Häitä kesällä ja jo nyt...
Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.
Kommentit (367)
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 05:44"]
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, sori, jos asiaa on jo käsitelty... Saimme kutsun lapsettomiin häihin. Kutsun mukaan juhlissa käytetään alkoholia todella paljon, joten lapset eivät sinne sovi. Mikäs siinä, hääparin oma valinta. Meillä on kaksi kouluikäistä lasta, voinko mennä lasten kanssa kirkkoon? Juhlaan en osallistu, koska ei ole lapsille hoitajaa ja mua ei ryyppääminen kiinnosta.
[/quote]
soita ja kysy, et häviä mitään
meidän häihin aikoinaan yksi kaukainen sukulainen, jota ei oltu kutsuttu, soitti äidilleni ja kysyi, saako tulla kirkkoon. Totta ihmeessä sai tulla. Ja olisi saanut tulla juhlapaikkaankin, jos olisi ehtinyt.
Että voi olla typerää koko hiden järjetäminen, pyh. Pari vihitään suurellisesti ja kalliisti, kaverit ja suku riitautuvat lahja-asioiden takia, pari menee häämatkalle, morsian raskautuu jne. Menee jokunen vuosi ja pari on suhdekriisissä, kun alkaa löytyä salakännyköitä, tulee omituisia puheluita, puolison käytös muuttuu, on jatkuvasti "ylitöitä", reissuja kavereiden kanssa jne. Ja sitten erotaan ja itketään elämän kurjuutta ja jaetaan omaisuutta. Älkää perkele menkö naimisiin nuoret!
Mulle tulee siitä rahalahjatoiveesta aina sellainen olo, että se on pääsymaksu sinne häihin. Mietin aina että kyttääkö hääpari lahjatiliä että kuka maksaa ja kuinka paljon. Vaikka siinä kutsussa lukisi että "jos haluatte jotenkin muistaa...", en silti kehtaisi olla laittamatta sitä rahaa vaan se tuntuu jotenkin pakolliselta. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta rahalahjan pyytäminen on minusta mautonta. Jos ei halua niitä kattiloita ja pannuja, niin sitten ennemmin tekee selväksi vieraille ettei lahjoja ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 09:51"]
Meillä meni suuri osa lahjarahoista ihan tavallisiin laskuihin häiden jälkeen kun häät olivat tehneet suuren loven tilillemme. Emme siis ostaneet mitään "lahjaa" tai muuta lahjaksi luettavaa saaduilla lahjarahoilla.
[/quote]
Kannattaako järjestää sellaiset juhlat että rahatkin loppuu?
Me pyydettiin lahja rahana. Olimme parikymppisiä ja heti häiden jälkeen edessä oli muutto uuteen maahan. Kutsuimme häihin perheen ja lähimmät sukulaiset. Vieraita oli yhteensä 25. Olimme todella kiitollisia rahasta, tarvitsimme sitä. Muistaakseni vierailta saimme yht. 150 e ja vanhempani antoivat vielä erikseen 200 e.
Jos menisin nyt naimisiin, ni häät olis pieni tilaisuus perhepiirissä: vanhemmat ja sisarukset perheineen. Saattaisin harkita ihan paria lähintä ystävää. Vihkiminen lyhyellä kaavalla, hyvä ruoka ja jälkkärikahvit. Ei erityistä ohjelmaa vaan yhdessä oloa.. mutta olis pitäny tajuta tuo vajaa 10v sitten...
