Häitä kesällä ja jo nyt...
Ottaako jotain muuta päähän kun hääkutsussa lukee suoraan että: "TOIVOTAAN LAHJAKSI RAHAA TILILLE xxx?" Veisin joka tapauksessa rahaa mutta noin suora kehotus tuntuu typerältä ja siksi aionkin viedä vähemmän mitä veisin jos kehotusta ei olisi.
Kommentit (367)
Mun mielestäni lahjan antajalla on täysi valta päättää että mitä omalla kustannuksellaan lahjaksi haluaa antaa ja minkä verran haluaa lahjaan panostaa.
Ehkä siinä lahjassa mitataan juurikin se, kuinka läheisenä, tai minkä verran lahjan antaja pitää lahjan saajista.
Jos ei niin kauheasti, niin silloin voi lahjakin olla sellainen vähän sinneppäin... ja jotan tarpeettomampaakin.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:09"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:06"]
Olen myös miettinyt miksi toiset kirjoittavat kutsuun että vain raha kelpaa lahjaksi. Olen tullut siihen tulokseen että ovat niin perseauki että budjettia on jotenkin paikattava, säälittävää minusta jos näin on.
[/quote]
Suurin osa ei halua tavaralahjoja, ja ihan hienoa uskaltaa ilmaista se suoraan. Rahalahjatoiveen ilmaiseminen kohteliaasti ja vieraita ärsyttämättä taas on taitolaji, mitä kaikki eivät hallitse.
[/quote]
Raha mikään oikea lahja ole. Sellainen lahja unohdetaan, mikäli edes vaivaudutaan selvittämään kuka minkäkinverran lahjaksi sellaista antanut.
Kunnon kotimainen vaikkapa Hackmannin valmistama rst- teräskattilasarja kestää vähintään sen parisuhteen ja sen häälahjakseen saaneet muistelevat vielä vanhoilla päivilläänkin lämmöllä, että nämä kattilat saatiin siltä ja siltä häälahjaksi... ja että nykyään ei enää näin hyviä ja kestäviä kattiloita edes valmistetakaan.
Toki kattilan tilalla voi olla mikä muu tahansa kestokulutustavara, josta on iloa naimisiin menneille kymmenien vuosien ajaksi.
[/quote]
Mutta jospa se hääpari ei tarvitse niitä kattiloita, vaan rahaa. Minä ainakin myisin kattilat pois, ei meidän kaappeihin mahdu enää yhden yhtä kattilaa, eikä tarvetta ole millekään muullekaan tavaralle, olkoonkin laadukkaita ja kestäviä tavaroita.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:09"]
Olen myös miettinyt miksi toiset kirjoittavat kutsuun että vain raha kelpaa lahjaksi. Olen tullut siihen tulokseen että ovat niin perseauki että budjettia on jotenkin paikattava, säälittävää minusta jos näin on.
[/quote]
Suurin osa ei halua tavaralahjoja, ja ihan hienoa uskaltaa ilmaista se suoraan. Rahalahjatoiveen ilmaiseminen kohteliaasti ja vieraita ärsyttämättä taas on taitolaji, mitä kaikki eivät hallitse.
[/quote]
Raha mikään oikea lahja ole. Sellainen lahja unohdetaan, mikäli edes vaivaudutaan selvittämään kuka minkäkinverran lahjaksi sellaista antanut.
Kunnon kotimainen vaikkapa Hackmannin valmistama rst- teräskattilasarja kestää vähintään sen parisuhteen ja sen häälahjakseen saaneet muistelevat vielä vanhoilla päivilläänkin lämmöllä, että nämä kattilat saatiin siltä ja siltä häälahjaksi... ja että nykyään ei enää näin hyviä ja kestäviä kattiloita edes valmistetakaan.
Toki kattilan tilalla voi olla mikä muu tahansa kestokulutustavara, josta on iloa naimisiin menneille kymmenien vuosien ajaksi.
[/quote]
Mitä iloa on noista jos kaikkia on kaksin kappalein? Meillä on ainakin veitset, kattilat ja kaikki kulutustavarat hankittuna jo kahteen kertaan kun aikuisia kuitenkin ollaan. Joutaisivat varmaan kirpparille kun ei ole tilaa sälyttää kymmeniä kattiloita ja pannuja kaapeissa. Ja haluan ainakin itse päättää millaisia kippoja meillä on, eihän vieras esimerkiksi tiedä kuinka leveät levyt meidän hellassamme on.
