Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häitä kesällä ja jo nyt...

Vierailija
22.03.2015 |

Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.

Kommentit (367)

Vierailija
141/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme halua lapsia niin lapset eivät olleet tervetulleita häihimmekään, vietimme aikuisten juhlat. Poikkeus oli omat kummilapsemme, jotka nyt kuitenkin ovat lähes aikuisia. En ole lasten läsnäolosta häissä koskaan erityisemmin nauttinut niin en kaivannut heitä häihini.

Kutsuun tuli tilinumero häämatkaan jos joku halusi muistaa. Kortit olivat mukavia mutta roskiin nekin menevät jonkin ajan päästä. Yksi Villeroy & Boch maljakko on vielä sellofaanissa, liian iso käyttöön, olkoon kaapin päällä korttien tukena. Suvussa on taiteilija ja osa suvusta ehdotti, että hän tekisi hääparille taulun. Pyysin ettei tekisi, ei meillä ole käyttöä tauluille, tulee vaan päänvaivaa.

Järjestimme mukavat juhlat, hyvää ruokaa, musiikkia, juotavaa, kaunis paikka meren rannalla ja vapaata yhdessäoloa. Sen suhteen olimme ystävällisen selkeitä, että nämä omat meidän mieltymymme mukaiset juhlat emmekä tarvitse muiden mielipiteitä. Hyvin meni, aikuisena on enemmän pokkaa. Nuorena ne juhlat olisivat olleet enemmän muiden sanelemat hääjuhlat. Kutsuttiin 50 ihmistä ja 45 tuli, olivat kuulemma viihtyneet.

Vierailija
142/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:21"]Mä en ole koskaan antanut rahaa. Olen antanut pyyhkeitä, lahjakorttia, juomalaseja, lautasia, kuohuviiniä... Raha on niin tylsää ja varsinkin tilille. Sori, mut ei onnistu multa. 
[/quote]
Jos on pakko antaa jotain konkreettista, kuluvat tavarat kuten lahjakortti ja shampanja ovat hyviä. Astiat jättäisin ostamatta, koska ne ovat käytännössä ikuisia, ja itseäni ainakin vituttaa suunnattomasti katsella kodissani jonkun toisen valitsemia sisustusesineitä. Eri asia toki jos on 100% varma että lahjanssaajalta puuttuu vaikka jonkun tietyn sarjan kulho tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:21"]

Mä en ole koskaan antanut rahaa. Olen antanut pyyhkeitä, lahjakorttia, juomalaseja, lautasia, kuohuviiniä... Raha on niin tylsää ja varsinkin tilille. Sori, mut ei onnistu multa. 

[/quote]

Raha tylsää tilille?? :))) Mielelläni haluaisin rahaa tilille, aina löytyy käyttöä. Jos raha on mielestäsi tylsää, voitko mitenkään ymmärtää muita, joille raha ei merkkaa tylsyyttä? Noita kippoja kaapistani voisin antaa pois häiden jälkeen, kun kaapit pursuavat muutenkin ylitäynnä, ongelmia on. Lahjakorttejakin roikkuu ilmoitustaulussa, niitä on annettu pois kun ei ole käyttöä, ei kiinnosta. Siksi toivoisimme rahaa, jos jotain häälahjaksi.

Se, miten itse koet rahan lahjana, ei koske saajaa.

Vierailija
144/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:13"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:58"] Mikä sitten on sopiva summa pariskunnalta? [/quote] Mä ajattelen vähän sitä, että mitä ne tulee meidän osalta kustantamaan. Esim. jos kutsutaan maistraatin jälkeen kotiin kahville niin pari antaa vaikka 30 e. Mutta jos häät, jossa ruokaa ja tanssia aamuun asti niin vaikka 60 e.  [/quote]   Heh. Osallistumismaksusta häihin on kyse, kuten tämäkin kommentti osoittaa! "Hmmm.... Näissä häissä saan vain kahvia ja kakkua. OK, se on 30 euron arvoista. Näissä seuraavissa häissä saan ruokaa, viinaa, kahvia ja kakkua. Jep, kyllä se on 60 euron arvoista". Mihin katosi LAHJA ja lahjan tarjoitus? Ei lahjaa anneta vastapalveluksena ruoasta tai juomasta! Vaan siksi, että halutaan muistaa juhlaparia heidän tärkeänä päivänään. Lahjalla ja häiden tarjoamisilla tai kustannuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa!   [/quote] Samaa voisin kysyä sinulta. Mielestäni lahjan tarkoitus on ilahduttaa saajaa ja toivoa vilpittömästi hänelle hyvää, ei pönkittää omaa egoa.

[/quote]

Jos raha on ainoa, joka ilahduttaa lahjan saajaa, niin jotain on vakavasti pielessä.

Elämänarvot ovat kokeneet konkurssin, voisi sanoa.

Normaali-ihminen ilahtuu vaikka silloin, kun toinen ihminen antaa hänelle jotain, joka on lahjan antajalle äärimmäisen arvokasta.

Silloin lahjan saaja tietää, että hän on tuolle ihmiselle niin tärkeä, että antaja luopuu jostain hänelle äärimmäisen arvokkaasta.

Lahja sisältää silloin itse lahjan lisäksi viestin lahjan saajan tärkeydestä antajalle.

Mutta mitäpä tällaisesta lahjan perimmäisestä tarkoituksesta ymmärtäisi kaltaisesi, joka laskee minkä arvoinen tämä hääpari heille on - eli paljonko rahaa annetaan lahjaksi - tarjoilujen laadun perusteella...

Vierailija
145/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:08"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"] Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun. [/quote] Minä teen ihan samaa. Kaikissa juhlissa, joissa kutsussa sanotaan, että rahaa tarvitaan. Aikoinaan lahta oli muisto ko. juhlapäivästä, ei suinkaan pieni lisä remonttirahastoon. Jos  ei ole varaa häihin ilman, että pyytää rahaa, ei pidä häitä juhlia. [/quote] En ymmärrä teitä. Pelkästä periaatteesta ja ilkeyttään pitää tehdä aina päin vastoin kuin toivotaan? Ja sitten sinulla on hyvä mieli, ja lahjansaajalla huono. Anoppini harrastaa tätä; kysyy mitä toivon vaikkapa joululahjaksi ja sitten ostaa jotain aivan erilaista, KOSKA EI SE SUN TOIVE OLISI SOPINUT SULLE JA _MÄ_ TYKKÄSIN TÄSTÄ ENEMMÄN. Joten jatkakaa vaan samalla linjalla että ette vie mitään, koska yleensä rahatoive tarkoittaa että älkää tuoko sitä krääsää. Musta itsestäni olisi tosi noloa mennä juhliin ilman lahjaa, mutta tärkeintähän on ettei kukan voi pakottaa teitä ajattelemaan toista. [/quote]   Niin, anoppisi kysyy mitä sinä haluat lahjaksi. Nämä tilinumeroita juhlakutsuissa jakelevat taas määräävät mitä he haluavat. Ihan ilman, että kukaan kysyy. Aikamoinen ero.   [/quote] Miten niin määräävät? Kyseessä on toive, jota ei ole mikään pakko toteuttaa. Sama toive heillä olisi, vaikkeivät siitä mitään kertoisi. Mutta eihän muiden toiveilla ole mitään väliä?

[/quote]

Kyllä täällä aika moni on täysillä määrännyt ja polkenut jalkaa tyyliin

"jos en saa rahaa tilille, vaikka kutsukortissa niin määrään, vaan lahjan, niin lähetän kyllä sen lahjan sen antajan mukana takaisin tai heitän heti roskiin!"

Sairasta ja pinnallista touhua!

Vierailija
146/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:08"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"] Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun. [/quote] Minä teen ihan samaa. Kaikissa juhlissa, joissa kutsussa sanotaan, että rahaa tarvitaan. Aikoinaan lahta oli muisto ko. juhlapäivästä, ei suinkaan pieni lisä remonttirahastoon. Jos  ei ole varaa häihin ilman, että pyytää rahaa, ei pidä häitä juhlia. [/quote] En ymmärrä teitä. Pelkästä periaatteesta ja ilkeyttään pitää tehdä aina päin vastoin kuin toivotaan? Ja sitten sinulla on hyvä mieli, ja lahjansaajalla huono. Anoppini harrastaa tätä; kysyy mitä toivon vaikkapa joululahjaksi ja sitten ostaa jotain aivan erilaista, KOSKA EI SE SUN TOIVE OLISI SOPINUT SULLE JA _MÄ_ TYKKÄSIN TÄSTÄ ENEMMÄN. Joten jatkakaa vaan samalla linjalla että ette vie mitään, koska yleensä rahatoive tarkoittaa että älkää tuoko sitä krääsää. Musta itsestäni olisi tosi noloa mennä juhliin ilman lahjaa, mutta tärkeintähän on ettei kukan voi pakottaa teitä ajattelemaan toista. [/quote]   Niin, anoppisi kysyy mitä sinä haluat lahjaksi. Nämä tilinumeroita juhlakutsuissa jakelevat taas määräävät mitä he haluavat. Ihan ilman, että kukaan kysyy. Aikamoinen ero.   [/quote] Miten niin määräävät? Kyseessä on toive, jota ei ole mikään pakko toteuttaa. Sama toive heillä olisi, vaikkeivät siitä mitään kertoisi. Mutta eihän muiden toiveilla ole mitään väliä?

[/quote]

Jokainen vieras osaa kysyä hääparin lahjatoiveita heidän lähipiiriltään.

Ei lahjatoiveita tai tilinumeroita kirjoiteta juhlien kutsukorttiin. Sellainen on täysin tyylitöntä, moukkamaista ja junttia!

Vierailija
147/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:33"]

Elämänarvot ovat kokeneet konkurssin, voisi sanoa.

Normaali-ihminen ilahtuu vaikka silloin, kun toinen ihminen antaa hänelle jotain, joka on lahjan antajalle äärimmäisen arvokasta.

Silloin lahjan saaja tietää, että hän on tuolle ihmiselle niin tärkeä, että antaja luopuu jostain hänelle äärimmäisen arvokkaasta.

Lahja sisältää silloin itse lahjan lisäksi viestin lahjan saajan tärkeydestä antajalle.

[/quote]

Jos minulla olisi isotäti, joka haluaisi lahjoittaa minulle jonkin minun mielestäni aivan kammottavan ja valtavan kokoisen koriste-esineen, joka on hänelle äärimmäisen arvokas ja jota hän on tähän asti varjellut kuin silmäteräänsä, olisin äärimmäisen imarreltu, se tosiaan osoittaisi isotädin pitävän minua tärkeänä. Toisaalta olisin myös turhautunut ja vähän ärsyyntynytkin siitä, että minulle annetaan tavaraa, joka ei miellytä silmääni eikä edes kunnolla mahdu kotiini, ja tavarasta tulisi minulle todellinen ongelma - toisaalta en hennoisi antaa sitä poiskaan, koska en haluaisi loukata isotätiäni ja koska tavara olisi toisaalta kaikesta karseudestaan huolimatta muisto hänestä, toisaalta en kuitenkaan kestäisi katsella sitä joka päivä ja olisi karmeaa, kun se on aina tiellä.

Esimerkkini oli kuvitteellinen ja kärjistetty, mutta pointtini oli tämä: Turhasta tavarasta ärsyyntyminen ei sulje pois sitä, että silti on iloinen siitä, että toinen halusi ja yritti ilahduttaa.

(Tietysti voisi kyllä myös ajatella, että jos lahjan saaja kerran on lahjan antajalle niin äärimmäisen tärkeä, niin eikö sitten kannattaisi antaa lahjaksi jotain sellaista, josta lahjan saaja ilahtuu, eikä suotta luopua omista tärkeistä tavaroistaan.)

Vierailija
148/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:59"]

Olen sitä mieltä että jos menee kavereista viimeisimpien joukossa naimisiin niin on vain hyväksyttävä että toisten elämä on muuttunut bilehileistä perheelliseksi.

[/quote]

Ihan turha alapeukuttaa, elämä vain muuttuu lasten myötä, ei sille mitään voi.

[/quote]

Ohi rahatoiveaiheesta, mutta pakko kommentoida... Palstan velaketjuissa on säännöllisesti hoettu, että lasten kanssa voi tehdä ihan samoja asioita kuin ilman lapsia. Ei näköjään voi :)

Vierailija
149/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:58"]

Mikä sitten on sopiva summa pariskunnalta?

[/quote]

Mä ajattelen vähän sitä, että mitä ne tulee meidän osalta kustantamaan. Esim. jos kutsutaan maistraatin jälkeen kotiin kahville niin pari antaa vaikka 30 e. Mutta jos häät, jossa ruokaa ja tanssia aamuun asti niin vaikka 60 e. 

[/quote]

Mä kyllä yritän lahjoa kaikkia kavereita tasapuolisesti, ei ole minun asiani miettiä mitä häät ovat maksaneet. Veikkaan että halvimmat 30e ja kalleimmat 200e /naama, en ikinä antas tota kahtasataa kenellekkään lahjaksi sen takia että juhlat maksoivat paljon. Niin ja mistä sitä edes etukäteen tietään kuinka hienot/kalliit juhlat on tulossa?

Vierailija
150/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:45"]

[/quote]

Jokainen vieras osaa kysyä hääparin lahjatoiveita heidän lähipiiriltään.

Ei lahjatoiveita tai tilinumeroita kirjoiteta juhlien kutsukorttiin. Sellainen on täysin tyylitöntä, moukkamaista ja junttia!

[/quote]

Millä vuosisadalla elät? Vaikeata hyväksyä tämän päivän hääparien tavat? Muitakin ongelmia?

Vierailija
151/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häät on hääparin mutta kyllä minusta kannattaa miettiä vieraita samalla kun suunnittelee juhlia. Esimerkki tästä on vaikka yöpala, olen nähnyt morsiammen itkevän sitä että yöpalan aikaan vieraita oli jäljellä enää 5 kun muut olivat jo lähteneet kotiin lasten luokse tai olivat niin vanhoja etteivät jaksaneet juhlia kokoyötä. Yöpala oli varattu pitopalvelusta kuitenkin ~70 hlö:lle hukkaan meni nekin rahat... Mielestä kotiin lähteminen kesken juhlien ei ole mikään loukkaus, toisten elämän tilanne vain on monesti erilainen kuin esimerkiksi hääparilla itsellään.

Vierailija
152/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 06:15"]

Vierailla voi olla useat häät samalle kesä ja muitakin juhlia. Kyllä meille, keskituloiselle työssäkäyvälle pariskunnallekin monet häät kesässään + kaikki muut suvun nuorten juhlat ovat iso kustannuserä ja alkaa kaveripiirikin pitää viisikymppisiään aika tiuhaan. Viime touko-kesäkuussa meni kaikki ylimääräinen noihin, vaikka ei laitettu niin suuria summia kuin av:n mukaan työssäkäyvien pitäisi. Kun suvussa valmistuu/pääsee ylioppilaaksi/menee naimisiin monta/kesä ja tutut päälle, niin aika tiukkaa se tekee. Meillä on vielä miehen puolelta tosi iso suku. 

[/quote]

Voi sinua raukkaa, paljon läheisiä sukulaisia ja paljon ystäviä. Ottaisit varmaan ilomielin mun elämän, jossa sukua ei ole, ja ystäviäkin on tasan kaksi. On kuule helppo elämä kun ei tarte murehtia kuka kutsuisi minnekin, eikä liikoja tartte itsekään juhlia pidellä kun kutsuttujen määrän voisi laskea yhden käden sormilla. Helppo, kun ei tartte häitäkään järjestää jos joskus naimisiin menen, mitä sitä turhaan muutamalle vieraalle. 

Miettikää nyt vähän mistä valitatte.

[/quote]

Ei ole läheisiä nämä sukulaiset henkisesti lainkaan. Heistä kuulee vain silloin, kun on jotkin juhlat tulossa -> tarvitaan rahaa. Muuten ei kuulu yhtään mitään. Yksi pariskunta on usein 200 metrin päässä hotellissakin, mutta ei ehdi edes kahvilla piipahtaa. 

Vierailija
153/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:58"]

Mikä sitten on sopiva summa pariskunnalta?

[/quote]

Mä ajattelen vähän sitä, että mitä ne tulee meidän osalta kustantamaan. Esim. jos kutsutaan maistraatin jälkeen kotiin kahville niin pari antaa vaikka 30 e. Mutta jos häät, jossa ruokaa ja tanssia aamuun asti niin vaikka 60 e. 

[/quote]

Mä kyllä yritän lahjoa kaikkia kavereita tasapuolisesti, ei ole minun asiani miettiä mitä häät ovat maksaneet. Veikkaan että halvimmat 30e ja kalleimmat 200e /naama, en ikinä antas tota kahtasataa kenellekkään lahjaksi sen takia että juhlat maksoivat paljon. Niin ja mistä sitä edes etukäteen tietään kuinka hienot/kalliit juhlat on tulossa?

[/quote]

Tuo on fiksua antaa kaikille tasapuolisesti sama määrä. Ei lahjaraha tarkoita sitä, että pitäisi antaa isommissa ja kalliimmissa häissä enemmän. Itse olen antanut 100 euroa meiltä pariskunnalta, oli sitten kysymyksessä häät tai synttärit.

Vierailija
154/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä tulee tällainen junttikutsu. Asutaan todella ahtaasti ja edes vaatekaapiin ei mahdu lisää lakanoita. Synttäri- ja joululahjoiksi saatu aivan järkyttäviä koriste-esineitä, jotka eivät ensinnäkään mahdu minnekään, ovat järkyttävän rumia ja sen takia niistä ei varmaan tulla ikinä pääsemään eroon. Pölyyntyvät tällä hetkellä vinttikomerossa ja vierivät nurkissa, eikä niitä ole edes otettu pakkauksista. Ne rahat voi käyttää paljon järkevämmin. Vanhemmat lupautuneet maksamaan osan häistä. Ei ole niin paljon varaa, että voisimme kustantaa häät kokonaan itse. Ja sitten meille syydetään koriste-esineitä, joilla emme oikeasti tee yhtään mitään edes sen jälkeen kun muutamme isompaan asuntoon 30 neliön yksiöstä. Jotain järkeä niihin lahjoihin, jos on pakko antaa jotakin. T. Kaksi opiskelijaa

Vierailija
155/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä toisille on tullut se käsitys että vieraiden kuuluisi maksaa omat kustannukset toisten häistä? Ei sit varmaan kannata kutsua työttömiä, opiskelijoita tai muuten vaan pienipalkkaisia...

Vierailija
156/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:47"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 06:15"]

Vierailla voi olla useat häät samalle kesä ja muitakin juhlia. Kyllä meille, keskituloiselle työssäkäyvälle pariskunnallekin monet häät kesässään + kaikki muut suvun nuorten juhlat ovat iso kustannuserä ja alkaa kaveripiirikin pitää viisikymppisiään aika tiuhaan. Viime touko-kesäkuussa meni kaikki ylimääräinen noihin, vaikka ei laitettu niin suuria summia kuin av:n mukaan työssäkäyvien pitäisi. Kun suvussa valmistuu/pääsee ylioppilaaksi/menee naimisiin monta/kesä ja tutut päälle, niin aika tiukkaa se tekee. Meillä on vielä miehen puolelta tosi iso suku. 

[/quote]

Voi sinua raukkaa, paljon läheisiä sukulaisia ja paljon ystäviä. Ottaisit varmaan ilomielin mun elämän, jossa sukua ei ole, ja ystäviäkin on tasan kaksi. On kuule helppo elämä kun ei tarte murehtia kuka kutsuisi minnekin, eikä liikoja tartte itsekään juhlia pidellä kun kutsuttujen määrän voisi laskea yhden käden sormilla. Helppo, kun ei tartte häitäkään järjestää jos joskus naimisiin menen, mitä sitä turhaan muutamalle vieraalle. 

Miettikää nyt vähän mistä valitatte.

[/quote]

Ei ole läheisiä nämä sukulaiset henkisesti lainkaan. Heistä kuulee vain silloin, kun on jotkin juhlat tulossa -> tarvitaan rahaa. Muuten ei kuulu yhtään mitään. Yksi pariskunta on usein 200 metrin päässä hotellissakin, mutta ei ehdi edes kahvilla piipahtaa. 

[/quote]

Miksi sitten osallistutte heidän juhliinsa? Sukulaisten käytös on tökeröä, mutta te ihan itse - anteeksi nyt vaan - mahdollistatte sen.

Vierailija
157/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:32"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:19"] Hääkutsumme liitteessä oli muiden käytännön ohjeiden lisäksi maininta, että vieraiden osallistuminen on ehdottomasti tärkeintä, mutta jos joku haluaa meitä muistaa niin voi tehdä sen tilille xxxxxx, ja tukea näin häämatkaamme. Että tavaroita emme toivo, kun niitä on 7 yhteisen vuoden jälkeen jo kerääntynyt. Lahjoitusten summa vaihteli suuresti, eli ihmiset kehtasivat lahjoittaa pieniäkin summia, ja monet köyhät opiskelijat tosiaan uskoivat ja uskalsivat tulla ilman lahjaa, mikä oli tavoitekin. Juhliin oli kutsuttu eräs vähän kaukaisempi sukulaisperhe aikuisine lapsineen, ja toivatpa ilmoittamatta tyttären upouuden poikaystävänkin. Eräs hääparin lähisukulainen oli sairastunut, joten poikaystävä pääsi sitten aitiopaikalle vanhempien pöytään, jossa jatkoi juomalla kännit ja repimällä morsianta tanssilattialle huojuen ja sammaltaen. Jotenkin mua on huvittanut tieto siitä, että tämä 5-henkinen seurue toi lahjaksi villasukat. Tämän ketjun jälkeen tiedän miksi :D [/quote] Ai että upouusi poikaystävä istui yksin paraatipöydässä muun perheen istuessa jossain kauempana? Kyllä minäkin olisin tuossa tilanteessa vetäissyt kunnon kännit- uskomatonta tökeryyttä plaseeraajilta, ettei voitu muka ketään muuta pistää lähisukulaisten kanssa istumaan, niin että poikaystävä olisi voinut istua tyttöystävänsä kanssa. [/quote] Jep, eipä se helppoa ollut. Näiden sukulaisten luokse ei voinut lisätä, koska muuten kaikkien muidenkin paikat olisivat muuttuneet. Onneksi heti ruokailun jälkeen kaikki siirtyivät istumaan minne halusivat, ja tämä mieskin pääsi tyttöystävänsä viereen (jossa ei tosin juuri viihtynyt). Varmasti paikalla oli osuutta humalatilaan, mutta onneksi kävi ilmi että kyseessä on sosiaalinen esiintyjäluonne. Olisi kyllä pitänyt suunnitella homma paremmin, mutta tila oli pieni ja ensikertalaisina emme ottaneet huomioon kuokkavieraita. Säälin kyllä bestmania joka paikalla oli asiaa hoitamassa kun tilanne oli päällä :D [/quote] :D Jonain kuninkaallisena juhlaillallisena etiketteineen päivineenkö noita juhlia piditte? "Kaikkien muidenkin paikat olisivat muuttuneet" :D Eikö esim. sen kaukaisemman perheen isä tai äiti (kumman puolelta nyt sukua ollaankin) olisi voinut siirtyä paraatipöytään ja kuokkavieras vain yksinkertaisesti ottaa hänen paikkansa? Tuskin olisi kukaan huomannut mitään ja kohultakin olisi vältytty. Et ole vissiin montaa kertaa joutunut tilanteisiin, joissa joutuu vähän soveltamaan? [/quote] Juu, en ole kuin yhdet häät järjestänyt. Tilaisuus oli siis sellainen, että saimme tietää tästä ylimääräisestä vasta kun vieraat ohjattiin suoraan pöytiin, ja bestman oli yksin silloin paikalla. Sovelsi sitten miten saattoi, kun ei muu perhe ollut halukas istumaan erillään.

[/quote]

Elä siellä nöyristele, tilanne on ollut epänormaali. Harmi kun tuollaista tapahtui, se ei kuuluisi häihin. Eniten se sattuu hääpariin, ja jotkut ei sitä tahdo ymmärtää. Pidä puolesi!

Vierailija
158/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:57"]

Häät on hääparin mutta kyllä minusta kannattaa miettiä vieraita samalla kun suunnittelee juhlia. Esimerkki tästä on vaikka yöpala, olen nähnyt morsiammen itkevän sitä että yöpalan aikaan vieraita oli jäljellä enää 5 kun muut olivat jo lähteneet kotiin lasten luokse tai olivat niin vanhoja etteivät jaksaneet juhlia kokoyötä. Yöpala oli varattu pitopalvelusta kuitenkin ~70 hlö:lle hukkaan meni nekin rahat... Mielestä kotiin lähteminen kesken juhlien ei ole mikään loukkaus, toisten elämän tilanne vain on monesti erilainen kuin esimerkiksi hääparilla itsellään.

[/quote]

Ongelma onkin siinä, että kukaan ei voi tietää varmaksi, montako yöpalalle jää. Jos mahdollista, olisi hyvä jos vieraat voisivat kutsuun vastatessaan vihjaista, että joutuvat lähtemään ennen iltaa. Usein varataan yöpalaa varten vähän enemmän kuin vähemmän. Pitopalvelu laskuttaa siitä, mitä on varattu vaikka jäisi kaikki syömättä. Tuossakin tapauksessa 65*15 euroa (arvioitu alakanttiin) meni 975 euron satsaus "hukkaan". Todennäköisesti morsiamella on kuitenkin ollut päällimmäisenä mielessä odotus, että vieraat olisivat jääneet juhlimaan.

Vierailija
159/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa mikä on hyvä lahja kenellekkin, riippuu kait parista itsestään... Moukkamaista on kuitenkin viedä muiden häihin ns. krääsää ja sitten omissa häissä kirjoittaa kutsuun tilinumero... Kyllä ne toiset muistaa että toit meille sen 5e:n arvoisen kipon...

Toisaalta pidän rahalahjaa tylsänä me viedään vuorotellen 100e viidelle parille lahjaksi ja he taas tuovat sen saman 100e meille kun on meidän häät. Lopputulos on kuitenkin plus miinus nolla...

Vierailija
160/367 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan viety aina kuoharipullo ja kaunis kortti rahan pyytelijöille. Varsinkin kun kaikki ne, jotka ovat pyytäneeet rahaa "häämatkakassaan" eivät ole vielä vuosienkaan jälkeen menneet häämatkalle :D eli siksi ollaan menty ihan kuoharipullolla, ei tietenkään mikään halvin, mutta joku n. 20€ pullo. Jos on lahjalista, niin sitten ollaan valittu sieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä