en saanut siideriä, koska tytär mukana!
Olisin ottanut pari siideriä vauhdittamaan saunan pesua, mutta eipä myyty! Syy: 14 v tytär joka oli mukanani :O
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:37"]
Itsellä ei hermot pitäisi, vois kassa saada nyrkkiä noin järjettömästä toiminnasta.
[/quote]
Jos itsehillintäsi on noin heikko jo silloin kun olet selvä, kannattaisi kyllä jättää alkoholi kokonaan välistä.
Hyvä, että suomalaisten juopottelua hillitään.
Laki ei todellakaan kiellä myymästä alkoholia kuin sellaisissa tapauksissa, kun on _aiheellinen_ ja _perusteltu_ epäilys siitä, että alkoholia välitetään alaikäiselle. Vanhempi lapsensa kanssa kauppareissulla ei ole itsessään todellakaan perusteltu syy. Mikä sitten on, on tietenkin aika veteen piirretty viiva, mutta maalaisjärjen käyttö olisi nyt sallittua myyjillä tuollaisissa tilanteissa. T. 10 vuotta alkoholia myynyt ja myymättä ollut myyjä, joka kyllä tuntee lait ja vastuunsa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:13"]No mutta jos se 14-vuotias teini näyttää nippanappa 18-vuotiaalta ja kassa joutuu papereita kysymään, niin ei voi mitään. Kyse ei ole siis välttämättä epäily välittämisestä, vaan siitä yksiselitteisestä laista, että alaikäiselle ei saa myydä. Se ei riitä, että on aikuinen mukana ostamassa. Ite te olette nää sankarit tonne eduskuntaan äänestäny, jotka näitä alkolakeja haluaa kiristää. [/quote] Ai nyt tää on "meidän" vika. Hienosti käännetty.
[/quote]
Kyllä. Kannattais tutkailla, mitä eri puolueet koittaa ajaa eteenpäin ja äänestää sen mukaan. Eli aika iso nounou keskusta ja kristilliset, jos haluatte vapaamman alkoholilain. Tais persutkin ajaa tiukempia lakeja alkoholin suhteen.
[/quote]
Mitäs jos ollaan sun kanssa äänestetty samaa puoluetta ja jopa ehdokasta, onko silloinkin vielä "meidän" vika et ap ei saanut siivoussidukoitaan?
Meillä on viikonlopun ostosten mukana useita oluita aikuisille, 12 vuotiaalle energiajuoma ja 16 vuotiaalle iso cokis/mansikka juissi.
Lapset aina mukana perjantai ostoksilla, niillä on joku tarve aina silloin näyttäytyä tämän siiderivalaan seurassa... Jos kassat rupeis natisee noista, niin soronoo. Naapurissakin on kauppa.
No älkää nyt niitä myyjiä lytätkö tosta. Monia myyjiä kyykytetään duunissaan työnantajan taholta eikä edes perehdytetä hommiinsa. Joku saattaa kysyä papereita tilanteessa jossa ei tarvitsisi, koska pelkää saavansa haukut tai menettävänsä työnsä jos ei tätä tee.
Jos käy kuten ap:n tapauksessa niin laittakaa palautetta kauppaan että kouluttaisivat myyjänsä tai pyytäkää vaikka päällikkö paikalle, ei myyjän haukkuminen auta.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:57"]Työnantajan toimintaohje ei tasan ole olla myymättä äidille siideriä jos sen lapsi on mukana. Myyjän omaa idiotismia ja väärinymmärretty toimintaohje.
[/quote]
Alle 16-vuotiaiden lasten kohdalla pitäisi uskoa vanhempien sanaan. Yli 16-vuotiaiden kohdalla jätetään myymättä jos välitysepäily. Tämä on ohjeistus.