Jumaleisson että joillakin suomalaisilla on vaikeata. Miten kitkerän katkera voi pään sisältö olla, että jokaisesta väännetään negaa, ettei toiselle mitään hyvää suotaisi. Ja sekin pirullinen vähä minkä just kiristävin ilmein toiselle antaa, on jotain mitä toinen ei ole toivonut, ei halua, eikä tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:34"]
Mun mielestäni lahjan antajalla on täysi valta päättää että mitä omalla kustannuksellaan lahjaksi haluaa antaa ja minkä verran haluaa lahjaan panostaa.
Ehkä siinä lahjassa mitataan juurikin se, kuinka läheisenä, tai minkä verran lahjan antaja pitää lahjan saajista.
Jos ei niin kauheasti, niin silloin voi lahjakin olla sellainen vähän sinneppäin... ja jotan tarpeettomampaakin.
[/quote]
Jos on tiedossa ettei lahjan saaja todellakaan halua jotain lahjaksi ei minusta antajalla ole mitään oikeutta päättää sitten juuri sitä täytyy saada antaa lahjaksi. Se on loukkaus saajaa kohtaan.
Rahalahjankin kuuluu olla vapaaehtoinen (ja ehdottomasti vapaavalintaisella summalla!), eikä pääsymaksutyyppinen, ja jos sellaista ei kelpaa antaa olkoon antamatta mitään. En kyllä ymmärrä miksei kelpaisi, mutta jotkut ovat outoja ja hämäriin "periaatteisinsa" hirttäytyviä moukkia.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="13.07.2015 klo 19:22"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitä iloa on noista jos kaikkia on kaksin kappalein? Meillä on ainakin veitset, kattilat ja kaikki kulutustavarat hankittuna jo kahteen kertaan kun aikuisia kuitenkin ollaan. Joutaisivat varmaan kirpparille kun ei ole tilaa sälyttää kymmeniä kattiloita ja pannuja kaapeissa. Ja haluan ainakin itse päättää millaisia kippoja meillä on, eihän vieras esimerkiksi tiedä kuinka leveät levyt meidän hellassamme on.
[/quote] niin ja kun naimisissskaan ei pysytä kuin pari vuotta, raha kestää sen, minkä avioliittokin
Pysykää kusipäät pois häistä jos se rahan anto on niin vaikeaa. Suomalaiset ovat niin,kitsasta ja pihiä kansaa
Jokunen vuosi sitten oli neljät häät kesän aikana, yhdet oli ilman lahjaa, mitään ei viety. Kolmessa kutsussa oli lahjalistaan osoite sekä tilinumero. Kaksi pareista sai häälahjalistaltaan haluamiansa tavaroita, kolmas sai hieman rahaa sekä heistä salaa otetusta valokuvasta teetetyn taulun. Jokainen pari oli tyytyväinen.
Tänä kesänä on kahdet häät, ensimmäisissä oli ei lahjaa, rahaa sai antaa. Me olimme hankkineet lahjan jo ennen virallista kutsua, ja lahja oli toivottu. Nyt toisiin ei ole minkäänlaisia lahjatoiveita eikä tilinumeroa, jotenka on pakko soveltaa ja keksiä jotain. Jos olisi tilinumero niin saisivat oletettavasti muutaman kympin enemmän rahaa mitä lahja tulee maksamaan.
Itse siis tykkään että on lahjalista netissä, jossa on paljon erilaisia ja hintaisia lahjoja. Eräs hääpari sai kamalan kasan muumimukeja, koska oli pakko laittaa jotain lahjatoiveita vieraille, ja oikeasti eivät mitään halunneet, vain vieraat paikalle.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:55"]Odotan kauhulla ensi kesää ja kavereiden häitä. Pidän tilikirjaa ja vuoden lopussa teen yhteenvedon kuluneesta vuodesta. Meille meni yhteensä viime vuonna noin 3000e kavereiden häihin (polttarit, häälahjat, hotellit, matkat, vaatteet) häitä oli siis 5 kpl eli 600 euroa/häät.
[/quote]
Olisko parempi pysyä kotona jos noin paljon ahistaa?
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:03"]
Mulla on kans vi#¤%#s en kesä häistä johon ei saa viedä lapsia, ei edes meidän häiden aikaan 3kk ikäistä. Ei kiinnosta mennä polttareihin tai tehdä mitään muutakaan parin eteen.
[/quote]
Kyllä mua ihmetyttää ne morsiammet jotka ei ymmärrä sitä että kaverille on syntynyt vauva ja sen vuoksi parempaa tekemistä kuin hillua jossain polttareissa tai häissä.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:55"]
Odotan kauhulla ensi kesää ja kavereiden häitä. Pidän tilikirjaa ja vuoden lopussa teen yhteenvedon kuluneesta vuodesta. Meille meni yhteensä viime vuonna noin 3000e kavereiden häihin (polttarit, häälahjat, hotellit, matkat, vaatteet) häitä oli siis 5 kpl eli 600 euroa/häät.
[/quote]
Ja suomalaisilla menee huonosti? Tuollaiseen hölynpölyyn varaa hirmusummat..Voi v..ttu!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:08"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"] Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun. [/quote] Minä teen ihan samaa. Kaikissa juhlissa, joissa kutsussa sanotaan, että rahaa tarvitaan. Aikoinaan lahta oli muisto ko. juhlapäivästä, ei suinkaan pieni lisä remonttirahastoon. Jos ei ole varaa häihin ilman, että pyytää rahaa, ei pidä häitä juhlia. [/quote] En ymmärrä teitä. Pelkästä periaatteesta ja ilkeyttään pitää tehdä aina päin vastoin kuin toivotaan? Ja sitten sinulla on hyvä mieli, ja lahjansaajalla huono. Anoppini harrastaa tätä; kysyy mitä toivon vaikkapa joululahjaksi ja sitten ostaa jotain aivan erilaista, KOSKA EI SE SUN TOIVE OLISI SOPINUT SULLE JA _MÄ_ TYKKÄSIN TÄSTÄ ENEMMÄN. Joten jatkakaa vaan samalla linjalla että ette vie mitään, koska yleensä rahatoive tarkoittaa että älkää tuoko sitä krääsää. Musta itsestäni olisi tosi noloa mennä juhliin ilman lahjaa, mutta tärkeintähän on ettei kukan voi pakottaa teitä ajattelemaan toista. [/quote] Niin, anoppisi kysyy mitä sinä haluat lahjaksi. Nämä tilinumeroita juhlakutsuissa jakelevat taas määräävät mitä he haluavat. Ihan ilman, että kukaan kysyy. Aikamoinen ero. [/quote] Miten niin määräävät? Kyseessä on toive, jota ei ole mikään pakko toteuttaa. Sama toive heillä olisi, vaikkeivät siitä mitään kertoisi. Mutta eihän muiden toiveilla ole mitään väliä?
[/quote]
Jokainen vieras osaa kysyä hääparin lahjatoiveita heidän lähipiiriltään.
Ei lahjatoiveita tai tilinumeroita kirjoiteta juhlien kutsukorttiin. Sellainen on täysin tyylitöntä, moukkamaista ja junttia!
[/quote]
Millä vuosisadalla elät? Vaikeata hyväksyä tämän päivän hääparien tavat? Muitakin ongelmia?
[/quote]
En ole koskaan törmännyt rahapyyntöihin juhlakutsuissa.
Kaikki eivät pyöri sinun piiriesi kaltaisissa WT-piireissä.
Minä annan mielelläni lahjaksi rahaa. Hoituu kätevästi muutamalla klikkauksella ja lahjalle on varmasti käyttöä. Ei minua suoraan sanottuna kiinnosta lähdetäänkö sillä rahalla häämatkalle vai ostetaanko uudet farkut vai maksetaanko pitopalvelulasku. Mitä väliä? Emme enää elä puutteessa ja tavara vain tavaran vuoksi on menettänyt arvonsa. Joskus vielä sotien jälkeisinä vuosina arvostettiin mitä saatiin. Ei ollut väliä olivatko lakanat harmaat vai vihreät, kun kaikesta oli pulaa. Nykyään niitä lakanoita löytyy jokaisesta vähänkään isommasta kaupasta 30-50 eri sorttia eivätkä maksa paljon mitään ja suurella osalla on jo kaapit täynnä ties mitä riemunkirjavia kuoseja. En tajua näitä ihmisiä, jotka oikein haluavat antaa lahjaksi tarpeetonta paskaa, en saa yhtään kiinni siitä miksi joku haluaa ostaa hääparille ehdottomasti jotain mitä hääpari ei halua eikä tarvitse. Loukatakseen? Miksi sitten edes mennä häihin?
