en saanut siideriä, koska tytär mukana!
Olisin ottanut pari siideriä vauhdittamaan saunan pesua, mutta eipä myyty! Syy: 14 v tytär joka oli mukanani :O
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:13"]No mutta jos se 14-vuotias teini näyttää nippanappa 18-vuotiaalta ja kassa joutuu papereita kysymään, niin ei voi mitään. Kyse ei ole siis välttämättä epäily välittämisestä, vaan siitä yksiselitteisestä laista, että alaikäiselle ei saa myydä. Se ei riitä, että on aikuinen mukana ostamassa. Ite te olette nää sankarit tonne eduskuntaan äänestäny, jotka näitä alkolakeja haluaa kiristää. [/quote] Ai nyt tää on "meidän" vika. Hienosti käännetty.
[/quote]
Kyllä. Kannattais tutkailla, mitä eri puolueet koittaa ajaa eteenpäin ja äänestää sen mukaan. Eli aika iso nounou keskusta ja kristilliset, jos haluatte vapaamman alkoholilain. Tais persutkin ajaa tiukempia lakeja alkoholin suhteen.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:06"]
13, ykköstä saa kyllä ostaa ihan alaikäinenkin, huoh.
[/quote]
Ykkösessä vahvuus on 2,8%, joten ei varmaan myydä alaikäisille!
Linkin (http://www.pty.fi/fileadmin/user_upload/tiedostot/Suositukset_ja_Ohjeet/Juomat/PTY_Myyntiohje_alkoholia_sisaltavat_juomat.pdf) mukaan on kiellettyä myydä alaikäisille yli 1,2 tilavuusprosenttia alkoholia sisältäviä juomia.
-nron 13 kirjoittaja
Onneksi ostin pari viinipulloa kotimatkalla ilman lasta. Edessä ja takanani oli pari alan miestä, joilla silmät seisoivat päässä. Sujuvasti saivat hekin kossulekansa. Päihtyneelle ei saisi myydä? Kai sitten saa, viinan löyhkäkin oli aikamoinen. Suomi on kyllä urpo maa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:18"]No onhan se nyt tosi helppoa tehdä niin että teini/lapsi menee autoon tai sivummalle kauppaan ja sä ap ostat ne sun sidukat. Ei helvata mitä ongelmia tosta tehdään...
[/quote]
No mä en oikein tiedä onnistuuko tämäkään, jos myyjä huomaa sun tulevan lasten kanssa ja nämä poistuvat itsekseen ennen kassalle tuloa.
Kyllä minä mietin mökkireissulle mennessä että mitenköhän tämäkin asia on, kun toisaalta teinit saisivat olla matkassa valitsemassa ruokia jne. mutta ottaapa päähän sitten jos joutuu vielä toiseen kauppaan lähtemään tuon vuoksi. Loppuu pikkupaikkakunnalla pian kaupat ja aika, jos sattuu myöhään olemaan liikkeellä... Ja kun lähimpiin kauppoihin muutenkin on kymmeniä kilometrejä niin ei siellä joka päivä poiketa.
Typerää oikeasti, en ymmärrä miten se estäisi sitä alkoholia päätymästä lapselle jos tämä ei ole mukana.
Kerran exän kanssa oltiin kaupassa ja piti ostaa muutama kaljatölkki. Exän naapurinpoika (ehki 12v) sattu olemaan viereisessä kassassa ja huuteli jotain läppää exälleni. Ei sitten myyty meille mitään kun tunnettiin se alaikäinen joka asioi samaan aikaan kaupassa... Pitänee jatkossa vastaavissa tilanteissa antaa murhaava ilme alaikäseille joka yrittää lähestyä kaupassa kesken viinaostojen.
Niin, kertokaa nyt minkäikäinen voi olla mukana? Jos menen kauppaan 12- ja 14-vuotiaideni kanssa niin minulle ei myydä vai? Mutta entäs jos menen 6-vuotiaan kanssa (jota ei viitsi yksin kotiinkaan jättää kauppareissun ajaksi)? Olisi kiva tietää nuo rajat että osaan vastaisuudessa jättää teinit tarvittaessa kotiin kauppareissuilta.
Ainiin edellinen jatkaa. Olin kyllä salaa vähän vahingoniloinen kerran kun täysi-ikäisenä ostin muutaman nikolain ja kassa pyysi nähdä papereita. Huomautin että ovat alkoholittomia. Ei uskonut ja piti tutkia ne tarkkaan. Meni sitten hiukka noloks. =D
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:18"]
No onhan se nyt tosi helppoa tehdä niin että teini/lapsi menee autoon tai sivummalle kauppaan ja sä ap ostat ne sun sidukat. Ei helvata mitä ongelmia tosta tehdään...
[/quote]
Ja sitten sille teinille tulee olo, että siiderin ostaminen on jotenkin salaperäistä, ehkä vähän huonotapaista ja arveluttavaakin. Ainakin salamyhkäistä. Ei sivistysmaassa pitäisi lasten olla sivummalla tai kulman takana odottamassa, kun aikuiset ostavat siideriä.
siis..... 64 ja 66 on sama.. Noni nyt oon hiljaa =DD
Ei helvetti! Kyllä pitää olla jonkun päässä vikaa jos teinien vanhemmat saavat ostaa alkoholia vain kun teinit eivät ole mukana. Millä logiikalla tämä estää antamasta niitä kaljoja ja siidereitä teineille? Arvattavissa olikin ettei kukaan sääntöjen noudattamisesta mouhonnut osaa perustella tätä(kään)...
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:37"]
Niin, kertokaa nyt minkäikäinen voi olla mukana? Jos menen kauppaan 12- ja 14-vuotiaideni kanssa niin minulle ei myydä vai? Mutta entäs jos menen 6-vuotiaan kanssa (jota ei viitsi yksin kotiinkaan jättää kauppareissun ajaksi)? Olisi kiva tietää nuo rajat että osaan vastaisuudessa jättää teinit tarvittaessa kotiin kauppareissuilta.
[/quote]
No varmaan voisi ajatella, että missä iässä se alkoholi alkaa alaikäistä kiinnostamaan. Ei se 13-17 -vuotias varmaan ihan ummikko ole alkon kiinnostuksen suhteen. Toki jos lapsi on ikäistään kehittyneempi, niin voi olla jo 10-> eteenpäin, ettei muksua kannata ottaa mukaan, jos alaikäisen kohdalla voidaan epäillä alkoholin välittämistä. Ihan yksilöllisiä asioita ja tuuripeliä, että millainen kassa on tiskillä.
Itse en viitsisi kysyä selkeästi täysi-ikäiseltä ihmiseltä papereita kaljan/siiderin oston yhteydessä, jos mukana on teini-ikäinen. Samanikäisen oloiset jos on kassassa ollut ja toinen ollut 17-vuotias ja toinen vaikkapa 20-vuotias, niin juomat on jäänyt myymättä.
Yksi syy vähemmän ostaa alkoholia suomesta. Sokeria ja hiivaa myydään onneksi läpi yön, niillä tekee omat juomat.
Miten on mahdollista, että aikuisten, etenkin vanhempien, holhoaminen vain lisääntyy ja lisääntyy sitä mukaa kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle ja eivät ole enää itse alaikäisten vanhempia.
Tai no, ymmärtäähän sen - alaikäisten vanhemmat eivät ole enää enemmistössä. Vaan enemmistö pitää alaikäisten vanhempien ikäisiä ihmisiä (kolme- ja nelikymppisiä) vielä "alaikäisinä" ja holhottavina. Nämä tällaisten sääntöjen säätäjäthän ovat itse usein jo kuusikymppisiä sossutanttoja.
Mutta että tilanne siis on se, ettei perheenäidille myydä paria siideriä, jos on lastensa kanssa kaupassa, koska sääntöjen määrääjällä on holhoava epäily perheenäidin vilpillisyydestä ja että tämä varmasti antaa juomat alaikäisille lapsilleen.
Ja kaupanmyyjien tehtävä on suorittaa tämä kyttäys holhoajan puolesta.
Jep.
Tosin - mitäpä sitä paria siideriä ostamaankaan, koska äidinhän pitää kuitenkin olla aina ajokunnossa, jos vaikka tulee asiaa päivystykseen. Pari siideriä juonuthan ei ole enää ajokunnossa, joten ls-ilmoitushan sellaisesta örvellyksestä muutenkin seuraisi.
Miksei saman tien laitettaisi henkkarien tarkastuspakkoa kaikille ja alkoholinostokieltoa kaikille, joiden henkkareista selviää, että heillä on huollettavia?
Tuossa kaupanmyyjän reaktiossa sairainta on se oletus, että äiti haluaisi omalle lapselleen tehdä jotain pahaa. Normiolettamuksen pitäisi olla se, että jos äiti ja teini ovat kaupassa, silloin juomat eivät tietenkään ole menossa lapselle. Silloin kun minä olin nuori, vanhemmilla oli vielä jotain auktoriteettia kaupanmyyjien silmissä. Mutta niin - ne vanhemmat olivatkin silloin ikärakenteessa enemmistönä ja enemmistön sana ja intressit painavat aina. Täysi-ikäiselle enemmistölle ei koskaan pystytä laittamaan holhoavia rajoituksia.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:17"]Se menee päsrtäkertoimella. Myyjillä on tuntuma, että minkälaiset tyypit yleemsä välittää alaikäisille. Esim. kommentti 8 on hyvä esimerkki. Myyjä epäilee, että alkoholia annetaan lapselle ja niin on myös käynyt. Alle 18 vuotiaalle alkoholin antaminen on laitonta.
[/quote]
Joutuukohan äitini nyt vankilaan? Mietin 13-vuotiaana miltä valkoviini maistuu katsellessani äidin juovan sitä. Kysyessäni äiti sanoi "No maista" ja antoi hörpätä lasistaan. Oli pahaa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:00"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:59"] noi myyjät on kyllä ihan vitun urpoja :D :D :D [/quote] Ei ole myyjien vika. [/quote]Ompa. Eivät osaa ajatella aivoillaan.No siihen on syy miksi ovat vain kaupankassoja
[/quote]
Taas jotkut katkerat haukkuu myyjiä viinanhuuruissaan kaljapullojen kiilto silmissään. Laki on laki, move on.
Olemme sopineet omien vanhempieni kanssa ainakin että jos olemme kaupassa ja minä pakkaan, niin itse en tupakka tai alkoholi tuotteisiin edes koske tai pussita. Vanhemmat voivat ne maksamisen jälkeen laittaa ostoskassiin. Hyvin on toiminut eikä mitään ole jäänyt kassalle. :)
T: 17 v
Asun pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tuntee kaikki. Jokainen kassaneiti tuntee kaikki asiakasperheensä, kuinka monta lasta niissä on ja minkä ikäisiä. Johan menis mahdottomaksi, jos ei teinien vanhemmille myytäis, koska voivat välittää ne alaikäisilleen. Olis aika monta pakkoraitista perhettä tässä pikkukunnassa.
Täällä kysytään paperit käytännössä vain vierailta. Paikkakuntalaisilta on turha kysyä, koska iät tiedetään muutenkin. Ehkä täällä sitten osataan käyttää järkeä tai rikotaan törkeästi alkoholilakia. Ihan miten vaan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:37"]
[/quote]
No varmaan voisi ajatella, että missä iässä se alkoholi alkaa alaikäistä kiinnostamaan. Ei se 13-17 -vuotias varmaan ihan ummikko ole alkon kiinnostuksen suhteen. Toki jos lapsi on ikäistään kehittyneempi, niin voi olla jo 10-> eteenpäin, ettei muksua kannata ottaa mukaan, jos alaikäisen kohdalla voidaan epäillä alkoholin välittämistä. Ihan yksilöllisiä asioita ja tuuripeliä, että millainen kassa on tiskillä.
Itse en viitsisi kysyä selkeästi täysi-ikäiseltä ihmiseltä papereita kaljan/siiderin oston yhteydessä, jos mukana on teini-ikäinen. Samanikäisen oloiset jos on kassassa ollut ja toinen ollut 17-vuotias ja toinen vaikkapa 20-vuotias, niin juomat on jäänyt myymättä.
[/quote]
Itse en viitsisi sellaisessa kaupassa käydäkään enää jos en saa ostaa paria olutta kun teini on mukana. Minusta on loukkaavaa jos pelkästään lapsen iän perusteella epäillään alkoholin välittämistä. Kukaan joka sitä oikeasti välittää, ei varmasti ota "asiakasta" mukaan ostoksille! Ja mikäköhän on sitten selkeästi täysi-ikäinen? Joku parikymppinen kassatyttökö näitä arvioita ja tuomioita on pätevä tekemään?
No onhan se nyt tosi helppoa tehdä niin että teini/lapsi menee autoon tai sivummalle kauppaan ja sä ap ostat ne sun sidukat. Ei helvata mitä ongelmia tosta tehdään...