Mitä tarkoittaa ettei ”ihmiselle anneta enempää kuin jaksaa kantaa”
Onko tämä jonkin sortin kiusaamista? Lähinnä mietin esimerkiksi sotien lapsiseksiorjia?
Kommentit (160)
Urpo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, mikä ei tapa, vahvistaa!
Sitä saa, mitä tilaa!
Synkimmässäkin pilvessä on aina kultareunus!
Elämä kantaa!
Sokeri pohjalla: Kenellekään ei annetaenempää kuin hän jaksaa kantaa!
Synkintä sarkasmia:
Nämä ovat niin vaikeita asioista.
Tässä on täytynyt tapahtua jokin väärinkäsitys.
Saippuakauppias.
Innostunut sonni.
Alli pamautti mappia vitulla
Tuo innostunutsonni tulee yhteen, jotta saat täsmäämään.
Minua potki lapsesta asti elämä päähän. Minua ei uskottu ensimmäisen lapseni synnyttyä. Masennus otti vallan ja en osannut asettaa turvallisia rajoja. Onneksi lapseni kaksvuotisneuvolassa otettiin tosissaan ja pääsin avun piiriin. Terapia-aika oli pitkä. Kalleimman hinnan maksoi lapseni. On toki elossa ja pärjää. Mielestäni meille kummallekaan ei sovi sanonta, kenellekään ei anneta enempää, kuin jaksaa kantaa.
Minulla on näin nuoreksi ihan liikaa sekä fyysisiä että psyykkisiä sairauksia. Vaikken olekaan luovuttamassa, niin välillä mietin miksi joudun kantamaan tällaista taakkaa.
Sanat "kenellekään ei anneta suurempaa taakkaa kuin hän jaksaa kantaa", ne tuskat mitä kukin elämänsä "kohtaloksi" saa, voivat näyttää "itse aiheutetuilta", sattuman varaisilta myös Jumalan sallimuksilta.
Voi olla, että Jumala sallii tietyt koettelemukset. Kuka voi sanoa toiselle ihmiselle, että Jumala on olemassa tai ettei häntä ei ole, joka tapauksessa Ihminen joutuu oman elämänsä "ristin kantamaan". Lähes kaikki ihmiset huutavat Jumalaa avukseen elämän tuskan ollessa kovimmillaan.
Miksi tänne synnytään, kuka sen tietää. Mitä täällä kohdataan ja miten kärsimysten ongelmien kanssa osataan selvitä. Maailmassa on paljon kaunista ja samalla maailmassa tapahtuu järkyttäviä asioita niin ihmisille kuin luonnollekin, silti elämä on jatkunut tavalla tai toisella. Ihminen unohtaa kärsimänsä pahan.
Ihmiselämä päättyy sairauden ottaessa vallan kehosta, hoitovirheiden takia tai kun ihminen ei itse enää jaksa. Ihmiselämä päätyy sotakentillä, vainoissa ja vankiloissa, väkivallan seurauksena.
Sanonta perustuu Raamatun kohtaan 1.kor 10:13 Siinä Paavali opettaa; Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus: ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.
Heti seuraavassa jakeessa 14 Paavali varoittaa epäjumalan palvelemisesta; "paetkaa epäjumalanpalvelusta". Ihmiselle ajatukset oikeasta ja väärästä vaihtelevat. "Kultainen vasikka" novelli kertoo, ihmisen luonnollisista päämääristä. Ihmisellä on tarve menestykseen, kunniaan, maineeseen. Raha on novellissa palvonnan kohde, "kultainen vasikka". Muitakin "palvonnan" kohteita ihminen on keksinyt. Raamatun mukaan ihminen on saanut vapaan tahdon. Hänellä on oikeus valita hyvän ja pahan väliltä.
Viattoman järkyttävästä kärsimyksestä Raamattu kertoo Jobin kirjassa. Jobille kärsimys oli koettelemus, josta hän selvisi ja Jumala palkitsi hänet moninkertaisesti. Job kuoli vanhana elämästä kyllänsä saaneena.
Herodeksen lapsenmurhat tuovat esille mihin pelokas vallanhaluinen ihminen pystyy. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli. Tuska naisella on ollut äärimmäinen.
Se tarkoittaa sitä että jaksat kantaa kaiken mikä kannettavaksi annetaan vaikka sinusta tuntuisi siltä että et jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Ylevä latteus.
Sanonnalla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, sillä moni meistä on saanut enemmän kuin olisi ansainnut toiset hyvässä ja toiset pahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylevä latteus.
Sanonnalla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, sillä moni meistä on saanut enemmän kuin olisi ansainnut toiset hyvässä ja toiset pahassa.
Ei ollutkaan puhe ansaitsemisesta vaan jaksamisesta kantaa.
Kukaan ei ole myöskään väittänyt että nallekarkit jaetaan tasan tai elämä menisi jotenkin edes hyvin vaikka kaikkensa tekisikin.
Kaikki tulee kuitenkin vain hyväksyä, näin kaikkivaltias päättää miten elämät menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylevä latteus.
Kukaan ei ole myöskään väittänyt että nallekarkit jaetaan tasan tai elämä menisi jotenkin edes hyvin vaikka kaikkensa tekisikin.
Kaikki tulee kuitenkin vain hyväksyä, näin kaikkivaltias päättää miten elämät menevät.
Ei nyt sentään kaikkea pidä vain hyväksyä. Sehän on tyhmää. Jos voi muuttaa jonkin huonon asian paremmaksi, kannattaa tehdä niin.
Monille tulee suurempia taakkoja kuin mitä he jaksavat kantaa. Moni menee rikki taakkansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa sitä että jaksat kantaa kaiken mikä kannettavaksi annetaan vaikka sinusta tuntuisi siltä että et jaksa.
Mikä on tietysti pötyä.
Lauseen tarkoitus on vain rohkaista ja lohduttaa. Todellisuuden kanssa sillä ei ole paljonkaan yhteistä.
Käytännössä sen voi kääntää näin:
mitä valitat, monilla on paljon huonommin asiat.
Älä valita, en jaksa kuunnella
En osaa auttaa
En halua auttaa
Kristillistä hapatusta. Tarkoittaa että Jumalalla on jokin salainen suunnitelma niin että kaikki kärsimys mitä kohtaa jollain tavalla lopulta onkin epäsuorasti sinulle hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylevä latteus.
Ei nyt sentään kaikkea pidä vain hyväksyä. Sehän on tyhmää. Jos voi muuttaa jonkin huonon asian paremmaksi, kannattaa tehdä niin.
Monille tulee suurempia taakkoja kuin mitä he jaksavat kantaa. Moni menee rikki taakkansa kanssa.
Jos se elämä pakottaa kantamaan niin sinähän kannat vaikka väkisin. Ymmärrä mitä kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, mikä ei tapa, vahvistaa!
Sitä saa, mitä tilaa!
Synkimmässäkin pilvessä on aina kultareunus!
Elämä kantaa!
Sokeri pohjalla: Kenellekään ei annetaenempää kuin hän jaksaa kantaa!
Itse olen selvinnyt aikoinaan vakavasta koulukiusaamisesta, vakavasta masennuksesta, henkisestä väkivallasta, syövästä, työpaikalta ulossavustamisesta ja parista muustakin! Kyllä, elämä kantaa, todellakin!
Juurikin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tietysti pötyä.
Lauseen tarkoitus on vain rohkaista ja lohduttaa. Todellisuuden kanssa sillä ei ole paljonkaan yhteistä.
Ymmärrä mitä kirjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kristillistä hapatusta. Tarkoittaa että Jumalalla on jokin salainen suunnitelma niin että kaikki kärsimys mitä kohtaa jollain tavalla lopulta onkin epäsuorasti sinulle hyödyksi.
On sekin totta. Jos et ymmärrä miksi kärsit niin Jumala ymmärtää sen kuitenkin. Aina emme saa kaikkea tietoa itsellemme.
Lisäksi esimerkiksi nyt maailma on aika rankka paikka joten työtä on jaettava kykeneville hyvin paljon. Saattaahan se sapettaa ja ihmetyttääkin.
Tämä kyllä pitää paikkaansa vaikka kiistättekin sen. Mutta heikot sortuu elon tiellä, ja vahvemmat eivät.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kyllä pitää paikkaansa vaikka kiistättekin sen. Mutta heikot sortuu elon tiellä, ja vahvemmat eivät.
Vahvemmat palvelevat kuolemaansa saakka ja heikot sortuvat työtaakan alla tai laiskuuttaan.
Mä olen elämäni aikana kokenut paljon menetyksiä ja kurjuutta enkä voi sietää tuota sanontaa. Arvaappa kuinka monta kertaa olen sen kuullut ja kuinka monta kertaa on tehny mieli paiskata tuommosen sanoneen ihmisen kumoon. Ihan sairas sanonta tuo on.
Sama asia kuin vaikeuksien kautta voittoon.
Itse olen selvinnyt aikoinaan vakavasta koulukiusaamisesta, vakavasta masennuksesta, henkisestä väkivallasta, syövästä, työpaikalta ulossavustamisesta ja parista muustakin! Kyllä, elämä kantaa, todellakin!