Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en saanut siideriä, koska tytär mukana!

Vierailija
27.03.2015 |

Olisin ottanut pari siideriä vauhdittamaan saunan pesua, mutta eipä myyty! Syy: 14 v tytär joka oli mukanani :O

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:37"] Niin, kertokaa nyt minkäikäinen voi olla mukana? Jos menen kauppaan 12- ja 14-vuotiaideni kanssa niin minulle ei myydä vai? Mutta entäs jos menen 6-vuotiaan kanssa (jota ei viitsi yksin kotiinkaan jättää kauppareissun ajaksi)? Olisi kiva tietää nuo rajat että osaan vastaisuudessa jättää teinit tarvittaessa kotiin kauppareissuilta. [/quote] No varmaan voisi ajatella, että missä iässä se alkoholi alkaa alaikäistä kiinnostamaan. Ei se 13-17 -vuotias varmaan ihan ummikko ole alkon kiinnostuksen suhteen. Toki jos lapsi on ikäistään kehittyneempi, niin voi olla jo 10-> eteenpäin, ettei muksua kannata ottaa mukaan, jos alaikäisen kohdalla voidaan epäillä alkoholin välittämistä. Ihan yksilöllisiä asioita ja tuuripeliä, että millainen kassa on tiskillä. Itse en viitsisi kysyä selkeästi täysi-ikäiseltä ihmiseltä papereita kaljan/siiderin oston yhteydessä, jos mukana on teini-ikäinen. Samanikäisen oloiset jos on kassassa ollut ja toinen ollut 17-vuotias ja toinen vaikkapa 20-vuotias, niin juomat on jäänyt myymättä. [/quote] Itse en viitsisi sellaisessa kaupassa käydäkään enää jos en saa ostaa paria olutta kun teini on mukana. Minusta on loukkaavaa jos pelkästään lapsen iän perusteella epäillään alkoholin välittämistä. Kukaan joka sitä oikeasti välittää, ei varmasti ota "asiakasta" mukaan ostoksille! Ja mikäköhän on sitten selkeästi täysi-ikäinen? Joku parikymppinen kassatyttökö näitä arvioita ja tuomioita on pätevä tekemään?

[/quote]

No sä ainakin kuulostat niin norsunvitulta, että näytät varmasti yli 50-vuotiaalta. Joten ole huoleti, kukaan ei tule sinulta kysymään papereita, kun olet alkoholiostoksilla. Oli tyttäresi mukana tai ei.

Laita kauppaan palautetta, jos koet että sinua on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti tässä asiassa.

Vierailija
42/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on  myyty ihan aina, oli mukana 14v tai 17v, eli en usko, että myyjiä on ohjeistettu olemaan myymättä... Vittumaisia vaan taitavat jotkut olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:37"] Niin, kertokaa nyt minkäikäinen voi olla mukana? Jos menen kauppaan 12- ja 14-vuotiaideni kanssa niin minulle ei myydä vai? Mutta entäs jos menen 6-vuotiaan kanssa (jota ei viitsi yksin kotiinkaan jättää kauppareissun ajaksi)? Olisi kiva tietää nuo rajat että osaan vastaisuudessa jättää teinit tarvittaessa kotiin kauppareissuilta. [/quote] No varmaan voisi ajatella, että missä iässä se alkoholi alkaa alaikäistä kiinnostamaan. Ei se 13-17 -vuotias varmaan ihan ummikko ole alkon kiinnostuksen suhteen. Toki jos lapsi on ikäistään kehittyneempi, niin voi olla jo 10-> eteenpäin, ettei muksua kannata ottaa mukaan, jos alaikäisen kohdalla voidaan epäillä alkoholin välittämistä. Ihan yksilöllisiä asioita ja tuuripeliä, että millainen kassa on tiskillä. Itse en viitsisi kysyä selkeästi täysi-ikäiseltä ihmiseltä papereita kaljan/siiderin oston yhteydessä, jos mukana on teini-ikäinen. Samanikäisen oloiset jos on kassassa ollut ja toinen ollut 17-vuotias ja toinen vaikkapa 20-vuotias, niin juomat on jäänyt myymättä. [/quote] Itse en viitsisi sellaisessa kaupassa käydäkään enää jos en saa ostaa paria olutta kun teini on mukana. Minusta on loukkaavaa jos pelkästään lapsen iän perusteella epäillään alkoholin välittämistä. Kukaan joka sitä oikeasti välittää, ei varmasti ota "asiakasta" mukaan ostoksille! Ja mikäköhän on sitten selkeästi täysi-ikäinen? Joku parikymppinen kassatyttökö näitä arvioita ja tuomioita on pätevä tekemään?