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:33"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:14"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:06"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:13"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:58"] Mikä sitten on sopiva summa pariskunnalta? [/quote] Mä ajattelen vähän sitä, että mitä ne tulee meidän osalta kustantamaan. Esim. jos kutsutaan maistraatin jälkeen kotiin kahville niin pari antaa vaikka 30 e. Mutta jos häät, jossa ruokaa ja tanssia aamuun asti niin vaikka 60 e. [/quote] Heh. Osallistumismaksusta häihin on kyse, kuten tämäkin kommentti osoittaa! "Hmmm.... Näissä häissä saan vain kahvia ja kakkua. OK, se on 30 euron arvoista. Näissä seuraavissa häissä saan ruokaa, viinaa, kahvia ja kakkua. Jep, kyllä se on 60 euron arvoista". Mihin katosi LAHJA ja lahjan tarjoitus? Ei lahjaa anneta vastapalveluksena ruoasta tai juomasta! Vaan siksi, että halutaan muistaa juhlaparia heidän tärkeänä päivänään. Lahjalla ja häiden tarjoamisilla tai kustannuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa! [/quote] Samaa voisin kysyä sinulta. Mielestäni lahjan tarkoitus on ilahduttaa saajaa ja toivoa vilpittömästi hänelle hyvää, ei pönkittää omaa egoa. [/quote] Jos raha on ainoa, joka ilahduttaa lahjan saajaa, niin jotain on vakavasti pielessä. Elämänarvot ovat kokeneet konkurssin, voisi sanoa. Normaali-ihminen ilahtuu vaikka silloin, kun toinen ihminen antaa hänelle jotain, joka on lahjan antajalle äärimmäisen arvokasta. Silloin lahjan saaja tietää, että hän on tuolle ihmiselle niin tärkeä, että antaja luopuu jostain hänelle äärimmäisen arvokkaasta. Lahja sisältää silloin itse lahjan lisäksi viestin lahjan saajan tärkeydestä antajalle. Mutta mitäpä tällaisesta lahjan perimmäisestä tarkoituksesta ymmärtäisi kaltaisesi, joka laskee minkä arvoinen tämä hääpari heille on - eli paljonko rahaa annetaan lahjaksi - tarjoilujen laadun perusteella... [/quote] Miten kehtaat väittää että lasken hääparin arvon rahassa, mistäs tuon edes päättelit? Ja mitä tulee siihen että raha on ainoa joka ilahduttaa... Sinunko tehtäväsi se on kouluttaa näpäyttelemällä näitä moraalittomia nykyajan nuoria? Onko käynyt mielessä, että joku ei vain ilahdu siitä tavarasta vaikka kuinka haluaisit. Miten itse toimisit, jos järjestäisit hääjuhlan etkä missään tapauksessa haluaisi mitään tavaraa?
[/quote]
Silloin voi kirjoittaa kutsuun, että hääpari ei toivo minkäänlaisia lahjoja!
Jos lahjoja kuitenkin toivotaan, niin lahjan antaja päättää mitä hän antaa lahjaksi.
Lahjan saaja ei voi päättää mitä hän saa lahjaksi.
Yritä nyt ymmärtää mitä tarkoittaa termi "lahja".
Lahja ei ole mikään osallistumismaksu tai suoritus, jonka päättää joku muu kuin lahjan antaja.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:43"]Ettekö te, joille on kertynyt sitä krääsää ja leivänpaahtimia kaapit täyteen, voi mitenkään laittaa niitä kierrätykseen esimerkiksi lahjoittamalla ne hyväntekeväisyyteen? [/quote] Toki voi, mutta onko se nyt se pointti tässä? Että voi "lahjoittaa" mitä vaan, kun kyllähän ne voi antaa eteenpäin?
[/quote]
Lahjan antaja antaa sitä millä haluaa hääparia muistaa. Häiden pääasia ei ole lahjat.
"Ei ole lahjahevosen suuhun katsomista."
Vanha yleismaailmallinen viisaus, joka näyttää joiltain kokonaan unohtuneen.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 23:52"]Saimme lahjaksi viisi henkiseltä perheeltä kaksi pussilakanasettiä. Ei siinä mitään mutta tämä perhe oli äiti ja isä sekä heidän kolme aikuista perheellistä lastaan. Lahjalista oli, mutta eivät halunneet sitä syystä tai toisesta kunnioittaa. Lakanat olivat ihan tavalliset lakanat, ei mitkään ylelliset merkkilakanat ja aivan turhat meille sillä nukumme tuplaleveällä peitolla.
[/quote]
Mikä tuossa on vikana? Lahjan antaja antaa juuri sitä mitä haluaa ja lahjan saaja voi vaikka heittää lahjan roskiin jos niin haluaa. Vai vielä ylelliset merkkilakanat olisi pitänyt tuoda.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 01:04"]
Jos hääpari ei halua tavara lahjoja niin mielestäni kohlteliain tapa ilmaista "rahatoive" esim. hääkutsussa on "jos haluatte hääpäivän/avioliiton kunniaksi jotenkin muistaa niin pyydämme osoittamaan muistamiset tilille xxxxxxxx-xxx". Tuolloin kyseessä ei ole mikään vaatimus tms. Ja herranjestas sentään hääpari päättää millaiset juhlat järjestää ja kutsutaanko lapsia! Ei ole niin vaikeaa...
[/quote]
Jos itse järjestäisin hääni uudestaan niin miettisin vähän tarkemmin muutamaa asiaa. Esimerkiksi sitä että kaikki lapsiperheet voisi laittaa samaan pöytään, meillä oli niin että suunnilleen joka pöydässä oli yksi lapsi mikä enemmän ja vähemmän sitten aiheutti sähläystä.
Kutsussamme ei lukenut raha tai muuta toivetta eikä meillä ollut myöskään missään mitään lahjalistaa, mikä jälkeen päin osoittautui hyväksi. Hämmennykissään ihmiset eivät tienneet mitä toisivat ja toivat aivan muutamaa lukuunottamatta rahaa. Näin vältyimme tältä "kerjäläismaineelta". En usko että vaikka olisimme erikseen toivoneet rahaa olisimme sitä saaneet yhtään enempää. Ja siksi uskallan suositella tapaamme toimia myös kaikille muille.
Miten sitten av-raadin mielestä pitäisi muotoilla se, että ei haluta mitään materiaalia lahjaksi, jos toiveen ja tilinumeron laitton on vastenmielestä? Vieraat kuitenkin sitä kysyvät ja haluavat jotain tuoda, mutta me emme mitään tarvitse. Rahalle on tottakai aina ja jokaisella käyttöä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:47"]
Me jätettiin viime kesänä kahdet häät väliin,koska oli vain tuo rahatoive.Eikä sitä kehtaa 50 € vähempää tilille laittaa.Mies oli lomautettuna tuolloin.
[/quote]
En millään jaksa ymmärtää sitä että kehdataan viedä halpa lahja muttei samaa summaa rahana. Oikeasti. Kyllä nykypäivänä täytyy tavaralahjan arvo arvioida halvimman mukaan (ts. millä hinnalla sen olisi voinut saada esim. alennuksesta, netistä tai vaikka tehtaanmyymälästä) kun näistä lahjojen hintavaatimuksista niin paljon valitetaan - on nimittäin oletettavaa että lahja todellakin on hankittu sieltä mistä halvimmalla on irronnut.
Joten se on prikulleen yhtä noloa viedä kahdellakympillä pussilakanoita kuin antaa se 20€ rahana. Toki jos on toivottu vain rahaa, ovat ne lakanat äärettömän paljon nolommat. Tai jos ne näyttävät sellaisilta että antaja on ne vain napannut omasta kaapistaan, jonne ne on säilönyt itse saamanaan epätoivottuna lahjana...
Minusta muuten 20€ vähävaraiselta kutsutulta on täysin ok summa, siitä ei ole kyse.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:33"]
Mulla tuli mitta täyteen toisten häitä ja polttareita viime kesä 2014, meillä oli häät 2013 ja tyttö syntyi toukokuussa 2014. Kesällä 2014 oli kahdet häät. Molemmat polttarit oli järjestetty niin että lapsen kanssa osalistuminen mahdotonta (ei, minä en jätä alle 1kk tai alle 2kk ikäistä kenenkään hoitoon yöksi, imetän jne., muut av-mammat saa jättää mun puolesta lapsensa vaikka synnärille ja osallistua polttareihin mutta itselläni tärkeysjärjestys toinen), häät olivat lapsettomat (vavattomat) ja kommenttina että voihan ton ikäsen jättää hoitoon ja tulette juhlimaan meidän häitä (helppo sanoa kun ei ole kyse omasta lapsesta). Lisäksi saimme näiltä parelta yhteislahjan joka oli täyttä soopaa mutta molemmat toivoivat rahaa (toisen haaveena oli omakotitalo ja toisella ei kohdetta ollenkaan. Emme osallistuneet kumpiinkaan häihin tai polttareihin, kaverit siis minun puolelta mutta mies oli silti kutsuttu miesten polttareihin. Mielestäni tämä on toisten rajaamista pois omista häistä niin kuin joku jo asiasta mainitsikin...
[/quote]
En ole kyllä koskaan kuullut polttareista joihin vauvat olisivat tervetulleita?
Oliko teillä muuten toiveena vain rahaa kuten mainitsemillasi pareilla? Vai valitatko nyt sitä ettet itse tajunnut tai kehdannut pyytää sitä mitä kuitenkin halusit ja he kehtaavat?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 16:15"]
Mä teen niin, että jos on tuo rahatoive, niin annan vähemmän, kuin antaisin muuten. Ja jos on ahneen oloinen lahjalista, annan vähemmän kuin muuten antaisin. Mä tykkään siitä, että annetaan vaihtoehtoja ja niin, että myös niillä, joilla ei oo varaa kalliisiin lahjoihin, on mahdollisuus osallistua häihin ilman, että tulee "köyhä" olo.
Täällä (tai jollain muulla palstalla) oli kerran lahjalista, josta mä tulin tosi hyvälle tuulelle. Siinä oli isompia ja pienempiä toiveita - ja tuntui jopa vaatimattomilta ne toiveet. Virkistävä poikkeus nykyisille, ahneille lahjavaatimuksille. Jos mulle tulis hääkutsu vastaavalla vaatimattomalla listalla, mä varaisin lahjaan vähän reilummin rahaa.
[/quote]
Kuulostaa aika hölmöltä. Miksi niin monet tekevät lahjastaan jonkun kouluttamis- tai näpäytysyrityksen saajaa kohtaan? Minä olen aina ajatellut että sen lahjan on tarkoitus ilahduttaa saajaa...
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 10:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"]
Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun.
[/quote]
Onko näin moukkamaisia ihmisiä todella olemassa? Toivon että tämä on vain huono provo.
[/quote]
On, esimerkiksi minä. Olen kuinka moukka vaan mutta rahaa en periaatteesta vie. Vien juhliin vain ja ainoastaan lahjan ja saaja tehköön sillä mitä haluaa. Ai miksikö siksi että kohtelen kaikkia tasapuolisesti. Toki voin sanoa että kaikille on näyttänyt viemäni Iittala kelvannut...
Ja jos kuksussa lukee että "Vain raha kelpaa" niin sitten en vie mitään. Valinta on parin niinkuin joku täällä on jo todennutkin.
[/quote]
Ohis, mutta kuulehan: jos häät ovat sinulle lähinnä potentiaalinen tilaisuus kouluttaa moukkia ja lahjan viet lähinnä v-tuillaksesi, ehkä on parempi olla menemättä. En ota kantaa edes tuohon tilinumeroon kutsussa, vaan ihan siihen, että lahjan vieminen periaatteellisista syistä kettuilumielessä on jo sellaista, että et varmasti erityisesti raikastuta ilmapiiriä parille tärkeänä päivänä. Jos tilinumero loukkaa, ole hyvä ja keksi hääpäiväksi muuta tekemistä.
[/quote]
Uskomatonta kuinka monta alapeukkua tämä alin viesti on saanut! Ihan hävettää ihmisten puolesta. Olette ilmeisesti todella pahansuopia.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:09"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:06"]
Olen myös miettinyt miksi toiset kirjoittavat kutsuun että vain raha kelpaa lahjaksi. Olen tullut siihen tulokseen että ovat niin perseauki että budjettia on jotenkin paikattava, säälittävää minusta jos näin on.
[/quote]
Suurin osa ei halua tavaralahjoja, ja ihan hienoa uskaltaa ilmaista se suoraan. Rahalahjatoiveen ilmaiseminen kohteliaasti ja vieraita ärsyttämättä taas on taitolaji, mitä kaikki eivät hallitse.
[/quote]
Raha mikään oikea lahja ole. Sellainen lahja unohdetaan, mikäli edes vaivaudutaan selvittämään kuka minkäkinverran lahjaksi sellaista antanut.
Kunnon kotimainen vaikkapa Hackmannin valmistama rst- teräskattilasarja kestää vähintään sen parisuhteen ja sen häälahjakseen saaneet muistelevat vielä vanhoilla päivilläänkin lämmöllä, että nämä kattilat saatiin siltä ja siltä häälahjaksi... ja että nykyään ei enää näin hyviä ja kestäviä kattiloita edes valmistetakaan.
Toki kattilan tilalla voi olla mikä muu tahansa kestokulutustavara, josta on iloa naimisiin menneille kymmenien vuosien ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 22:52"]
Koko lahja homma on enemmän kuin monimutkainen kuten jo tästä (pitkästä) keskutelusta huomaa. Mä voin tunnustautua "toiseksi moukaksi" mutta minäkin pysyn linjalla jonka olen ottanut ensimmäisistä häistä alkaen, vien kaikille lahjan vaikka kutsussa lukisi mitä. Mielestäni ei ole reilua että suoraan rahaa kerjäävät saavat rahaa ja nämä jotka eivät kehtaa kirjoittaa suoraan saavat sen lahjan.
Vielä äskeiselle kirjoittajalle selventäisin sen että ei lahjan saaja päätä mitä saa sen päättää antaja. Miksi häihin pitäisi jättää osallistumatta jos itsellä on arvoja ja periaatteita joista pitää kiinni? Sitä paitsi koko häälahja on aivan sivuseikka hääpäivässä ja jos todella jonkun päivä menee siitä pilalle että saa lahjan vaikka toivoi rahaa niin kyllä vika on silloin saajan kuin antajan korvien välissä. Kannattaisi olla tyytyväinen että juhlaväki on saapunut paikalle juhlimaan nimeenomaan hääparin suurta päivää. Juhlat joihin odotetaan vieraiden saapuvan on katastrofi ilman niitä vieraita.
Jos saaja saisi päättää niin pahimmillaan suurimmalla osalla ei olisi varaa edes osallistua häihin. Monen kirjoituksesta haiskahtaa se että rahan saaminen on välttämätön edellytys häiden kustantamiseksi jos näin ei olisi niin kutsussa voisi olla vaikka hyväntekeväisyys kohde jonne voi lahjoittaa.
[/quote]
Mikset voi sitten vain mennä ilman lahjaa? Miksi on pakko loukata hääparia tyrkyttämällä sellaista mitä se ilmiselvästi eivät halua?
Toisekseen, ainoat jotka täällä ovat hönkineet siitä että rahalahjoja tarvittaisiin rahoittamaan häät ovat spekuloivia vieraita. Vai pystytkö osoittamaan edes yhden ainokaista viestiä tästä ketjusta jossa hääpari itse kertoisi näin tapahtuvan?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 03:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:55"]
Odotan kauhulla ensi kesää ja kavereiden häitä. Pidän tilikirjaa ja vuoden lopussa teen yhteenvedon kuluneesta vuodesta. Meille meni yhteensä viime vuonna noin 3000e kavereiden häihin (polttarit, häälahjat, hotellit, matkat, vaatteet) häitä oli siis 5 kpl eli 600 euroa/häät.
[/quote]
Onhan toi 600e aivan hirveä raha yksiin häihin mutta jos miettii mistä koostuu niin ei se niin ihmeellinen ole lahja 150e osallistuminen häihin (matkat + hotelli yms) 100-200e miehen polttarit 200e naisen polttarit 100e ja melkein kehtaan väittää ettei edes riitä jos laskee vielä kaikki syömiset ja juomiset matkalla häihin ja polttareihin ja niistä pois.
Elämä on valintoja.
[/quote]
Kyllä se vaan on ihmeellinen. En olisi ikinä päässyt osallistumaan yksiinkään häihin jos niihin menisi noin valtavasti rahaa. Enkä ole missään korvessa järjestettäviin osallistunutkaan, kun ei ole edes autoa jolla pääsisi paikalle omalla aikataululla ovelta ovelle, ja vaikka yönselkään takaisin kotiinpäin.
On muuten myös aika naurettavia summia polttareihin... Tuntuu että nykyään yritetään ottaa mallia jostain jenkeistä eikä mikään tavallinen kiva kelpaa hienohelmoille kun päästään maksattamaan muilla. Vai polttarien järjestäjiltäkö on lentänyt järki ikkunasta?
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 18:04"]Itse asun ulkomailla. Suomalaisia häitä olen nähnyt muutamat. Niissä on tuotu lahjaksi sekä tavaraa, mutta ollut myös toiveena raha.
Nykyisessä asuinmaassani on yleinen käytäntö, että häälahja tehdään suoraan tilisiirtona - kortin voi viedä erikseen. Usein hääpari myös ilmoittaa mihin keräävät rahaa: remontti, oma talo, häämatka, perheauto...yleensä jotain isompaa, johon täytyy säästää ja joka on jokapäiväisen elämän kannalta tärkeää. Itse koen tämän todella hyvänä tapana. Helppo antaa lahja, tulen itse iloiseksi siitä, että voin auttaa nuorta perhettä jossakin heille tärkeässä projektissa. En minä voi määritellä sitä, mikä on hyvä lahja. Lahjat ovat hyviä, jos ne ovat saajalle mieleisiä ja käyttökelpoisia. Avoimuus tuossa on todella hyvä. En olen koskaan kokenut, että kyse olisi ahneudesta. Täällä on myös tapana ilmoittaa lapsen syntymästä kortilla, jossa on tilinumero. "vaippatilille" laitetaan usein pieni summa ja kortti viedään itse. Tämänkin koen mainiona. Ei tarvitse pohtia mitä veisi tai kuinka huomioisi lapsen syntymän (täällä se on tapana huomioida melko etäisiltäkin tutuilta) ja vaippoja tai jotain uutta tarvitsee jokainen vauva.
[/quote]
Ei ole mun asia rahoittaa jonkun remonttia, häämatkaa, autoa jne. Jos näihin ei ole itsellä varaa, niin jättää hankkimatta/tekemättä. Samoin en mä kenekään kakaranhankintaa ala sponssaan, hoitakoon vaippojen hankinnan itse. Jos ei se pelkkä osallistuminen juhlaan tai kynttiläkippo kelpaa, niin olkoon. Eipä mua nyt noi rahankerjuupippalot nyt niin kiinnostakaan. Pystyn elämään ilmankin.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"]
Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun.
[/quote]
Protestisi taitaa mennä hukkaan. En minä ainakaan odota kaikilta vierailta lahjaa, joten jos joku ilmestyy paikalle eikä laita lahjaa, olen iloinen että halusi tulla mukaan juhlimaan.
En tosin laita tilinumeroa kutsuun, lahjalistat sun muut ovat mauttomia.
[/quote]
Minkä takia lahjalista on mauton?
ihmiset yleensä tuovat lahjoja, eikö olisi parempi, että ne olisi jotain, mitä hääpari todella tarvitsee?
jos kaksi jo oman kodin laittanutta menee naimisiin, ei sinne tarvita lisää kahvinkeittimiä.
yksi vaihtoehto on aina, että antakaa hyväntekeväisyyteen, jos haluatte lahjoa meitä. Kuinkahan moni sitten ihan oikeasti laittaa sen rahamäärän johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen....