Lue keskustelun säännöt.
Rasva kutittaa kurkkua?
Voihan rasva
16.12.2021 |
En tiedä, olenko jotenkin sekoamassa vai mitä? Mutta viime aikoina tullut omituinen oire syödessä rasvaisia ruokia tai leivänpäällysrasvan kanssa. Siis kurkkuun tulee kuhisevaja karhea tunne siitä rasvasta? Ei ole mitään syömishäiriötä ja ihan normipulliainen olen, tavan ruokavaliota noudatan. Nainen 173cm/55kg :D mitään allergioita ei ole todettu, kuin kissa-allergia.. Mitähän tämä voi olla, alkaa olla aika ikävää toistuvana...
Kommentit (3)
Kyllä minusta kurkun kutina viittaisi allergiaan. Oletko testaillut erilaisia rasvoja (eläin- ja kasvi-), aiheuttavatko kaikki kutinaa samalla tavalla?
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mulla ongelma on maitotuotteiden rasva. Jätin lapsena noin 5-vuotiaana maidon juonnin omasta halusta. Varmaan silloin jotenkin yhdistin maidon ja oireet. Pystyn syömään rasvatonta maustamatonta jogurttia vuosikausia ilman mitään tuntemuksia, mutta jo vastaava jogurtti jossa on 5% rasvaa aiheuttaa oireet.
Rupesin aikuisena käyttämään maustamatonta jogurttia että saan kalsiumia edes jostakin. Olin elänyt monta vuotta karhean kurkun kanssa, kunnes menin lomamatkalle kohteeseen jossa maitotuotteita ei käytetä. Siellä kurkku parani ekan viikon aikana. Söin kotimatkalla lentokentällä jogurttipurkin ja se laukaisi oireet.Siitä hoksasin mistä on kyse. Jätin sen jälkeen maitotuotteet moneksi vuodeksi ja kurkku pysyi hyvänä.
Nyt olen syönyt jotain 2 vuotta Lidlin rasvatonta maustamatonta AB-jogurttia ilman oireita. Pari viikkoa sitten ko. valmistetta ei ollut hyllyssä ja otin vastaavan purkin jossa oli 5% rasvaa. Kurkkuoireet ja limaisuus palasi heti.