Varastitko sinä sormukset Stockan vauvanhoitohuoneesta?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032619422962_uu.shtml
Keskiviikko oli huono päivä helsinkiläiselle Nona Schaumanille, 26.
- Tänään kävi itselle todella suuri kämmi, sellainen, jota en uskonut koskaan tapahtuvan, hän kirjoitti Facebook-viestissään.
Schauman oli ostoksilla Stockmannilla. Hän meni noin puolen päivän aikaan vaippaikäisen tyttärensä kanssa tavaratalon kuudennen kerroksen lastenhoitohuoneeseen, ja otti vaipanvaihdon ajaksi sormistaan kaksi sormusta. Toinen niistä oli Schaumanin suvun aatelissormus, jonka hän sai taannoin syntymäpäivälahjaksi isältään. Sormuksen mukana hän sai kortin, jossa isä toivoi tyttären pitävän sormuksesta hyvää huolta. Sormus on kulkenut suvussa pitkään, sillä Nonan isoisä antoi sen aikoinaan lahjaksi vastavihitylle vaimolleen vuonna 1942. Sormus voi olla tuotakin vuotta paljon vanhempi.
- En tiedä, minkä ikäinen sormus on.
Pettymys isälle
Jatkaessaan ostoksia tavaratalossa Nona huomasi kauhukseen sormuksen kadonneen.
- Olin Herkussa, kun isä tuli mieleeni ja kosketin muka sormusta sormessani. Huomasin sen hävinneen ja juoksin yläkertaan.
Lastenhoitohuoneessa ei ollut kuitenkaan kumpaakaan sormusta.
- Laitoin ne saippuatelineen päälle, kun pesin vauvan peppua. En muistanut laittaa niitä takaisin sormeen, kun leikin tytön kanssa hoitopöydällä.
Nona kiittää Stockamannin henkilökuntaa, joka auttoi itkevää asiakasta kuuluttamalla sormuksista. Kukaan ei kuitenkaan vastannut tuomalla sormukset takaisin. Toinen niistä on Nonan rippilahja ja Kalevala-sarjasta.
- Neuvonnan rouvat kertoivat, että he eivät ole aiemmin kuuluttaneet kadonnutta omaisuutta.
Nona ei ole vielä kertonut isälleen tapahtuneesta.
- Vähän pelottaa, miten isä reagoi. En haluaisi tuottaa pettymystä 72- vuotiaalle, Nona kertoo ja sanoo, että sormuksella on valtava tunnearvo.
Kultaisessa sormuksessa on ovaalinmuotoinen vaakuna ja kaiverruksena sekä Nonan isovanhempien hääpäivä että vuosi, jona Nona sai sormuksen syntymäpäivälahjaksi.
Valvontakuvat tallessa
Valvontakameran kuvista näkyy, että vauvanhoitohuoneeseen meni Nonan jälkeen ainakin yksi nuori äiti lastensa kanssa. Nona toivoo, että se henkilö, joka otti sormukset talteen, toimittaisi ne Stockmannin neuvontaan kirjekuoressa, jossa lukee hänen nimensä.
- Hän voi tehdä sen nimettömänä. Aatelissormus on tärkein perintö isältäni. Olen itkenyt koko eilisen päivän ja toivon vain, että saan sormuksen takaisin.
Nona kertoo, että sormuksella ei ole suurta rahallista arvoa, eikä sukusormusta ole helppo myydä eteenpäin.
Nona kertoo olevansa hyvin päättäväinen ja tekevänsä kaikkensa sormusten palauttamiseksi. Siksi hän tekee tapahtuneesta rikosilmoituksen. Sormusten katoamisen jälkeen hän on laittanut tiedon niistä useaan Facebook-ryhmään.
- Olen aivan äimänkäkenä siitä, miten auttavaisia ihmiset ovat. Aivan tuntemattomat ovat jakaneet viestiä ja halunneet auttaa, hän kertoo ilahtuneena ihmisten myötätunnosta.
Kommentit (366)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:09"]Eihän sitä nyt voi varastamiseksi sanoa, jos poimii vessan lattialta sormuksen.
[/quote]
Riippuu siitä mitä teet seuraavaksi. 1. Laitat omaan taskuun ja viet kotiin = varastaminen. 2. Viet löytötavaratoimustoon/infoon/poliisille = ei varastaminen
[/quote]
Minä löysin kesällä puistosta puhelimen, jossa oli akku kuollut ja vein sen kiireisenä kotiin ja vasta seuraavana päivänä löytötavaratoimistoon. Yö oli sateinen, olisi mennyt pilalle jos olisin hakenut vasta samana päivänä kun pääsen palauttamaan.
Nona on 26v ja isänsä 72v! Vau!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:33"]
Nona on 26v ja isänsä 72v! Vau!
[/quote]
?
Hölmöä ottaa sormukset pois vaipanvaihdossa. Itse sössi ja nyt on niin huomionhakuinen. Kääk
Minun myötätuntoni on tässä asiassa vain ja ainoastaan vanhan isän puolella. Erehtyi luulemaan että tyttärensä on oppinut vastuuntuntoa ja joutui pettymään pahasti.
Minä olen Aleksanteri Suuren jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa ja kadosin suuren summan rahaa. Jos näkyy 20, 50 tai 100 euron seteleitä liikkeellä niin voitte palauttaa minulle. Kiitos!
Kadotin kuukausi sitten Lontoossa Harrodsin tavaratalossa pääsiäismuna sormuksen. Kallit muistot.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:28"]Täällä kyllä näkee kommennttien kautta millaisia järkkyjä susia jotkut toiset naiset ovat, muutama fiksu helmi vaan joukossa, jotka tietävät mikä on oikein ja mikä väärin. On se kumma, ettei ihmiset osaa erottaa mikä on omaa ja mikä toisen Onko pakko pistää liiveihin kaikki minkä ilmaiseksi saa! Toivottavasti varastaneen äidin jälkikasvu syö sormukset ja saa mahanpuruja. [/quote] Siis samana päivänä kadonnut sormus voi olla vaikka kiireisen äidin keittiönpöydällä kun ajatteli viedä vasta seuraavana päivänä löytötavaratoimistoon. Tai pudonnut roskikseen..
[/quote]
Mietin myös tuota nuorta äitiä. On voinut ottaa sormukset ja ajatellut viedä poliisilaitokselle. Mutta kun on pieni vauva, ei ole heti ehtinyt (en minäkään luottaisi mihinkään infoon). Nyt on leimattu rosvoksi ja miettii, että uskaltaako viedä, ettei saa syytettä niskaan.
Aatelisen olisi kannattanut kysyä ensin löytötavaratoimistosta, ennen kuin uhkailee rikosilmoituksella.
Taisi mennä sormukset vaippojen mukana vaipparoskiin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 23:12"]
Olen itse aatelinen myös ja lapsena vanhemmat ja muut sukulaiset opettivat, että siitä ei ikinä, ikinä saa puhua. Näin anonyymisti sitä kehtaa, muuten ei. Kuten tämän jutun kommentit osoittavat: Suomessa ei kannata tuoda esiin, että on aatelinen, se herättää kummaa agressiota, vaikka täällä ei koskaan mitään maaorjuutta tms ollut.
[/quote]
Minäkin olen. Meillä ei tosin koskaan varoiteltu, olen vain ääneti kasvanut siihen. Meidän sukunimestä vain heti näkee aateliseksi, joten ei pahemmin voi peitellä. Tiesitkö, että sodan jälkeen aatelisilla oli oma auttajajärjestö, koska hädässä olevat aateliset eivät saaneet muuten apua? Niin ihmeellistä, syvää inhoa ja kateellisuutta on aatelistoa kohtaan ollut suomessa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 02:09"]
Jännä kuulla vanhasta "tutusta" näin. Enpä kommentoi muuta kuin että Nona kävi Alppilassa samaan aikaan koulua kanssani ja oli yksi pahimpia pissiksiä silloin. Oli ylimielinen ja hengasi bilettäjäporukan kanssa halveksien muita. Joten sallinette sen, etten ole kovin pahoillani tästä tapauksesta
[/quote]No miks olit sellanen luuseri ettei kukaan halunnut kutsua sua mihinkään?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:44"]
Näin tämä nainen kertoo il:n kommenteissa:
"Heippa teille kaikille tietäville täällä! Haluaisin nyt vähän kertoa teille joitakin faktoja. Ensinnäkin, minä en ottanut Iltalehteen yhteyttä vaan he ottivat minuun nähtyään jakamani Facebook päivityksen lukuisilla sivuilla, tottakai otin avun vastaan!
Toisekseen, en ole mikään ökyrikas hienostorouva, vaan ihan tuiki tavallinen 26-vuotias kotihoidontuella elelevä äiti, joka koittaa pärjätä tässä elämässä omin avuin kuten varmasti te muutkin. Asumme ihan Helsingin kaupungin asunnoissa tanskalaisen mieheni kanssa joka opiskelee tällä hetkellä.
Kolmanneksi, sain sormuksen isältäni, siitä huolimatta ettei se olisi minulle virallisesti kuulunut, koska vanhempani eivät ole olleet naimisissa.
Neljänneksi, tuon sormuksen saanti, oli isältäni ainut ylpeyden osoitus tähän astisessa elämässäni, joten se oli minulle hyvin hyvin tärkeä tämän vuoksi. Näen isääni noin kaksi kertaa vuodessa, koska asumme eri paikkakunnilla.
Ette arvaa, miten syyllinen olo minulla siitä on, että sormukset sinne unohdin. Tämä oli ensimmäinen kerta kun ne pois otin, koska ajattelin tuon vaippapepun pesun olevan hieman hygieenisempaa, tyhmä idea selvästikin. Kuitenkin varmasti jokainen äiri muistaa, miten aina sillon tällöin on saattanut olla hiukan hajamielisempi, varsinkin jos viellä leikkii vaipanvaihdon yhteydessä.
Ja sitten vielä, näissä asioissa täytyy olla nopea jos haluaa omaisuutensa takaisin, mitä minun olisi pitänyt tehdä, jäädä odottelemaan? Ja ihmiset jotka ootte myös hukannu jotain, synnyttäkää haloo fb:ssä ja ehkä teihinkin otetaan yhteyttä.yhteyttä! Mut yllätti pisitiivisesti se, kuinka sadat ihmiset ollu mukana tukemassa, ja auttamassa toista hädässä, mut ei ois pitäny lukea näitä.
Te kuitenkin jotka olette auttaneet, kiitos, ihana nähdä että avuliaita ja sydämellisiä ihmisiäkin on vielä olemassa!
Toivottavasti korjasin edes joten kuten nyt teidän täällä kommentoiden käsityksiä, ja ymmärrätte, että vaikka ei kyse ole mistään maailmanhädästä, on tämä asia mulle todella tärkeä, ja haluan tehdä kaikkeni löytääkseni sormuksen, jonka piti olla perintö myös omalle tyttärelleni."
Niin. Että voisitteko lopettaa ilkeilyn.
[/quote]
Tavallinen köyhä kotiäiti? Ei ainakaan facekuviensa perusteella?
Olen köyhä opiskelija ja jätin oman täysin armottoman sormukseni käsiä pestessäni pesualtaan laidalle. Oli kelvannut jollekin tällainen rihkamakin. Itkin itsekin sormustani, sillä olin saanut sen rakkaalta, nyt jo kuolleelta isältäni. Kyselin sen perään pitkään ja nyt harmittaa, etten jättänyt vaikka lappua tai muuta yliopiston vessaan. Että sinä varas, varkautesi satuttaa aina jotakin ihmistä. Se yksi erehdys kävi sitten ainakin tunnetasoltaan kalliiksi :/
Voi ei miten kateellisia ihmisiä täällä! Vitsit te olette surkeita paskahousuja - koettavaa tehdä elämällenne jotain, niin ei tarvitse marinoitua omassa katkeruudessa. Mokomat luuserit.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 21:07"]
Varmaan hukannut itse sormuksensa, eikä kehtaa myöntää. Helpompi kehitellä tälläinen tarina?
[/quote]
niinhän se juurikin teki, hukkasi sormuksen ja myöntää sen. Nyt yrittää korjata mokaansa etsimällä kaikin keinoin.
Miten kauan ihmiset oikein kaupoissa luuhaavat? Mimmi sanoi siinä FB kirjoituksessa, että neljä tuntia myöhemmin huomasi, ettei sormukset olekaan sormessa. Sitten juoksi yläkertaan etsimään niitä.
Siis ainakin neljä tuntia tuo oli luuhannut pienen muksun kanssa kaupassa! Aivan järkkyä.
Joku ottanut talteen edes siivooja, ei ole vielä ehtinyt toimittaa eteenpäin. So Simple.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:09"]Eihän sitä nyt voi varastamiseksi sanoa, jos poimii vessan lattialta sormuksen.
[/quote]
Riippuu siitä mitä teet seuraavaksi. 1. Laitat omaan taskuun ja viet kotiin = varastaminen. 2. Viet löytötavaratoimustoon/infoon/poliisille = ei varastaminen