Häitä kesällä ja jo nyt...
Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.
Kommentit (367)
Ymmärrän että häiden järjestäminen maksaa mutta mutta mutta...
Kaasona maksan enemmän polttareista, tähän mennessä mennyt yli 100e ja lisää tulee menemään. Pitää ostaa tietynlainen mekko mihin morsian sanelee ehdot, mutta ei kuitenkaan maksa sitä. Mekon kanssa pitää olla tietyn väriset asusteet, tästä voi tulla useampi satanen laskua. Olen maksanut jotain askartelujuttuja ja häämessujen osallistumismaksun kun sinne oli pakko mennä.
Sitten pitäisi maksaa vielä 100e lahjarahaa häämatkatilille (minun ja miehen osuus, morsian tehnyt selväksi että häälahjan suuruus on vähintään 50e/hlö).
Kyllähän se nyt vituttaa maksaa toisen häiden takia monta sataa euroa.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:53"]Ymmärrän että häiden järjestäminen maksaa mutta mutta mutta...
Kaasona maksan enemmän polttareista, tähän mennessä mennyt yli 100e ja lisää tulee menemään. Pitää ostaa tietynlainen mekko mihin morsian sanelee ehdot, mutta ei kuitenkaan maksa sitä. Mekon kanssa pitää olla tietyn väriset asusteet, tästä voi tulla useampi satanen laskua. Olen maksanut jotain askartelujuttuja ja häämessujen osallistumismaksun kun sinne oli pakko mennä.
Sitten pitäisi maksaa vielä 100e lahjarahaa häämatkatilille (minun ja miehen osuus, morsian tehnyt selväksi että häälahjan suuruus on vähintään 50e/hlö).
Kyllähän se nyt vituttaa maksaa toisen häiden takia monta sataa euroa.
[/quote]
Mut toihan nyt ei ole mitenkään normaalia. Ei kukaan järjissään oleva ilmoita mitään vaadittavia summia, ja tapana on kustantaa hääseurueen asut, jos jotain tiettyä haluaa. Eri asia jos toive on laatua "ois kiva jos sulla ois jotain vaaleaa".
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:15"]
Minä annan mielelläni lahjaksi rahaa. Hoituu kätevästi muutamalla klikkauksella ja lahjalle on varmasti käyttöä. Ei minua suoraan sanottuna kiinnosta lähdetäänkö sillä rahalla häämatkalle vai ostetaanko uudet farkut vai maksetaanko pitopalvelulasku. Mitä väliä? Emme enää elä puutteessa ja tavara vain tavaran vuoksi on menettänyt arvonsa. Joskus vielä sotien jälkeisinä vuosina arvostettiin mitä saatiin. Ei ollut väliä olivatko lakanat harmaat vai vihreät, kun kaikesta oli pulaa. Nykyään niitä lakanoita löytyy jokaisesta vähänkään isommasta kaupasta 30-50 eri sorttia eivätkä maksa paljon mitään ja suurella osalla on jo kaapit täynnä ties mitä riemunkirjavia kuoseja. En tajua näitä ihmisiä, jotka oikein haluavat antaa lahjaksi tarpeetonta paskaa, en saa yhtään kiinni siitä miksi joku haluaa ostaa hääparille ehdottomasti jotain mitä hääpari ei halua eikä tarvitse. Loukatakseen? Miksi sitten edes mennä häihin?
Ja omia häitä ei tule tulossa ehkä koskaan, mutta missään tapauksessa en haluaisi sinne yhtäkään lasta. Ja olen ehkä outo, mutta minusta on tavallaan "epäreiluakin", että ne jotka tajusivat pitää häät ekana saivat massiiviset bileet, joissa jengi juhli aamuun asti. Nyt taas jos joku kaveripiirissä pitää häät niin 50% karkaa kotiin klo 21 purjopettereidensä takia ja juhlamieltä ei tunnu olevan kuin sinkuilla ja lapsettomilla pariskunnilla. Itse mieluummin pitäisi hyvät juhlat pienellä porukalla, joka haluaa oikeasti juhlia. En kaipaisi ns täytevieraita, jotka vaan istuvat naama mutkalla tunkemassa sosetta purjopetterin kitaan ja lähtevät pois heti kuin mahdollista, koska kokevat kaiken muun paitsi kotona istumisen hirmuiseksi rasitteeksi.
[/quote]
Tässä kommentissa on kiteytetty todella hienosti se asia, mikä tulee jokaisen mietittäväksi jos järjestää häitä siinä vaiheessa kun monilla kavereilla on lapsia. Olen täysin samaa mieltä niin lahjasta kuin häistä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:03"]Onko kukaan ollut häissä tai juhlissa (tai järjestänyt itse), joissa jo kutsussa lukee, ettei toivota mitään lahjoja? Perusteluna siis se, että kaikkea on ja tärkeintä on vieraiden läsnäolo. Miten tuollaisessa tilanteessa kävi(si)?
Itse olen ollut muutamissa, joissa oli selkeästi esitetty toivomus, ettei lahjoja tai kukkia. Toisten tilannetta en muista, mutta yksissä juhlissa vieraat olivat panostaneet enemmän tai vähemmän kortteihin ja se oli juuri hyvä. Muutama lahjakin tuli silti, mutta isoilta porukoilta suht. edullisia. Turhiksi nekin jäivät eli silloinkin kortti olisi ollut paras.
Itse teemn näin kunhan järjestän seuraavat juhlat.
[/quote]
Olen ollut, lahjoja tuli silti. Suunnilleen 70% toi lahjoja normaalisti.
[/quote]
Minkähän takia ihmiset eivät tässäkään huomioi lahjansaajan toivetta? Toivottavasti eivät ainakaan tällaisessa tapauksessa valita siitä, että joutuvat ostamaan lahjoja.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:03"]
Onko kukaan ollut häissä tai juhlissa (tai järjestänyt itse), joissa jo kutsussa lukee, ettei toivota mitään lahjoja? Perusteluna siis se, että kaikkea on ja tärkeintä on vieraiden läsnäolo. Miten tuollaisessa tilanteessa kävi(si)? Itse olen ollut muutamissa, joissa oli selkeästi esitetty toivomus, ettei lahjoja tai kukkia. Toisten tilannetta en muista, mutta yksissä juhlissa vieraat olivat panostaneet enemmän tai vähemmän kortteihin ja se oli juuri hyvä. Muutama lahjakin tuli silti, mutta isoilta porukoilta suht. edullisia. Turhiksi nekin jäivät eli silloinkin kortti olisi ollut paras. Itse teemn näin kunhan järjestän seuraavat juhlat.
[/quote]
Itse pidin tällaiset häät ja tunnelma oli ihana :) Tosin kyllä vieraat pieniä muistamisia siitä huolimatta toivat, mutta ne olivat kaikenlasia kivoja pieniä lahjoja kuten esim. kotitekoista hunajaa (ihmiseltä, joka tarhasi mehiläisiä), parit itsetehdyt villasukat ja joku lahjakortti oopperaan (porukkalahja). Ihania ja aitoja lahjoja, emme ole koskaan olleet niin liikuttuneita lahjoja saadessamme ja huomasi että vieraatkin olivat jotenkin todella aidosti mukana tunnelmassa.
Hääkutsumme liitteessä oli muiden käytännön ohjeiden lisäksi maininta, että vieraiden osallistuminen on ehdottomasti tärkeintä, mutta jos joku haluaa meitä muistaa niin voi tehdä sen tilille xxxxxx, ja tukea näin häämatkaamme. Että tavaroita emme toivo, kun niitä on 7 yhteisen vuoden jälkeen jo kerääntynyt.
Lahjoitusten summa vaihteli suuresti, eli ihmiset kehtasivat lahjoittaa pieniäkin summia, ja monet köyhät opiskelijat tosiaan uskoivat ja uskalsivat tulla ilman lahjaa, mikä oli tavoitekin.
Juhliin oli kutsuttu eräs vähän kaukaisempi sukulaisperhe aikuisine lapsineen, ja toivatpa ilmoittamatta tyttären upouuden poikaystävänkin. Eräs hääparin lähisukulainen oli sairastunut, joten poikaystävä pääsi sitten aitiopaikalle vanhempien pöytään, jossa jatkoi juomalla kännit ja repimällä morsianta tanssilattialle huojuen ja sammaltaen. Jotenkin mua on huvittanut tieto siitä, että tämä 5-henkinen seurue toi lahjaksi villasukat. Tämän ketjun jälkeen tiedän miksi :D
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:50"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:43"] Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen? [/quote] Näin on tehty, eikä lisää haluta. Voisipa vuokran, sähkön, sairaskulut ja työttömyydenkin laittaa kierrätykseen. [/quote] Entäs nettimyynti? Tori.fi:hin ilmoitus ja ne viisi ylimääräistä leivänpaahdinta muuttuvat pian rahaksi [/quote] Eli tää yksikin ahneista hääpareista meuhkaava voi antaa sen 20€ leivänpaahtimen periaatesyistä, ja hääpari voi sitten väsätä tori-ilmon, sopia haluajasta ja myydä paahtimen vitosella? No jippii. Kyllähän näin voi tehdä, mutta antakaa anteeksi jos mun mielestä olisi ollut kätevämpää antaa se 5€ suoraan käteen.
[/quote]
Käsitit ihan oikein, meuhkaaja VOI antaa 20 euron leivänpaahtimen, hääpari VOI tehdä ilmoituksen, VOI myydä vitosella (tosin vähän paremmankin hinnan varmaan saisi kun myy avaamattomassa pakkauksessa olevaa paahdinta). Lahja ei ehkä ilahduta saajaa niin paljon kuin 5 euroa tilille, mutta ei lahjansaajalla ole oikeutta vaatimalla vaatia tiettyjä lahjoja.
Ehkä olen sitten vanhanaikainen, mutta kyllä minä olen ilahtunut sellaisistakin lahjoista, joita en oikeasti tarvinnut. Esimerkiki sain valmistujaislahjaksi kahvinkeittimen, astioita ja haarukka-lusikka-veitsisarjan vaikka olin asunut jo vuosia omillani, mutta totesin uuden kahvinkeittimen olevan hienompi ja laadukkaampi kuin entinen, joten otin sen käyttöön ja lahjoitin vanhan kaverille. Samoin annoin entisiä astioita ja aterimia pois uusien ja hienompien tieltä. Kaikille jäi hyvä mieli.
[/quote]
Ei edelleenkään voi vaatia, olet oikeassa. Lahjaksi voi antaa vaikka kilon kiviä, mutta itse taas olen sillä lailla vanhanaikainen, että olisi itsekästä olla ottamatta saajaa huomioon.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:03"]
Onko kukaan ollut häissä tai juhlissa (tai järjestänyt itse), joissa jo kutsussa lukee, ettei toivota mitään lahjoja? Perusteluna siis se, että kaikkea on ja tärkeintä on vieraiden läsnäolo. Miten tuollaisessa tilanteessa kävi(si)? Itse olen ollut muutamissa, joissa oli selkeästi esitetty toivomus, ettei lahjoja tai kukkia. Toisten tilannetta en muista, mutta yksissä juhlissa vieraat olivat panostaneet enemmän tai vähemmän kortteihin ja se oli juuri hyvä. Muutama lahjakin tuli silti, mutta isoilta porukoilta suht. edullisia. Turhiksi nekin jäivät eli silloinkin kortti olisi ollut paras. Itse teemn näin kunhan järjestän seuraavat juhlat.
[/quote]
Aina on niitä ihmisiä, jotka eivät kerta kaikkiaan pysty tulemaan ilman lahjaa. Myönnän, että itsellänikin tekee tiukkaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:19"]
Hääkutsumme liitteessä oli muiden käytännön ohjeiden lisäksi maininta, että vieraiden osallistuminen on ehdottomasti tärkeintä, mutta jos joku haluaa meitä muistaa niin voi tehdä sen tilille xxxxxx, ja tukea näin häämatkaamme. Että tavaroita emme toivo, kun niitä on 7 yhteisen vuoden jälkeen jo kerääntynyt. Lahjoitusten summa vaihteli suuresti, eli ihmiset kehtasivat lahjoittaa pieniäkin summia, ja monet köyhät opiskelijat tosiaan uskoivat ja uskalsivat tulla ilman lahjaa, mikä oli tavoitekin. Juhliin oli kutsuttu eräs vähän kaukaisempi sukulaisperhe aikuisine lapsineen, ja toivatpa ilmoittamatta tyttären upouuden poikaystävänkin. Eräs hääparin lähisukulainen oli sairastunut, joten poikaystävä pääsi sitten aitiopaikalle vanhempien pöytään, jossa jatkoi juomalla kännit ja repimällä morsianta tanssilattialle huojuen ja sammaltaen. Jotenkin mua on huvittanut tieto siitä, että tämä 5-henkinen seurue toi lahjaksi villasukat. Tämän ketjun jälkeen tiedän miksi :D
[/quote]
Ai että upouusi poikaystävä istui yksin paraatipöydässä muun perheen istuessa jossain kauempana? Kyllä minäkin olisin tuossa tilanteessa vetäissyt kunnon kännit- uskomatonta tökeryyttä plaseeraajilta, ettei voitu muka ketään muuta pistää lähisukulaisten kanssa istumaan, niin että poikaystävä olisi voinut istua tyttöystävänsä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:04"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:03"]Onko kukaan ollut häissä tai juhlissa (tai järjestänyt itse), joissa jo kutsussa lukee, ettei toivota mitään lahjoja? Perusteluna siis se, että kaikkea on ja tärkeintä on vieraiden läsnäolo. Miten tuollaisessa tilanteessa kävi(si)?
Itse olen ollut muutamissa, joissa oli selkeästi esitetty toivomus, ettei lahjoja tai kukkia. Toisten tilannetta en muista, mutta yksissä juhlissa vieraat olivat panostaneet enemmän tai vähemmän kortteihin ja se oli juuri hyvä. Muutama lahjakin tuli silti, mutta isoilta porukoilta suht. edullisia. Turhiksi nekin jäivät eli silloinkin kortti olisi ollut paras.
Itse teemn näin kunhan järjestän seuraavat juhlat.
[/quote]
Olen ollut, lahjoja tuli silti. Suunnilleen 70% toi lahjoja normaalisti.
[/quote]
Minkähän takia ihmiset eivät tässäkään huomioi lahjansaajan toivetta? Toivottavasti eivät ainakaan tällaisessa tapauksessa valita siitä, että joutuvat ostamaan lahjoja.
[/quote]
Heh, itse asiassa valituksia tuli, koska tuollainen toive on kuulemma tekopyhää kun onhan se lahja silti pakko ostaa...
Tilinumero lähtee nyt kutsun loppuun! Adios ja välittäkää sekä kunnioittakaa toisianne!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:19"]
Hääkutsumme liitteessä oli muiden käytännön ohjeiden lisäksi maininta, että vieraiden osallistuminen on ehdottomasti tärkeintä, mutta jos joku haluaa meitä muistaa niin voi tehdä sen tilille xxxxxx, ja tukea näin häämatkaamme. Että tavaroita emme toivo, kun niitä on 7 yhteisen vuoden jälkeen jo kerääntynyt. Lahjoitusten summa vaihteli suuresti, eli ihmiset kehtasivat lahjoittaa pieniäkin summia, ja monet köyhät opiskelijat tosiaan uskoivat ja uskalsivat tulla ilman lahjaa, mikä oli tavoitekin. Juhliin oli kutsuttu eräs vähän kaukaisempi sukulaisperhe aikuisine lapsineen, ja toivatpa ilmoittamatta tyttären upouuden poikaystävänkin. Eräs hääparin lähisukulainen oli sairastunut, joten poikaystävä pääsi sitten aitiopaikalle vanhempien pöytään, jossa jatkoi juomalla kännit ja repimällä morsianta tanssilattialle huojuen ja sammaltaen. Jotenkin mua on huvittanut tieto siitä, että tämä 5-henkinen seurue toi lahjaksi villasukat. Tämän ketjun jälkeen tiedän miksi :D
[/quote]
Ai että upouusi poikaystävä istui yksin paraatipöydässä muun perheen istuessa jossain kauempana? Kyllä minäkin olisin tuossa tilanteessa vetäissyt kunnon kännit- uskomatonta tökeryyttä plaseeraajilta, ettei voitu muka ketään muuta pistää lähisukulaisten kanssa istumaan, niin että poikaystävä olisi voinut istua tyttöystävänsä kanssa.
[/quote]
Jep, eipä se helppoa ollut. Näiden sukulaisten luokse ei voinut lisätä, koska muuten kaikkien muidenkin paikat olisivat muuttuneet. Onneksi heti ruokailun jälkeen kaikki siirtyivät istumaan minne halusivat, ja tämä mieskin pääsi tyttöystävänsä viereen (jossa ei tosin juuri viihtynyt). Varmasti paikalla oli osuutta humalatilaan, mutta onneksi kävi ilmi että kyseessä on sosiaalinen esiintyjäluonne. Olisi kyllä pitänyt suunnitella homma paremmin, mutta tila oli pieni ja ensikertalaisina emme ottaneet huomioon kuokkavieraita. Säälin kyllä bestmania joka paikalla oli asiaa hoitamassa kun tilanne oli päällä :D
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:19"]
[/quote]
[/quote]
Jos tulee kutsutta kuokkimaan toisten häihin saa varautuakin noloihin tilanteisiin. Ihanko totta olet sitä mieltä että hääparin pitäisi alkaa erottelemaan perheitä tai pariskuntia ja vaihtamaan paikkakorttien paikkaa kesken vastaanoton, koska joku päätti tuoda ekstravieraan?
Lisäksi on otettava huomioon että jos on pöytiintarjoilu, erikoisruokavaliot on merkitty pöytäkarttaan, eli on myös tarkistettava ettei se onneton, joka kärsii sukulaisperheen töykeydestä, saa vielä allergisoivaa ruokaa.
Lahjan antaja päättää, mitä antaa lahjaksi. Hän myös ottaa tai ei ota huomioon lahjan saajan toiveita. Lahjan saaja päättää, mitä lahjallaan tekee. Rahan toivominen on tökeröä, mutta niinpä on tökeröitä monet häätkin nuorisoseurantaloissaan ja röökiä polttavine morsiamineen. Sellaista se täällä junttilassa nyt vaan usein on.
Mulla tuli mitta täyteen toisten häitä ja polttareita viime kesä 2014, meillä oli häät 2013 ja tyttö syntyi toukokuussa 2014. Kesällä 2014 oli kahdet häät. Molemmat polttarit oli järjestetty niin että lapsen kanssa osalistuminen mahdotonta (ei, minä en jätä alle 1kk tai alle 2kk ikäistä kenenkään hoitoon yöksi, imetän jne., muut av-mammat saa jättää mun puolesta lapsensa vaikka synnärille ja osallistua polttareihin mutta itselläni tärkeysjärjestys toinen), häät olivat lapsettomat (vavattomat) ja kommenttina että voihan ton ikäsen jättää hoitoon ja tulette juhlimaan meidän häitä (helppo sanoa kun ei ole kyse omasta lapsesta). Lisäksi saimme näiltä parelta yhteislahjan joka oli täyttä soopaa mutta molemmat toivoivat rahaa (toisen haaveena oli omakotitalo ja toisella ei kohdetta ollenkaan. Emme osallistuneet kumpiinkaan häihin tai polttareihin, kaverit siis minun puolelta mutta mies oli silti kutsuttu miesten polttareihin. Mielestäni tämä on toisten rajaamista pois omista häistä niin kuin joku jo asiasta mainitsikin...
Hyvä juttu, jos joku pyytää rahaa. En ole ikinä onnistunut taikomaan tyhjästä yhtään lahjaa, vaan aina siihen on pitänyt käyttää rahaa. Miksen siis voisi antaa samaa summaa suoraan tilille?
Omissa häissä oli Stockmannin lahjalista. Huippujuttu. Teimme sen harkiten. Kallein oli satojen eurojen arvoinen astiasto, johon saimme osia useammalta häävieraalta. Halvimmasta päästä olivat sitten esim. rasiat spagetin säilytykseen ja laudeliinat. Nekin iloksemme saimme. Lisäksi lahjalistan ulkopuolelta tuli mm. lahjakortti puutarhamyymälään ja ikeaan, taulu henkilöltä, joka tuntee taidemakumme ja sampanjapullo. Ja juu, rahaakin saatiin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 01:24"]
Itseäni harmittaa kaikkein eniten ihmiset jotka vievät toisten häihin jonkun helvatin kipon á 2 euroja jolla hääpari ei tee mitään (heittää roskiin) mutta kun nämä samat ihmiset järjestävät omat häät niin kutsussa lukee isolla tilinumero tai lahjalistan nettiosoite jossa lahjat lähtevät 150-200 eurosta ylöspäin.
Mitä silloin kuuluu tehdä?
[/quote]
Mä komppaan tätä ja lisäisin vielä sen että nämä suurimmat rahan vinkujat ovat järjestäneet häänsä aivan luokattoman huonosti niin ohjelmallisesti kuin tarjoilujenkin puolesta.
Me jätettiin viime kesänä kahdet häät väliin,koska oli vain tuo rahatoive.Eikä sitä kehtaa 50 € vähempää tilille laittaa.Mies oli lomautettuna tuolloin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:59"]
Olen sitä mieltä että jos menee kavereista viimeisimpien joukossa naimisiin niin on vain hyväksyttävä että toisten elämä on muuttunut bilehileistä perheelliseksi.
[/quote]
Kukahan h#¤%mö on tätäkin alapeukuttanut? ja miksi? jos on mennyt naimisiin ja saanut lapsia niin tilanne on mikä on ja sille ei ympäristö mitään voi. Vai pitäisikö muiden takia laittaa itsensä solmuun ja laittaa kaverit häittensä kanssa oman perheen edelle?
[/quote]
Jokainen järkevä laittaa oman perheensä kaiken edelle, sen jälkeen muut asiat ja menot.
[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:27"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:36"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:08"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"] Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun. [/quote] Minä teen ihan samaa. Kaikissa juhlissa, joissa kutsussa sanotaan, että rahaa tarvitaan. Aikoinaan lahta oli muisto ko. juhlapäivästä, ei suinkaan pieni lisä remonttirahastoon. Jos ei ole varaa häihin ilman, että pyytää rahaa, ei pidä häitä juhlia. [/quote] En ymmärrä teitä. Pelkästä periaatteesta ja ilkeyttään pitää tehdä aina päin vastoin kuin toivotaan? Ja sitten sinulla on hyvä mieli, ja lahjansaajalla huono. Anoppini harrastaa tätä; kysyy mitä toivon vaikkapa joululahjaksi ja sitten ostaa jotain aivan erilaista, KOSKA EI SE SUN TOIVE OLISI SOPINUT SULLE JA _MÄ_ TYKKÄSIN TÄSTÄ ENEMMÄN. Joten jatkakaa vaan samalla linjalla että ette vie mitään, koska yleensä rahatoive tarkoittaa että älkää tuoko sitä krääsää. Musta itsestäni olisi tosi noloa mennä juhliin ilman lahjaa, mutta tärkeintähän on ettei kukan voi pakottaa teitä ajattelemaan toista. [/quote] Niin, anoppisi kysyy mitä sinä haluat lahjaksi. Nämä tilinumeroita juhlakutsuissa jakelevat taas määräävät mitä he haluavat. Ihan ilman, että kukaan kysyy. Aikamoinen ero. [/quote] Miten niin määräävät? Kyseessä on toive, jota ei ole mikään pakko toteuttaa. Sama toive heillä olisi, vaikkeivät siitä mitään kertoisi. Mutta eihän muiden toiveilla ole mitään väliä?
[/quote]
Jokainen vieras osaa kysyä hääparin lahjatoiveita heidän lähipiiriltään.
Ei lahjatoiveita tai tilinumeroita kirjoiteta juhlien kutsukorttiin. Sellainen on täysin tyylitöntä, moukkamaista ja junttia!
[/quote]
Millä vuosisadalla elät? Vaikeata hyväksyä tämän päivän hääparien tavat? Muitakin ongelmia?
[/quote]
En ole koskaan törmännyt rahapyyntöihin juhlakutsuissa.
Kaikki eivät pyöri sinun piiriesi kaltaisissa WT-piireissä.
[/quote]
En ole tuo lainaamasi, mutta eivät nuo "rahapyynnöt" kyllä mihinkään wt-piireihin kuulu. Viimeksi olin häissä, jossa naimisiin meni lääkäri ja ekonomi, toinen heistä vieläpä oikein suomenruotsalainen. ;) Kutsussa luki, että lahjoja eivät kaipaa, kun olivat yli kolmekymppisinä jo pitkään asuneet omillaan ja yhdessäkin. Halutessaan sai kuitenkin laittaa rahaa parin häämatkakassaan. Ja liitteenä tilinumero.
[/quote]
Olen itse suomenruotsalainen, enkä todellakaan ole koskaan törmännyt rahankerjuuseen juhlakutsuissa.
Eikä tuossa mainitsemassasikaan tapauksessa kerjätty rahaa, jos kerran todettiin, ettei hääpari tarvitse lahjoja.
Silloin ei tarvitse lahjoja antaa. Yleensäkään hääjuhlien tai muidenkaan juhlien idea ei ole saadut lahjat, kuten täällä kuvitellaan.
Hääjuhlien tarkoitus on kutsua suku ja ystävät juhlistamaan hääparin tärkeää päivää. Kokoontua yhteen tärkeiden ihmisten kanssa. Juhlien tarkoitus ei todellakaan ole lahjojen saaminen.
[/quote]
Ok, mulla on paljon suomenruotsalaisia ystäväpiirissä, ja tuollaiset tilinumeromaininnat ovat ihan normaaleja. Ja juuri noin asia yleensä ilmaistaan, luulitko oikeasti, että jossain sitä rahaa oikein kerjäämällä kerjätään? :D
[/quote]
Ilmeisesti, kun kerran ei ole sellaista kutsua koskaan nähnyt. Mut hyvä tietää, että jos maininta ettei lahjoja tarvitse tuoda ollenkaan pelastaakin kerjäyssyytöksiltä, niin mitään ongelmaa ei edes ole koska kukaan ei kerjää.