Häitä kesällä ja jo nyt...
Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.
Kommentit (367)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:57"]
Häät on hääparin mutta kyllä minusta kannattaa miettiä vieraita samalla kun suunnittelee juhlia. Esimerkki tästä on vaikka yöpala, olen nähnyt morsiammen itkevän sitä että yöpalan aikaan vieraita oli jäljellä enää 5 kun muut olivat jo lähteneet kotiin lasten luokse tai olivat niin vanhoja etteivät jaksaneet juhlia kokoyötä. Yöpala oli varattu pitopalvelusta kuitenkin ~70 hlö:lle hukkaan meni nekin rahat... Mielestä kotiin lähteminen kesken juhlien ei ole mikään loukkaus, toisten elämän tilanne vain on monesti erilainen kuin esimerkiksi hääparilla itsellään.
[/quote]
Ongelma onkin siinä, että kukaan ei voi tietää varmaksi, montako yöpalalle jää. Jos mahdollista, olisi hyvä jos vieraat voisivat kutsuun vastatessaan vihjaista, että joutuvat lähtemään ennen iltaa. Usein varataan yöpalaa varten vähän enemmän kuin vähemmän. Pitopalvelu laskuttaa siitä, mitä on varattu vaikka jäisi kaikki syömättä. Tuossakin tapauksessa 65*15 euroa (arvioitu alakanttiin) meni 975 euron satsaus "hukkaan". Todennäköisesti morsiamella on kuitenkin ollut päällimmäisenä mielessä odotus, että vieraat olisivat jääneet juhlimaan.
[/quote]
Ne häät oli niin sanotut pahnanpohjimmaiset (viimeiset) ja morsianta kyllä varoitettiin että jos pidätte lapsettomathäät niin ihmiset lähtevät aikaisin. Piti päänsä ja lapsia ei kutsuttu. Toinen mikä näissä häissä meni mönkään oli alkoholin määrä jota oli valtavasti, monet vieraat jättivät juomisen alkumaljaan en tiedä mitä tekivät lopuille juotaville kun eivät käsitykseni mukaan itsekään juo normisti paljon. Olin siis kaasona.
[/quote]
En tajunnut logiikkaa. Jos häät ovat lapsettomat, on usein hankittu lastenhoitaja eikä näin ollen ole kiire kotiin. Jos taas lapset ovat mukana häissä, niin yleensä ne lapsiperheet lähtevät viimeistään klo 22. Siskoni häissä tultiin vieläpä hoputtamaan, että nyt olisi morsiamen hyvä heittää kimppu, kun lasten on kohta lähdettävä ja he haluavat sen kimpunheiton nähdä. Ennemmin sen yöpalan uskaltaisin hankkia silloin, kun on paljon vieraita ilman lapsia. Pienten lasten kanssa saatetaan häistä lähteä jo heti kahvin jälkeen ja kouluikäistenkin kanssa usein jo klo 22.
Pidin itse hääni silloin kun kenelläkään ei ollut lapsia. Häissäni ei siis lapsia ollut vaikka mitään lapsettomia häitä en pitänytkään. Jos nyt joutuisin pitämään hääni uudellee, pitäisin suurella todennäköisyydellä lapsettomat häät. Nyt niitä lapsia on niin paljon, että suurin osa juhlavieraista olisi alaikäisiä. En ole ollut yksissäkään häissä, joissa alle kouluikäiset eivät olisi häirinneet vihkiseremoniaa tai puheita. Lähes poikkeuksetta sylivauva on itkenyt ja huutanut sen tärkeimmän kohdan aikana. Kaksissa häissä ovat taaperot juosseet pitkin kirkon käytäviä hihkuen. Ja juhlapaikalla ei ole oikein voinut puhua häähumusta vaan lasten metelöinnistä, itkemisestä ja kiukuttellusta.
En ole lapsivihaaja, itsellänikin on kolme. Kuulun kuitenkin niihin vanhempiin, joista on hauska viettää aikaa aikuisten kesken ja joka nauttii juhlista eniten, kun ei tarvitse mennä lasten ehdoilla. En näe mitään hohtoa siinäk että autan taaperoa syömään ja oma ruokani jäähtyy tai kiikutan lasta vessaan, kun bestman pitää puhettaan. Monia äitejä tämä ei haittaa, eivät itse asiassa edes huomaa, että tärkeimmät jutut menivät ohi, mutta en pidä itse omia lapsiani näyttelyesineinä enkä siten saa mitään ylilmääräistä iloa siitä, että pääsen heitä esittelemään tutuille ja tuntemattomille. Ennemmin juttelen niiden tuttujen ja tuntemattomien kanssa rauhassa ilman keskeytyksiä tai vahtimisia, nautin hyvästä ruoasta ja juomasta ja juhlin rauhassa pikkutunneille. Lapset otan mukaan juhliin vain, jos tiedän, että he ovat siellä hyvin toivottuja vieraita.
Mitä tulee kaiken maailman lahjalistoihin ja tilinumeroihin niin itse en sellaisia ole jaellut, kun en pidä tapaa kovin kohteliaana. Kavereiden häissä on ilmoittautumisen yhteydessä kyselty kaasolta, onko toiveita ja tässä tilanteessa on sitten annettu se tilinumero. Myös vanhemmilla on ollut tilinumero tiedossa, jos sitä heiltä kyseltäisiin. Lisäksi on aina ollut muutama aineellinen toive siltä varalta, että joku haluaa sellaisen ostaa. Kattilat ja kahvinkeittimet kun kuluvat ja menevät rikki, samoin pyyhkeet ja lakanat. Itse en sellaisia ole koskaan hankkinut lahjaksi, yleensä lahjakortteja juuri hääparille sopiviin liikkeisiin/tapahtumiin ja aika usein olemme porukassa hankkineet ohjelmaa häämatkalle (teatteri, illallisristeily tms).
Mutta jos joku kutsuun laittaa tilinumeron, en koe olevani siinä asemassa, että voisin asiasta närkästyä. Kerran olen kysynyt ystävältä suoraan, käykö toisenlainen lahja, kun olin hänelle "säästänyt" häälahjaa ja oli muuten tästä sitten ikionnellinen, muina kertoina kun en ole hääparia tuntenut niin hyvin, että uskataisin kysellä poikkeuksia, olen laittanut sen summan, jonka olemme sinä vuonna päättäneet varata juhlarahaksi.
Hääkutsusta voi kieltäytyä, jos juhlan luonne ei miellytä. Pakko ei ole mennä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:27"]
Jorma-setä on toipuva alkoholisti, pidämme siksi alkoholittomat häät. Maija-täti ei kuulu kirkkoon, menemme siksi maistraatissa naimisiin. Annikki-täti on uskovainen, joten häissämme ei ole tanssia. Levyjä kyllä soitetaan mutta ei mitään poppia, koska Mervi-anoppi ei siitä tykkää. Ystävillämme on lapsia, pidämme siis lapselliset häät vaikka emme haluaisi, mutta emme halua loukata ystäviämme. Pitopalvelu ehdotti riistakäristystä pääruuaksi, emme voi tätä tarjota koska sulhasen veli Kalle kuuluu greenpeaceen eikä voi hyväksyä metsästystä. Appiukko tykkää vilkuilla aina lyhythameisia naisia, joten painatimme kutsuun tarkan pukukoodin ettei anoppi turhaan pahoita mieltään miehensä käytöksestä. Olisin ottanut valkoisia liljoja hääkimppuuni, mutta äitini mielestä ne ovat hautajaiskukkia, päädyin siksi punaisiin ruusuihin vaikka vihaan niitä. Olisimme halunneet pitää häät kotipaikkakunnallamme, mutta mieheni suku olisi tästä loukkaantunut, siksi pidämme häät 500km:n päässä kotoamme Oulussa, jotta mieheni suku on tyytyväinen.
Ihana järjestää oman näköinen päivä!
[/quote]
On vierailla oppimista, itseenämenemistä!:) Vielä joku vieras kehtaa vaatia yhtä jos toista, ei hyvää päivää!
Itse elän lähes kädestä suuhun ja mun pari vuotta sitten vanha luokkakaverini kutsui häihin, ilmoitin heti kiitos kutsusta, mutta en pääse taloudellisiin syihin vedoten. Asun itse pk-seudulla ja häät pidettiin Turussa.
Ystäväni tuli siitä tosi surulliseksi ja alkoi minun puolesta kysymään yhteisiltä opiskelijakavereilta, jotka olivat myös tulossa häihin, löytyisikö apua.
10 tyttöporukan joukosta 8 asuu pk-seudulta, joten lopulta sain tarjouksen 5 eri kyytiin, jokainen sanoi ei tarvitse maksaa mitään bensakuluja, koska me ajamme häihin joka tapauksessa. Lopulta menin sinkkuihmisen kyytiin, jolla on työsuhdeauto ja hänellä on bonuspisteitä paljon pisteitä jatkuvasti, joten varasi näillä ilmaisen yhden hengen huoneen, mutta hinta oli sama kahden hengen huoneella ja yhden, vaihtoi sen kahden hengen huoneeseen. Lopulta kun menimme hotelliin ja tämä sinkku laittoi kanta-asiakaskorttinsa pöydälle, me saimmekin sviitin.
Tieto hääpäivästä tuli joulukortin yhteydessä, save the day viestinä ja häitä vietettiin elokuussa. Ystäväni tietää täysin minun rahatilanteeni ja hän itse ehdotti mitä voisin antaa lahjaksi, kun tykkään tehdä käsitöitä. Joten otin varastosta lakanakangasta, painatin luonnonväreillä siihen kuvioita, virkkasin reunaan pitsin ja pakkasin kauniisti. Kaikki raaka-aineet löytyivät ns pohjattomasta varastostani ja aikaahan tämän tekemiseen meni monta kuukautta, mutta ystäväni myös arvostaa työtäni.
Mekon sain lainaan ystävältäni, häneltä myös sain suihkusprey sukkahousut, kun itse ei siitä tykännytkään. Sain työpaikalta muutaman viinipullon joululahjaksi ja ne otin mukaan sviittiin, sinne tuli muitakin vieraita ja joimme ne pois ennen vihkiäisiin menoa.
Seuraavana päivänä kävimme blunssilla, jonka maksoin vaihtokaupoissa saamillani lounasseteleillä, maksoin myös kuskin osuuden. Ja virkkasin hänelle muutaman säilytyskorin. Morsiamelle olin niitä aikoinaan tehnyt ja kuski oli niitä ihaillut. Hän oli erittäin tyytyväinen vastalahjaani ja nämäkin oli vaikea antaa, hän kun oli tyytyväinen että sai seuraa ajomatkoille ja hotelliin.
Kulut olivat siis lompakosta 0 euroa.
Ihmettelen todellakin ihmisiä, jotka itkevät jälkikäteen kun meni niin paljon rahaa kun piti ostaa vaatteita jne. JOs näkee paljon vaivaa, voi päästä 0 euron kuluilla.
Eikö ihmisillä todellakaan ole yhtään juhlavaatetta kaapissa ?
Näistä häistä myös lähti lapsiperheet viimeistään klo 22 pois, valtaosa lähti paljon aikaisemmin, bileet jatkuivat aamuun asti. Onko sitten syytä pyytää näitä lapsiperheitä, tilat kun ovat aina rajatut.
Onko sekään kivaa, kun bileiden tunnelman ollessa katossa, on enää kourallinen vieraita paikalla ?
Vieras voisi itsekin ilmoittaa kutsuun vastatessaan ruoka-aineallergiasta. Lapsiperheellinen voisi tiedustella, olisiko häissä joku henkilö, kenen puoleen voisi kääntyä, jos lapsen kanssa tulee ongelmia. Hääpari voi varata tai palkata sellaisen henkilön, joka huolehtisi mahdollisista ongelmista.
Valitettavasti suomalaisissa häissä jotkut lähtevät häistä pois sen jälkeen, kun tarjoilut ja ohjelmat on koettu. Itse jään kyllä yötä myöten juhlimaan mielelläni, juhlien loppuun asti.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:18"]
Kutsuimme häihimme kaikki. Kirkossa ennen vihkivalaa alkoi pieni vauva itkemään vähitellen. Vihkivalan aikan kirkossa raikasi vauvan itku ja äitensä sinnikkäästi hyssytteli vauvaa sylissä, kun äiti halusi nähdä h-hetken. Videolle jäi vihkivalasta muisto vauvan porusta, joka kaikuu kirkossa. Täytyy kyllä sanoa, että olisi toivonut ainakin sen hetken olevan vain meidän. Siksi toivonkin muille, että vieraat ymmärtäisivät huolehtia kirkkoa varten henkilön, joka lähtisi itkevän vauvan kanssa salin ulkopuolelle.
[/quote]
Jos joku vanhempi on käytöstavaton törppö, niin turha yleistää.
Olen ollut monissa häissä, joissa on ollut kaikenikäisiä lapsia, eikä heistä ole koskaan ollut mitään häiriötä. Normaalit aikuiset osaavat poistua lapsen kanssa esim. kirkkosalista muihin tiloihin, jos lapsi ei jaksa olla hiljaa koko seremoniaa.
Enemmän häiriöitä häissä aiheuttavat liikaa viinaa juoneet aikuiset kuin lapset.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"]
Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun.
[/quote]
Minä teen ihan samaa. Kaikissa juhlissa, joissa kutsussa sanotaan, että rahaa tarvitaan.
Aikoinaan lahta oli muisto ko. juhlapäivästä, ei suinkaan pieni lisä remonttirahastoon. Jos ei ole varaa häihin ilman, että pyytää rahaa, ei pidä häitä juhlia.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:58"]
Mikä sitten on sopiva summa pariskunnalta?
[/quote]
Mä ajattelen vähän sitä, että mitä ne tulee meidän osalta kustantamaan. Esim. jos kutsutaan maistraatin jälkeen kotiin kahville niin pari antaa vaikka 30 e. Mutta jos häät, jossa ruokaa ja tanssia aamuun asti niin vaikka 60 e.
[/quote]
Heh.
Osallistumismaksusta häihin on kyse, kuten tämäkin kommentti osoittaa!
"Hmmm.... Näissä häissä saan vain kahvia ja kakkua. OK, se on 30 euron arvoista. Näissä seuraavissa häissä saan ruokaa, viinaa, kahvia ja kakkua. Jep, kyllä se on 60 euron arvoista".
Mihin katosi LAHJA ja lahjan tarjoitus?
Ei lahjaa anneta vastapalveluksena ruoasta tai juomasta! Vaan siksi, että halutaan muistaa juhlaparia heidän tärkeänä päivänään.
Lahjalla ja häiden tarjoamisilla tai kustannuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"]
Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun.
[/quote]
Minä teen ihan samaa. Kaikissa juhlissa, joissa kutsussa sanotaan, että rahaa tarvitaan.
Aikoinaan lahta oli muisto ko. juhlapäivästä, ei suinkaan pieni lisä remonttirahastoon. Jos ei ole varaa häihin ilman, että pyytää rahaa, ei pidä häitä juhlia.
[/quote]
En ymmärrä teitä. Pelkästä periaatteesta ja ilkeyttään pitää tehdä aina päin vastoin kuin toivotaan? Ja sitten sinulla on hyvä mieli, ja lahjansaajalla huono. Anoppini harrastaa tätä; kysyy mitä toivon vaikkapa joululahjaksi ja sitten ostaa jotain aivan erilaista, KOSKA EI SE SUN TOIVE OLISI SOPINUT SULLE JA _MÄ_ TYKKÄSIN TÄSTÄ ENEMMÄN. Joten jatkakaa vaan samalla linjalla että ette vie mitään, koska yleensä rahatoive tarkoittaa että älkää tuoko sitä krääsää. Musta itsestäni olisi tosi noloa mennä juhliin ilman lahjaa, mutta tärkeintähän on ettei kukan voi pakottaa teitä ajattelemaan toista.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 09:16"]
Tämä on ikuisuusaihe av:lla. Taattua tappelukamaa.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää:
- Hääpari järjestää sellaiset juhlat kun itse haluavat.
- Jokainen kutsuttu miettii omalta kohdaltaan, pääseekö kutsun mukaisesti osallistumaan ja joko kieltäytyy kutsusta tai ottaa sen vastaan. Kutsun saajan ei tarvitse kutsusta loukkaantua koska juhlat eivät ole HÄNEN juhlat.
- Juhlien järjestäjän, eli tässä tapauksessa hääparin ei myöskään ole syytä loukkaantua, jos joku ei pääse heidän määräämillään "ehdoillaan" osallistumaan.
- So fucking simple!
T. Äiti, joka sai kutsun lapsettomiin häihin ensi kesälle ja tuolloin minulla on 3 kk:n ikäinen vauva. En loukkaantunut, koska kyse ei ole MINUN häistäni. Järjestin asian että tulen pääsemään paikalle. Jos ei olisi onnistunut luotettavaa hoitajaa saamaan, en olisi mennyt ja ilmoittanut tämän kohteliaasti kutsujalle.
[/quote]
Jälleen yksi mamma, joka kuvittelee oman mielipiteensä olevan se ainoa oikea."So fucking simple" :D
Häät ovat hääparin, mutta miksi ihmeessä häihin täytyy kutsua vieraita, jos heitä ei voi juhlien järjestelyissä ajatella yhtään. Esim. kasvisruokailijoille on kohteliasta varata kasvisruokaa vaikka morsiuspari itse olisikin kaikkiruokainen jne. normaali ihminen osaa kyllä ajatella vieraitaankin ja haluaa heidänkin viihtyvän.
[/quote]
Joko aloit koota menulistaan vaihtoehtoja? Minä kun olen nirso ja hyvä ruoka on minulle elämän nautinto. Laittaisitko sinne listaan siis kohdalleni mereneläviä, tiikerirapuja-mieluiten grillattunam ja kaloista vaikka punamulloa. Misokeitto käy myös, mutta pussikeittona ei. Täyteläinen punaviini käy hyvin. Minua varten ei tarvitse mitään muuta. Mutta mieheni nauttii hyvästä lihasta, kypsyys medium-, ei possua. Kun muuta emme tarvitse viihtyäksemme, niin säästyy muut tarjoiltavat, tuleeko halvemmaksi?
Haloo! Ihan sama mitä tarjoilut on, löytyy varmasti jotein meillekin. Pääasia on hääparin näköiset häät ja hääpari on ykkönen!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:13"]
[/quote]
Mä ajattelen vähän sitä, että mitä ne tulee meidän osalta kustantamaan. Esim. jos kutsutaan maistraatin jälkeen kotiin kahville niin pari antaa vaikka 30 e. Mutta jos häät, jossa ruokaa ja tanssia aamuun asti niin vaikka 60 e.
[/quote]
Heh.
"Hmmm.... Näissä häissä saan vain kahvia ja kakkua. OK, se on 30 euron arvoista. Näissä seuraavissa häissä saan ruokaa, viinaa, kahvia ja kakkua. Jep, kyllä se on 60 euron arvoista".
Ei lahjaa anneta vastapalveluksena ruoasta tai juomasta! Vaan siksi, että halutaan muistaa juhlaparia heidän tärkeänä päivänään.
Lahjalla ja häiden tarjoamisilla tai kustannuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa!
[/quote]
Suomalaisessa hääperinteessä on vuosisadan alusta asti ajateltu, että häälahja kattaa osan hääkustannuksista. Siksi osa ihmisistä ajattelee edelleen näin, mm. pitopalvelun omistanut äitini. Nykyäänhän tähän nyrkkisääntönä ei voi enää turvata, kun kustannukset ovat nousseet. Esim omissa häissäni kustannus per henkilö oli noin 100€, enkä todellakaan odottanut tällaista summaa vaikka rahaa toivoinkin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"] Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun. [/quote] Minä teen ihan samaa. Kaikissa juhlissa, joissa kutsussa sanotaan, että rahaa tarvitaan. Aikoinaan lahta oli muisto ko. juhlapäivästä, ei suinkaan pieni lisä remonttirahastoon. Jos ei ole varaa häihin ilman, että pyytää rahaa, ei pidä häitä juhlia. [/quote] En ymmärrä teitä. Pelkästä periaatteesta ja ilkeyttään pitää tehdä aina päin vastoin kuin toivotaan? Ja sitten sinulla on hyvä mieli, ja lahjansaajalla huono. Anoppini harrastaa tätä; kysyy mitä toivon vaikkapa joululahjaksi ja sitten ostaa jotain aivan erilaista, KOSKA EI SE SUN TOIVE OLISI SOPINUT SULLE JA _MÄ_ TYKKÄSIN TÄSTÄ ENEMMÄN. Joten jatkakaa vaan samalla linjalla että ette vie mitään, koska yleensä rahatoive tarkoittaa että älkää tuoko sitä krääsää. Musta itsestäni olisi tosi noloa mennä juhliin ilman lahjaa, mutta tärkeintähän on ettei kukan voi pakottaa teitä ajattelemaan toista.
[/quote]
Niin, anoppisi kysyy mitä sinä haluat lahjaksi.
Nämä tilinumeroita juhlakutsuissa jakelevat taas määräävät mitä he haluavat. Ihan ilman, että kukaan kysyy.
Aikamoinen ero.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
Heh.
[/quote]
Samaa voisin kysyä sinulta. Mielestäni lahjan tarkoitus on ilahduttaa saajaa ja toivoa vilpittömästi hänelle hyvää, ei pönkittää omaa egoa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:59"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:55"]
Odotan kauhulla ensi kesää ja kavereiden häitä. Pidän tilikirjaa ja vuoden lopussa teen yhteenvedon kuluneesta vuodesta. Meille meni yhteensä viime vuonna noin 3000e kavereiden häihin (polttarit, häälahjat, hotellit, matkat, vaatteet) häitä oli siis 5 kpl eli 600 euroa/häät.
[/quote]
Etkö voi pitää samoja vaatteita kaikissa häissä? Säästyy ainakin osa noista kuluista. Samoin voit tarjoutua osallistumaan polttareihin vaikka laittamalla ruokaa ja panostamalla siis aikaa, ei rahaa.
Matkaliput ja hotellit voivat olla hankalampi juttu tinkiä, kaikilla pikkupaikkakunnilla ei ole hotelleja ja Onnibusseja.
[/quote]
mietin myös samaa. on oma valinta ostaa uudet vaatteet ja osallistua jokaisiin polttareihin. Ei ihmiset normaalisti ole vuodessa kymmentä viikonloppua kiinni jonkun toisen häissä! (5*häät, 5*polttarit). oletko edes sanonut mielipidettäsi polttarien hinnoista? Itse olen ainakin joskus palautellut suuruudenhullua kaasoa maanpinnalle, kun polttareiden hinta meinasi karata käsistä.
Mikä siinä on niin vaiketa jollekin antaa rahaa lahjaksi? Sama asia, jos antaa lapselle syntymäpäivälahjaksi rahaa. Onko siinä taka-ajatuksena, että kun sattuu olemaan omassa kaapissa lahjaksi saatu koriste-esine, siitä pitäisi päästä eroon? Kyllä voi olla junttia toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"] Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun. [/quote] Minä teen ihan samaa. Kaikissa juhlissa, joissa kutsussa sanotaan, että rahaa tarvitaan. Aikoinaan lahta oli muisto ko. juhlapäivästä, ei suinkaan pieni lisä remonttirahastoon. Jos ei ole varaa häihin ilman, että pyytää rahaa, ei pidä häitä juhlia. [/quote] En ymmärrä teitä. Pelkästä periaatteesta ja ilkeyttään pitää tehdä aina päin vastoin kuin toivotaan? Ja sitten sinulla on hyvä mieli, ja lahjansaajalla huono. Anoppini harrastaa tätä; kysyy mitä toivon vaikkapa joululahjaksi ja sitten ostaa jotain aivan erilaista, KOSKA EI SE SUN TOIVE OLISI SOPINUT SULLE JA _MÄ_ TYKKÄSIN TÄSTÄ ENEMMÄN. Joten jatkakaa vaan samalla linjalla että ette vie mitään, koska yleensä rahatoive tarkoittaa että älkää tuoko sitä krääsää. Musta itsestäni olisi tosi noloa mennä juhliin ilman lahjaa, mutta tärkeintähän on ettei kukan voi pakottaa teitä ajattelemaan toista.
[/quote]
Nämä tilinumeroita juhlakutsuissa jakelevat taas määräävät mitä he haluavat. Ihan ilman, että kukaan kysyy.
Aikamoinen ero.
[/quote]
Miten niin määräävät? Kyseessä on toive, jota ei ole mikään pakko toteuttaa. Sama toive heillä olisi, vaikkeivät siitä mitään kertoisi. Mutta eihän muiden toiveilla ole mitään väliä?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:08"]
[/quote]
Aikamoinen ero.
[/quote]
Taisi anoppiin kolahtaa. :) Että oikein määrätään, voi anopin mieli parka.
Mä en ole koskaan antanut rahaa. Olen antanut pyyhkeitä, lahjakorttia, juomalaseja, lautasia, kuohuviiniä... Raha on niin tylsää ja varsinkin tilille. Sori, mut ei onnistu multa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 09:16"]
Tämä on ikuisuusaihe av:lla. Taattua tappelukamaa.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää:
- Hääpari järjestää sellaiset juhlat kun itse haluavat.
- Jokainen kutsuttu miettii omalta kohdaltaan, pääseekö kutsun mukaisesti osallistumaan ja joko kieltäytyy kutsusta tai ottaa sen vastaan. Kutsun saajan ei tarvitse kutsusta loukkaantua koska juhlat eivät ole HÄNEN juhlat.
- Juhlien järjestäjän, eli tässä tapauksessa hääparin ei myöskään ole syytä loukkaantua, jos joku ei pääse heidän määräämillään "ehdoillaan" osallistumaan.
- So fucking simple!
T. Äiti, joka sai kutsun lapsettomiin häihin ensi kesälle ja tuolloin minulla on 3 kk:n ikäinen vauva. En loukkaantunut, koska kyse ei ole MINUN häistäni. Järjestin asian että tulen pääsemään paikalle. Jos ei olisi onnistunut luotettavaa hoitajaa saamaan, en olisi mennyt ja ilmoittanut tämän kohteliaasti kutsujalle.
[/quote]
Jälleen yksi mamma, joka kuvittelee oman mielipiteensä olevan se ainoa oikea."So fucking simple" :D
Häät ovat hääparin, mutta miksi ihmeessä häihin täytyy kutsua vieraita, jos heitä ei voi juhlien järjestelyissä ajatella yhtään. Esim. kasvisruokailijoille on kohteliasta varata kasvisruokaa vaikka morsiuspari itse olisikin kaikkiruokainen jne. normaali ihminen osaa kyllä ajatella vieraitaankin ja haluaa heidänkin viihtyvän.
[/quote]
Joko aloit koota menulistaan vaihtoehtoja? Minä kun olen nirso ja hyvä ruoka on minulle elämän nautinto. Laittaisitko sinne listaan siis kohdalleni mereneläviä, tiikerirapuja-mieluiten grillattunam ja kaloista vaikka punamulloa. Misokeitto käy myös, mutta pussikeittona ei. Täyteläinen punaviini käy hyvin. Minua varten ei tarvitse mitään muuta. Mutta mieheni nauttii hyvästä lihasta, kypsyys medium-, ei possua. Kun muuta emme tarvitse viihtyäksemme, niin säästyy muut tarjoiltavat, tuleeko halvemmaksi?
Haloo! Ihan sama mitä tarjoilut on, löytyy varmasti jotein meillekin. Pääasia on hääparin näköiset häät ja hääpari on ykkönen!
[/quote]
Kylläpä on harvinaisen lapsellinen kommentti.
Tänä päivänä kasvissyönti on hyvin tavallista. Samoin keliakia ja laktoosi-intoleranssi.
Jos kutsuu juhliinsa ihmisiä, joiden tietää tarvitsevan em. ruokavalioita, niin pitää varata myös heille jotain syötävää.
Vain täysi törppö jättää ruokavaihtoehdot niin vähiin, että osa vieraista jää täysin ruoatta.
Sitä paitsi sitä kasvisruokaa, vähälaktoosista ja gluteenitonta ruokaa voi syödä ihan kaikki vieraat, koska se käy kaikkien ruokavalioon!
Jorma-setä on toipuva alkoholisti, pidämme siksi alkoholittomat häät. Maija-täti ei kuulu kirkkoon, menemme siksi maistraatissa naimisiin. Annikki-täti on uskovainen, joten häissämme ei ole tanssia. Levyjä kyllä soitetaan mutta ei mitään poppia, koska Mervi-anoppi ei siitä tykkää. Ystävillämme on lapsia, pidämme siis lapselliset häät vaikka emme haluaisi, mutta emme halua loukata ystäviämme. Pitopalvelu ehdotti riistakäristystä pääruuaksi, emme voi tätä tarjota koska sulhasen veli Kalle kuuluu greenpeaceen eikä voi hyväksyä metsästystä. Appiukko tykkää vilkuilla aina lyhythameisia naisia, joten painatimme kutsuun tarkan pukukoodin ettei anoppi turhaan pahoita mieltään miehensä käytöksestä. Olisin ottanut valkoisia liljoja hääkimppuuni, mutta äitini mielestä ne ovat hautajaiskukkia, päädyin siksi punaisiin ruusuihin vaikka vihaan niitä. Olisimme halunneet pitää häät kotipaikkakunnallamme, mutta mieheni suku olisi tästä loukkaantunut, siksi pidämme häät 500km:n päässä kotoamme Oulussa, jotta mieheni suku on tyytyväinen.
Ihana järjestää oman näköinen päivä!