Törkeää tuhlaamista -tarinat jakoon!
Minä aloitan: kun siskoni avaa Oltermannin tai vastaavan juuston, hän höylää pinnasta viisi siivua suoraan roskiin. Hänestä pinta ei ole syötävää. Samoin kun juusto alkaa olla loppu, hän heittää sen roskiin. Itse paloittelen tai raastan ruokiin sen osan, mitä ei voi enää höylätä tai syömme paloina.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:40"]Vaatteiden heittäminen roskiin. Siis ihan hyväkuntoisten, mutta pitämättä jääneiden. Miksi ei voi pistää kiertoon? Eräs tuttu tätä harrasti.
OT mut helvetti miten mua ärsyttää noi "Mies xx v." -allekirjoitukset. :D
[/quote]
Yksi tyyppii heittää kaikki itselleen tarpeettomat vaatteet roskiin, myös ne käyttämättömäksi jääneet hutiostokset. Ennen poisheittoa LEIKKAA NE VAATTEET RIKKI jottei kukaan muukaan voisi käyttää ja kopioida hänen tyyliään. Ja vaatteet ei ole mitään uniikkia, vaan ihan perusketjuista ostettua halpaa-keskihintaista massakamaa.
Lasteni koulussa oli aiemmin tapana kerran kuussa printata wilmassa olevat opettajien viestit kuitattavaksi kotona. Myös ne vanhempien wilmassa nähdyksi klikatut kokeet. En ikinä ymmärtänyt tuota kun käsittääkseni opettaja näkee vanhempien wilmakäynnit ja muutenkin kuvittelin wilman syrjäyttävän ns reissuvihon.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:41"]
Minä en edes osta sellaista elintarviketta jossa ei ole vähintään 2-4 päivää käyttöikää. En myöskään käytä jos niissä on viimmeinen käyttöpäivä mennyt umpeen.
Mutta en katso että olisin tuhlari. Mutta kai minä jonkun mielestä olen. En koskaan käytä kantapaloja leivästä, tomaatista, kurkusta enkä juuston jämiä. Elivän kannikat vien sorisille, muut heitän piojätteeseen. Tuleehan niistä multaa.
[/quote]
Eri asia on se, jos viimeinen käyttöpäivä on mennyt umpeen kuin se, että heittää paketin pois, kun se on huomenna menossa vanhaksi. Ensimmäinen on fiksua ja jälkimmäinen tuhlausta.
Minusta mikään näistä ei ole vielä ollut törkeää tuhlaamista. Mielestäni se on sitä, että eletään yli varojen ja ostellaan kaikkea kivaa, vaikkei oikeasti olisi varaa ja ei pidetä huolta ostetuista tavaroista (esim. lapselle kallis älypuhelin, jota viskotaan miten sattuu ja on rikki pari viikon päästä ja sitten uusi tilalle). Ja vielä niin, että ostetaan jotain oikeasti turhaa tai ryypätään rahat ja sitten loppu kuu itketään, kun ei ole rahaa.
Mun ystävä ei juonut kuin vasta-avattua maitoa. Loput meni viemäriin jos mies ei ehtinyt juoda.
Työkaveriperheen älytön ostelu: vaimolla pitää olla vaatekaapit puusepän tekemiä, valtavia rakennelmia, jotka maksavat tuhansia euroja, autoja kaksin kappalein, tietenkin uusia, sisustus kallis, vaatteet marimekkoa. Lainaa on silmät korvat täyteen. Opettajien palkalla ei tuolaista elintasoa pidetä kauaa yllä.
Tilipäivänä ostellaan ihan kaikkea mahdolista krääsää, vaatteita, koruja , tukkajuttuja, erikoisia ruokia ja loppukuu ollaan tyhjin taskuin ja lanaillaan kavereilta.
Minusta yksi tuhlauksen muoto on se, että ostetaan jotain vain siksi, kun saadaan halvalla, vaikkei tarvetta olisikaan eikä ole ihan just sellainen, kuin mitä pitäisi. Yleensä nämä ostokset on mitä on ja niitä ei edes tule käytettyä eli ne on sarjaa 'joskus voisi olla ehkä tarvetta, pistetään kaapin perälle''. Ja eihän niistä raaskita luopua mitenkään. Mieluummin ostaa ennakoiden tarpeeseen ja sellaista, minkä oikeasti tulee käyttöön, vaikka sitten olisikin vähön kalliimpi.
Lisäksi törkeää ajan tuhlausta on se, että menee jonottamaan useaksi tunniksi jotain ilmaista muoviämpäriä kaupan avajaisiin. Jos sen parin euron ämpärin oikeasti tarvitsee, niin fiksumpi ostaa sen ihan rahalla ja käyttää jonotukseenmenevän ajan johonkin järkevämpään ;)
Tuttavaperheessä jokainen heittää aina Oltermannia ottaessa kaks päällimmäistä palaa roskiin. Perheessä kuusi jäsentä, eli aika paljon juustoa menee hukkaan jos syövät aamupalaa eri aikoina.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:17"]
Talouspaperi kääritään käden ympärille 10 kierrosta ja sillä kuivataan pöydältä vesitippa. Tätä tekee mieheni. Hänellä kuluu myös vessapaperia todella paljon, en tiedä, mitä hän sillä tekee.
[/quote]
vessapaperi=runkkupaperi
[/quote]
Ai, tuo ei tullut mieleen. Toisaalta, hän ei varmaan ehdi tulla siinä kahdessa minuutissa, minkä hän wc:ssä viettää. Siihen sisältyy käsien pesu.
[/quote] Helposti ehtii mies halutessaan löysästä löysään minuutissakin kun on ollut puutoksessa..
Ihan älytöntä luonnonvarojen väärinkäyttöä on minusta kaikki nämä esimerkit! Melkein alan sympata niitä toisen ketjun superpihejä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:17"]
Talouspaperi kääritään käden ympärille 10 kierrosta ja sillä kuivataan pöydältä vesitippa. Tätä tekee mieheni. Hänellä kuluu myös vessapaperia todella paljon, en tiedä, mitä hän sillä tekee.
[/quote]
vessapaperi=runkkupaperi
[/quote]
Ai, tuo ei tullut mieleen. Toisaalta, hän ei varmaan ehdi tulla siinä kahdessa minuutissa, minkä hän wc:ssä viettää. Siihen sisältyy käsien pesu.
[/quote] Helposti ehtii mies halutessaan löysästä löysään minuutissakin kun on ollut puutoksessa..
[/quote] Ei siihen kahteen työntöön mene puolta minuuttiakaan meidän ukolta vaan ei taida sopia tähän ketjuun sillä ei siinä paljon lakanoita kuluteta.
Vaatteita pyykätään joka käytön jälkeen. Myös heti uutena pesuun! Kallis vaate kuluu, samoin pesuaimetta ja sähköä.
Mies pesettää autonsa joka viikko pesulassa, vaikka voisi itse pestä sen pihalla. Eikä tietenkään mikään halpa peruspesu riitä, vaan erikoisvaha-mikälie.
Viikonloppuna ostetaan prisman kärri kukkuroilleen ruokaa ja heitetään se sunnuntaina roskiin, kun kukaan ei sitten jaksanutkaan laittaa ruokaa ja syötiin mäkissä.
Lapsen kaverin perhe.
Auton peseminen pesulassa kerran viikossa kun "en tykkää ajaa likaisella autolla".
Bensa ostetaan aina samalta huoltoasemalta, eikä ollenkaan seurata missä on halvinta.
Auton renkaat käydään vaihdattamassa liikeessä, vaikka on jopa kunnon työkalut, joilla voisi vaihtaa itse.
Kaikki ruoka heitetään pois pakkauksen päivämäärän mukaan, ei luoteta aistihavaintoihin ollenkaan.
Kahvia keitetään monta kertaa päivässä ja aina pannun pohjalle jätetään 3 cm kahvia, joka sitten kaadetaan viemäriin, kun "mulla on tapana keittää aina sama määrä".
Deororanttia suihkutetaan 1/3 purkista päälle kerralla, koska "en tykkää siitä että haisen hielle enkä siitä että kukaan muukaan haisee".
Ja sitten vielä tupakointi.
Eikä lajittele roskia.
Kaikki nämä saman ihmisen tapoja.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:20"]
Mies pesettää autonsa joka viikko pesulassa, vaikka voisi itse pestä sen pihalla. Eikä tietenkään mikään halpa peruspesu riitä, vaan erikoisvaha-mikälie.
[/quote] Siitä vasta hinta tulisikin kun miehesi rakentaisi pihalle säännöt täyttävän pesupaikan
Apua, mä niin ahdistun näistä tarinoista! En voi käsittää, miten niin moni on niin valistumaton, ettei piittää yhtään ympäristökuormituksesta, minkä esimerkiksi tuo ruoan heittäminen roskiin aiheuttaa??? Uusavuttomia, itsekkäitä ihmisiä.
Itse pyrin käyttämään kaikki ruoanjämätkin eikä kyse ole mistään rahan puutteesta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:36"]
Olen töissä ison valtion firman vaatevarastolla. Porukka hakee jatkuvasti uusia työvaatteita ja kenkiä, vaikka entisetkin on kunnossa. Kukaan ei puutu, enkä voi olla antamatta. Osa porukasta takuulla myy niitä eteenpäin.
[/quote]
Kuin voi joku noin rakastaa rätei ja lumpui?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:41"]
Minä en edes osta sellaista elintarviketta jossa ei ole vähintään 2-4 päivää käyttöikää. En myöskään käytä jos niissä on viimmeinen käyttöpäivä mennyt umpeen.
Mutta en katso että olisin tuhlari. Mutta kai minä jonkun mielestä olen. En koskaan käytä kantapaloja leivästä, tomaatista, kurkusta enkä juuston jämiä. Elivän kannikat vien sorisille, muut heitän piojätteeseen. Tuleehan niistä multaa.
[/quote]
Kirjoitustyylisi kertookin sinusta kaiken muun.
Piojäte, my ass.