Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häitä kesällä ja jo nyt...

Vierailija
22.03.2015 |

Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.

Kommentit (367)

Vierailija
281/367 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hääpari ei halua tavara lahjoja niin mielestäni kohlteliain tapa ilmaista "rahatoive" esim. hääkutsussa on "jos haluatte hääpäivän/avioliiton kunniaksi jotenkin muistaa niin pyydämme osoittamaan muistamiset tilille xxxxxxxx-xxx". Tuolloin kyseessä ei ole mikään vaatimus tms. Ja herranjestas sentään hääpari päättää millaiset juhlat järjestää ja kutsutaanko lapsia! Ei ole niin vaikeaa...

Vierailija
282/367 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuulunko enemmistöön vai vähemmistöön jos väitän että mitä useammissa häissä on ollut niin sitä tylsempi juhla se on. Sama kaava toistuu vuodesta toiseen ja valitettavasti monet parit vielä pilaavat itse häänsä niin ohjelman kuin tarjoiluidenkin puolesta. Aivan äärimmäisen harvoin näkee mitään piristävää poikkeusta. Mä en ole koskaan jaksanut vaivata päätäni lahjan puolesta vaan vien aina rahaa, sen saman summan minkä sain parilta kun he olivat meidän häissä eli pihit saavat vähemmän ja anteliaat enemmän. Mutta jos voin välttää menemästä häihin varsinkin jos ne ovat kaukana en vain jaksa pilata (yleensä kesä) viikonloppua siihen että laittaudun ja kulutan koko viikonlopun itselleni merkityksettömään asiaan. Sori jos joku tästä loukkaantuu mutta toivottavasti ymmärrät että kaikkia ei vain kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/367 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:55"]

Odotan kauhulla ensi kesää ja kavereiden häitä. Pidän tilikirjaa ja vuoden lopussa teen yhteenvedon kuluneesta vuodesta. Meille meni yhteensä viime vuonna noin 3000e kavereiden häihin (polttarit, häälahjat, hotellit, matkat, vaatteet) häitä oli siis 5 kpl eli 600 euroa/häät.

[/quote]

Onhan toi  600e aivan hirveä raha yksiin häihin mutta jos miettii mistä koostuu niin ei se niin ihmeellinen ole lahja 150e osallistuminen häihin (matkat + hotelli yms) 100-200e miehen polttarit 200e naisen polttarit 100e ja melkein kehtaan väittää ettei edes riitä jos laskee vielä kaikki syömiset ja juomiset matkalla häihin ja polttareihin ja niistä pois.

Elämä on valintoja.

Vierailija
284/367 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua läpi, sori, jos asiaa on jo käsitelty... Saimme kutsun lapsettomiin häihin. Kutsun mukaan juhlissa käytetään alkoholia todella paljon, joten lapset eivät sinne sovi. Mikäs siinä, hääparin oma valinta. Meillä on kaksi kouluikäistä lasta, voinko mennä lasten kanssa kirkkoon? Juhlaan en osallistu, koska ei ole lapsille hoitajaa ja mua ei ryyppääminen kiinnosta.

Vierailija
285/367 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:58"]Mikä sitten on sopiva summa pariskunnalta?
[/quote]

Opiskelijaparilta 50, työssä olevilta 100, erityisen läheisitä tai sisaruksilta voi olla enempikin.

Vierailija
286/367 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko kutsut olisi kesähäihin tulleet? Onko meillä vielä toivoa että säästytään tänä kesänä hääkutsuilta?

Vierailija
287/367 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:48"]

Tämä "vieraat maksavat oman osansa" on idioottimaisen kaalliiden häiden maksamisen kanssa tuskailevien hääparien itse keksimä juttu. Halutaan järjestää kalliit häät joihin ei itsellä ole varaa ja siksi kuvitellaan vieraiden maksavan omat kustannuksensa.

[/quote]

Loistavasti argumentoitu, jokainen vie halujensa/mahdollisuuksien mukaan lahjan jonka haluaa, vaikka häät olisivat kuinka hienot tahansa. Nämä "mahdolliset muistamiset tilille" ovat aivan arsesta, sori nyt vaan.

Vierailija
288/367 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneeköhän osalta naisista muisti synnyttäessä vai mistä toi vihamielisyys johtuu... 

Vierailija
289/367 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:13"]

Pakko sanoa että täysin samaa mieltä siitä että oli vauva häissä tai ei niin noin pienen lapsen vanhemmat vain "piipahtavat" häissä, sen vuoksi onkin järkevämpää sallia vauvat, niin ja jos häät ovat yhtään kauempana niin tuskin tulevat oleenkaan jos vauva ei saa tulla. Vanhemmilta on toki äärimmäisen kohteliasta olla kirkossa oven vieressä jos tulee tarve poistua.

Itse olen toiminut niin että jos kutsussa on lapset kielletty, olen soittanut morsiammelle/sulhaselle ja sanonut että emme tule jos vauvamme ei saa tulla, joka kerta olemme olleet vauvoinemme tervetulleita. Häissä tosin muutama "näppärä" vieras on tullut kysymään että etkö ymmärtänyt ettei lapsia saanut tuoda johon on helppo sanoa että lupa on kysytty. Ja kyllä ymmärrän toki että jokaisella parilla on itsellään oikeus päättää kenet sinne juhliin haluaa mutta JOKAINEN KUTSUN SAANUT PÄÄTTÄÄ ITSE MIHIN HALUAA OSALLISTUA, niin helppoa se on.

[/quote]

Luultavasti ne "näppärät" vieraat ovat itse nähneet sen vaivan että ovat hankkineet itse lapsilleen hoitajat (tai tietävät jonkun hääparillle läheisen ihmisen jääneen kotiin lapsensa kanssa) ja heitä on harmittanut tällaiset itselleen erivapauksia suovat tapaukset... Ei se luvan kiristäminen paljon asiaa auta, tökeröä se on silti patsastella lapsi kainalossa jos jo kutsussa kerrotaan etteivät lapset ole tervetulleita ja kaikki muutkin ovat olleet sitä toivetta valmiit kunnioittamaan.

[/quote]

Kiristämiseen alentuminen on kyllä aikamoista.

En saata käsittää jengiä jotka raahaa lapsen, oli se vauva tai muu, häihin jos erikseen pyydetty ettei tulis... Ihan jo senkin takia, ettei sellasissa häissä tosiaan olla varauduttu lapsiin mitenkään. Ei ole mitään vaipanvaihtotiloja tai syöttötuoleja tms. Musiikki on kovalla, aikuiset saa nauttia aikuisten juomia ja jutella rauhassa aikuisten kesken. Kyllä nyt jonkun lastenvahdin saa aina ja jos ei saa tai halua, niin voi jäädä pois.

Niin ja ne megamammat täällä, jotka on ehtiny ekana naimisiin ja synnärille eikä kavereiden häät jaksa enää kiinnostaa... Voisitte lahjalla muistaa osallistuitte häihin eli ette, jos nää kaverit aikoinaan oli teidän häissä.

[/quote]

Mitä hemmitin kiristämistä se on jos soittaa hääparille suoraan ja kysyy asiasta. Varsinkin vauvojen kohdalla on ymmärrettävää se ettei vanhemmat osallistu häihin jos vauvakaan ei saa tulla, ei se ole mitään kiristämistä vaan selvä asia. Ja KYLLÄ hääpari voi sanoa ettei vauvakaan saa lapsikiellon takia tulla niin kyllä siinä tilanteessa on ymmärrettävää ettei vauvan äitikään osallistu. Niin ja jos häät kauempana niin harva mies (isä) viitsii yksin lähteä mihinkään satojen kilometrien päähän häihin.

Vierailija
290/367 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:00"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:59"]

Olen sitä mieltä että jos menee kavereista viimeisimpien joukossa naimisiin niin on vain hyväksyttävä että toisten elämä on muuttunut bilehileistä perheelliseksi.

[/quote]

Ihan turha alapeukuttaa, elämä vain muuttuu lasten myötä, ei sille mitään voi.

[/quote]

Miksi sitten kitiset, kun et ole tervetullut toisten hääjuhlaan? Elämä muuttuu, ja sinua ei enää sen kummemmin kaivata kaikkien elämään. :)

[/quote]

Toisilla aikuiseksi kasvaminen vain on ylivoimaista. Mä en ainakaan tiedä/tunne ihmisiä joiden alämä ei olisi muuttunut lasten saannin jälkeen tavalla tai toisella...

Vierailija
291/367 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:15"]

Mä teen niin, että jos on tuo rahatoive, niin annan vähemmän, kuin antaisin muuten. Ja jos on ahneen oloinen lahjalista, annan vähemmän kuin muuten antaisin. Mä tykkään siitä, että annetaan vaihtoehtoja ja niin, että myös niillä, joilla ei oo varaa kalliisiin lahjoihin, on mahdollisuus osallistua häihin ilman, että tulee "köyhä" olo.

Täällä (tai jollain muulla palstalla) oli kerran lahjalista, josta mä tulin tosi hyvälle tuulelle. Siinä oli isompia ja pienempiä toiveita - ja tuntui jopa vaatimattomilta ne toiveet. Virkistävä poikkeus nykyisille, ahneille lahjavaatimuksille. Jos mulle tulis hääkutsu vastaavalla vaatimattomalla listalla, mä varaisin lahjaan vähän reilummin rahaa.

[/quote]

Ihanaa että joku muu ajattelee kuten minä, miksi hääparien lahjalistat ovat karanneet käsistä ja vieraalle tulee köyhä olo, rehellisesti vieraalle tulee olo että ompa hääpari AHNE. Itse tskastun aina kun kutsussa pyydetään tilille rahaa. Mielestäni ei ole kovinkaan reilua se miten pari kyttää ja juttelee siitä paljonko kukin anto. Sopivan summan määrittäminen on yksin menijälle varsin vaikeaa. 50e tuntuu paljolta ja 20e vähältä mutta pariskunta taas voi mennä 50e:n kanssa...

Vierailija
292/367 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:01"]Mistä toisille on tullut se käsitys että vieraiden kuuluisi maksaa omat kustannukset toisten häistä? Ei sit varmaan kannata kutsua työttömiä, opiskelijoita tai muuten vaan pienipalkkaisia... [/quote] Se on vanha perinne, Jäänne agraariyhteiskunnasta. En tosin ole yhdenkään häiden järjestäjän tätä kuullut muistelevan, vaan vieraiden. Kuten aiemmin jo sanoinkin, ei tuota sääntöä voi enää nykyään noudattaa, koska häät ovat niin kustannuksiltaan erilaisia ja joissakin budjetti todella korkea. Eri asia silloin kun kaikki häät olivat kaikki samasta muotista ja tarjoilut omilta pelloilta.

[/quote]

Tämä on yleismaailmallinen juttu tämä lahjan anto. Kaikissa heimoissakin annetaan lahjoja. Jos on liian arvokas, ei välttämättä haluta ottaa vastaan. Lahjan pitää olla sopiva suhteessa saajaan. Lahjan antamista seuraa aina vastalahja. Esim. joulukortti-joulukortti, joululahja-joululahja, kummius-kummius, synttärikutsu-synttärikutsu. Ihmisyyteen kuuluu vastavuoroisuus. Vieraissa kulttuureissa varsinkin on noloa, jos ei anna samansuuruista vastalahjaa. Jos ei pysty antaa samansuuruista niin kieltäytyy esim. ei lähde häihin ollenkaan, jos ei ole varaa lahjaan. Toiset antavat sinulle hienot juhlat lahjaksi ja sinä annat myös jonkun lahjan. Jos menet kylään, viet aina tuliaisen.

Onko niin vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
293/367 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:43"]

Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen? 

[/quote]

Näin on tehty, eikä lisää haluta. Voisipa vuokran, sähkön, sairaskulut ja työttömyydenkin laittaa kierrätykseen.

[/quote]

Jos on sairas ja työtön, niin onko pakko järjestää häät, joihin ei ole varaa ja toivoa, että juhlavieraat maksavat koko lystin?

Eipä kyllä päätä pakota taas tälläkään kirjoittajalla. ÄLÄ järjestä kalliita häitä, jos sinulla ei ole sellaisiin varaa. Häävieraat EIVÄT OLE häidesi maksumiehiä! Häät järjestetään oman lompakon varassa. Ei vieraiden lompakoilla käyden.

Vierailija
294/367 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:50"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:43"] Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen?  [/quote] Näin on tehty, eikä lisää haluta. Voisipa vuokran, sähkön, sairaskulut ja työttömyydenkin laittaa kierrätykseen. [/quote]   Entäs nettimyynti? Tori.fi:hin ilmoitus ja ne viisi ylimääräistä leivänpaahdinta muuttuvat pian rahaksi [/quote] Eli tää yksikin ahneista hääpareista meuhkaava voi antaa sen 20€ leivänpaahtimen periaatesyistä, ja hääpari voi sitten väsätä tori-ilmon, sopia haluajasta ja myydä paahtimen vitosella? No jippii. Kyllähän näin voi tehdä, mutta antakaa anteeksi jos mun mielestä olisi ollut kätevämpää antaa se 5€ suoraan käteen.

[/quote]

Käsitit ihan oikein, meuhkaaja VOI antaa 20 euron leivänpaahtimen, hääpari VOI tehdä ilmoituksen, VOI myydä vitosella (tosin vähän paremmankin hinnan varmaan saisi kun myy avaamattomassa pakkauksessa olevaa paahdinta). Lahja ei ehkä ilahduta saajaa niin paljon kuin 5 euroa tilille, mutta ei lahjansaajalla ole oikeutta vaatimalla vaatia tiettyjä lahjoja. 

Ehkä olen sitten vanhanaikainen, mutta kyllä minä olen ilahtunut sellaisistakin lahjoista, joita en oikeasti tarvinnut. Esimerkiki sain valmistujaislahjaksi kahvinkeittimen, astioita ja haarukka-lusikka-veitsisarjan vaikka olin asunut jo vuosia omillani, mutta totesin uuden kahvinkeittimen olevan hienompi ja laadukkaampi kuin entinen, joten otin sen käyttöön ja lahjoitin vanhan kaverille. Samoin annoin entisiä astioita ja aterimia pois uusien ja hienompien tieltä. Kaikille jäi hyvä mieli.

[/quote]

Juuri näin!

Kun minä menin naimisiin, emme todellakaan kerjänneet rahaa kutsukortissa tai tehneet lahjalistoja. Mieheni ja omat vanhempani tiesivät mitä hopeista aterinsarjaa keräämme. Siinä kaikki.

Sukulaiset sitten kyselivät lahjatoiveistamme ja keräämistämme sarjoista. Lahjaksi saimme mm. paljon rahaa lahjashekkeinä ja seteleinä, laadukkaita Arabian tarjoiluastioita, laatukattiloita ja sen keräämämme hopeasarjan aterimia.

Rahat tulivat tarpeeseen, koska olimme köyhiä opiskelijoita. Menivät suoraan elämiseen. Arabian tarjoiluastiat ovat vieläkin käytössä, samoin hopeisen aterinsarjamme osat ja laatukattilat - vaikka häistämme on jo yli 20 vuotta. Näiden pysyvien laatulahjojen antajat ovat mielessäni viikottain, kun käytän heidän antamiaan häälahjoja ruoanlaitossa.

Kaikista lahjoista olimme hyvin kiitollisia, mutta jos kaikki olisivat antaneet pelkkää rahaa, ei häistä olisi jäänyt lainkaan muistoesineitä. Ja se vasta olisikin ollut todella tylsää!

