Hoi kaikki joiden alaikäiset lapset ovat lentäneet yksin!
Eli tyttäreni 16-vuotias lentää ensimistä kertaa yksin. Haluaisi saattajapalvelun koska pelkää lentämistä. Miten olette omien lasten/nuorten kanssa toimineet ja onko teillä ollut käytössä tämä kyseinen palvelu? Kuinka kaikki toimi?
Kommentit (14)
Mä lensin 15-vuotiaana yksin New Yorkiin, eikä mulla ollut muuta mukana kuin passi ja lentolippu. Toki varmaan lipun varausvaiheessa on tarvinnut olla vanhempien lupa (en jaksa muistaa), muuten meni ihan kuten täysi-ikäisenäkin.
Kuitenkin varman saatatte hänet lentokentälle ja lähtöselvityksen läpi, siinä vaiheessa kyllä selviää jos pitää jotain allekirjoitella.
Jos nyt oikein muistan, Finnairilla täytettiin lomake, johon kirjattiin lapsen "lähettäjä" ja "vastaanottaja" eli lasta ei luovuteta kuin todistettavasti tälle henkilölle. Tosin 16-v saa lentää ominpäinkin, niin en tiedä, onko henkilökunta kovin tarkka tuosta asiasta. Oman lentoyhtiön virkailijoilta voi aina pyytää apua ja ohjeita niin kentällä kuin koneessakin.
Oma poikani oli tuossa iässä jo sujuva yksinlentäjä, valtamerenylilennot ja vaihdot mm. CDG:lla sujuivat kuin vettä vaan. :D
Saattajapalvelu (korjatkaa joku jos olen väärässä, omista kokemuksistani yli 10v aikaa) tarkoittaa käytännössä että lentoyhtiön työntekijä saattaa lapsen koneeseen ja toisessa päässä hakee lapsen koneesta ja auttaa matkalaukkujen kanssa.
Eli vaikka lapsellesi otettaisiin saattaja palvelu hän ei tule lennolle mukaan. Lennolla lapsista huolehtivat lento-emännät.
Ovat lentäneet yksin 14-17-vuotiaana (ja toki sen jälkeenkin), mutta saattopalveluja emme ole käyttäneet.
Olemme vieneet (ja pyytäneet sukulaisia viemään) lapset hyvissä ajoin kentälle. Lapsille opetimme, että neuvoa pitää kysyä ennen kuin eksyy kunnolla. Ei ollut koskaan mitään ongelmia.
Ainakin USA.sta tänne ja takaisin saa saattopalvelun aikuisellekin. Ollaan lennätetty mummoja niin.
Enemmän kuin saattajapalveluiden sastavuudesta, olisin huolissani tynnyrissä kasvaneesta 16-vuotiaasta.
Meidän lapset lentäneet kaksistaan useamman kerran. Ovat olleet 5&8 vuotiaat ekalla lennolla. Saatettiin koneen lähtöportille asti ja piti odottaa lentokoneen nousua ennen poistumista. Määränpäässä saattajan kanssa hakivat laukut ja saattaja vei hakijalle. Tosiaan pitää täyttää hakijan ja saattajan syntymäaika, vai oliko sotu, osoite, puh numero jne ja henkkarit pitää noutaessa näyttää .
Lapseni lensi yksin 14-vuotiaana Suomeen Atlantin toiselta puolelta. Saattajaa ei tuon ikäiselle saanut, vaikka kysyimme, mutta hyvin kaikki meni. Takaisin tullessaan hänellä oli kyllä saapuneet-portista ulos astuessaan "saattajina" kaksi virkailijaa, jotka ilmeisesti halusivat varmistaa, ettei kyseessä ole joku "ankkurilapsi" tai muu vilunki.
Ei saanut saattajapalvelua enää 15-vuotiaalle. Jonkun vastaavan maksullisen palvelun olisi saanut, mutta koska matkalla oli myös lentoyhtiön vaihto niin sekään ei onnistunut. Matka toiselle puolelle maapalloa sujui silti hyvin. Rohkeasti reissuun vaan.
Itse olen lentänyt yksin 5 vuotiaasta asti. Muistaakseni 10 vuotiaaksi asti saatettiin. En osaa oikeen tuohon lentopelko asiaan vastata, mutta voihan tyttäresi kertoa asiasta lentohenkilökunnalle kun menee koneeseen. Varmasti auttaa jo sekin.
Eri lentoyhtiöissä on erilaiset palvelut. Meillä lensi paljon matkustanut 13-vuotias yksin Heathrow'lle. Saattajat lähtöselvityksessä ja perillä vastaanottamassa.
Finnair ainakin tarjoaa saattajapalvelua seuraavasti: "Palvelu on saatavilla myös yksin matkustaville 12–17-vuotiaille nuorille, mutta heille se ei ole pakollinen"
Kiitos asiallisista vastauksista. Finnairilla hänellä olisi tarkoituskin lentää. Pitääkö olla vanhemmilta tai vanhemmalta jokin lupalappu mukana?