Ja omia häitä ei tule tulossa ehkä koskaan, mutta missään tapauksessa en haluaisi sinne yhtäkään lasta. Ja olen ehkä outo, mutta minusta on tavallaan "epäreiluakin", että ne jotka tajusivat pitää häät ekana saivat massiiviset bileet, joissa jengi juhli aamuun asti. Nyt taas jos joku kaveripiirissä pitää häät niin 50% karkaa kotiin klo 21 purjopettereidensä takia ja juhlamieltä ei tunnu olevan kuin sinkuilla ja lapsettomilla pariskunnilla. Itse mieluummin pitäisi hyvät juhlat pienellä porukalla, joka haluaa oikeasti juhlia. En kaipaisi ns täytevieraita, jotka vaan istuvat naama mutkalla tunkemassa sosetta purjopetterin kitaan ja lähtevät pois heti kuin mahdollista, koska kokevat kaiken muun paitsi kotona istumisen hirmuiseksi rasitteeksi.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 11:08"] [quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:21"] Jos kutsussa on ollut tilinumero, en ole laittanut tilille rahaa mutta olen mennyt paikalle muinamiehinä ja juhlinut oikein kunnolla. Jälkeenpäin ei ole kukaan tullut kyselemään rahan perään. Jos jotain ihmetyttää toimintani niin perustelen sen näin: Lahjaksi toivotaan VAIN rahaa jota en halua antaa ja muuta lahjat eivät kelpaa, en siis vie mitään, valinta on siis hääparin ei minun. [/quote] Minä teen ihan samaa. Kaikissa juhlissa, joissa kutsussa sanotaan, että rahaa tarvitaan. Aikoinaan lahta oli muisto ko. juhlapäivästä, ei suinkaan pieni lisä remonttirahastoon. Jos ei ole varaa häihin ilman, että pyytää rahaa, ei pidä häitä juhlia. [/quote] En ymmärrä teitä. Pelkästä periaatteesta ja ilkeyttään pitää tehdä aina päin vastoin kuin toivotaan? Ja sitten sinulla on hyvä mieli, ja lahjansaajalla huono. Anoppini harrastaa tätä; kysyy mitä toivon vaikkapa joululahjaksi ja sitten ostaa jotain aivan erilaista, KOSKA EI SE SUN TOIVE OLISI SOPINUT SULLE JA _MÄ_ TYKKÄSIN TÄSTÄ ENEMMÄN. Joten jatkakaa vaan samalla linjalla että ette vie mitään, koska yleensä rahatoive tarkoittaa että älkää tuoko sitä krääsää. Musta itsestäni olisi tosi noloa mennä juhliin ilman lahjaa, mutta tärkeintähän on ettei kukan voi pakottaa teitä ajattelemaan toista. [/quote] Niin, anoppisi kysyy mitä sinä haluat lahjaksi. Nämä tilinumeroita juhlakutsuissa jakelevat taas määräävät mitä he haluavat. Ihan ilman, että kukaan kysyy. Aikamoinen ero. [/quote] Miten niin määräävät? Kyseessä on toive, jota ei ole mikään pakko toteuttaa. Sama toive heillä olisi, vaikkeivät siitä mitään kertoisi. Mutta eihän muiden toiveilla ole mitään väliä?
[/quote]
Ei lahjatoiveita tai tilinumeroita kirjoiteta juhlien kutsukorttiin. Sellainen on täysin tyylitöntä, moukkamaista ja junttia!
[/quote]
Millä vuosisadalla elät? Vaikeata hyväksyä tämän päivän hääparien tavat? Muitakin ongelmia?
[/quote]
[/quote]
En ole tuo lainaamasi, mutta eivät nuo "rahapyynnöt" kyllä mihinkään wt-piireihin kuulu. Viimeksi olin häissä, jossa naimisiin meni lääkäri ja ekonomi, toinen heistä vieläpä oikein suomenruotsalainen. ;) Kutsussa luki, että lahjoja eivät kaipaa, kun olivat yli kolmekymppisinä jo pitkään asuneet omillaan ja yhdessäkin. Halutessaan sai kuitenkin laittaa rahaa parin häämatkakassaan. Ja liitteenä tilinumero.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 12:16"]
Ihan vielä lisäys. Kumpi on järkevämpää, ostaa 40 €:n enkelikorise-esineen, jolle ei ole mitään sijoituspaikkaa kuin, että antaisi sen saman summan rahana, että saisimme ostettua vaikka kaksi pyyhettä? Meillä on vain kuusi pyyhettä sekä vessaan että keittiöön. Tällaista saatiin taas viimeksi joululahjaksi. Harmi kun sitä enkeliä ei voi edes syödä. T. Se 127:n opiskelijapariskunta
[/quote]
Missaat koko pointin.
