Mikä olisi ollut ammattisi sata vuotta sitten?
Jos ajatellaan sen pohjalta mihin olet nyt syntynyt. Siirrä se soveltaen sata vuotta taaksepäin.
Minä olen syntynyt kouluttamattomille vanhemmille. Äiti oli apuhoitaja ja myöhemin kotiavustaja. Yhdessä vaiheessa se ihan oikeasti oli myynyt itseään yhdelle miehelle. Isäni oli perusduunari josta myöhemmin tuli juoppo joka joi itsensä hengiltä. Eli sata vuotta sitten äitini olisi ehkä ollut hoitaja ja huora ja yksinhuoltaja. Jotenka minun uranäkymä olisi ollut piika, huora, pesulatyöntekijä tai ompelija.
Kommentit (115)
Olisin ehkä ollut opettaja kuten vanhempanikin. Ja uultavasti kuollut synnytykseen parikymppisenä...
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:52"]
Kylähullu.
[/quote]
Toinen täällä! Kyllä jokaisessa kylässä pitää olla oma pöpi!
Onneksi olen syntynyt nykyaikaan!
Varmaan olisin postissa, pankissa tai muussa toimistossa.
Mä olisin varmaan ollut valtaväestöä; maanviljelystä, elukoita ja 10 lasta. Kihtiä, skolioosi ja reuma tai jotakin sen suuntaista :-)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:55"]it asiantuntija
[/quote] vähänkö ois pihalla kun joutuis säätään niitä sen ajan tekstipohjaisia apseja!!!
Varmaan samaa ammattikuntaa kuin nytkin; lapsenpäästäjä.
Olisin varmaan nyrkin ja hellan välissä kotona.. T. Kokki.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:52"]
Kylähullu.
[/quote]
Toinen täällä! Kyllä jokaisessa kylässä pitää olla oma pöpi!
[/quote]
Mäkin olisin. Ette kyllä sitten tuppautuisi mun kylään! Minä olen ainoa hullu tässä kylässä!
Hyi, mä eläisin varmaan kidutettuna "hysteerikkona" jossain laitoksessa. :(
Se perhe josta olisi juoruttu niin että tori raikaa, vanhemmat kun olivat susipari eivätkä menneet naimisiin! Duunareita, äpäryys olisi ehkä torpannut mahdollisen opettajan uran mihin olisi taipumuksia (lähinnä nuorisotyötä), ompelija ehkä jos ei olisi kilpailua mitä kyllä riittää kotipitäjässä. Ehkä olisin päätynyt kylähulluksi mitä taidan nykyäänkin ainakin vähän olla =D
Varmaan perheenemäntä. Nuorena ehkä myyjätär. Suvussani on ollut nemmän kaupunki kuin maaseudun väestöä joten maalta kaupunkiin piiaksi ei ole kyllä montaa lähetetty. Tosin pojat kiinnostuivat minusta jo varhain joten olisin aloittanut perhe elämän varmasti viimeistään 18-vuotiaana.
Veikkaan karjakkoa tai maatilan emäntää, koska olen roteva ja muutenkin hyvä työihminen.
100v sitten suvussani oli ratsutilallisia ja kauppiaita joten luultavasti olisin töissä kaupassa t jonkun kauppiaan vaimo.
Luultavasti ompelija tai jossain köyhäintalossa. 100 vuotta sitten kun sairauttani ei olisi voitu hoitaa kuten nykyään joten vaikea sanoa miten työkykyinen olisin ollut tässä iässä.
Verokamreerin tai lääninkasöörin rouva.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:38"]Jos ajatellaan sen pohjalta mihin olet nyt syntynyt. Siirrä se soveltaen sata vuotta taaksepäin.
Minä olen syntynyt kouluttamattomille vanhemmille. Äiti oli apuhoitaja ja myöhemin kotiavustaja. Yhdessä vaiheessa se ihan oikeasti oli myynyt itseään yhdelle miehelle. Isäni oli perusduunari josta myöhemmin tuli juoppo joka joi itsensä hengiltä. Eli sata vuotta sitten äitini olisi ehkä ollut hoitaja ja huora ja yksinhuoltaja. Jotenka minun uranäkymä olisi ollut piika, huora, pesulatyöntekijä tai ompelija.
[/quote]
Sairastuin 10v epilepsiaan joten en ehkä olisi edes elossa. Ainakin mut olisi sterilisoitu enkä saisi mennä naimisiin. Äitini on myyjä ja isä rakennusmies joten köyhä duunariperhe olisi ollut. Itse olen psykiatrinen sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja koulutukseltani joten ehkäpä olisin joku hoitaja/kätilö tms (jos sellaiseen ammattiin pääsi köyhät)
Imettäjä