Vierailija
295/367 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:03"]

Onko kukaan ollut häissä tai juhlissa (tai järjestänyt itse), joissa jo kutsussa lukee, ettei toivota mitään lahjoja? Perusteluna siis se, että kaikkea on ja tärkeintä on vieraiden läsnäolo. Miten tuollaisessa tilanteessa kävi(si)? Itse olen ollut muutamissa, joissa oli selkeästi esitetty toivomus, ettei lahjoja tai kukkia. Toisten tilannetta en muista, mutta yksissä juhlissa vieraat olivat panostaneet enemmän tai vähemmän kortteihin ja se oli juuri hyvä. Muutama lahjakin tuli silti, mutta isoilta porukoilta suht. edullisia. Turhiksi nekin jäivät eli silloinkin kortti olisi ollut paras. Itse teemn näin kunhan järjestän seuraavat juhlat.

[/quote]

Aina on niitä ihmisiä, jotka eivät kerta kaikkiaan pysty tulemaan ilman lahjaa. Myönnän, että itsellänikin tekee tiukkaa.

[/quote]

Jos hääpari ei halua lahjaa, mutta itse haluaa kuitenkin jotain antaa, niin lahjoitus hääparin nimissä on hyvä lahja.

Hääparin nimissä voi ostaa vaikka puita istutettavaksi eroosion estämiseksi tai jollekin kehitysmaan lapselle koulunkäynnin vuodeksi. Tai vaikka kananpoikasia köyhälle perheelle kasvatettavaksi ja elinkeinoksi.

http://lahjoita.worldvision.fi/lahjaksilehma/lahjakauppa/

http://www.toisenlainenlahja.fi/product/15-puuntainta/

Näistä voi sitten laittaa maininnan ja lisätietoa hääkorttiin. Hääparin ja lahjan antajan lisäksi hyvä mieli tulee myös lahjan varsinaiselle saajalle! Tyylikäs ja fiksu tapa muistaa hääparia.

Vierailija
296/367 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 13:59"]

Minä ainakin olin jokaisesta häälahjasta jonka sain niin otettu oli se sitten rahaa tai lahja. Mitään ei toivottu. Häät ja matkat maksetiin omasta pussista. Lahja on lahja ja olkaa kiitollisia jos joku haluaa teille jotain antaa.

[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
297/367 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:n häät. : )

Vierailija
298/367 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:01"]Mistä toisille on tullut se käsitys että vieraiden kuuluisi maksaa omat kustannukset toisten häistä? Ei sit varmaan kannata kutsua työttömiä, opiskelijoita tai muuten vaan pienipalkkaisia... [/quote] Se on vanha perinne, Jäänne agraariyhteiskunnasta. En tosin ole yhdenkään häiden järjestäjän tätä kuullut muistelevan, vaan vieraiden. Kuten aiemmin jo sanoinkin, ei tuota sääntöä voi enää nykyään noudattaa, koska häät ovat niin kustannuksiltaan erilaisia ja joissakin budjetti todella korkea. Eri asia silloin kun kaikki häät olivat kaikki samasta muotista ja tarjoilut omilta pelloilta.

[/quote]

Tämä on yleismaailmallinen juttu tämä lahjan anto. Kaikissa heimoissakin annetaan lahjoja. Jos on liian arvokas, ei välttämättä haluta ottaa vastaan. Lahjan pitää olla sopiva suhteessa saajaan. Lahjan antamista seuraa aina vastalahja. Esim. joulukortti-joulukortti, joululahja-joululahja, kummius-kummius, synttärikutsu-synttärikutsu. Ihmisyyteen kuuluu vastavuoroisuus. Vieraissa kulttuureissa varsinkin on noloa, jos ei anna samansuuruista vastalahjaa. Jos ei pysty antaa samansuuruista niin kieltäytyy esim. ei lähde häihin ollenkaan, jos ei ole varaa lahjaan. Toiset antavat sinulle hienot juhlat lahjaksi ja sinä annat myös jonkun lahjan. Jos menet kylään, viet aina tuliaisen.

Onko niin vaikeaa ymmärtää?
[/quote]
Oletko jotenkin yksinkertainen vai vain provo?

Vierailija
299/367 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:13"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:58"] Mikä sitten on sopiva summa pariskunnalta? [/quote] Mä ajattelen vähän sitä, että mitä ne tulee meidän osalta kustantamaan. Esim. jos kutsutaan maistraatin jälkeen kotiin kahville niin pari antaa vaikka 30 e. Mutta jos häät, jossa ruokaa ja tanssia aamuun asti niin vaikka 60 e.  [/quote]   Heh. Osallistumismaksusta häihin on kyse, kuten tämäkin kommentti osoittaa! "Hmmm.... Näissä häissä saan vain kahvia ja kakkua. OK, se on 30 euron arvoista. Näissä seuraavissa häissä saan ruokaa, viinaa, kahvia ja kakkua. Jep, kyllä se on 60 euron arvoista". Mihin katosi LAHJA ja lahjan tarjoitus? Ei lahjaa anneta vastapalveluksena ruoasta tai juomasta! Vaan siksi, että halutaan muistaa juhlaparia heidän tärkeänä päivänään. Lahjalla ja häiden tarjoamisilla tai kustannuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa!   [/quote] Samaa voisin kysyä sinulta. Mielestäni lahjan tarkoitus on ilahduttaa saajaa ja toivoa vilpittömästi hänelle hyvää, ei pönkittää omaa egoa. [/quote]   Jos raha on ainoa, joka ilahduttaa lahjan saajaa, niin jotain on vakavasti pielessä. Elämänarvot ovat kokeneet konkurssin, voisi sanoa. Normaali-ihminen ilahtuu vaikka silloin, kun toinen ihminen antaa hänelle jotain, joka on lahjan antajalle äärimmäisen arvokasta. Silloin lahjan saaja tietää, että hän on tuolle ihmiselle niin tärkeä, että antaja luopuu jostain hänelle äärimmäisen arvokkaasta. Lahja sisältää silloin itse lahjan lisäksi viestin lahjan saajan tärkeydestä antajalle. Mutta mitäpä tällaisesta lahjan perimmäisestä tarkoituksesta ymmärtäisi kaltaisesi, joka laskee minkä arvoinen tämä hääpari heille on - eli paljonko rahaa annetaan lahjaksi - tarjoilujen laadun perusteella...     [/quote] Miten kehtaat väittää että lasken hääparin arvon rahassa, mistäs tuon edes päättelit? Ja mitä tulee siihen että raha on ainoa joka ilahduttaa... Sinunko tehtäväsi se on kouluttaa näpäyttelemällä näitä moraalittomia nykyajan nuoria? Onko käynyt mielessä, että joku ei vain ilahdu siitä tavarasta vaikka kuinka haluaisit. Miten itse toimisit, jos järjestäisit hääjuhlan etkä missään tapauksessa haluaisi mitään tavaraa?

[/quote]

Silloin voi kirjoittaa kutsuun, että hääpari ei toivo minkäänlaisia lahjoja!

Jos lahjoja kuitenkin toivotaan, niin lahjan antaja päättää mitä hän antaa lahjaksi.

Lahjan saaja ei voi päättää mitä hän saa lahjaksi.

Yritä nyt ymmärtää mitä tarkoittaa termi "lahja".

Lahja ei ole mikään osallistumismaksu tai suoritus, jonka päättää joku muu kuin lahjan antaja.

[/quote]
Ei tietenkään lahjan saaja voi päättää, vain esittää toiveita. Lahjan antaja päättää, mutta miksi hän päättäisiolla ottamatta saajaa huomioon? Onko sinulla muutenkin elämässä tärkeää saada aina oma tahtosi läpi?

Vierailija
300/367 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:04"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:17"]

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:08"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"] Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun. [/quote] Minä teen ihan samaa. Kaikissa juhlissa, joissa kutsussa sanotaan, että rahaa tarvitaan. Aikoinaan lahta oli muisto ko. juhlapäivästä, ei suinkaan pieni lisä remonttirahastoon. Jos  ei ole varaa häihin ilman, että pyytää rahaa, ei pidä häitä juhlia. [/quote] En ymmärrä teitä. Pelkästä periaatteesta ja ilkeyttään pitää tehdä aina päin vastoin kuin toivotaan? Ja sitten sinulla on hyvä mieli, ja lahjansaajalla huono. Anoppini harrastaa tätä; kysyy mitä toivon vaikkapa joululahjaksi ja sitten ostaa jotain aivan erilaista, KOSKA EI SE SUN TOIVE OLISI SOPINUT SULLE JA _MÄ_ TYKKÄSIN TÄSTÄ ENEMMÄN. Joten jatkakaa vaan samalla linjalla että ette vie mitään, koska yleensä rahatoive tarkoittaa että älkää tuoko sitä krääsää. Musta itsestäni olisi tosi noloa mennä juhliin ilman lahjaa, mutta tärkeintähän on ettei kukan voi pakottaa teitä ajattelemaan toista. [/quote]   Niin, anoppisi kysyy mitä sinä haluat lahjaksi. Nämä tilinumeroita juhlakutsuissa jakelevat taas määräävät mitä he haluavat. Ihan ilman, että kukaan kysyy. Aikamoinen ero.   [/quote] Miten niin määräävät? Kyseessä on toive, jota ei ole mikään pakko toteuttaa. Sama toive heillä olisi, vaikkeivät siitä mitään kertoisi. Mutta eihän muiden toiveilla ole mitään väliä?

[/quote]

Jokainen vieras osaa kysyä hääparin lahjatoiveita heidän lähipiiriltään.

Ei lahjatoiveita tai tilinumeroita kirjoiteta juhlien kutsukorttiin. Sellainen on täysin tyylitöntä, moukkamaista ja junttia!

[/quote]

Millä vuosisadalla elät? Vaikeata hyväksyä tämän päivän hääparien tavat? Muitakin ongelmia?

[/quote]

En ole koskaan törmännyt rahapyyntöihin juhlakutsuissa.

Kaikki eivät pyöri sinun piiriesi kaltaisissa WT-piireissä.

[/quote]

En ole tuo lainaamasi, mutta eivät nuo "rahapyynnöt" kyllä mihinkään wt-piireihin kuulu. Viimeksi olin häissä, jossa naimisiin meni lääkäri ja ekonomi, toinen heistä vieläpä oikein suomenruotsalainen. ;) Kutsussa luki, että lahjoja eivät kaipaa, kun olivat yli kolmekymppisinä jo pitkään asuneet omillaan ja yhdessäkin. Halutessaan sai kuitenkin laittaa rahaa parin häämatkakassaan. Ja liitteenä tilinumero.

[/quote]

Olen itse suomenruotsalainen, enkä todellakaan ole koskaan törmännyt rahankerjuuseen juhlakutsuissa.

Eikä tuossa mainitsemassasikaan tapauksessa kerjätty rahaa, jos kerran todettiin, ettei hääpari tarvitse lahjoja.

Silloin ei tarvitse lahjoja antaa. Yleensäkään hääjuhlien tai muidenkaan juhlien idea ei ole saadut lahjat, kuten täällä kuvitellaan.

Hääjuhlien tarkoitus on kutsua suku ja ystävät juhlistamaan hääparin tärkeää päivää. Kokoontua yhteen tärkeiden ihmisten kanssa. Juhlien tarkoitus ei todellakaan ole lahjojen saaminen.

[/quote]

Ok, mulla on paljon suomenruotsalaisia ystäväpiirissä, ja tuollaiset tilinumeromaininnat ovat ihan normaaleja. Ja juuri noin asia yleensä ilmaistaan, luulitko oikeasti, että jossain sitä rahaa oikein kerjäämällä kerjätään? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi