Mikä olisi ollut ammattisi sata vuotta sitten?
Jos ajatellaan sen pohjalta mihin olet nyt syntynyt. Siirrä se soveltaen sata vuotta taaksepäin.
Minä olen syntynyt kouluttamattomille vanhemmille. Äiti oli apuhoitaja ja myöhemin kotiavustaja. Yhdessä vaiheessa se ihan oikeasti oli myynyt itseään yhdelle miehelle. Isäni oli perusduunari josta myöhemmin tuli juoppo joka joi itsensä hengiltä. Eli sata vuotta sitten äitini olisi ehkä ollut hoitaja ja huora ja yksinhuoltaja. Jotenka minun uranäkymä olisi ollut piika, huora, pesulatyöntekijä tai ompelija.
Kommentit (115)
Varmaan olisin käsityöläinen siviilisäätyyn katsomatta tai siis tarkoitan yhteiskuntaluokkaan. Kutoja esim.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:42"]Tapatyötön. [/quote] Kerjäläinen siis
[/quote]
Boheemi.
[/quote]
Ei sillä elä
Puoskari tai parantaja. Miten vaan
Varmaan puusepän rouva tai sitten oman ammatin perusteella ihan sama kuin nytkin, eli farmaseutti.
Vuonna 1915 olisin ollut suomalaisen upseerin tytär, joten millainen olisi ollut elämäni silloin, en osaa edes arvata. Pitäisi kerrata historiaa, ainakin sotien osalta...
Ehkä olisin ollut vatitarjoilija.
Isäni on arkkitehti, äiti ollut kotiäiti mutta nykyään opettaja. Työskentelen henkilöstöhallinnossa ja olen sinkkunainen. Olisin varmaan jonkun rakennusduunarin kotivaimo tai ihan rehti vanhapiika - ehkä töissä jossain puhelinkeskuksessa tai postikonttorilla, esimiestehtävissä.
Mä oisin saanut elää herraskaista elämää. Varmaan olisin ollut kotirouva.
joku on joka ei muutu, se on maailman vanhin ammatti.
Torppareita on suvussani kaikkien isovanhempien puolelta, joten enköhän minäkin olisi ollut torpparin akka tai sitten piika maalla tai kaupungissa, kenties Viipurissa tai jopa Pietarissa, jonne jotkut sukulaisnaiset lähtivät jo nuorina piikomaan.
Hmm... Vaikea kysymys. Äitini köyhästä tehtaan työntekijöiden perheestä, isäni melko varakkaasta akateemisesta suvusta, en tiedä olisivatko sata vuotta sitten edes saaneet suvun siunaukella mennä naimisiin. Oli se kuulemmaa 70-luvullakin iso juttu, etenkin kun äitini puolen isovanhemmat taistelleet punaisten puolella ja isän suvun isovanhemmat valkoisten puolella. Ehkä musta olisi tullut kansakoulun opettaja. Keskiluokkaisten perheiden tytöistä taisi tulla niitä. Aineenopettajaksi itseasiassa tällä hetkellä opiskelenkin :D
Olisin ollut lvl 40 whirlwind build barbaari.
Olisin mennyt vanhempieni aseman mukaisesti hyviin naimisiin ja istuskellut kotona pitsiä virkkaamassa elelleen mieheni suvun rahoilla.
Syntymätaustan perusteella olisin ollut piika/tehtaantyttö ja sitten talollisen, työläisen tai torpparin muija. Äitini oli isoa talollista sukua, isäni varakasta porvarisukua, mutta molemmat olivat tippuneet työläisiksi. Joten piika tai tehtaantyttö olisin ollut todennäköistä vuonna 1915. Mieheni taas on upseeri, joten olisin nainut "ylempään luokkaan" ja muuttunut upseerin rouvaksi. Siinä asemassa olisikin ollut siihen aikaan majurinrouvana leveä elellä toisin kuin nykyään. Tosin silloin minua olisi pidetty ehkä nousukkaana.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:18"]
Olisin ollut varmaan parantaja tai noita ja poltettu lopuksi roviolla noitavainojen aikaan ;)
[/quote]
Ai 1900-luvun alussa poltettu roviolla...???
suku päälinjat on noilla paikkeilla viimeisiä sukupolvia länsiranskalaista kauppias-sukua, ja isän puolelta ruotsalaisia kalastajia. tutkimukset on itseasiassa tehty. en tiedä. luultavasti noilta pohjilta olisin joku metsästäjä ja sitten sitä kautta joku lihatukkurin esiaste.
-m35
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:40"]
suku päälinjat on noilla paikkeilla viimeisiä sukupolvia länsiranskalaista kauppias-sukua, ja isän puolelta ruotsalaisia kalastajia. tutkimukset on itseasiassa tehty. en tiedä. luultavasti noilta pohjilta olisin joku metsästäjä ja sitten sitä kautta joku lihatukkurin esiaste.
-m35
[/quote]
eikä kun hups, muistelen väärää 1800 luvun puolta. 1915 oltiin jo silloisessa ruotsissa. Kauppiaspuoli oli tullut uskoon, ja ruvennut saarnaamaan urakalla. isän puoli oli edelleen kalamiehiä
-m35
Räätäli/ompelija niinkuin nytkin. Seppäsukuun olen syntynyt joten sekin voisi olla mahdollinen.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 22:42"]Tapatyötön. [/quote] Kerjäläinen siis
[/quote]
Boheemi.