Voitte hyvin toivoa rahalahjoja ja kertoa sen lähipiirille.
Fiksut vieraat kysyvät lähipiiriltä lahjatoivomuksianne tai tekevät itse päätelmiä millaisia lahjoja juuri teidän kaltaisenne parisukunta tarvitsee.
Hyvin nuori pariskunta voi tarvita vielä laadukaita käyttötavaroita (kuten te), vanha pariskunta ei sellaisia enää tarvitse, mutta hemmottelulahjakortti voisi tulla tarpeeseen. Tai kummallakin voi olla sellainen taloudellinen tilanne, että lahjan antaja ajattelee saajan tarvitsevan rahaa.
Mainostamiasi "enkelikoriste-esineitä" tai vastaavaa tuskin kukaan tuo kenellekään häälahjaksi.
Kyllä ne häälahjat pysyvät suomalaisilla ihan järkilinjoilla: laadukasta kodin käyttötavaraa, morsiusparin keräämien astia- ja aterinsarjojen osia, kirjoja, lahjakortteja tai rahaa.
Jos näistä haluaisi juuri rahaa, niin sen voi kertoa lähipiirille. Heiltä sukulaiset kyselevät hääparin lahjatoiveista.
Sen sijaan rahapyyntöjen kirjoittaminen juhlakutsuun on äärimmäisen moukkamaista ja junttia käytöstä!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo lainaamasi, mutta eivät nuo "rahapyynnöt" kyllä mihinkään wt-piireihin kuulu. Viimeksi olin häissä, jossa naimisiin meni lääkäri ja ekonomi, toinen heistä vieläpä oikein suomenruotsalainen. ;) Kutsussa luki, että lahjoja eivät kaipaa, kun olivat yli kolmekymppisinä jo pitkään asuneet omillaan ja yhdessäkin. Halutessaan sai kuitenkin laittaa rahaa parin häämatkakassaan. Ja liitteenä tilinumero.
[/quote]
Olen itse suomenruotsalainen, enkä todellakaan ole koskaan törmännyt rahankerjuuseen juhlakutsuissa.
Eikä tuossa mainitsemassasikaan tapauksessa kerjätty rahaa, jos kerran todettiin, ettei hääpari tarvitse lahjoja.
Silloin ei tarvitse lahjoja antaa. Yleensäkään hääjuhlien tai muidenkaan juhlien idea ei ole saadut lahjat, kuten täällä kuvitellaan.
Hääjuhlien tarkoitus on kutsua suku ja ystävät juhlistamaan hääparin tärkeää päivää. Kokoontua yhteen tärkeiden ihmisten kanssa. Juhlien tarkoitus ei todellakaan ole lahjojen saaminen.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:03"]
Mulla on kans vi#¤%#s en kesä häistä johon ei saa viedä lapsia, ei edes meidän häiden aikaan 3kk ikäistä. Ei kiinnosta mennä polttareihin tai tehdä mitään muutakaan parin eteen.
[/quote]
Sitten on varmaan parempi kieltäytyä kutsusta ja pysyä poissa.
[/quote]
Itse en ymmärrä ihmisiä jotka kieltävät vauvan häitä. 3kk on todella pieni ja on oletettavaa että vanhemmat eivät hillu häissä kovin pitkään oli vauva mikana tai ei. Itse kuulun ihmisiin jotka eivät jättaisi 3kk ikäistä häiden ajaksi hoitoon. Minusta kielto kertoo hääparin itsekyydestä eikä mistään muusta.
[/quote]
Pakko sanoa että täysin samaa mieltä siitä että oli vauva häissä tai ei niin noin pienen lapsen vanhemmat vain "piipahtavat" häissä, sen vuoksi onkin järkevämpää sallia vauvat, niin ja jos häät ovat yhtään kauempana niin tuskin tulevat oleenkaan jos vauva ei saa tulla. Vanhemmilta on toki äärimmäisen kohteliasta olla kirkossa oven vieressä jos tulee tarve poistua.
Itse olen toiminut niin että jos kutsussa on lapset kielletty, olen soittanut morsiammelle/sulhaselle ja sanonut että emme tule jos vauvamme ei saa tulla, joka kerta olemme olleet vauvoinemme tervetulleita. Häissä tosin muutama "näppärä" vieras on tullut kysymään että etkö ymmärtänyt ettei lapsia saanut tuoda johon on helppo sanoa että lupa on kysytty. Ja kyllä ymmärrän toki että jokaisella parilla on itsellään oikeus päättää kenet sinne juhliin haluaa mutta JOKAINEN KUTSUN SAANUT PÄÄTTÄÄ ITSE MIHIN HALUAA OSALLISTUA, niin helppoa se on.
Itse pidän rahan pyytämistä myös tökerönä, mutta vielä kamalampaa olisi saada kymmeniä koriste-esineitä tai muuta krääsää, jota ei ihan oikeasti tarvitse. Se olisi vieraidenkin rahan hukkaan heittämistä.
Ajatuksella tehty lahja, oli se sitten palvelus, sävelletty kappale tai itse askarreltu olisi hienoa, mutta useimmille saattaa olla liian haastava toteuttaa.
Lahjakortti olisi hienompi, vaikka isoon tavarataloon, josta löytyy sekä tuotteita, että palveluita. Jopa s-ryhmän lahjakortti toimisi pitemmän päälle, siitä on jotakin käytännön hyötyä, vaikka toki on mauton omalla tavallaan.
Jos haluaa jonkun tietyn lahjan vinkata, niin ehkä sen voi lähimmille kavereille sanoa kasvotusten, esimerkiksi lastenrattaat tms, ihan käyttöesine, johon kaveriporukka voi yhdessä osallistua.
Ymmärrän hyvin lapsettomat häät.
Minunkin häissäni luultavasti osa porukasta olisi ihan jurrissa jo alkuillasta, en sinne kaipaisi lapsia pelkäämään. Samoin olisi livebändi, joka soittaisi kovaa. Ei perheen pienimmille.
Lisäksi häissäni poltettaisiin pilveä. Vieläkö joku haluaa lapsensa ottaa mukaan?
Sille ei vaan voi mitään, jos lapselle ei sitten saada hoitajaa. Pitää tavata sitten muissa merkeissä.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 13:13"]
Pakko sanoa että täysin samaa mieltä siitä että oli vauva häissä tai ei niin noin pienen lapsen vanhemmat vain "piipahtavat" häissä, sen vuoksi onkin järkevämpää sallia vauvat, niin ja jos häät ovat yhtään kauempana niin tuskin tulevat oleenkaan jos vauva ei saa tulla. Vanhemmilta on toki äärimmäisen kohteliasta olla kirkossa oven vieressä jos tulee tarve poistua.
Itse olen toiminut niin että jos kutsussa on lapset kielletty, olen soittanut morsiammelle/sulhaselle ja sanonut että emme tule jos vauvamme ei saa tulla, joka kerta olemme olleet vauvoinemme tervetulleita. Häissä tosin muutama "näppärä" vieras on tullut kysymään että etkö ymmärtänyt ettei lapsia saanut tuoda johon on helppo sanoa että lupa on kysytty. Ja kyllä ymmärrän toki että jokaisella parilla on itsellään oikeus päättää kenet sinne juhliin haluaa mutta JOKAINEN KUTSUN SAANUT PÄÄTTÄÄ ITSE MIHIN HALUAA OSALLISTUA, niin helppoa se on.
[/quote]
Luultavasti ne "näppärät" vieraat ovat itse nähneet sen vaivan että ovat hankkineet itse lapsilleen hoitajat (tai tietävät jonkun hääparillle läheisen ihmisen jääneen kotiin lapsensa kanssa) ja heitä on harmittanut tällaiset itselleen erivapauksia suovat tapaukset... Ei se luvan kiristäminen paljon asiaa auta, tökeröä se on silti patsastella lapsi kainalossa jos jo kutsussa kerrotaan etteivät lapset ole tervetulleita ja kaikki muutkin ovat olleet sitä toivetta valmiit kunnioittamaan.