Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olkaa te onnellisia, joilla ei ole vatsaongelmia... T. 17v

Vierailija
14.03.2015 |

Tämä on ihan helvetinmoista (sori, mutta oikeasti on). Mun vatsaoireet ovat jatkuneet jo pari vuotta, mutta tutkimuksissa ei ole löydetty mitään. Laktoosi-intoleranssi on testattu, keliakia on testattu, jopa kilpirauhanen on testattu, allergiat on testattu, kaikki on testattu. Paitsi paksusuolen tähystys, siihen en ole pystynyt vielä :D Hyi... Menen kyllä, jos tämä jatkuu yhä.

Nykyinen diagnoosi on IBS, mutta epäilen crohnin tautia. Just nyt on ruokaseuranta menossa ja katsotaan se lääkärin kanssa tässä joskus.

Mutta niin. Oireet ovat pahentuneet v.2014 syksyn jälkeen ja olen vatsaongelmien pahennuttua joutunut jäämään ehkä jopa kymmeniä kertoja pois bussista kesken kaiken, koska joko olen oksentanut, tai tavaraa on tullut toisesta(kin) päästä.

Joka ikinen päivä vatsa oireilee ja olen sen takia alkanut pelkäämään syömistä. Olen kerran oksentanut koulussa kesken tunnin, kun en kerennyt vessaan... Ja minulla on emetofobia. Olen oikeasti harkinnut koulun lopettamista, koska vatsaongelmat ovat mukana 24/7, kokoajan läsnä. Mun koulumatkat ovat tunnin/suunta ja joskus kroppa antaa alle minuutin varoitusajan ennenkuin oksennan/(anteeksi) kirjaimellisesti paskon alleni. Joka ikinen aamu ja iltapäivä pelkään ja stressaan bussimatkoja sen vuoksi, kun koskaan ei tiedä, että pääsenkö tänään koululle asti, vai en.

En ole käynyt kavereiden kanssa kahvilla enää vuosiin, en porukoiden mukana ravintolassa, en elokuvissa. Jos menen shoppailemaan, niin etsin ensimmäisenä kaikki lähettyvillä olevat vessat. Myös muutamat lomat ovat jääneet välistä, koska ne olisivat tarkoittaneet 3-5h ajomatkaa vessattomassa audossa ja vain kahdella pysäkillä. Noup. Ei mun vatsalla. Olen välillä katsonut ihan sekunti-kellosta aikaa ja se on ihan normaalia nykyään, että minulla on alle minuutti aikaa keretä vessaan. En mitenkään pystyisi istumaan autossa montaa tuntia ilman mahdollisuutta päästä vessaan lyhyellä varoitusajalla. Ja viimeks tänään jouduin jättämään täyden ostoskorin kauppaan ja juoksemaan vessaan, kun paha olo iski ihan ykskaks, tuskan hiki vain valui pitkin selkää ja järkyttävät vatsakrampit löivät läpi vartalon. Kuulostaako ihanalta? Tuollaisia kauppareissuja on vähintään pari kertaa kuukaudessa, tällä viikolla kolmesti (...), mutta pakko minun on käydä kaupassa ja ostaa ruokaa yms.

Terve, normaali vatsa on sellainen asia, mistä kannattaa olla iloinen. Yleensä vatsaan kiinnittää huomiota vasta, kun se ei enää olekkaan ok.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin ollu 16 v asti vatsaongelmia. Pahoja. Enkä valita

Vierailija
62/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:26"]No mulla on kans tuota, että niin yht'äkkiä lentää laatta, ja samalla ripulit, että hyvä kun ehtii vessaan. Mut on tähystetty kumpaakin kautta, ja ei löytynyt mitään, joten Ärtynyt suoli tuli diagnoosiksi. 

Jos syö liikaa kasviksia(salaatin lounaaksi), tai juo kahvia, niin saattaapi tulla puolentunnin raju 'vatsatauti'. Tulee kummastakin päästä. Toki mulla on vielä jännitys/stressimaha, että kun lähtö jonnekin tulee, niin sen kymmenen kertaa saa ravata vessassa. Ja jos joutuu jonnekin isoon ihmislauman(esim. lapsen tanssiesitys), niin yrjötkin lentää, ja jää lähtemättä. Paniikkihäiriötäkin pukkaa.

On tämä helvetillistä. Varsinkin kun on vielä ärtyneen vitsarakon syndroomakin päälle. Vessassa saa ravata alituiseen. Onneksi mieli ei halaja matkustella....
[/quote]

Tuttua ^^ Ja koulussa joskus ruuhkan takia syöminen jää 15min, vaikka ruokkis on 30min ja sit pitää juosta ympäri koulua luokasta toiseen -> vatsa ei tykkää. Tuota jälkimmäistä ongelmaa ei sentään minulta löydy, koita jaksaa! D:

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:13"]Ap tekstisi olisi voinut olla minun kirjoittamani sillä erotuksella että en oksenna mutta toisesta päästä tulee senkin edestä. kun tulee hätä on jo todella kiire. Vaiva alkoi vuosia sitten ammattikoulussa, olin juuri lopettanut tupakoinnin ja "korvikkeena" jauhoin pitkään päivittäin valtavia määriä purukumia ja join litrakaupalla teetä. Opiskelu- ja muuta stressiä siihen päälle. Usein 30min sisällä koululounaasta alkoi vatsassa möyriä ja tuskanhiki kihota otsalle ja sitten olikin jo todella kiire pöntölle. Kotona vatsa ei oireile niin pahoin, luultavasti koska tiedän että pääsen vessaan koska tahansa ja osaan sen suhteen olla rennommin. Myös jos ruoan jälkeen joutuu heti kävelemään/liikkumaan on melko varmaa että kohta on kiire vessaan, esimerkiksi kaveriporukalla kaupungille syömään ja siitä suoraan shoppailemaan-kombo on ehdoton nounou. 

Olen juonut vuosien ajan todella paljon teetä, jossain vaiheessa aloin juoda kahvia mutta se sai suoliston ärtymään entisestään niin että mitä tahansa söin oli hetken päästä edessä vessareissu ja kaikki tuli löysänä läpi. Omasta kokemuksesta suosittelisin kaiken kofeiinin pois jättämistä sekä Sorbitolituotteiden (purukumi, pastillit), esim tuoreen ruisleivän ja laktoosin välttämistä. Jouduin luopumaan teenjuomisesta kokonaan ja sen jälkeen vatsa on voinut huomattavasti paremmin. Tällä viikolla join pitkästä aikaa kokeeksi illalla kupillisen teetä ja vatsa oli seuraavat 2 päivää taas ärtyneen oloinen ja vessaan sai juosta. Jos kokeilet tuota kofeiinitonta eloa kannattaa olla kärsivällinen, minulla meni ainakin viikkoja-kuukausia ennen kuin suolisto rauhottui pitkään jatkuneesta ärtymystilastaan. Anna sille aikaa. Hitsi miten iloinen sitä nykyään osaakin olla kiinteästä kakasta.

Vaivasta ei oikein kehtaa kauhean monelle sanoa, avokki on onneksi ymmärtäväinen ja lähimmille ystäville olen kertonut vatsavaivoista jotta eivät ihmettele/loukkaannu miksi en enää lähde ulos syömään tai miksi saatan ruoan jälkeen ilmoittaa että "nyt on mentävä" ja ryysätä huussiin. Kaikki ovat onneksi suhtautuneet asiaan hienosti. Välillä vatsani on paljon herkempi ja toisinaan taas paljon rauhallisempi, olen oppinut "lukemaan" sitä jonkin verran ja ennakoimaan oireita. Pahimpina kausina syön vain kotona. Myös liian suurien annoskokojen ja ahmimisen välttäminen helpottaa minulla oireita.

Tsemppiä ja toivottavasti sun ja kaikkien muiden vastaavasta kärsivien vatsavaivat helpottaa pian!
[/quote]

Tämäkin kuulostaa niin tutulle.

Minulla meni ennen pari kuppia teetä päivässä, mutta olen koittanut rajoittaa sen siihen max yhteen kuppiin/pv ja aina ei mene sitäkään. Limsaakin menee vain max perjantaisin ja lauantaisin, sitäkin olen koittanut vähentää ja joka viikonloppu ei välttämättä mene limsaa yhtään :)

ap
[/quote]

Mutta pakko limsaakin on vetää vaikka suolistosi on ihan romuna?!? Eikä varmasti ole ainoa ongelmanaiheuttaja. Aina tää ihmisten löysyys/ tyhmyys tai en tiedä mikä, yllättää.. Ettekö te tosissaan halua parantua.
[/quote]

Ei ole pakko ja limsaa menee nykyään parina päivänä kuussa, jos sitäkään. Lopetan kyllä juomisen, jos vatsa ei tykkää. Ja olen sentään ollut viimeiset 3kk karkkilakossa yms.

ap

Vierailija
64/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:33"]Laitoin aiemmin viestin bioresonanssihoidosta. Jos vatsaoireet on noin pahoja että ne vaikuttaa liikkumiseen kannattaa mittauttaa bioresonanssilaitteella mikä oireet aikaansaa. Mulla oli ihan samanlaista aiemmin (ilman oksentelua) mutta nyt kunnossa ja täysin oireeton. Mittaus ei ole halpa, n 150€ ja jatkohoitokin maksoi tietysti mutta elämänlaatu parani todella paljon kun vatsa ei määrää enää tekemisiä
[/quote]

Laitoin niistä puhelimeen muistutuksen ja kysyn porukoilta mitä mieltä ne on asiasta :)

ap

Vierailija
65/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:26"]Hei ap! Haluan vain toivottaa sulle tsemppiä ja toivon, että löydät apua vaivaasi. Olen vatsavaivaton parikymppinen tyttö, ja tekstisi kosketti ja sai aikaan myötätuntoa. Loppupeleissä tähystykseen menosta on varmasti hyötyä, vaikkei se mukavaa olisikaan. Hyvää illanjatkoa! [/quote] Kiitos! :) Varmasti tähystyksestä olisi hyötyä, eikä se veisi niin paljoa aikaakaan, mutta kuulostaa niin inhottavalle. Niin toisin on nykyinen tilannekkin vähän inhottava. Hyvää illanjatkoa sinullekkin :) ap

[/quote]

ap, nyt en ymmärrä, vatsavaivat rajoittavat valtavasti elämääsi mutta et halua tähystykseen jossa selviäisi monta asiaa ja mahdollinen diagnoosi ja siten lääkitys koska tähystys kuullostaa niin inhottavalle?! 

Vierailija
66/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hop sinne tähystykseen ja mene hyvälle erikoislääkärille(gastro). Mulle tähystys on tehty kolme kertaa, kyllä sä sen kestät.

T. Colitis ulcerosa vuodesta 2009

Vierailija
67/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten keliakia tutkittu? Verikoe ei kerro mitään, voi olla koko suolinukka poissa vaikka verikokeen mukaan olisit terve, näin kävi mulle. Pakko tähystää.

Vierailija
68/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:17"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:53"]Ihan höpöhöpöä tuommoinen "johtuu vanhempien vääristä ruokatottumuksista ja kasvatuksesta" -asenne! Samoin paniikkihäiriö ei saa ihmistä paskomaan alleen. Kyllä minä sitä crohnia veikkaisin, niin tutulta kuullostaa. Itselläni on colitis ja miehelläni myös, joten todellakin tiedän, miten rajoittava ja raskas sairaus on kyseessä. Nyt rohkeasti tähystykseen, niin saat tarvittaessa lääkkeet. Monilla lääkkeet saa aikaan jopa lähes oireettomia jaksoja. Suolistosairauden kanssa voi elää! Tsemppiä! Muista, että meitä suolistovammasia on paljon ja vertaistukea on saatavilla :)
[/quote]

Höpöhöpö vain itsellenne jotka yritätte väittää, ettei ihmisten itsensä aiheuttamat elintasosairaudet ole ihan tosiasia. Tietyt sairaudet - kuten esim nää suolistosairaudet- ovat lisääntymään päin. Ja ravinto on se tärkein. Miten jotkut yrittää silmät kirkkaina selittää tämän faktan pois. Täälläkin on lohdutettu, että eihän se mitään pahaa oo jos juo 3 litraa limsaa viikossa. Eli yli 150 litraa vuodessa! Täydellistä suoliston tuhoamista.
[/quote]

siinä taas asiantuntija. Krooniset suolistosairaudet on immuunipuolustuksen häiriöön liittyviä sairauksia. Kaikki tutkimukset osoittaa ettei ruokavaliolla voi sairautta parantaa tai sitä aiheuttaa. Varmasti yleisillä elintavoilla on väliä, mutta esimerkiksi minä en todellakaan juo limsoja ja syö eineksiä ja sairas oon silti. Vituttaa tuollaiset huutelijat, jotka ei oikeesti tiiä mistään mitään... ihanku kroonisessa sairaudessa ei olis jo muutenkin kestämistä niin syyllistetään vielä, että oma vika. Kiitti tosi paljon.
[/quote]

Immuunipuolustuksen häiriö, elintasosairaus. Vaikka sen miten poliittisesti korrektiin muotoon pukisi, ihmisillä on itselläkin vastuu terveydestään.

[/quote]

Kuule otapa selvää asioista ennen kuin lauot "totuuksia".

Vierailija
69/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ongelmaa täälläkin:(...ärtynyt suoli diagnoosina tähystyksen jälkeen. Ei lisätutkimuksia,ruokavaliohoito ja imodiumia suuhun...siinä oli lääkärin ohjeet. Jos menee oikein pahaksi niin kortisonihoito. Jees. Näillä mennään ,aamut pahimpia,joskus ei ole töihin kyennyt,joskus on joutunut kiireen vilkkaan poistumaan töistä kun tavarat on tullu housuun. Pahimpia suklaa,ruisleipä,jäätelö,pastat ja makaronit. Ei kiva.

Vierailija
70/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:53"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:37"]Tätä harva tietää, mutta pitkä homealtistus voi johtaa myös jatkuviin suolisto-ongelmiin. Sokeri, viljat ja joskus myös maitotuotteet pois- saattaa auttaa. Tai sitten se voi olla jotain muuta...
[/quote]

Tätä harva tietää, mutta ufot vaivuttaa meidät yöllä uneen ja tutkii uniamme. Foliohattu voi auttaa
[/quote]

Vain yksinkertainen ihminen kommentoi, kuten sinä. Omalla homeisella työpaikalla sain todistaa, kun useammalla oli jatkuvia (vakaviakin) vatsavaivoja. Lopulta yhdeltä jouduttiin jopa leikkaamaan pala suolta pois ja lääkäri kielsi palaamasta rakennukseen (kaikilla suolisto-oireet helpottivat, kun altistuksesta oli poissa). Mutta koska vaikutat aika yksinkertaiselta, en ala sinulle selittää, että ihminen on mikrobiologinen kokonaisuus ja homealtistuksessa altistuu aina niille + valtaville määrille bakteereja ja hiivoja...

Vierailija
71/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:25"]Hei, ymmärrän kyllä miten ikävä tilanne sinulla on. Minulla on ollut colitis ulcerosa nyt 18 vuoden ajan, sairastuin 17-vuotiaana. Minun oireeni on ripuli, jota on siis jatkunut koko tuon 18 vuotta. Oksentelua minulla ei kyllä suolisairauteen liittyen ole koskaan ollut, mutta tiedän että joillakin on. Minä kävin lukion ja yliopiston pitkälti imodiumin avulla, eli aina arkena aamusta imodiumia, jotta on edes jotain toivoa pysyä päivä puhtailla housuilla :) Viikonloppuina sitten suoli sai toimia kuten halusi.

Kyllähän tämä rajoittaa elämää enemmän tai vähemmän. Itse en pysty harrastamaan juurikaan liikuntaa, koska kaikki liikkuminen aktivoi suolen, niin että vessa tarvittaisiin vaikkapa lenkkipolun varteen 10 metrin välein jne. En ole myöskään busseilla kulkenut sen jälkeen kun olen ajokortin saanut, koska suoli nyt vaan ei tykkää siitä että pitäisi esim. seisoskella pysäkillä. Tarvitsen aina jonkinlaisen istumapaikan, että voin pidättää ripulia, kun vatsaa alkaa vääntää. Nykyään olen tässä jo aika taitava pitkän harjoituksen tuloksena :) Eli ruokakaupassa pidän koko ajan silmällä, missä hyllyvälissä on lähin hyllytysjakkara ja vaatekaupoissa seuraan sovitusjakkaroita. Kaupungilla liikun sellaista reittiä, jonka istumapaikat tunnen ulkoa.

Erityisiä menoja varten saatan ottaa isomman annoksen peruslääkettäni, jotta voin luottaa päivän sujuvan suolen osalta rauhallisemmin. En silti muista milloin viimeksi koko päivä olisi mennyt ilman noita edellä mainitsemiani 'istumistaukoja'. Olen kuitenkin ripulista huolimatta elänyt melko normaalisti, opiskellut, käynyt ulkomaan lomilla, saanut lapsen jne. Tuntuu että tämä on jo enemmän elämäntapa kuin sairaus :)

[/quote]

Voi halaus, sä oot sissi! Itsellä myös colitis v.2011. Alku ollut aktiivista, mutta nyt alettu löytää tasapaino. Nostan sulle todella hattua, että sä olet jaksanut vuodesta toiseen oireiden kanssa. Tsemppiä!
Onko sulla biologiset käytössä tai onko leikkausta suunniteltu?

Vierailija
72/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:26"]Hei ap! Haluan vain toivottaa sulle tsemppiä ja toivon, että löydät apua vaivaasi. Olen vatsavaivaton parikymppinen tyttö, ja tekstisi kosketti ja sai aikaan myötätuntoa. Loppupeleissä tähystykseen menosta on varmasti hyötyä, vaikkei se mukavaa olisikaan. Hyvää illanjatkoa! [/quote] Kiitos! :) Varmasti tähystyksestä olisi hyötyä, eikä se veisi niin paljoa aikaakaan, mutta kuulostaa niin inhottavalle. Niin toisin on nykyinen tilannekkin vähän inhottava. Hyvää illanjatkoa sinullekkin :) ap

[/quote]

ap, nyt en ymmärrä, vatsavaivat rajoittavat valtavasti elämääsi mutta et halua tähystykseen jossa selviäisi monta asiaa ja mahdollinen diagnoosi ja siten lääkitys koska tähystys kuullostaa niin inhottavalle?! 
[/quote]

Lääkäri sanoi minulle, ettei näe tähystystä tarpeelliseksi just nyt ja ehkä sen takia en pidä mun tilannetta niiin pahana. Joo, olen ehkä vähän tyhmä, mutta pidän ruoka-, ja stressipäiväkirjaa yms parhaillaan ja oon menossa näyttää niitä mun lääkärille joskus nyt keväällä ja sit ois tatkoitus puhuu lääkkeistä yms.

Alan oikeasti olla väsynyt, painun kohtapuoliin nukkumaan.

ap

Vierailija
73/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:39"]Mullakin ollu 16 v asti vatsaongelmia. Pahoja. Enkä valita
[/quote]

Ei sit vissiin ole ollut tarpeeksi pahoja.

Vierailija
74/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:51"]Miten keliakia tutkittu? Verikoe ei kerro mitään, voi olla koko suolinukka poissa vaikka verikokeen mukaan olisit terve, näin kävi mulle. Pakko tähystää.
[/quote]

Verikokeella juu.

ap

Vierailija
75/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä ensiksi pitää se tähystys tehdä ja ennen kuin alatte laittamaan rahaa bioresonanssiin  tai lääkkeisiin tmv niin mene kunnon lääkärille! Nyt voit itse jo aloittaa maidottoman ja viljattoman kuurin ja katsoa miten se vaikuttaa, kuuria on hyvä kokeilla ainakin 3-4 viikkoa.

Vierailija
76/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 22:34"]

[/quote]

[/quote]

Lääkäri sanoi minulle, ettei näe tähystystä tarpeelliseksi just nyt ja ehkä sen takia en pidä mun tilannetta niiin pahana. Joo, olen ehkä vähän tyhmä, mutta pidän ruoka-, ja stressipäiväkirjaa yms parhaillaan ja oon menossa näyttää niitä mun lääkärille joskus nyt keväällä ja sit ois tatkoitus puhuu lääkkeistä yms.

Alan oikeasti olla väsynyt, painun kohtapuoliin nukkumaan.

ap
[/quote]

Mene funktionaalisen lääketieteen lääkärille (ihan lääkäreitä, mutta etsivät syytä toisella tavalla, eivät hoida vain seurauksia.) Löytyy ainakin pääkaupunkiseudulta, varmasti muualtakin. Heidän luotaan tiedän muutaman suolistosairastelijan saaneen apua.

Vierailija
77/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hankalaa elää tuollaisen stressin kanssa. Mitä minä tekisin vastaavanlaisessa tilanteessa: siirtäisin opinnot nettiin tai etäopinnoiksi niin että saisin kotioloissa ihan rauhassa kokeilemalla selville, onko sellaista ravintoa mitä elimistö voisi sietää. Nykyään kun on nutriletti tyyppisiä valmisteita joten hengissä kyllä pysyy vaikka karsisi ruokavaliota kuinka yksipuoliseksi tahansa. Itselläni meni myös paljon aikaa nuoruudessa erilaisten vatsaongelmien kanssa painiskellessa mutta tuntuu että nykyään olisi enemmän keinoja hoitaa niitä. Nykyään jos minulle tulee vatsatauti, annan elimistön hoitaa sen kuntoon itsestään. Jään siis suosiolla lepäilemään ja pahimman ripulin tauottua alan hiljakselleen juomaan tavallista vettä niin paljon että elimistö alkaa tyhjentymään kaikesta turhasta mitä siellä on. Vesi tavallaan huuhtelee ruoansulatuskanavan puhtaaksi. Etkö voisi neuvotella koulusi kanssa opintojen suorittamisesta kotona, kauheaa kidutustahan tuo on kun pitää milteipä väkisin yrittää vääntäytyä johonkin opiskelupaikalle vatsa krampeilla ja kuralla kun muitakin mahdollisuuksia hoitaa opintonsa on olemassa?

Vierailija
78/131 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 23:00"]

Voi halaus, sä oot sissi! Itsellä myös colitis v.2011. Alku ollut aktiivista, mutta nyt alettu löytää tasapaino. Nostan sulle todella hattua, että sä olet jaksanut vuodesta toiseen oireiden kanssa. Tsemppiä! Onko sulla biologiset käytössä tai onko leikkausta suunniteltu?

[/quote]

Biologisia on kokeiltu, mutta niistä tuli hengenahdistusta eli jouduttiin lopettamaan, vaikka muuten olisi saattanut tehota ainakin jonkun verran. Lääkärit olisi mielellään leikanneet jo kauan sitten, mutta en ole itse ollut halukas leikkaukseen, koska ainakin tällä hetkellä tuntuu että se ei parantaisi tilannettani. Nykyään suoli toimii noin 2-4 kertaa päivässä ja leikkauksen jälkeen paras mahdollinen tulos on 5-7 kertaa päivässä ajoittuen aina ruokailun jälkeen (alkuun 10-20 kertaa vuorokaudessa). Lisäksi se vajaan puolen vuoden avanne ei houkuttele. Eli kortisonilla mennään, kun kaikki muut lääkkeet on jo kokeiltu ja ne joko eivät tehoa tai niistä tulee haittavaikutuksia. Tottakai sitten täytyy suostua leikkaukseen, jos suolesta alkaa löytyä syöpään viittaavia solumuutoksia. Syöpäriskihän kasvaa pitkällisen tulehdustilan myötä.  

Vierailija
79/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 23:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 23:00"]

Voi halaus, sä oot sissi! Itsellä myös colitis v.2011. Alku ollut aktiivista, mutta nyt alettu löytää tasapaino. Nostan sulle todella hattua, että sä olet jaksanut vuodesta toiseen oireiden kanssa. Tsemppiä! Onko sulla biologiset käytössä tai onko leikkausta suunniteltu?

[/quote]

Biologisia on kokeiltu, mutta niistä tuli hengenahdistusta eli jouduttiin lopettamaan, vaikka muuten olisi saattanut tehota ainakin jonkun verran. Lääkärit olisi mielellään leikanneet jo kauan sitten, mutta en ole itse ollut halukas leikkaukseen, koska ainakin tällä hetkellä tuntuu että se ei parantaisi tilannettani. Nykyään suoli toimii noin 2-4 kertaa päivässä ja leikkauksen jälkeen paras mahdollinen tulos on 5-7 kertaa päivässä ajoittuen aina ruokailun jälkeen (alkuun 10-20 kertaa vuorokaudessa). Lisäksi se vajaan puolen vuoden avanne ei houkuttele. Eli kortisonilla mennään, kun kaikki muut lääkkeet on jo kokeiltu ja ne joko eivät tehoa tai niistä tulee haittavaikutuksia. Tottakai sitten täytyy suostua leikkaukseen, jos suolesta alkaa löytyä syöpään viittaavia solumuutoksia. Syöpäriskihän kasvaa pitkällisen tulehdustilan myötä.  

[/quote]Älä hyvä ihminen kortisonia ala käyttämään, siitä on lähes mahdoton päästä eroon jos antaa elimistön totuttautua siihen, ja sivuvaikutukset ovat pitkäaikaisessa käytössä usein pahempia kuin sairaus mitä sen tulisi hoitaa. Ala nyt vain järjestämään elämää raihallisemmaksi ja etsi ne ruoat mitä elimistö parhaiten sietää. Jos olet tosissasi paranemisen suhteen niin ainakin heti ensin kannattaa jättää pois gluteiini ja sokeri sen kaikissa muodoissa. Tunnut myös tietävän aika tarkkaan ajankohdan milloin oireet pahenivat, osuuko tuolle ajanjaksolle sellaisia tapahtumia tai muutoksia jotka olisivat voineet vaikuttaa oireiden pahenemiseen?

Vierailija
80/131 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä lääkäreilläkään aina ole kaikenlaisia ihmeparannuksia vaikka monenlaisia testejä on paljonkin, rahaa niihin saa yleensä uppoamaan mutta loppupeleissä on kuitenkin potilaan vastuulla löytää ne keinot millä saa elämän helpommaksi. Ja kyllä niitä ruoka-aineita kannattaa tosissaan testata koska aivan varmasti sieltä löytyy jotain jota pystyy syömään ilman että kaikki valuu läpi hetkessä. Jos näin olisi, olisit jo kärsimässä pahemmanlaatuisista puutostiloista tai jopa kuollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi