miehelle. Isäni oli perusduunari josta myöhemmin tuli juoppo joka joi itsensä hengiltä. Eli sata vuotta sitten äitini olisi ehkä ollut hoitaja ja huora ja yksinhuoltaja. Jotenka minun uranäkymä olisi ollut piika, huora, pesulatyöntekijä tai ompelija.
Kommentit (115)
Isäni oli maanviljelijä, joten itsekin saisin toimeentuloni maata viljelemällä... eipäs. En olekaan perheen vanhin poika, joka olisi perinyt kotitalon. Olisin joutunut maailmalle. Sen verran rahaa kuitenkin olisi ollut, että olisin saanut käydä vähän koulua, ainakin kansakoulun. Jos olisin 33-vuotias vuonna 1915, olisin syntynyt 1882, ja siten olisin päässyt juuri ja juuri käymään kotipitäjän kansakoulun, joka perustettiin muutama vuosi aikaisemmin.
Muita kouluttautumismahdollisuuksia ei vielä olisi tuolloin ollut kotipitäjässä. Kansakoulun käyneenä, luku- ja laskutaitoisena, olisin varmaankin päässyt tuolloin töihin kauppiaalle, postinhoitajaksi, puutavarayhtiön kirjuriksi savotoille tai jotakin vastaavaa. Jos kouluja olisin käynyt pidemmälle, olisin käynyt varmaankin joko opettajaseminaarin tai maamieskoulun (molempiin pääsi suoraan kansakoulutodistuksella).
Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että isäni olisi potkaissut jonkun kotitalomme torppareista maantielle, ja olisin ryhtynyt viljelemään torppaa. Olisin saanut sen lunastettua itsenäiseksi viimeistään 1918 jälkeen.
Kolmas vaihtoehto olisi ollut se, että olisin koettanut naida jonkun naapuritalon (tai edes torpan) tyttären, jossa ei olisi poikapuolisia perillisiä.
Neljäs vaihtoehto olisi ollut ajautuminen työmieheksi, käsityöläiseksi tai tehdastyöläiseksi Tampereelle.
Viides vaihtoehto olisi ollut se, että olisin vain yksinkertaisesti jäänyt kotiin naimattomaksi setämieheksi.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 23:45"]
Miksi kaikilla on jotain hienoja ammatteja?
Ettekö te osaa rehellisesti todeta että ei naisilla ole mitään ammatteja siihen aikaan.
[/quote]
Hankala noin todeta, koska sukututkimuksen mukaan vuonna 1915 isotätini olivat sairaanhoitajatar, postineiti, opettaja, terveyssisar, kirjuri, kanslisti ja myyjätär.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:47"]
Ainoa hyvä puoli minussa on nätti naama eli luultavasti olisin päässyt rikkaisiin naimisiin. Olen liian pieni raskaisiin maatilanhommiin, lapsista en pidä enkä olisi varmaan päässyt kuin nippanappa kansakoulun läpi
[/quote]
Suomessa on ollut 100 vuotta sitten paljokin nättejä tyttöjä, jotka eivät pääseet rikkaisiin naimisiin, varsinkaan jos oma isä ei ollut rikas. Niitä suomifilmien "ison talon isäntä nai köyhän ja kouluttamattoman naapurintytön" tapaisia kohtaloita ei kaikille halukkaille tarjottu.
Eikä pienuus ollut mikään este raskaille maataloustöille, sillä lapsetkin niitä tekivät. Jos taas satut olemaan erittäin pienikokoinen, ei terveitä ja reippaita jälkeläisiä haluava rikas mieskään sinua ehkä olisi ottanut. Sillä ei myöskään ollut mitään väliä halusitko lapsia vai et. Jos olisit salaa jotain rohtoja käyttänyt jäädäksesi lapsettomaksi, niin tuskin avioliittosi kovin onnellinen olisi ollut.
Äitini perintönä minusta olisi saattanut tulla opettajatar. Muun sukuni puolelta ehkä pankkineitinä tai kauppiaan rouvana (tuossa aikajärjestyksessä).
Olisin ollut varakkaiden vanhempien tytär hyvästä suvusta. Olisin nainut rikkaan miehen.
Olisin 160cm miehenä ollut kylän jättiläinen.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:26"]
Olisin ollut lvl 40 whirlwind build barbaari.
[/quote]
Se on kyllä Greater Whirlwind noilla leveleillä.
En olisi elossa koska körsin jatkuvista infektioista lapsena ja olin todella kipeä ja usein antibioottikuurilla.
Mutta jos olisin selvinnyt lapsuudesta hengissä, olisin varttunut maatalon tyttönä ja ehkä nainut sitten jonkun maatalon pojan naapurista. Siellä ainakin suht samanikäisiä poikia kasvoi :)
Varmaan olisin opettaja tai kotirouva. Isovanhempieni vanhemmat olivat opettajia, pappeja ja ns.sivistyneistöä ja kaikki heidän lapsensa kävivät ainakin lukion. Jos olisin silti yhtä lailla "minä"kuin nyt olen ja siis vuonna 1915, varmaan tuntisin aatteellista vetoa bolsevikkien levittämään ideologiaan ja minut teloitettaisiin muutaman vuoden päästä punaisten avustamisesta tai ihan punakaartilaisena tms.
Jaa-a, meillä suvussa on paljon ollut maanviljelijöitä joten veikkaisin olisin ollut maatilan emäntä. En kyllä tiedä miten näin pienenä ja sirona olisi jaksanut mitään raskaita töitä tehdä edes piikana...
Olisin varmaan piika ja vanha sellainen, koska tässäkin elämässä olen jo (!) 26-vuotias naimaton ja lapseton nainen, jolla ei ole elämän aikana ollut edes mitään seurustelusuhteita. Eli vanha piika olisin jossakin maalaistalossa.
Isän suvun perinteiden jatkaja, eli kyläseppä.
Vanhemmat ovat duunareita: äiti siivoaa. Isäpuoli ei olisi antanut minun kouluttautua, joten ylioppilaan ja maisterin sijaan olisin luultavasti piika. Tuskin pääsisin hyviin naimisiin.
Opettaja tai kotiopettaja varmaan.
Palatsikreivi.
Aateluusvelvoittaa.