[/quote]

No sä ainakin kuulostat niin norsunvitulta, että näytät varmasti yli 50-vuotiaalta. Joten ole huoleti, kukaan ei tule sinulta kysymään papereita, kun olet alkoholiostoksilla. Oli tyttäresi mukana tai ei.

Laita kauppaan palautetta, jos koet että sinua on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti tässä asiassa.
[/quote]

No aivan varmaan laitankin jos sellaista sattuu.Taidat itse olla tuollainen kaupankassaksi jumiutunut kouluttamaton parikymppinen kun noin kimmastuit.

Vierailija
44/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan soitetaan esimies siihen kassalle selvittämään asia, jos todella on niin ettei kaupassa saa tervehtia alaikäistä tuttua ja ostaa samalla siideriä/olutta. Yleensähän nämä esimiehet iltasanomissa mussuttaa et on varmaan sattunut joku erehdys :D kun asiaa niissä vatvotaan.

Vierailija
45/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:02"]

No aivan varmaan laitankin jos sellaista sattuu.Taidat itse olla tuollainen kaupankassaksi jumiutunut kouluttamaton parikymppinen kun noin kimmastuit.

[/quote]

Ei en ole. Mua vain ärsyttää, että käydään sellaisten ihmisten kimppuun, jotka vain yrittävät tehdä työtään. En myöskään pidä siitä, miten alennat 20-vuotiaat kenkäsi alle. Eikö se ole mukamas hyvä juttu, että niitä sääntöjä totellaan?

Ei tarvitse ensi kerralla sitten ihmetellä, miksi alaikäinen tyttäresi tulee humalassa kotiin, kun hän on saanut kevyin perustein alkoholia itselleen.

Vierailija
46/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää jos joku pahoittaa mielensä on muutama sidukka jääkin kauppaan. Ja kurjaahan se on. Kannattaa muistaa että tilanne on oikeasti aika nolo molemmille, asiakkaalle ja kassalle. Kaikki alkoholinmyynnin valvontaa koskevat säännökset ovat kaupoissa todella tiukkoja. Eikä niistä periaatteessa saisi joustaa. Vaikka tilannetajua pitäisi SAADA käyttää. Kuitenkin jos ohjeistuksesta lipsuu tai esim. unohtaa kirjata tarkastaneensa henkilöllisyystodistuksia niin tulee heti sanomista työnantajalta. Alkoholi- ja tupakkatuotteiden myymisen kanssa vaan on pakko olla ylitarkka koska niitä valvotaan niiiiiin tarkkaan. Menee äkkiä luvat.

Vierailija
47/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä lähtisi riskeeraamaan työpaikkaanituonkin tuntemattoman asiakkaan muutaman saunakaljan tähden. 

Vierailija
48/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmönen holhoaminen vaan kannustaa teinejä juomaan jotta vaikkuttaisi "coolilta" kun uskaltaa tehdä jotain kiellettyä.
Tyttö 15

Vierailija
49/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:14"]

Tämmönen holhoaminen vaan kannustaa teinejä juomaan jotta vaikkuttaisi "coolilta" kun uskaltaa tehdä jotain kiellettyä. Tyttö 15

[/quote]

Tuokin on totta. Mutta kun sun isi ja äiti on äänestänyt tonne eduskuntaan sellasta porukkaa, joka haluaa lakia tiukentaa entisestään. Tai mikä pahempaa, ovat jättäneet kokonaan äänestämättä.

Vierailija
50/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:59"]

Mulle on  myyty ihan aina, oli mukana 14v tai 17v, eli en usko, että myyjiä on ohjeistettu olemaan myymättä... 

[/quote]

On ohjeistettu olemaan myymättä, jos vaikuttaa siltä, että ostoksia tekevä aikuinen välittää juomat alaikäisille. Mitään lapsia koskevaa ikärajaa tähän ei ole, vaan nojataan ainoastaan myyjän tilannekohtaiseen arviointikykyyn.  Pelkästään se, että mukana on alaikäinen, ei ole syy jättää myymättä, jos ei ole erityistä syytä epäillä, että juomat ostetaan sille alaikäiselle. Jos huomaa  aikuisen ympärillä esimerkiksi pyörii teinejä ennen kuin hän menee ostoksille, ja kassalle kannetaan kassillinen siidereitä, voi nousta epäilys, että juomat eivät ehkä tulleet hänelle itselleen.

Vaikka tarkoitus noilla ohjeilla onkin hyvä, ne helposti hankaloittavat ihan vilpittömän asiakkaan ostostentekoa ja myyjillekään tilanne ei välttämättä ole helppo, kun asiakailta tulee lokaa niskaan ja toisaalta niitä ohjeita pitäisi kuitenkin noudattaa, jos haluaa säilyttää työpaikkansa. Ja lopulta tämä systeemi ei todellakaan estä teinejä saamasta alkoholia käsiinsä.

Vierailija
51/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen kun paikalliseen Euromarkettiin tuli uusi käytäntö, jonka mukaan alle 23-vuotias asiakas ei saa ostaa montaa yksikköä erilaisia alkoholeja.

En saanut ostaa 12-packia Olvin olutta ja kolmea puolen litran siideriä, kassa antoi ystävällisesti valita halusinko oluet vai siiderit. Sitä aikaisemmalla kerralla en saanut kahta siideriä, kahta olutta ja 6-packia olutta, sain ostaa vain kaksi olutta ja siiderit.

Käytäntö johtui epäilyksistä alaikäisille välittämisestä. Samassa kaupassa tupakkaa ostaessa paperit kysyttiin "Onks sulla muka ikää tähän". Lähetin niille vihaisen palautteen, jossa ennustin ettei pulju kauaa pysy pystyssä tollaisella asiakaspalvelulla. Pian se suljettiinkin

Vierailija
52/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tultiin just miehen kanssa kaupasta, hän osti kaljaa ja maksoi muutkin ruoka ostokset. Myyjä kysyi paperit häneltä (on 30v) ja itse menin pakkaamaan ja kuumotin pitääkö munkin näyttää henksut kun ei ollut edes lompakkoa mukana, mutta ei onnkes kysynyt multa mitään. Eikö usein kysytä molemmilta ja itse olen 22 vuotias joten oletin että nyt se myyjä kysyy multakin kun olen miehen kanssa siinä. Krran kun olin viiniä ostamassa kaverin kanssa, näytin henksut joka oli ok, mutta pyysi myös kaverin näyttämään mikä joo oli täysi-ikäinen mutta ei ollut mukana kun oli vain mun seurana ostamassa, ei myynyt sitten mullekkaan. Aika ristiriitaista tää myyjien toiminta..

Vierailija
53/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok? Minun äitini ainakin jätti minut aina Alkon lähettyville alle kouluikäisenäkin siksi aikaa, kun kävi ostamassa alkoholia, vaikka siihen aikaan ei ollut samoja myymiseen liittyviä säädöksiä kuin nykyään. Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
54/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finlex/ Alkoholilaki:

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) alkoholipitoisella aineella sellaista ainetta tai tuotetta, joka sisältää enemmän kuin 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia;

2) denaturoimisella alkoholipitoisen aineen käsittelyä lisäämällä siihen muita aineita siinä tarkoituksessa, että aine tulee nautittavaksi kelpaamattomaksi;

3) alkoholittomalla juomalla nautittavaksi tarkoitettua juomaa, joka sisältää enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia

Finlex/Perustuslaki:

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Huomioikaa myyjät, että kieltäytyessänne myymästä alaikäiselle juomaa, joka ei lainmukaan ole alkoholijuomaa, täyttää syrjinnän määritelmän. Se, ettei ketään ole haastettu tästä oikeuteen ei tarkoita sitä, etteikö näin voisi käydä jatkossa. Perustuslaki on aikapaljon jonkun epämääräisen ohjeistuksen yläpuolella.

Vierailija
55/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:26"]

Finlex/ Alkoholilaki:

Tässä laissa tarkoitetaan:

1) alkoholipitoisella aineella sellaista ainetta tai tuotetta, joka sisältää enemmän kuin 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia;

2) denaturoimisella alkoholipitoisen aineen käsittelyä lisäämällä siihen muita aineita siinä tarkoituksessa, että aine tulee nautittavaksi kelpaamattomaksi;

3) alkoholittomalla juomalla nautittavaksi tarkoitettua juomaa, joka sisältää enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia

Finlex/Perustuslaki:

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Huomioikaa myyjät, että kieltäytyessänne myymästä alaikäiselle juomaa, joka ei lainmukaan ole alkoholijuomaa, täyttää syrjinnän määritelmän. Se, ettei ketään ole haastettu tästä oikeuteen ei tarkoita sitä, etteikö näin voisi käydä jatkossa. Perustuslaki on aikapaljon jonkun epämääräisen ohjeistuksen yläpuolella.

[/quote]

Miten tämä mahtaa liittyä tähän keskusteluun. Ja tuossa muuten mainitaan ILMAN HYVÄKSYTTÄVÄÄ PERUSTETTA. Eikös väärinkäytöksen mahdollisuus ole ihan hyväksyttävä peruste olla myymättä vaikka liköörikakrkkeja, jotka sisältävät alkoholia? Tuotahan kakarat yhdessä vaiheessa teki. Tosin paha olo ja krapula taisi johtua jostain muusta, kuin itse alkoholimäärästä, joka niistä karkeista saatiin.

Vierailija
56/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran jäi 150euron ruokaostokset hihnalle kun mukana oli 13v poikani ja ostosten joukossa kaksi lonkeroa. Myyjä sanoi että lonkerot jää myymättä. Toivotin hyvää päivänjatkoa ja kävelimme pois. Siinähän kerää kamat hihnalta ja vie takas hyllyyn. Mulle ei vittuilla!

Vierailija
57/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:57"]

Olisin ottanut pari siideriä vauhdittamaan saunan pesua, mutta eipä myyty! Syy: 14 v tytär joka oli mukanani :O

[/quote]

Onhan se vittumaista,mutta kauppojen on kai pakko olla tarkkoja tuollaisissa asioissa.Jos ne myy alaikäisille,tai ei puutu siihen että ala-ikäisille välitetään alkoholia,kaupalta voi mennä lupa myydä alkoholia. Myyjä toimi vain niin kuin on ohjeistettu.

Vierailija
58/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut mennä ray:n pelihuoneeseen pelaamaan 60 senttiä pelikoneeseen koska 6kk vauva nukkui vaunuissa..
olisin vain aikaa kuluttanut sadesäällä kun vauva nukkui vain liikkeellä ollessa ja kaikki ostarin liikkeet oli käyty kertaalleen..

Vierailija
59/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 18:58"]

Mä en saanut mennä ray:n pelihuoneeseen pelaamaan 60 senttiä pelikoneeseen koska 6kk vauva nukkui vaunuissa.. olisin vain aikaa kuluttanut sadesäällä kun vauva nukkui vain liikkeellä ollessa ja kaikki ostarin liikkeet oli käyty kertaalleen..

[/quote]

No tämä on jo jotain :D

Vierailija
60/118 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:59"]

Mulle on  myyty ihan aina, oli mukana 14v tai 17v, eli en usko, että myyjiä on ohjeistettu olemaan myymättä... 

[/quote]

On ohjeistettu olemaan myymättä, jos vaikuttaa siltä, että ostoksia tekevä aikuinen välittää juomat alaikäisille. Mitään lapsia koskevaa ikärajaa tähän ei ole, vaan nojataan ainoastaan myyjän tilannekohtaiseen arviointikykyyn.  Pelkästään se, että mukana on alaikäinen, ei ole syy jättää myymättä, jos ei ole erityistä syytä epäillä, että juomat ostetaan sille alaikäiselle. Jos huomaa  aikuisen ympärillä esimerkiksi pyörii teinejä ennen kuin hän menee ostoksille, ja kassalle kannetaan kassillinen siidereitä, voi nousta epäilys, että juomat eivät ehkä tulleet hänelle itselleen.

Vaikka tarkoitus noilla ohjeilla onkin hyvä, ne helposti hankaloittavat ihan vilpittömän asiakkaan ostostentekoa ja myyjillekään tilanne ei välttämättä ole helppo, kun asiakailta tulee lokaa niskaan ja toisaalta niitä ohjeita pitäisi kuitenkin noudattaa, jos haluaa säilyttää työpaikkansa. Ja lopulta tämä systeemi ei todellakaan estä teinejä saamasta alkoholia käsiinsä.

[/quote]

Okei, eli ap:n tapauksessa myyjällä oli syytä olettaa, että sidukat päätyy lapselleen. Se selittää kyllä paljon ap:sta ja lapsestaan :D

Kun pitäisi vauhtia hakea kahdella siiderillä saunan pesuun... jep jep, näin joillakin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän