Häitä kesällä ja jo nyt...
Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.
Kommentit (367)
Aah, viime viikolla bongattu leskenlehdet ja nyt eka hääjuhlarahalapseton-vääntämisketju. Kevät <3
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:14"]
Niin siis ei kannata olla koko kesää samassa juhlamekossa, riittää että laittaa sen niihin häihin.
Polttareista... Olen ollut järjestämässä vain yksiä, mutta järjestelyn yhteydessä ne, joilla on hyvät tulot, sanoivat voivansa maksaa isomman osuuden jos jollakulla on raha-asiat huonosti. Aktiviteetteja valitessakin on oikeasti epäkohteliasta kaasolta/bestmanilta valita kuumailmapalloajeluita Viroon ellei ole varma, että kaikilla vierailla on varaa osallistua.
Häälahjakaan ei sinänsä ole pakollinen. Jos ei kehtaa olla viemättä mitään niin voihan parille viedä vaikka itse virkatun pitsiliinan, kulut eivät ole isot.
[/quote]
Mä haluan heti sun kaveripiiriin. Meillä ei ainakaan toimisi se että joku maksaa enemmän kuin muut.
[/quote]
Kannattaa hakeutua sellaisten ihmisten seuraan joille yhteisvastuullisuus on ylipäätään tärkeää, todennäköisyys lienee parempi näin. Kun nyt aloin miettiä, niin kaikki tähän läheisempään joukkoon kuuluvat harrastavat jonkinlaista hyväntekeväisyystoimintaa, elävät parhaansa mukaan ekologisesti ja osallistuvat kaveriporukan ulkopuolellakin talkootoimintaan.
[/quote]
En ole tuo jota lainaat, mutta en itsekään ole ollut polttareissa, joissa paremmin tienaavat olisivat ehdottaneet saati suostuneet siihen, että olisivat maksaneet eniten. Vaikka usein tuloerot ovat olleet ihan selviä, mm. osa opiskelijoita ja osa erittäin hyväpalkkaisissa töissä, niin silti usein nämä hyväpalkkaiset ovat rutisseet polttareiden kalleudesta ja miten rahaa pitäisi kuitenkin just laittaa mm. kesälomareissuun tai kesämökin remppaan.
Ja huom., kyse ei ole minun ystävistäni, vaan sen morsiamen ystävistä. Useimmilla meistä kun on enemmän kuin ne viisi ystävää, jotka pyörivät ainoastaan keskenään.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 07:23"]
Mun ja miehen tilanne on naimisiin mennessä sellainen, että asutaan osan aikaa vuodesta Suomessa, ja osan aikaa miehen kotimaassa. Koska molemmat on aikanaan tän takia karsineet tavaran ja krääsän minimiin, ja sen kuljettaminen ympäriinsä olisi mahdotonta, tulee meille toive häämatkatilin kartuttamisesta. Tämän kyllä suuri osa lähipiiristä tajuaa jo muutenkin, elämäntilanteemme siis, joten helpointa on tilinumero laittaa kutsun yhteyteen, kuin että sen jokaiselle vieraalle joutuisi erikseen kertomaan. Ja kyllä, sanamuoto toki tässäkin vaikuttaa paljon kutsun sävyyn. Mutta jos tästä suivaantuneena joku sukulaistäti x toisi vittullakseen lahjaksi jotain sisustuskrääsää, niin pakkaisin varmaan ne kipot ja kupit lähtiessä hänelle mukaan.
[/quote]
Vain täysidiootit laittavat jotain tilinumeroita maksua varten juhlakutsuun.
Ne, jotka haluavat antaa lahjaksi rahaa, antavat sitä lahjashekkeinä tai seteleinä.
Ei siihen mitään idioottimaisia kutsuun liitettyjä kerjuutilinumeroita tarvita!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 04:48"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:14"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:07"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:03"]
Mulla on kans vi#¤%#s en kesä häistä johon ei saa viedä lapsia, ei edes meidän häiden aikaan 3kk ikäistä. Ei kiinnosta mennä polttareihin tai tehdä mitään muutakaan parin eteen.
[/quote]
Sitten on varmaan parempi kieltäytyä kutsusta ja pysyä poissa.
[/quote]
Kummallinen asenne sulla, kaveripiirissä vain on tapana käydä toisten häissä vuorotellen ja minusta on omituista että toisilla on oikeus päättää että kavereiden vauvat eivät ole tervetulleita.
Minua on pyydetty kaasoksi "lapsettomiin häihin" ja meillä oli silloin 1,5kk ikäinen poika joka ei ollut tervetullut. Kieltäydyin hommasta ja morsiammella meni nokkaryppyyn, itselleni lapseni oli silloin paljon tärkeämpi kuin olla jonkun kaasona.
Tarina on saanut sen verran jatkoa että ks. morsian ei ole pysty nykyään osallistumaan mihinkään ilman omaa vauvaa... Mutta aikanaan hänen häihinsä vauvoja ei saanut siis tuoda. Niin se näkökulma muuttuu.
[/quote]
Sinusta on outoa että hääpari saa päättää, millaiset häät haluaa järjestää?
[/quote]
Tottakai saa mutta on ymmärrettävä että 1,5kk ei jätetä ilman vanhempia häiden ajaksi jotka muuten kestävät kokopäivän myöhäiseen iltaan saakka... ja niinkuin kirjoitin "Näkökulma muuttuu" kun saa oman vauvan.
[/quote]
Tietysti täytyy hyväksyä se, ettei 1,5 kk ikäisen vauvan äiti tai isä välttämättä pääse tulemaan jos vauvaa ei voi ottaa mukaan, ihmettelin vain viestisi osaa "Kummallinen asenne sulla, kaveripiirissä vain on tapana käydä toisten häissä vuorotellen ja minusta on omituista että toisilla on oikeus päättää että kavereiden vauvat eivät ole tervetulleita".
[/quote]
Itse pidän omituisena sitä että kun vuorotellen mennään naimisiin niin jos on kerennyt hankkimaan vauvoja ennen kun kaikki häät on pidettä niin toiset rajaavat vauvan avulla sinut pois häistä. Jos minua pyydettäisiin kaasoksi ja tiedossa on että minulla on alle 2kk ikäinen joka ei ole tervetullut niin olisin kysynyt morsiammelta että onko hän lääkityksen tarpeessa? Täytyy olla todella tyhmä ja itsekäs ihminen joka pyytää pienen lapsen äitiä kaasoksi niin ettei lapsi pääse mukaan ja kehtaa vielä laittaa nokan ryppyyn jos toinen kieltäytyy.
[/quote]
Mua oikeesti säälittää lapset joiden äidit ripustautuu niihin tuolla tavalla ja käyttävät lapsen olemassaoloa syynä ihan kaikkeen. Mun äitini oli tällainen äiti ja voin kertoa, etten käy usein tapaamassa!
[/quote]
:D:D:D Ripustautumista on se, että huolehtii muutaman kuukauden ikäisestä lapsesta? Taisit tajuta itsekin, että hävisit tämän väittelyn ja nyt sitten yrität jotenkin pelastaa itseäsi. Aika naurettavalla tavalla :D
Ihan vaan ohiksena: Itselläni on 5 lasta ja jos menisin nyt naimisiin niin häät olisivat lapsettomat.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 07:45"]
Ihan vaan ohiksena: Itselläni on 5 lasta ja jos menisin nyt naimisiin niin häät olisivat lapsettomat.
[/quote]
No ei kai se mitään uutta ole, että perheellisetkin haluaa välillä viettää aikaa aikuisporukalla ilman lapsia. Mutta jos suurimmalla osalla kaveriporukasta on pieniä lapsia, niin kannattaa kyllä vähän ajatella niitä vieraitakin ja heidän käytännönjärjestelyjään. Sinun häät mutta minusta on typerää järjestää ne ihan totaalisella minä-minä -asenteella ajattelematta vieraita tippaakaan.
Ihana eka vääntämisketju aiheesta häät. Pian riidellään, mikä on sopivaa ohjelmaa ja mikä niin wt, että sukulaistätikin pyörty. Myös varmaan juhlien tarjoilusta ja morsiammen humalatilasta pääsemme ennen kesää ja erityisesti ensimmäisen hääsesongin jälkeen nauttimaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 08:18"]
Ihana eka vääntämisketju aiheesta häät. Pian riidellään, mikä on sopivaa ohjelmaa ja mikä niin wt, että sukulaistätikin pyörty. Myös varmaan juhlien tarjoilusta ja morsiammen humalatilasta pääsemme ennen kesää ja erityisesti ensimmäisen hääsesongin jälkeen nauttimaan.
[/quote]
Miten niin eka ketju? Onhan täällä juteltu varmaan vuosikaudet ja tämänkin vuoden aikana häistä silloin tällöin. Onko sulle joku uusi juttu tämä, että samat aiheet kiertää vuodesta toiseen? Joulun tienoilla keskustellaan luonnollisesti jouluun liittyvistä asioista, kesällä kesään liittyvistä jne. Sama juttuhan se on live-elämässäkin: jouluna kysellään joulusuunnitelmista ja lahjoista, kesällä jutellaan kesän tekemisistä ja lomasta yms.
Ihme vääntöä joillakin. Mahtaa olla tärkeä moraiuspari, jos ehdoin tahdoin haluaa toisten pyyntöä "rikkoa" ostamalla niitä eriparisia kippoja ja kuppoja, jotka hääpari toimittaa kontin keräykseen..
kun kaikki kuitenkin haluavat jollain tapaa hääparia muistaa, niin mielestäni tilinumeron antaminen on kaikkien kannalta helpoin ratkaisu. Vieraan ei tarvitse lähteä metsästämään lahjaa tai käymään pankissa tekemässä shekkiä. Morsiuspari taas välttyy turhalta pikkuktääsältä, eikä heidän tarvitse mennä pankkiin tallettamaan lahjarahoja tai shekkejä.
minä haluan, että lahjani on mieluinen saajalle, ei sen niinkään minua tarvitse miellyttää. Rahathan siinä menevät hukkaan, jos lahja ei ole saajalleen mieluinen ja tämä hankkiutuu siitä eroon tai vaihtoehtoisesti säilyttää vastentahtoisesti kaapin perällä, koska eihän lahjaa voi pistää pois.
Sen sijaan mielestäni laharahja ei ole millään muotoa "kuluissa vastaan tulemista", vaan kukin antaa perheensä rahatilanteen/halunsa mukaan. Opiskelijana annoimme pariskuntana 50e, kun ei oikeastaan enempää olisi ollut varaa antaakaan.
Lasten läsnäolosta saa pariskunta mielestäni päättää, mutta silloim heidän tulee myös ymmärtää, etteivät kaikki perheelliset välttämättä pääse tulemaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 06:15"]
Vierailla voi olla useat häät samalle kesä ja muitakin juhlia. Kyllä meille, keskituloiselle työssäkäyvälle pariskunnallekin monet häät kesässään + kaikki muut suvun nuorten juhlat ovat iso kustannuserä ja alkaa kaveripiirikin pitää viisikymppisiään aika tiuhaan. Viime touko-kesäkuussa meni kaikki ylimääräinen noihin, vaikka ei laitettu niin suuria summia kuin av:n mukaan työssäkäyvien pitäisi. Kun suvussa valmistuu/pääsee ylioppilaaksi/menee naimisiin monta/kesä ja tutut päälle, niin aika tiukkaa se tekee. Meillä on vielä miehen puolelta tosi iso suku.
[/quote]
Voi sinua raukkaa, paljon läheisiä sukulaisia ja paljon ystäviä. Ottaisit varmaan ilomielin mun elämän, jossa sukua ei ole, ja ystäviäkin on tasan kaksi. On kuule helppo elämä kun ei tarte murehtia kuka kutsuisi minnekin, eikä liikoja tartte itsekään juhlia pidellä kun kutsuttujen määrän voisi laskea yhden käden sormilla. Helppo, kun ei tartte häitäkään järjestää jos joskus naimisiin menen, mitä sitä turhaan muutamalle vieraalle.
Miettikää nyt vähän mistä valitatte.
En lukenut koko ketjua, mutta häitä suunnitteleville esitän toiveen. Vieraiden kannalta olisi kohteliaampaa kerätä raha ilmoittamalla kutsussa että juhlissa on rahalipas, johon voi halutessaan tehdä lahjoituksen hääparia muistaakseen ja että rahat käytetään "kohde tähän ". Tällöin se tuntuisi oikeesti vapaaehtoiselta kun hääpari ei voi kytätä tilitiedoista, että kuka maksoi mitäkin. Toki saatte vähemmän, mut näin se touhu on kohteliaampaa.
Me toivottiin rahaa häämatkaa varten, jotkut antoi 20€ jotkut 200€, itselleni oli aivan sama minkä summan antaa tai jätti antamatta. Lahjalistaa ei ollut koska kaikki tarpeellinen löytyi jo, toki silti saatiin lahjoja joilla ei ollut oikeasti mitään käyttöä. Ihan turhaa tilpehööriä, jotka on sittemmin myyty kirppiksellä pois kun niitä ei vuosiin käytetty mihinkään. Että itse en ainakaan halua antaa kenellekään lahjaksi ns turhaa tavaraa joilla eivät tee mitään. Itse mieluummin annan lahjan, oli se sitten rahaa tai lahjatoivelistalta, josta on oikeasti hyötyä ja tarvetta. Ystäväpariskunnalla ei ollut minkäänlaista toivetta lahjojen suhteen, no saivat sitten sekalaisen sopan kaikenlaista. Pari kippoa sitä sun tätä, kaikki erinlaisia ja erinvärisiä. Harmitteli itsekin jälkeenpäin että olisi kuitenkin pitänyt, että mitä hän nyt näillä tekee kun ovat kaikki niin erinlaista kippoa.
Ja mieluummin tilinumero kuin suoranainen raha/shekki. Koska todennäköisesti ne rahakuoret laitetaan kuitenkin lahjapöydälle ja siitä ne myös saattavat hävitä helposti vääriin käsiin. Kaverini häissä minä pidin silmällä lahjapöytää ja otin kirjekuoret talteen hääparin toiveesta heti kun siihen sellainen tuli. Paljon helpompaa ja varmempaa olisi tilille rahat.
Ja fakta vaan on se että jokainen haluaa kuitenkin jotain antaa, asia toki eri jos tuntee hääparin niin hyvin että tietää mistä tykkäävät ja mitä sattuisivat tarvitsemaan.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 08:45"]
Pari kippoa sitä sun tätä, kaikki erinlaisia ja erinvärisiä.
[/quote]
Ai sen Nylon Beatin Erinin? Kirjoittaako joku oikeasti eriNlaisia :D???
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:57"]
Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.
[/quote]
Jaahas, taas palstan kestoaihe.
Asiaan: Useimmat pariskunnat ovat asuneet yhdessä jo vähintään muutaman vuoden. Siten heillä on siis ne huonekalut, keittiövehkeet, liinavaatteet, kirjat ja koriste-esineet jo kertyneet. Annan tällaiselle pariskunnalle mielelläni rahaa lahjaksi vaikka häämatkaa tai ihan mitä haluavat varten.
Minusta tällaisesta asiasta uliseminen on mautonta. On paljon helpompi viedä lahjaksi mitä toivotaan kun arpoa tykkäisivätkö jotkin ihmiset tästä ja tästä taulusta. Hyvässä lykyssä pistävät sen kiittäen suoraan kierrätykseen. Sekö on sitten parempi?
Juhliin mennään lahjan kanssa ja tämä on varsin hyvä vaihtoehto. Kiitos selkeitä toiveita lisää.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 08:45"]
Pari kippoa sitä sun tätä, kaikki erinlaisia ja erinvärisiä.
[/quote]
Ai sen Nylon Beatin Erinin? Kirjoittaako joku oikeasti eriNlaisia :D???
[/quote]
kirjoittaahan jotkun myös enääN ja kuulLostaa ja kakKalla :)
Luulen, että nämä rahalahjoista, ja varsinkin lahjalistoista valittajat ovat juuri niitä, jotka mielellään veisivät lahjaksi sen Tarjoustalosta eurolla löydetyn maljakon tai muuta vastaavaa. Kuitenkin kolme-nelikymppisillä, kuten minulla ja miehelläni on jo liinavaatteita, astioita ja kodinkoneita paljon ja ylimääräisiäkin. Paljon on jouduttu heittämään jo poiskin, ja monia ei ole ehditty edes ottaa käyttöön. En todellakaan haluaisi, että häävieraat käyttäisivät rahaa mihinkään, joka joutuu turhuuden vuoksi kaapin perälle tai pahimmassa tapauksessa on niin makumme vastainen, että lähtee vähin äänin kiertoon. Jos häävieraita vielä tulee yli 100, puhutaan jo suuresta määrästä tavaraa. Rahalahja poistaa myös stressin lahjan valitsemiselta, ja mielummin se 10 euroa vaikka häämatkakassaan kuin 10 euron maljakko.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:03"]
Mulla on kans vi#¤%#s en kesä häistä johon ei saa viedä lapsia, ei edes meidän häiden aikaan 3kk ikäistä. Ei kiinnosta mennä polttareihin tai tehdä mitään muutakaan parin eteen.
[/quote]
Sitten on varmaan parempi kieltäytyä kutsusta ja pysyä poissa.
[/quote]
Itse en ymmärrä ihmisiä jotka kieltävät vauvan häitä. 3kk on todella pieni ja on oletettavaa että vanhemmat eivät hillu häissä kovin pitkään oli vauva mikana tai ei. Itse kuulun ihmisiin jotka eivät jättaisi 3kk ikäistä häiden ajaksi hoitoon. Minusta kielto kertoo hääparin itsekyydestä eikä mistään muusta.
[/quote]
Minusta taas kertoo vieraiden itsekkyydestä eikä mistään muusta se että olettavat häiden järjestävän/maksavan tahon järjestävän vain juuri sellaiset juhlat jotka ovat täysin vieraiden mieltymysten mukaiset.
Me pyydettiin rahaa lahjaksi, koska ei tarvita enää tavaroita. Kutsussa luki: JOS haluatte muistaa, voi lajoittaa pienen summan häämatka kassaan. Pakko ei tosiaan ollut mitään rahaa antaa. Silti saimme lahjaksi esim 3 leivänpaahdinta, vaikka löytyy omastakin takaa. Nyt pölyttyvät kaapissa. Turhaa ihmisten tuhlata rahaa tuollaiseenkaan..
Meillä oli kyllä pienet ja kalliit häät, joten kaikki ketkä rahaa antoivat, saivat kyllä vastinetta rahoilleen. Meillä oli ala carte tarjoilu, johon kuului alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka. (Lisää sai tilata. ) viinit yms juomat. Ilmainen Open bar ja bändi yms. Valokuvaajalta sai henkilökohtaiset potretit halutessaan ja lopuksi vielä runsas iltapala. Koko ajan oli myös tarjolla naposteltavaa.
Lahja rahalla ei todellakaan odotettu, kustantavamme häitä. Pää asia että kaikilla hauskaa oli! Noloa on se mielestäni, että on isot häät jossa pyydetään lahjaksi rahaa ja sitten tarjotaan tyyliin purkki hernekeittoa. Omat juomat mukaanaan ja ei ohjelmaa.
Tämä on ikuisuusaihe av:lla. Taattua tappelukamaa.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää:
- Hääpari järjestää sellaiset juhlat kun itse haluavat.
- Jokainen kutsuttu miettii omalta kohdaltaan, pääseekö kutsun mukaisesti osallistumaan ja joko kieltäytyy kutsusta tai ottaa sen vastaan. Kutsun saajan ei tarvitse kutsusta loukkaantua koska juhlat eivät ole HÄNEN juhlat.
- Juhlien järjestäjän, eli tässä tapauksessa hääparin ei myöskään ole syytä loukkaantua, jos joku ei pääse heidän määräämillään "ehdoillaan" osallistumaan.
- So fucking simple!
T. Äiti, joka sai kutsun lapsettomiin häihin ensi kesälle ja tuolloin minulla on 3 kk:n ikäinen vauva. En loukkaantunut, koska kyse ei ole MINUN häistäni. Järjestin asian että tulen pääsemään paikalle. Jos ei olisi onnistunut luotettavaa hoitajaa saamaan, en olisi mennyt ja ilmoittanut tämän kohteliaasti kutsujalle.
Mun ja miehen tilanne on naimisiin mennessä sellainen, että asutaan osan aikaa vuodesta Suomessa, ja osan aikaa miehen kotimaassa. Koska molemmat on aikanaan tän takia karsineet tavaran ja krääsän minimiin, ja sen kuljettaminen ympäriinsä olisi mahdotonta, tulee meille toive häämatkatilin kartuttamisesta. Tämän kyllä suuri osa lähipiiristä tajuaa jo muutenkin, elämäntilanteemme siis, joten helpointa on tilinumero laittaa kutsun yhteyteen, kuin että sen jokaiselle vieraalle joutuisi erikseen kertomaan.
Ja kyllä, sanamuoto toki tässäkin vaikuttaa paljon kutsun sävyyn.
Mutta jos tästä suivaantuneena joku sukulaistäti x toisi vittullakseen lahjaksi jotain sisustuskrääsää, niin pakkaisin varmaan ne kipot ja kupit lähtiessä hänelle mukaan.