Törkeää tuhlaamista -tarinat jakoon!
Minä aloitan: kun siskoni avaa Oltermannin tai vastaavan juuston, hän höylää pinnasta viisi siivua suoraan roskiin. Hänestä pinta ei ole syötävää. Samoin kun juusto alkaa olla loppu, hän heittää sen roskiin. Itse paloittelen tai raastan ruokiin sen osan, mitä ei voi enää höylätä tai syömme paloina.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 20:24"]
Sukulaisella pitää olla oma talo turhanpanttina jossa hän ei halua eikä kykene asumaan, käy siellä vain pari kertaa vuodessa, hölmöä tuhlausta ja talo huonokuntoinen. Ei suostu ottamaan kuulevinaan korviinsa mitään myyntiin liittyvää eikä edes halua vuokrata taloaan vaan haluaa leikkiä rikasta jolla varaa pitää talo turhan panttina, vaikka todellisuudessa ei ole, se on hänen mielestään vaan hieno sanoa että omistaa talon. K
[/quote]
Usein taloihin liittyy muistoja. Esim. että se on toinen koti. En minäkään kotiani myisi, vaikka en sitä pystyisi käyttämään. Esim. olisin itse vanhustentalossa. Kai nyt jokainen voi pitää kodin jos haluaa!
[/quote]
Voi tietysti pitää ja jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, mutta tuhlausta se silti on etenkin jos perhe ei edes mahdu taloon sisään niin menee jo aika naurettavaksi touhuksi
Ostaa kynttilöitä kutsuilta. Tai ryhtyä verkoston myyjäksi ja maksaa aloituspaketti.
Ostin stockalta sellaiset jännät olivatkohan converset? maksoi markka aikana 990 tai 995. Käytin kerran, sitten kyllästyin. meni uff:in boksiin.
Kaikesta ostetusta kertyy verovaroja. Näitä verovaroja tarvitaan että voidaan maksaa tukia niille joita ei huvita käydä töissä koska Suomi on hyvinvointivaltio. Pitäähän ilmaista rahaa saada.
Miehelläni on rivarikolmio, jossa hän asui ennen tapaamistamme. Hän on asunut omakotitalossani 10 vuotta, mutta rivari on ollut tyhjillään koko ajan. Vuokralaista ei voi ottaa, kun niistä ei pääse eroon. Myydä ei voi, kun suhdanteet on niin huonot vuodesta toiseen. Vastike on lähes 300/ kk. Plus sähkö, vesi, autopaikka...
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 20:36"]
Ostaa kynttilöitä kutsuilta. Tai ryhtyä verkoston myyjäksi ja maksaa aloituspaketti.
[/quote]
Joo, toi kynttilöiden osto kutsuilta satasella on käsittämätöntä! Sitten kotona ne jää johonkin murkkiin pölyttymään. Robbarist saa ihan samat vitosella.
Eräs kertoi kaksplussalla ihan tosissaan, että ostaa itselleen joka kuukausi uudet alusvaatteet ja sukat. Ei kuulemma voi käyttää yli kuukauden vanhoja sukkia, kun niiden kuidut on ihan pilalla. O_o
Juusto on muutenkin kallista, vielä oltermanni. No mun miehellä pitää olla (oikeaa) coca-colaa ja vettä aina laseissa siis jatkuvasti, tai jos lähdetään jonnekkin, niin pullossa ja sit, kun se on vähän aikaa seissyt, hapot lähteneet ja lämmintä, niin se kokis kaadetaan pois ja siitä on otettu ehkä yksi minimalistinen hörppy. Ei oikeasti ikinä juo sitä limukkaa loppuun.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 20:55"]Kaikesta ostetusta kertyy verovaroja. Näitä verovaroja tarvitaan että voidaan maksaa tukia niille joita ei huvita käydä töissä koska Suomi on hyvinvointivaltio. Pitäähän ilmaista rahaa saada.
[/quote]
Tottahan tämä. Jos suomalaiset kääntäisivät rahahanat kiinni, veikkaan että tämä tulisi näkymään ainakin työn verotuksen nousunousuna kun ne menetetyt alvit pitäisi saada puristettua jostakin.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:13"]En nyt tiedä onko törkeää, mutta tuhlaamista
-Kun ruuan parasta ennen päiväys on huomenna, ruoka heitetään roskiin syömäkelvottomana
-Tutulla kangaslaukku, kun likaantuu ei pese vaan heittää pois js ostaa uuden. Itsellä ollut samanlainen, tiedän että voi pestä
-Leipää pitää olla vähintään 4 sorttia 2 hlön taloudessa, mutta esim limppu heitetään parin päivän päästä pois kun alkaa maistua vanhalta (huom, ei pilasntuneelta!). Noin 1/2 kaikesta taloon kannetusta leivästä menee roskiin.
[/quote]
Meillä mies laittaa kans roskiin ruokia missä menee päiväys huomenna. Meillä menee aina leipää roskiin, kun syödään korkeintaan leipä päivässä (asutaan kaksin).
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 20:24"]
Sukulaisella pitää olla oma talo turhanpanttina jossa hän ei halua eikä kykene asumaan, käy siellä vain pari kertaa vuodessa, hölmöä tuhlausta ja talo huonokuntoinen. Ei suostu ottamaan kuulevinaan korviinsa mitään myyntiin liittyvää eikä edes halua vuokrata taloaan vaan haluaa leikkiä rikasta jolla varaa pitää talo turhan panttina, vaikka todellisuudessa ei ole, se on hänen mielestään vaan hieno sanoa että omistaa talon. K
[/quote]
Usein taloihin liittyy muistoja. Esim. että se on toinen koti. En minäkään kotiani myisi, vaikka en sitä pystyisi käyttämään. Esim. olisin itse vanhustentalossa. Kai nyt jokainen voi pitää kodin jos haluaa!
[/quote]
Voi tietysti pitää ja jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, mutta tuhlausta se silti on etenkin jos perhe ei edes mahdu taloon sisään niin menee jo aika naurettavaksi touhuksi
[/quote]
No mikä Jeesus sinä luulet olevasi ja tietäväsi miksi toisella on talo? No voi vee, vaikka olisi neljä. Mitä sitten? Suomalainen kateus on ihana asia, sääli että se kuluttaa eikä kasvata.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:40"]Työkaveri käyttää kalliita merkkivaatteita ja -kenkiä. Ne joita hän ei enää pidä, lentävät roskiin. Hän ei kuulemma "todellakaan ala raahaamaan niitä mihinkään kierrätyskonttiin". Autoileva ihminen ja kierrätysmyymälöitä ja kontteja 1-2km matkan päässä.
[/quote]
Antais mulle käyhälle.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:19"]
Vaatteita pyykätään joka käytön jälkeen. Myös heti uutena pesuun! Kallis vaate kuluu, samoin pesuaimetta ja sähköä.
[/quote]
Uutena pitääkin pestä. Uusissa vaatteissa on ihan mielettömästi kemikaalijäämiä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:16"]
No mun miehellä pitää olla (oikeaa) coca-colaa ja vettä aina laseissa siis jatkuvasti, tai jos lähdetään jonnekkin, niin pullossa ja sit, kun se on vähän aikaa seissyt, hapot lähteneet ja lämmintä, niin se kokis kaadetaan pois ja siitä on otettu ehkä yksi minimalistinen hörppy. Ei oikeasti ikinä juo sitä limukkaa loppuun.
[/quote]
Okei toi poisheittäminen on typerää, mutta myönnän Cokisaddiktina että mullakin on pakko olla aina sitä oikeaa Coca Colaa, mikään muu merkki ei vaan maistu samalta (trust me, kaikki on kokeiltu) :D ja jos seisoo lasissa vahingossa liian kauan niin kippaan kyllä lämpimän ja hapottoman limun lavuaariin. Mutta tätä tapahtuu siis todella harvoin, lähinnä jos lasi unohtuu jonnekin.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:23"]No mikä Jeesus sinä luulet olevasi ja tietäväsi miksi toisella on talo? No voi vee, vaikka olisi neljä. Mitä sitten? Suomalainen kateus on ihana asia, sääli että se kuluttaa eikä kasvata.
[/quote]
Mulla on viisi taloa + kerrostaloasunto. Tällä hetkellä asun puolittain kerrostaloasunnossa ja puolittain yhdessä remontoitavassa talossa (rv 1890) , kolme taloa on vuokrattuna ja yksi tyhjillään. Tyhjillään olevassa 1880 rakennetussa ei ole vettä eikä lämmitystä, odottelemassa remontointia.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 17:57"]
Näiden ruokatuhlareiden pitäisi joutua vuoden ajan keräämään, tuottamaan ja tekemään ruokansa itse, voi olla, että ymmärrys lisääntyisi. Taitaa olla ruoka todellakin liian halpaa!! :(
[/quote]
En usko, että on ruoan halpuudesta kyse. Nämä tuhlarit saattaa olla vaan yksinkertaisesti kyvyttömiä ajattelemaan järkevästi.
Joskus ihminen myös ajattelee ansaitsevansa luksusta, joten halpa ja vähänkin vanha ei kelpaa. Minun mieheni esimerkiksi ostaa aina vain kallista, oli kyse sitten mistä tahansa esim. vessapaperista, ruoasta tai autoista. Halpa on ihan nounou. Jos hänelle tekisi testin missä on vierekkäin kaksi samanlaista tuotetta ja hinta vain on erona, niin hän ottaisi kalliimman. Mutta mikäs siinä, jos hän joutuu rahapulaan, niin pappa maksaa ja äitinsä lähettää rahaa. Mies ostaa aina hirveät läjät ruokaa ja minua ahdistaa kun yritän keksiä miten ne saatais syödyksi. En haluaisi heittää roskiin, mutta niin vain on pakko tehdä joskus. Jos laitan ruokaa pakkaseen, mies ostaa taas jääkaapin täyteen ja sitten meillä on molemmat täynnä.
Ja tämä tilanne ei ole muuttunut 10 vuoden aikana miksikään, vaikka kuinka olen yrittänyt ohjeistaa.
Jotkut ihmiset sitten vaan eivät osaa ollenkaan käyttää rahaa, niinkuin on tullut tässäkin ketjussa havaituksi. Palkkapäivänä ostellaan sitä sun tätä ja loppukuu ollaan nälässä. Ystäväni on tällainen. Säälittää vain lapsensa, kun joulutkin joutuvat aina ihan pulassa olemaan, kun ei lahjoihin ole rahaa, vaikka periaatteessa palkkansa on ihan riittävä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 02:04"]
Nuorempana olin ruokakaupassa töissä opintojen ohella, ja oksetti se määrä ruokaa mitä joka ilta heitettiin roskiin eikä kukaan saanut viedä murenaakaan kotiin. Leipää, lihaa, mehuja, maitotuotteita, paistopisteen leivokset, joskus myös inventoitiin ja heitettiin alkoholijuomia ja limsoja viemäriin litratolkulla. Jos olisit vienyt kotiin yhdenkin riisipiirakan paistopisteestä ja säästänyt sen roskikselta, olisi vartija huomannut tämän pistotarkastuksessa ja olisit saanut potkut + syytteet varkaudesta. Vähärahaisena, suht ekologisesta elämäntavasta pitävänä opiskelijana tämän kaiken katsominen raastoi sielua aivan käsittämättömän paljon. Etenkin minua kuvotti suuri roskiin menevän lihan määrä, kun ajattelen sitä tuhlausta - eläinraukat teurastetaan meille safkaksi, ja iso osa meni roskiin kuitenkin. Järkyttävää tuhlausta. Kaupan roskikset olivat lukkojen takana, niin eivät dyykkaajatkaan päässeet apajille. Oli suorastaan ironista, kun kaupan kassan hajanainen tuntipalkka ja opintotuki yhdessä eivät riittäneet aina kunnon ruokaan, ja sitten kaupan työntekijä katsoo pitkän koulupäivän ja iltavuoron jälkeen maha kurnien, kun täysin syömäkelpoista ruokaa heitetään roskiin. Ja jääkaapissa kotona odottaa vain valo.
Ollessani taannoin tätäkin aikaisemmin pikaruokalassa töissä pyrin aina valmistamaan tuotteita niin että jätettä tulisi mahdollisimman vähän, ja yleensä ravintolapäällikkökin oli niin suopea että antoi työntekijöiden viedä roskiin meneviä hampurilaisia ja tuoremehuja kotiin, vaikka ei olisi saanut.
[/quote]
Aijai, tiedän tuon tunteen tumman. Olen ollut kaupassa, kioskissa ja kahvilassa töissä ja se haaskuun määrä on kuvottavaa. Kahvilassa nakattiin aina illalla sen päivän leivokset roskiin. Menee kuulemma huonoksi. Kaupassa oleminen oli hirveintä, oikeasti sielua riipi nakata täysin käyttökelpoista ruokaa roskiin. Siis jos on päiväys mennyt, niin niitä voi aivan hyvin käyttää vielä jonkun aikaa. Riippuen tietysti tuotteesta. Kiskalla sentään säännökset oli löysemmät ja sain jopa antaa tuotteita illalla pois jos oli sinä päivänä menossa päiväys. Mutta roskiin ja lavuaariin meni sielläkin paljon.
Jos tulis vaikka sota tai muusta syystä pulavuodet, niin voitais oppia, kuinka säästeliäästi ihmiset voisivat nytkin elää. Jotenkin nykyään vaan kulutetaan ihan vain kuluttamisen ilosta.
Itse myönnän olevani pahanlaatuinen pihistelijä, mutta tuttavapiiristä löytyy kolmihenkinen perhe jotka tuhlaa sitten omastakin puolesta.
Ensinnäkin ruokaa ostetaan kaupasta PALJON. Siis leipiä ja jugurtteja ja kaikkea on aina kymmentä sorttia kaapissa. Perheen äiti kerran oikein ylpeänä kertoi, että heillä heitetään enemmän ruokaa roskiin kuin keskiverto perhe ostaa... Siinä vaiheessa piti purra kyllä huulta. Tietenkään perhe ei kierrätä mitään (ei edes niitä biojätettä tai lasisia pulloja joissa tuoremehut ym. ostetaan).
Yksi kokemus on käydä perheen kanssa kahvilassa ym. ostetaan varmaan viittä sorttia suolasia ja kolmea sorttia makeita leivonnaisia jokaiselle ja maistellaan sitten mikä on hyvää ja tietysti suurin osa menee sitten roskiin. Itse sitten siinä vieressä mietin raaskisiko ostaa yhden leivoksen ;D
Auto vaihdetaan vuoden välein ja sillä viedään alakouluikäinen lapsi 500m:n päähän kaverille kylään..
Lentely edes takas, muotiblogeissakin nähtyä "Ostin tässä tänn LV laukun koska se on siisti ja kaikilla muillakin! ja ostin just lennot Pariisiin ja vielä Sydneyyn Lontooseen Kiinaan Espanjaan Fijille ja kuuhun pitää päästä taas!" eivät piittaa mistään muusta kuin omasta navasta eivätkä edes kykene harkitsemaan halvempia ja ekologisempia matkustusvaihtoehtoja. Olisiko se niin hirvittävän kamalaa esim. istua junassa 4 tuntia sen sijaan että lentäisi kolme tuntia ahtaassa ja tunkkaisessa lentokoneessa jossa iho kuivuu +kaikki se jonotus lentokentillä saastuttamisen lisäksi. Lentely ei ole enää mikään "pienen piirin harvinainen harrastus" joten senkin takia on aika noloa mainostaa että tuhlaa rahaa sekä luonnonvaroja noin että pakko päästä edes takas lentämään. Lentely on yleistä eikä mitään ns. harvinaista herkkua jolla kehua muille. Lentäminen keksittiin jo 1900 luvulla joten ei se lentely ole niiiin superharvinaista ja erikoista herkkua kuin nämä muotibloggaajat antavat olettaa, huoh