Täällä yksi "kaupankassa joka ei osaa ajatella omilla aivoillaan ja on siksi kaupankassa", itse en ole koskaan jättänyt myymättä aikuiselle jolla on lapsi mukana. Tästä ei muutenkaan ole mitään tarkkaa ohjetta, ainakaan en ole kuullut. Jos myyjä epäilee välitystä tulee hänen kysyä asiasta ja mikäli vastausta ei saa suoraan niin voi kieltäytyä myymästä.
ps. pidän välivuotta, syksyllä jatkan opiskeluja enkä halua loisia muiden rahoilla ja haluan saada työkokemusta, siksi olen tyhmä kaupankassa!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:57"]
Olisin ottanut pari siideriä vauhdittamaan saunan pesua, mutta eipä myyty! Syy: 14 v tytär joka oli mukanani :O
[/quote]Minä jättäisin kaikki ostokset hihnalle ja menisin toiseen kauppaan!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:26"]Finlex/ Alkoholilaki:
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) alkoholipitoisella aineella sellaista ainetta tai tuotetta, joka sisältää enemmän kuin 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia;
2) denaturoimisella alkoholipitoisen aineen käsittelyä lisäämällä siihen muita aineita siinä tarkoituksessa, että aine tulee nautittavaksi kelpaamattomaksi;
3) alkoholittomalla juomalla nautittavaksi tarkoitettua juomaa, joka sisältää enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia
Finlex/Perustuslaki:
Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Huomioikaa myyjät, että kieltäytyessänne myymästä alaikäiselle juomaa, joka ei lainmukaan ole alkoholijuomaa, täyttää syrjinnän määritelmän. Se, ettei ketään ole haastettu tästä oikeuteen ei tarkoita sitä, etteikö näin voisi käydä jatkossa. Perustuslaki on aikapaljon jonkun epämääräisen ohjeistuksen yläpuolella.
[/quote]
Huomaa sinä että myyjät noudattavat heille annettuja ohjeita.
Mulle ei Suomessa koskaan ole kukaan kysellyt oluiden perään kassalla, mutta sen sijaan Lontoossa on. Lapset 9 ja 10 v.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:19"]
me oltiin alkossa mun tytärten kans, joista toinen oli 17 v, toinen 19 v. alkon myyjä myi kyllä meille, mutta kielsi 17 v edes koskemasta pulloihin, kun olisi auttanut kantamaan kassalle. olis kiva tietää, missä se raja menee. pienten lasten kanssa ei ole mitään ongelmia.
[/quote]
Alaikäinen ei lain mukaan saa pitää halussaan alkoholia. Muuten kaikki teinit olisi voemässä kaljakassia isille lauantai iltana kun poliisi kysyy. Alaikäiselle ei missään oloissa saa luovuttaa alkoholia. Vilkaiskaa alkoholilaki. Miten tuo laki voi olla niin hakusessaan?
[/quote]
Laki kieltää kuljettamisen ja hallussapidon. Ei juomista. Eikä olemista samassa tilassa, esim kotona, alkoholin kanssa.
Tuohan on nimenomaan kätevä tapa välittää alkoholia kakaroille. Ota teini mukaan ostoksille, loukkaannu kassalla ja tee numero siitä, ettei sinulle meinata myydä sidua, koska teini on mukanasi. Lopulta poistu ostostesi (myös niiden sidujen) kanssa kaupasta ja anna alkoholit teinille. Toivota hauskoja bileitä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:51"]
40-v pariskunta täällä. Oli tässä tapaus, että ei meinattu myydä yhtä oluttölkkiä, joka oli satasen ruokaostosten seassa, koska toisella meistä ei ollut papereita mukana. Sanoin sitten, että olemme olleet kanta-asiakkaita kaupassanne yli kymmenen vuotta (mikä pitää paikkansa). Jos ei oluenmyynti onnistu, niin kaikki tavarat jää tähän levälleen maksamattomina ja emme enää palaa tänne. Saimme ostaa tölkin.
[/quote]
Kiitos tästä. Tämän muostan, jos myyjä tekisi saman tempun joskus minulle kuin ap:lle. Tuohan on ai-van törkeää. Ei voi mennä lain mukaan tuollainen. Jos vanhempi ostaa kotiin alkoholia, se ei tasan kuulu myyjälle, mitä alkoholilla kotona tehdään ja se on myytävä. Eri asia, jos nuori henkilö mukana ei ole oma lapsi ja silloinkin aivan käsittämätöntä jos ei alkoholia myydä kun selkeästi ollaan ruokaostoksilla. Aivan käsittämätöntä tulkintaa kaupalta, tekisin tuosta kyllä hirveän haloon, nytkin jo raivostuttaa tosi paljon!
Ja käytän alkoholia todella harvoin, sitä suuremmalla syyllä raivostuisinkin. En enää koskaan olisi kyseisen kaupan asiakas ja valittaisin johdolle korvausvaatimuksen kera. Koska laki ei voi tarkoittaa sitä, että estetään ostamasta siideripullon tai pari kun alaikäinen on mukanani kaupassa! Vaatisin todisteita kaupalta perusteista, joilla vaikutin siltä, että välitän alkoholia lapselleni. Kun siis kyseessä olisi ap:n tapauksen kaltainen tilanne, selkeät ruokaostokset kotiin.
[/quote]
Ja myyjäkö tietää, kuka on kenenkin lapsi?! :D idiootti...
Meillä on paljon 12 v ja 14vuotiaat mukana ruokakaupassa ja alkossakin välillä piipahdetaan. Ei ole ongelmia ollut.
Viimeksi kun tytär tuli alkoon mukaan, niin juteltiin likan kanssa siinä viineistä. Olen vasta-alkaja näissä jutuissa, taisi myyjäkin huomata, kun tuli esittelemään pulloja yms.
12 vuotias keskusteli sujuvasti mukana ja kyseli yhtä ja toista myyjältä. Myyjä siirtyi esittelemään lapselle alkoholittomia viinejä.
Ostin pari pulloa valkkaria ja yhden alkoholittoman viinin muksuille ruuan kanssa. Kaikki oli tyytyväisiä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:55"]Mä oon lapsena käyny isän mukana lähikapakassa kauppareissun jälkeen juomassa jaffaa, pyörimässä baarituolrissa ja pelaamassa pajatsoa. Voi jeesus tätä nykyajan holhousta.
[/quote]
tätä juuri reissussa mietittiin, kun piipahdettiin pubissa yksillä. Teinit joivat limua, me aikuiset olutta. Ei ongelmaa, erittäin ystävällinen henkilökunta jne.
Teeppä sama Suomessa.. ei onnistu. Edes viinilasia shoppailun lomassa ja lasten seurassa.
Laivalla vissiin vielä onnistunee shown seuraaminen samassa paikassa perheenä. Pari vuotta sitten viimeksi risteiltiin ja silloin kiiteltiin, että trubaduurista saatiin yhdessä nauttia juomien kanssa.
No mutta jos se 14-vuotias teini näyttää nippanappa 18-vuotiaalta ja kassa joutuu papereita kysymään, niin ei voi mitään. Kyse ei ole siis välttämättä epäily välittämisestä, vaan siitä yksiselitteisestä laista, että alaikäiselle ei saa myydä. Se ei riitä, että on aikuinen mukana ostamassa.
Ite te olette nää sankarit tonne eduskuntaan äänestäny, jotka näitä alkolakeja haluaa kiristää.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:13"]No mutta jos se 14-vuotias teini näyttää nippanappa 18-vuotiaalta ja kassa joutuu papereita kysymään, niin ei voi mitään. Kyse ei ole siis välttämättä epäily välittämisestä, vaan siitä yksiselitteisestä laista, että alaikäiselle ei saa myydä. Se ei riitä, että on aikuinen mukana ostamassa.
Ite te olette nää sankarit tonne eduskuntaan äänestäny, jotka näitä alkolakeja haluaa kiristää.
[/quote]
Ai nyt tää on "meidän" vika. Hienosti käännetty.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:32"]
Ihanaa asua Espanjassa. Täällä ei papereiden perään kysellä!
[/quote]Mitä se haittaa, vaikka paperit kysytäänkin?
[/quote]
Siinä vaiheessa haittaa ku sul on se 13v mukana siideri ostoksil ja kassa jättää myymättä koska sulla on alaikänen mukana.
S-Marketin kassa täällä hei! Mut ainakin koulutettu kysymään henkkarit kaikilta alle 30v vaikuttavilta henkilöiltä. Mutta itse asiaan: jos asiakkaalla on mukana vaikka 14v teini, ruokaostoksien seassa vaikkapa 4 kaljaa, ja selkeästi tämä vanhempi henkilö (olettaen isä/äiti) on ostosten maksaja, en minä jätä myymättä. Maalaisjärkeä saa käyttää. Mun äidilleni ei meinattu myydä Citymarketissa, kun minä olin mukana ja pakkailin ostoksia, äitini osti samalla minulle kassillisen ruokaa ja vain itselleen siiderin. Minä olen 22v.