Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi ollut ammattisi sata vuotta sitten?

Vierailija
29.03.2015 |

Jos ajatellaan sen pohjalta mihin olet nyt syntynyt. Siirrä se soveltaen sata vuotta taaksepäin.
Minä olen syntynyt kouluttamattomille vanhemmille. Äiti oli apuhoitaja ja myöhemin kotiavustaja. Yhdessä vaiheessa se ihan oikeasti oli myynyt itseään yhdelle miehelle. Isäni oli perusduunari josta myöhemmin tuli juoppo joka joi itsensä hengiltä. Eli sata vuotta sitten äitini olisi ehkä ollut hoitaja ja huora ja yksinhuoltaja. Jotenka minun uranäkymä olisi ollut piika, huora, pesulatyöntekijä tai ompelija.

Kommentit (115)

Vierailija
61/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiaan rouva olisin silloin tai maanviljelijän muija 

Vierailija
62/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluusti hevostenhoitaja,mut varmaan olisin joutunut kengänkiillottajaks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen au-lapsi, isä naimisissa toisaalla. Varmaan olisin tehnyt jotain hanttihommia. Lopulta olisin kuollut jo 1. raskauteeni.

Vierailija
64/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:50"]

Minä olisin ollut kuin isotätini eli ylioppilas (hyvin harvinaista siihen aikaan naiselta), edistyksellisen isän kouluttama.

[/quote]

Minäkin olisin saattanut päästä ylioppilaaksi ja ehkä luvan kuunnella luentoja yliopistolla. Mutta töihin en ehkä olisi päätynyt, enkä naimisiin vaan elelisin vanhana piikana kotona ja tekisin käsitöitä.

65/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristi, joten varmaan itsestänikin olisi tullut juristi. Olisin opiskellut Helsingin yliopistossa muiden rikkaiden lasten kanssa. Siirryttyäni työelämään saisin hyvin korkeaa palkkaa suhteessa yleiseen palkkatasoon ja pitäisin palvelijaa. Asuisin Ullanlinnassa tai Kruununhaassa. Isovanhempieni perusteella minusta olisi taas tullut maanviljelijä. Tekisin 10 lasta ja koulutuksena olisi kansakoulu.

Vierailija
66/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut varmaan parantaja tai noita ja poltettu lopuksi roviolla noitavainojen aikaan ;)

Vierailija
67/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin ollut ison maatilan tytär. Jos en olisi mennyt maatilan emännäksi, niin ehkä just opettajaksi tai sairaanhoitajaksi, mitä nyt silloin oli nahdollisuuksia. Tuossa sukupolvessa on ollut hyvin miesvoittoisia polvia sekä isän että äidin suvuissa, mutta kummaltakin puolelta on tullut ekoja ylioppilaita. Valtaosa on kyllä jatkanut maataloudessa.

Vierailija
68/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ollut jossain kartanossa armollisena rouvana. Minua pidettäisiin sivistyksellisenä esimerkkinä muille, olisihan minulla jopa yliopistotason koulutusta. Olisin mukana kansakoulun johtokunnassa ja puuhaisin naisyhdistyksen puheenjohtajana kotitalousopistoa pitäjälle. Isännät haluaisivat pojille oppikoulun, joten kävisin monta kipakkaa keskustelua siitä, ketä on syytä kouluttaa ja missä. Kirkossa kävisin sunnuntaisin, meillä olisi siellä edessä oma penkki. Köyhäinavun keskittäisin kartanon  torppiin, jotka tosin olisivat paljon paremmassa kunnossa kuin kirkonkylän mäkitupalaisten töllit. Minulla olisi emännöitsijä, keittäjä, lastenpiika ja puutarhuri, piiat ja rengit eivät minua toimillaan häiritsisi.

Vierailija
69/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä kirjastonhoitaja. Olisi ollut nuttura ja sivistysintoinen mieli. Auktoriteettia ja emansipaatiota. 

Vierailija
70/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:18"]Olisin ollut varmaan parantaja tai noita ja poltettu lopuksi roviolla noitavainojen aikaan ;)
[/quote]
Sata vuotta sitten noitavainoja?

Vierailija
71/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman sosiaalitukia olisin luultavasti rosvo kuten muutkin. 

Vierailija
72/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelijana olisin.

Vierailija
73/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoihini on kuulunut mm. kemiaa, biokemiaa ja fysiikkaa, joten luultavasti olisin ollut jonkin sortin rohtokasveja keräilevä maatalon tytär/piika jota olisi pidetty noitana. Muu kylän väki olisi katsonut vähän kieroon ja syyttänyt ainakin selän takana harhaoppisuudesta ja jumalanpilkasta.

Vierailija
74/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihaksikas rosvo kuten rosvo rulopfh!

Vierailija
75/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:35"]

Opintoihini on kuulunut mm. kemiaa, biokemiaa ja fysiikkaa, joten luultavasti olisin ollut jonkin sortin rohtokasveja keräilevä maatalon tytär/piika jota olisi pidetty noitana. Muu kylän väki olisi katsonut vähän kieroon ja syyttänyt ainakin selän takana harhaoppisuudesta ja jumalanpilkasta.

[/quote]

Vuonna 1915 ei rohtokasvien kerääjää pidetty noitana. Harhaopista tuskin puhuttiin, ellei kommunismia sellaiseksi määritellä. Jo tuohon aikaan oli olemassa erilaisia antroposofisia liikkeitä ja tunnustettiin se, että luonto on oiva lääkitsijä.

Vierailija
76/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapatyötön.

Vierailija
77/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotirouva. Suvussani on niitä ollut enemmänkin ja on edelleen. Pääasiallinen tehtävä on näyttää kauniilta ja edustavalta. Kotityöt ja lapset hoitaa palkattu henkilökunta.

Koska olen kuitenkin syntynyt nykyaikaan ja olen muutenkin itsellinen nainen,opiskelen luokanopettajaksi ja hoidan lapseni, sekä kotityöt ihan ilman palvelusväkeä.

Vierailija
78/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:42"]Tapatyötön.
[/quote]

Kerjäläinen siis

Vierailija
79/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa hyvä puoli minussa on nätti naama eli luultavasti olisin päässyt rikkaisiin naimisiin. Olen liian pieni raskaisiin maatilanhommiin, lapsista en pidä enkä olisi varmaan päässyt kuin nippanappa kansakoulun läpi

Vierailija
80/115 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kanttori tai kansakouluopettaja niinkuin isotätini olivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän